Gå til innhold

Brudens dag, eller begges dag?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begges dag. Jeg tenker at hvis dama har behov for å være "prinsesse for en dag" så er hun kanskje ikke gammel nok til giftemål og burde heller arrangere en prinsessebursdag..... 

Anonymkode: a5821...f79

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min mann fikset mest da vi giftet oss. Vi var jo rimelig enige, men jeg sto for min kjole, musikk, sa min mening om meny, gjester bestemte vi sammen. Han ordnet lokale, transport, underholdning, overnatting for gjester osv. Det var begges dag. 

Anonymkode: c953f...5d0

• Hjerte 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

For vår del var det begges dag. Vi gjorde det til et felles prosjekt, og det var veldig gøy og morsomt. 

Nå hadde vi et slags temabryllup som varte fra fredag til søndag, så det krevde en god del planlegging, og vi brukte mye tid sammen for å planlegge. Vi koste oss begge to. Det var faktisk mannen som fant lokalene, men vi ble enige sammen.

Det ble et skikkelig drømmebryllup, som vi begge fikk sterkt eierskap til. Det var 1 1/2 år med intens planlegging, og det var helt fantastisk. Noe vi kommer til å leve på resten av livet. :)

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier ikke at det gjelder alle, men jeg tror nok at det er flere kvinner enn menn som har hatt forestillinger om hvordan ting skal være når de gifter seg, og gjerne gjennom mange år. Man trenger ikke være barnslig eller umoden av den grunn. Jeg vil heller si at  man på mange måter stiller ganske mye bedre forberedt, og kanskje også har tenkt gjennom en hel del om hvordan man IKKE vil ordne det. 😄 

Som en følge av dette kan mye av prosjektledelsen OG detaljplanleggingen havne på bruden. Ofte kan det være i begges interesse at det er slik. Men i de fleste bryllup jeg vet om, så har begge vært like mye involvert i mye av de overordnede rammene, som budsjett, hvor mange gjester, om det skal foregå i kirken, borgerlig, eller i regi av et annet livssyn, valg av sted/lokale, meny og slikt. 

Anonymkode: 5f8ee...c8c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (På 20.3.2026 den 14.05):

Er jo ikke alltid slik men mange menn liker å legge planlegging av ting over på damen og så har gjerne jenter mer greier. Det skal prøves kjole f eks. Antrekket til bruden er langt mer omfattende enn mannen sitt, hun har gjerne en visjon om hvordan selskapet/festen skal være. Mannen tenker kanskje at det blir bra uansett

Nettopp. Jeg er mann, pusher 60, og har til dags dato ikke hørt en annen mann ha drømmer og ambisjoner om hvordan bryllupet skal være. Bruden derimot, har alt klart, ned til fonten på bordkortene, og hvis noe skjærer seg, så er dagen mislykket. Selvsagt bør han ta sin del av planleggingen, når det først har gått så galt som å komme til bryllup, men det er vanskelig og risky for ham, når hun allikevel skal ha det siste ordet i alt. 

Anonymkode: 38b1b...5d4

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener det er begges dag ☀️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de fleste menn gir faen og synes pølse på Esso til de åtti gjestene er helt fint.

Anonymkode: aad63...c42

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.3.2026 den 0.02):

Hvorfor er det så vanlig at bryllupet blir brudens prosjekt, mens brudgommen bare “henger med”?

Jeg har sett mange ganger at hun tar alle valg: lokasjon, stil, gjester, budsjett, og han er passiv i hele prosessen.

Hva tenker dere, helt innafor eller valg man faktisk burde ta sammen?

Anonymkode: dafa8...ffa

Dette har jeg alltid stusset sånn på. Jeg er kvinne, hadde ALDRI ofret bryllupet mitt en tanke. Mannen min insisterte likevel på at jeg skulle ha svarene på absolutt alt, og bestemme alt.

Med ny mann hører jeg tendens til det samme. Først var han opptatt av at han ikke ville gifte seg, så kom det frem at han inderlig ville bli mannen min, men han ville ikke ha "svært bryllup". Som om JEG ville invitere 100 mennesker til langt bordsett for å bli gift?!

