Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg skal til politiet i morgen og anmelde eksmann for voldtekt. Er dritnervøs for prosessen.

Noen som har erfaringer med tilsvarende, og som vil fortelle hvordan det gikk? Bedre eller verre enn fryktet? Snakket med en kollega i dag, og hun fikk meg nesten til å revurdere hele greia. Tenk på alt bygdesladderet, hva folk vil si om meg, var det virkelig så ille, etc...

Men står støtt i at det er det rette, for så vidt.. så lurer på om noen vil fortelle hvordan det var for deg å gjøre dette.

Anonymkode: 5bb76...ce3

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble voldtatt som barn, så det var min mor som anmeldte. Hun (og jeg) ble møtt med sympati og forståelse, heldigvis. Det ble dessverre henlagt etter en runde i retten, da gutten var under 15 da han begikk overgrepet. Blir jo sikkert ikke helt det samme som når man er voksen, men jeg ønsker deg masse lykke til. Det er definitivt det rette å anmelde, og du er tøff som gjør det. Leit at du må gå igjennom dette ❤️

Anonymkode: 7f65c...574

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ble voldtatt som barn, så det var min mor som anmeldte. Hun (og jeg) ble møtt med sympati og forståelse, heldigvis. Det ble dessverre henlagt etter en runde i retten, da gutten var under 15 da han begikk overgrepet. Blir jo sikkert ikke helt det samme som når man er voksen, men jeg ønsker deg masse lykke til. Det er definitivt det rette å anmelde, og du er tøff som gjør det. Leit at du må gå igjennom dette ❤️

Anonymkode: 7f65c...574

Trist å høre hva du har gått gjennom også ❤️ Så fint at dere ble med med forståelse og sympati. Jeg ble også møtt med dette hos politiet da jeg var inne til avhør.

Håper du har det bra nå. Takk for at du deler. Og takk for støtte ❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Står i samme prosess, ikke eksmann men en fyr jeg datet. Politiet jobber med saken. 

Jeg fant jo ut selv at han hadde gjort lignende ting på andre kvinner å, han har vært psykisk voldelig mot meg og andre i tillegg. Så jeg ønsker å få stoppet han. Jeg har fått PTSD etter hendelsen, så jeg går i behandling. Jobber heller ikke for øyeblikket. 

Anbefaler en god advokat slik at alt blir gjort riktig for seg. Jeg er glad jeg anmeldte, har aldri angret på det, har mer angret på at jeg har møtt han. 

Anonymkode: fc6e8...439

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

#henlagt 

Kildehenvisning 1000 historier Instagram 

Anonymkode: bd105...e7f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det står stor respekt av dere som orker å anmelde. Det er en skremmende utvikling når minstestraff settes ned, det kan da ikke være i tråd med folks rettsoppfatning at vi har for milde straffer for voldtekt her i landet.

Det sitter en ekspert på tv og sier at sovevoldtekt må bedømmes mildere enn i våken tilstand, for i søvne tvinger man seg ikke på offeret med vold. Det er knapt så man tror det man hører. At det ofte er vanskelig med bevisførsel er en ting, ingen vil at noen skal dømmes på falske anklager. Men hvis det ikke en gang holder med videobevis, kan man lure på hva som skal til. 

Anonymkode: a0e70...815

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det står stor respekt av dere som orker å anmelde. Det er en skremmende utvikling når minstestraff settes ned, det kan da ikke være i tråd med folks rettsoppfatning at vi har for milde straffer for voldtekt her i landet.

Herregud, det skulle stå for strenge straffer. Det tror jeg ikke mange mener vi har for voldtekt, det måtte da være hos voldtektsmenn som ønsker å fortsette å voldta.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ha beviser i orden, og ikke bare ord mot ord. Det er nesten straffefritak for voldtekt her landet og med siste runde med lovendringer, har det medført at straffene har blitt enda lavere... 

Du kan lese om avgjørelser i alle rettsinstanser her: https://lovdata.no/register/avgjørelser og se hva de har lagt vekt på i sin dom. 

Anonymkode: 10c81...7db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2026 den 23.05):

Hei! Jeg skal til politiet i morgen og anmelde eksmann for voldtekt. Er dritnervøs for prosessen.

Noen som har erfaringer med tilsvarende, og som vil fortelle hvordan det gikk? Bedre eller verre enn fryktet? Snakket med en kollega i dag, og hun fikk meg nesten til å revurdere hele greia. Tenk på alt bygdesladderet, hva folk vil si om meg, var det virkelig så ille, etc...

