Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har arvet et hus. Det er i elendig forfatning. Totalt nedslitt og masse feil. Er det noen her som har solgt hus til firmaer som kjøper opp hus? For å pusse opp og selge videre?  Skjønner at man helt sikkert får mye mindre igjen for huset slik. Er så redd det blir mye styr hvis vi selger til privatperson. Jeg har jo ikke bodd i huset og kjenner jo ikke til alle feil og mangler. Vet ikke hvor grundig en takstmann er. Noen som har noen råd? 

Anonymkode: 29739...d1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er nok en kjent sak for meglere.

å selge hus i elendig forfatning er vel normalen snart. Det er masse 70. Tals hus som selges nå, av de som bygde de. Noen er ny overmalt, mesteparten er ikke gjort noe skikkelig og kostbare oppgraderinger som må gjøres.

så ditt hus er nok ikke noe verre tenker eg

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Taksten er relativt grundig, og om du gjør klart oppmerksom på at det er ett dødsbo som du ikke har bebodd selv, og at det settes TG3 på hele huset, og godtar pris deretter bør det ikke være verre å selge til en privatperson enn firma. Tror ikke så mange firmaer driver med boligflipping i Norge. 

Anonymkode: a2e97...c0e

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du får jo takst. Skriver du ikke har bodd dee selv pga arv. Så er det jo bare å selge via megler og en får da det budet folk eller firmaer er villig til å betale.

Er i hvertfall slik fleste rundt der jeg bor er solgt

Anonymkode: 4d5d9...ece

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kryss av på dødsbo og skriv at du ikke kjenner huset. Takstmenn skal være grundige, men velg en som ikke har avtale med megler så får du en helt nøytral vurdering. Be om at takstmann tar forbehold om skadedyr, fukt, sopp og råte.  

Mange venter på hus i dårlig forfatning, enten for å få det litt billigere, beliggenhet eller større tomt, eller rett og slett for å kunne bo -og pusse opp i eget tempo. 

Anonymkode: cdb8b...c74

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er en del slike hus til salg her hvor jeg bor, helt vanlig. :)

Anonymkode: acd86...5c8

• Liker 1
Skrevet

Opplys om at det er dødsbo i egenerklæringsskjema, engasjer en megler til resten og tegn boligselgerforsikring.

Kjøpere i dag klager på alt uansett, også splitter nye hus.

Hele poenget er å informere kjøper om hva man vet. Har man ikke bodd der forventes det selvsagt ikke at man vet noe som helst. Takstmann og megler har profesjonsansvar for det de leverer. Det er ikke ditt problem.

Henvis ethvert forsøk på kontakt fra kjøper til forsikringsselskapet. Ikke svar, ikke forsøk å være hjelpsom, ikke føl på noe som helst.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er null problem, huk av på at du ikke kjenner huset så gjør takstmann sin jobb. Skriv vanlig boligselgerforsikring om du blir engstelig, da er du i alle fall sikret. 

Risikoen ligger da hos kjøper ikke selger.

Anonymkode: c0d7a...9b4

• Liker 2
Skrevet
A-hunter skrev (4 timer siden):

Opplys om at det er dødsbo i egenerklæringsskjema, engasjer en megler til resten og tegn boligselgerforsikring.

Kjøpere i dag klager på alt uansett, også splitter nye hus.

Hele poenget er å informere kjøper om hva man vet. Har man ikke bodd der forventes det selvsagt ikke at man vet noe som helst. Takstmann og megler har profesjonsansvar for det de leverer. Det er ikke ditt problem.

Henvis ethvert forsøk på kontakt fra kjøper til forsikringsselskapet. Ikke svar, ikke forsøk å være hjelpsom, ikke føl på noe som helst.

Er vel kanskje dei nyeste husene det er mest feil på😉

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man kjøper noe man vet er i elendig forfatning er det tilnærmet umulig å reklamere. Ingen nedside det. Som arving forventes du ikke å kjenne til (og du bør ikke lete etter) mangler.

Svært mange drømmer om å kjøpe ei rønne for å pusse opp. Du selger på vanlig vis med megler på det åpne markedet.

Anonymkode: f7c9f...83f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor ts skal ha boligselgerforsikring. TS opplyser at det er null kunnskap om bolig og at det er et dødsbo i salgsoppgaven. Det er jo en forsikring om at ts ikke vet noe og dermed ikke kan komme med opplysninger om boligen og dermed ikke kan bidra med noe. 

Anonymkode: 01dc9...7dc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor ts skal ha boligselgerforsikring. TS opplyser at det er null kunnskap om bolig og at det er et dødsbo i salgsoppgaven. Det er jo en forsikring om at ts ikke vet noe og dermed ikke kan komme med opplysninger om boligen og dermed ikke kan bidra med noe. 

Anonymkode: 01dc9...7dc

Fordi det er en ekstremt billig måte å slippe måtte forholde seg til saken etter at boligen er solgt. 

Nei, det er ikke særlig sannsynlig at kjøpere kommer noen vei med krav mot selger, men det betyr jo ikke at de ikke kommer til å prøve. De har nemlig forsikring som gjør det nærmest risikofritt å prøve med hjelp av advokater som ikke skyr noe som helst.

Uten forsikring må ts stå i dette i fem lange år helt alene. Det er fullstendig unødvendig når en slik selgerforsikring koster så lite som den gjør.

AnonymBruker
Skrevet

Solgte med forsikring. Kjøper klaget. Ble rettssak. Hun tapte. Det var (2?) år med sjukt mye mas. Så glad jeg hadde forsikringen. De gjorde alt. 

Anonymkode: e790b...a17

Skrevet

Det vanlige er at man selger med teksten «renoveringsobjekt», og «selges som er» osv.

Når er hus er i elendig forfatning og ser deretter ut vil ingen forsikringsselskap anse noe som skjult eller pyntet på.

I teksten oppgir man jo og dødsbo og i egenerklæring står jo «vet ikke» på alt som ikke er dokumentert. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Solgte med forsikring. Kjøper klaget. Ble rettssak. Hun tapte. Det var (2?) år med sjukt mye mas. Så glad jeg hadde forsikringen. De gjorde alt. 

Anonymkode: e790b...a17

Du solgte dødsbo som var renoveringsobjekt? 

Men ja. Forsikringen kjøper man.

Skrevet

Man kan selge hva som helst, det viktigste er jo at man utformer en realistisk annonse og har realistiske forventninger til pris. Da slipper folk å føle seg lurt. Man sier at det er ett eldre hus, som har store behov for oppgradering og som man ikke har bodd i selv. Forvent totalrenovering. Feks, da vet folk hva de går til. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...