Utrolig merkelig kjønnsforventning....

Anonymkode: 1c5ad...2f8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I et lesbisk bryllup synes jeg det fint kan være brudens dag.

Anonymkode: 53f79...da7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I et lesbisk bryllup synes jeg det fint kan være brudens dag.

Anonymkode: 53f79...da7

Det kan liksom ikke være noe annet da 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2026 den 11.32):

Dette har jeg alltid stusset sånn på. Jeg er kvinne, hadde ALDRI ofret bryllupet mitt en tanke. Mannen min insisterte likevel på at jeg skulle ha svarene på absolutt alt, og bestemme alt.

Med ny mann hører jeg tendens til det samme. Først var han opptatt av at han ikke ville gifte seg, så kom det frem at han inderlig ville bli mannen min, men han ville ikke ha "svært bryllup". Som om JEG ville invitere 100 mennesker til langt bordsett for å bli gift?!

Utrolig merkelig kjønnsforventning....

Anonymkode: 1c5ad...2f8

De liker ikke å planlegge. De vil bare møte opp de

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvorfor er det så vanlig at bryllupet blir brudens prosjekt, mens brudgommen bare “henger med”?

Jeg har sett mange ganger at hun tar alle valg: lokasjon, stil, gjester, budsjett, og han er passiv i hele prosessen.

Fordi det er slik her i livet at når du ikke bidrar, så mister du retten til å bestemme ting i detalj. Mange menn bidrar null og niks til planlegging og gjennomføring, og kan da ikke påberope seg noe. Hvis begge bidrar, skal begge bli tatt hensyn til.

Skrevet

Da jeg giftet meg med ekskonen var det felles prosjekt - vi hadde først en seremoni på ambassaden jeg jobbet med kun foreldre og så en kirkelig velsignelse senere. Krevde mye å finne ut hvilke gjester som passet sammen/planlegge meny siden folk hadde preferansdr på vegetar/kosher/halal/hedning etc. Vi rakk så vidt frokosten dagrn rtter - og det var pga at vi var slitne etter en god friring

Skrevet
GlitrendeSjokolade skrev (På 20.3.2026 den 14.11):

Selvfølgelig er det begges dag, og dagen er noe både bruden og brudgommen bør planlegge sammen. Hvis de vil. Folk gjør jo det som passer de best og blir enig om. Det skal ikke være slik at brudgommen ikke får lov å være med å planlegge for det vil bruden gjøre alene, eller at brudgommen nekter å være med å planlegge selv om bruden vil ha han med. Ellers gjør parene som de vil og det som passer de best.

Det er som sagt begges dag. Begge gifter seg.

Tror jeg og ekskona brukte ett år på å planlegge festen. Var mange diskusjoner

AnonymBruker skrev (På 20.3.2026 den 14.20):

Tja, fra gammelt av vil jeg tro det skyldes at det ble mer brudens sin dag da det tross alt var hun som ble gitt bort/giftet bort.
Aner ikke men virker logisk i mitt hode.

Jeg er ikke gift selv, men vi har mange samtaler om det, og har begge meninger og ønsker om hva vi ønsker oss og ikke vil ha. Jeg har kanskje flere meninger og ønsker enn han, men vi er enige om at dette er vår dag og skal feires på vår måte. 

Anonymkode: 2f6cc...a4f

Jeg spurte ekssvigerfar om å få gifte meg med yngstedatteren hans av ren høflighet - han forsvant inn i saktistiet noen timer.... Vi brukte ett år i fellesskap på planlegging for at det skulle bli vår dag - eneste vi angret på var mangel på begrensning av taletid (moren min holdt en intetsigende tale på 30 minutter)

• 3 uker senere...
Skrevet

Det er så klart BEGGE sin dag! Men det er jentene som planlegger og styrer. Mannfolkene er så klart med på noen valg , men oftest sier de bare "det kan du velge, det blir bra uansett". 

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne ikke giftet meg med en mann som er passiv i hele prosessen. Passiv minner om tafatt, og det er lite sjarmerende. Hva er hele poenget med ekteskap og felles plan for resten av livet om det ikke er felles, der begge er aktivt deltakende?

Anonymkode: 370e6...296

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...