Men står støtt i at det er det rette, for så vidt.. så lurer på om noen vil fortelle hvordan det var for deg å gjøre dette.

Med mindre jeg hadde video, opptak eller skriftlig dokumentasjon på en tilståelse, prøver fra et overgrepsmottak, notater fra fastlege og psykolog, eller tidsnære vitner til hendelsen/e så hadde jeg ikke anmeldt.

Anonymkode: c4bf0...7a3

AnonymBruker
Skrevet

Fullt av bevis. Grov voldtekt. Gjerningsmannen var kjent av politiet. Masse runder. Først ble saken henlagt, men statsadvokaten forlangte den åpnet pga grovhetskarakteren. Nye runder, nye avhør….Henlagt fordi dem ikke finner mannen. Sist sett i Oslo. 
Massiv traume hver gang den ble henlagt. 

Anonymkode: 2ba43...cb4

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner til både og.

Jeg tenker man bør være mentalt forberedt på en tøff prosess, og vite at om det henlegges handler det om systemsvikt. Ikke deg.

Tenker anmeldelser er viktig også for andres del.

Om vi skremmes til taushet får vi ingen fremgang. 

Anonymkode: 79583...a9c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet hva jeg hadde gjort hvis noen hadde voldtatt meg. Tatt en tur innom Clas Ohlson eller Jula for en liten shopping runde først, så er det enkelt å ta en grei og koselig prat med voldtektsmannen, gjerne en sånn "surprise" prat jeg hadde satset på. Plutselig er jeg der for å prate en dag. Det er som regel den beste type prat, med overraskelse på forhånd. 

Anonymkode: 8dea4...188

AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne av meg anmeldte voldtekt, hun havnet selv i fengsel 

Anonymkode: 3a09e...294

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ei venninne av meg anmeldte voldtekt, hun havnet selv i fengsel 

hvordan gikk det til?

Anonymkode: 99d72...e2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

hvordan gikk det til?

Anonymkode: 99d72...e2a

Hun anmeldte, politiet var svært støttende i starten. Det gikk en del måneder og han anmeldte henne for falsk forklaring. Hun havnet i fengsel. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hun anmeldte, politiet var svært støttende i starten. Det gikk en del måneder og han anmeldte henne for falsk forklaring. Hun havnet i fengsel. 

Men da har hun jo gitt falsk forklaring, det er svært alvorlig. Noen motanmelder for falsk forklaring men dette blir som regel henlagt for ikke straffbart forhold. Så da må det jo ha vært svært gode beviser for at hun har sittet og gitt en uriktig anklage. 

• Liker 1
Skrevet

Skaff deg en dyktig bistandsadvokat.

Skrevet

Jeg anmeldte ikke. Jeg så hvordan det gikk med et familiemedlem og en venn da de anmeldte, og det ønsket jeg ikke å gå igjennom. Jeg ville ikke bli offeret som var den som ba om det, slik de ble, for da hadde jeg knela helt.

Det som er så synd er at det er derfor mange ikke orker å anmelde. Noe som fører til at de ikke får den hjelpen de trenger, og at voldtektsmannen/ -kvinnen potensielt kan gjøre det igjen. Det er også noe av grunnen til at det er store mørketall når det kommer til antall voldtekter.

Jeg har aldri fortalt det til noen (nevnt det her inne bare), for jeg ville ikke belaste noen med det og ville ikke være den som ødela vennegjengen. 

Jeg synes at du er kjempetøff som anmelder eksmannen din ts. Hvordan går det med deg nå?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men da har hun jo gitt falsk forklaring, det er svært alvorlig. Noen motanmelder for falsk forklaring men dette blir som regel henlagt for ikke straffbart forhold. Så da må det jo ha vært svært gode beviser for at hun har sittet og gitt en uriktig anklage. 

Nei, det har hun ikke. Så frekk du er! Rettsapparatet gjør feil, de også. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det har hun ikke. Så frekk du er! Rettsapparatet gjør feil, de også. 

Jeg er jo ikke frekk fordi jeg siterer fakta. Jeg står selv midt i en overgrepssak, min overgriper prøvde å motanmelde meg han å. 
For at politiet skal gå videre med en slik falsk forklaring må det ligge noe i det. Politiet må jo ha beviser for å domfelle og i det hele tatt ta ut tiltale, da skal de være overbevist om at personen har gjort det og at de kan bevise dette for retten. Og de er ganske forsiktige når det kommer slike falske anklager, derfor blir de bare henlagt på grunnlag av at det ikke er noe straffbart forhold. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...