Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fagbrev og jobber yrkesfaglig. Men har så lyst å få brukt hjernen min,testa meg selv. Noen andre som har gått opp som privatist eller studert noe i min alder?

Jeg trenger ikke din anerkjennelse altså,jeg bare er nysgjerrig. 

Anonymkode: dd773...ec5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt yngre enn deg, men ble ufør for noen år siden og følte hjernen gikk helt i stå. 
Vond følelse. 
Jeg begynte på ny utdannelse i høst og kjenner at det gjør SÅ godt. 
rett og slett elsker det og føler endelig hodet virker igjen. 
Vet ikke om jeg får brukt utdannelsen til noe, men det spiller ingen rolle. Viktigste er å føle seg vel. 
Og hvis du er 60 har du jo veldig mange gode år igjen.  
Anbefales på det varmeste. 
hilsen kvinne 56

Anonymkode: 4e563...6af

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er yngre enn deg, men allikevel godt voksen, og har tatt flere enkeltemner og årsenheter i voksen alder på grunn av faglig nysgjerrighet og interesse. Selv om jeg er over 50 nå har jeg aldri vært yngst på de fagene jeg har tatt. Ei av de jeg har blitt kjent med i forbindelse med studier tok en ny bachelorgrad i en alder av ca 60. 

Anonymkode: 49707...432

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vel bare å sette i gang det. Du er gammel nok til å gjøre som du vil. 
Mange godt voksne som studerer... både fordi de er interessert i emnet, eller trenger å bryne seg/gjøre noe! 

• Liker 4
Skrevet

Jeg er 55 år og holder på med en master, så det er aldri for sent😊Jeg opplever at det er både morsomt og givende å være voksen student :) 

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg er litt yngre enn deg, men ble ufør for noen år siden og følte hjernen gikk helt i stå. 
Vond følelse. 
Jeg begynte på ny utdannelse i høst og kjenner at det gjør SÅ godt. 
rett og slett elsker det og føler endelig hodet virker igjen. 
Vet ikke om jeg får brukt utdannelsen til noe, men det spiller ingen rolle. Viktigste er å føle seg vel. 
Og hvis du er 60 har du jo veldig mange gode år igjen.  
Anbefales på det varmeste. 
hilsen kvinne 56

Anonymkode: 4e563...6af

Takk,det var noe slikt som jeg ønsket å høre 😀

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er aldri for sent, hopp i det.

Har hørt om tilfeller som har startet på medisinstudiet når de er i 50 årene liksom 😅

Anonymkode: 17ce6...86e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (2 timer siden):

Jeg er 55 år og holder på med en master, så det er aldri for sent😊Jeg opplever at det er både morsomt og givende å være voksen student :) 

Tøft... Jeg er 48 nå og snart ferdig med bachelor. Har egentlig lyst å ta master også for jeg trives sjukt bra som voksen student. Men så føler jeg litt på at jeg er såpass gammel og bør peile meg inn på arbeidslivet igjen også... 

Anonymkode: d7630...06b

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tøft... Jeg er 48 nå og snart ferdig med bachelor. Har egentlig lyst å ta master også for jeg trives sjukt bra som voksen student. Men så føler jeg litt på at jeg er såpass gammel og bør peile meg inn på arbeidslivet igjen også... 

Anonymkode: d7630...06b

Takk, jeg tar det på deltid ved siden av full jobb :) 

• Liker 3
Skrevet

Er selv i 40-årene og har tidligere tatt både erfaringsbaserte Master-program og MBA. Der var det flere deltagere i 50-åra (kanskje også 60, tenkte ikke over det), og ingen stusset på det. Jeg har også kolleger og familie som tar kurs og videreutdanning både i 50- og 60-åra. Dette kan fint gjøres, og er bare positivt. Men jeg ville kanskje ikke brukt ordene "ta opp fag" (for da tenker jeg å ta opp videregående fag), men heller formuleringer a la "faglig påfyll", holde seg relevant, fornye kompetansen, lære XYZ osv. Det er litt mer positive konnotasjoner rundt det enn å ta opp fag.

Når det er sagt - go for it! :) 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor trenger man å studere for å bruke hjernen sin? Hvorfor ikke bare lese anerkjent litteratur innen det man interesserer seg for, og finne gratis forelesninger som ligger ute på nett? Eller bruke higet til "bryne seg på noe" til å engasjere seg samfunnsmessig, og gjøre noe positivt for samfunnet rundt en, fremfor nok et tilfelle av selvrealisering og jeg, meg og meg selv i monitor?

• Nyttig 1
Skrevet
Kratos skrev (18 minutter siden):

Hvorfor trenger man å studere for å bruke hjernen sin? Hvorfor ikke bare lese anerkjent litteratur innen det man interesserer seg for, og finne gratis forelesninger som ligger ute på nett? Eller bruke higet til "bryne seg på noe" til å engasjere seg samfunnsmessig, og gjøre noe positivt for samfunnet rundt en, fremfor nok et tilfelle av selvrealisering og jeg, meg og meg selv i monitor?

Man må jo ikke studere, det er bare èn av flere måter å utfordre hjernen sin på, som du selv er inne på. For min del handler det både om interesse for fagområdet og en mulighet for opprykk i jobben/bedre lønn, så jeg slår i grunnen to fluer i en smekk :) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har fagbrev og jobber yrkesfaglig. Men har så lyst å få brukt hjernen min,testa meg selv. Noen andre som har gått opp som privatist eller studert noe i min alder?

Jeg trenger ikke din anerkjennelse altså,jeg bare er nysgjerrig. 

Har to på masterutdanninga nå som er over 60. Er knallgøy for de har så mye livserfaring. Jeg er 50+ selv og elsker å ta mer utdanning. Det er noe helt annet å studere som godt voksen :) 

Anonymkode: 703bc...469

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Koster fort unødvendig mye penger å ta opp fag som privatist bare for å få noen karakterer?

Anonymkode: 684c1...fc4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Gikk sykepleien med en hjelpepleier som alltid hadde drømt om å bli sykepleier. Hun kunne gå av med pensjon syv år etter at hun var ferdig sykepleier (men tar på seg vakter enda 😃 )

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du ork og råd, hvorfor ikke? Jeg er bare i 30-årene så har friskt i minnet hvor kjekt det er å studere og fordype seg i noe en interesserer seg i. Ja, man kan gjøre sånt utenom studier men det er noe med det å jobbe mot et mål og ha opplegget laget klart for deg:)

Anonymkode: 516dc...916

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kratos skrev (6 timer siden):

Fordi det er det jeg har lyst til. Og jeg har vært flink pike og hjulpet i øst og vest hele livet så nå vil jeg gjøre noe som bare er for meg selv :)

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Koster fort unødvendig mye penger å ta opp fag som privatist bare for å få noen karakterer?

Anonymkode: 684c1...fc4

Er ikke for karakterer men for å teste meg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sjekker hva som er pensum på et studie jeg ønsker å lære mer om, også tar jeg det som et utgangspunkt. 

Anonymkode: 17e57...9b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vurdert teknisk fagskole (eller fagskole generelt)? Da slipper du ta opp fag, kan ta det nettbasert og kommer inn på bakgrunn av fagbrev. Da jeg gikk på elkraft var det flere der i 40-50 års alderen

Anonymkode: 9a629...71a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...