Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Vi har bodd i Norge i 35 år.

Far til min mor er død. Momor lever men er 97år. De har hus i vietnam (som min mor har hjulpet til bygge, økonomisk). Nå er det bare mormor igjen, hun vil overføre huset til min mor. Min mor er norsk statsborger. Hvis min mor får huset (andre familiemedlemmer i bildet) faktisk får huset og selger den da. Kan vi overføre pengene til hennes norske konto i norge? Deretter melde til skattetaten om innskudd på arv? Slik at de kan beregne skatt osv. Det er snakk om ca 700-800k i norske penger.

Burde jeg snakke med advokat? Er selv blakk og har ikke råd til å betale 2000kr i timen.

Anonymkode: 80742...826

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså. Farmor og mormor har alltid bodd i utlandet. Min mor har bodd her i 35år. Men hun har hjulpet til å bygge huset dems.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei

Burde jeg snakke med advokat? Er selv blakk og har ikke råd til å betale 2000kr i timen.

Ja! og landets ambassade!

Anonymkode: ff410...f18

AnonymBruker
Skrevet

Embassade? 

Advokat og skatteetaten holder vel ? Hva har embassaden med dette å gjøre?

AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (Akkurat nå):

Det er ikke skatt på arv i Norge. Hvordan det er i Vietnam vet jeg ikke. Står litt her Rules for Applying Vietnamese Inheritance Law to Foreigners' Estates - HARLEY MILLER LAW FIRM (HMLF)

Det er litt relevant om din mor fortsatt har vietnamesisk statsborgerskap også. Utlendinger kan ikke arve grunn i Vietnam etter det jeg forstår.

Hun har kun norsk statsborgerskap 

AnonymBruker
Skrevet

Det er sant at det er ikke skatt på arv.

Men i dette tilfellet blir det jo at hun arvet huset, og hun selger den. Så det blir jo skatt likevel...?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er sant at det er ikke skatt på arv.

Men i dette tilfellet blir det jo at hun arvet huset, og hun selger den. Så det blir jo skatt likevel...?

Kanskje i Vietnam. Det blir ikke skatt i Norge på det. På samme måte som det ikke ville blitt skatt på det i Norge heller om arvelater ville kunne solgt det skattefritt.

AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (1 minutt siden):

Kanskje i Vietnam. Det blir ikke skatt i Norge på det. På samme måte som det ikke ville blitt skatt på det i Norge heller om arvelater ville kunne solgt det skattefritt.

Så hvis dine foreldre etterlater et hus til deg og du selger den og får 4mill, så betaler du ikke skatt av det?? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hvis dine foreldre etterlater et hus til deg og du selger den og får 4mill, så betaler du ikke skatt av det?? 

Ikke hvis foreldrene kunne solgt det skattefritt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg betalte ikke skatt av leiligheten jeg arvet etter min far og som jeg solgte etterpå, men dette var for 20 år siden så mulig det har blitt forandret. Ring skattekontoret 🙂

Anonymkode: b437c...f4e

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (Akkurat nå):

Ikke hvis foreldrene kunne solgt det skattefritt.

Skjønner.

Det andre problemet er da overføringen av penger til norsk konto. Vil det gå an å overføre 800k sånn rett frem? Det er så stort beløp at jeg lurer på om banken stopper overføringen. Da mister vi jo alt.

Ogja, vi skal selvfølgelig snakke med skatteetaten og gjøre opp for å være helt sikker på at vi ikke skylder noe el.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Embassade? 

Advokat og skatteetaten holder vel ? Hva har embassaden med dette å gjøre?

Ambassade! For å få veiledning i hvordan gå frem og hvor du skal henvende deg, hvem som kan hjelpe deg å manøvrere i lovene og reglene etc. 

Anonymkode: ff410...f18

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skjønner.

Det andre problemet er da overføringen av penger til norsk konto. Vil det gå an å overføre 800k sånn rett frem? Det er så stort beløp at jeg lurer på om banken stopper overføringen. Da mister vi jo alt.

Ogja, vi skal selvfølgelig snakke med skatteetaten og gjøre opp for å være helt sikker på at vi ikke skylder noe el.

Det jeg skrev gjelder salg av arvet bolig i Norge. Jeg kan ikke reglene om skatt på gevinst ved salg av arvet bolig i utlandet. Jeg aner ikke noe om overføring av penger til Norge, men Vietnam er vel ikke omfattet av noen sanksjoner som vanskeliggjør overføring av penger.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skjønner.

Du bør også tatt en prat med banken. Hvordan kan du hindre at du blir mistenkt for hvitvasking av pengene.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet av ei som overførte 1 mill til norsk konto fra Filippinene. Ingen bank som stoppet det. Og ikke betalt skatt av det. Men jeg vet ikke om det er standaren fra alle land da. 

Anonymkode: 95961...f3f

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du googler selge arvet hus i Vietnam kan du få en pekepinn på prosessen. Den er visst veldig vanskelig prosess i det landet. 

Anonymkode: 42953...aad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...