AnonymBruker Skrevet 22. mars #21 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva slags skadelig miljø tenker du på da? Skjerm? Mitt ADHD-barn har knapt sett på skjerm, null spilling, ingen sosiale medier, litt facetime med besteforeldre og se film/serie noen ganger i uka men ikke daglig. Dårlig kosthold? Vi spiser råvarebasert mat, en is eller noen biter smågodt på lørdag. Dårlig oppdragelse? Ungen er veloppdratt og gjør aldri noe galt, kaoset får innover, ikke ut over andre. Del gjerne hypotesen din om hva jeg har gjort galt for å skape et så skadelig miljø at barnet mitt har fått en feilaktig diagnose. Anonymkode: ab8bd...67f Adferd kan endres uansett, er jo der du må jobbe. Glem diagnosen. Anonymkode: 7745b...89f 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #22 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (23 timer siden): Så barn på 1 år og opp til minst førsteklasse. Og helst litt til, skal ikke vurderes som adhd barn. Anonymkode: cb480...63f Og DET er vanskelig å få medhold i, når både barnehage og skole er 100% sikre på at barnet ditt har ADHD og MÅ utredes. Barnet mitt er under utredning nå. 6,5 år. Snart ferdig med første klasse. Fyller hele ADHD-sjekklista når han er på skolen, er en helt normal gutt hjemme. Skolen vil ha en diagnose for å sette opp spesialundervisning. Så da ble det utredning. For å svare på spørsmålet til TS: gutten min var veldig klengete og "krevde" voksenkontakt hele tiden i barnehagen, klarte ikke å sitte stille når de skulle spise og ha lekestund, avbrøt mye. Hadde også store problemer med å regulere følelser, småting kunne føre til at hele verden falt i grus, og når han ble sint eller frustrert reagerte han med å løpe og gjemme seg, eller vold dersom det ikke var mulig å komme seg unna. På skolen har han må de samme problemene - klarer ikke å sitte stille og klarer ikke å holde kjeft, løper sin vei, kan finne på å slå og sparke. Går best overens med elever som er mye eldre og ikke kan herjes med i samme grad. At han hele tiden har hatt mye energi, lavt søvnbehov etc har vi ikke egentlig sett på som noe problem. Anonymkode: fceb5...4e2
AnonymBruker Skrevet 22. mars #23 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2026 den 9.18): Tenk på hvor mange som får ADHD diagnosen feil. Om det i heletatt er en diagnose, i de fleste tilfeller så er det barn så er miljøskadet. I dag skal jo alt ha diagnoser. Anonymkode: 7745b...89f Jeg og med flere hadde garantert fått adhd diagnosen om jeg ble testet i barndommen, men jeg reagerer veldig på at folk med adhd blir uføretrygdet ved 18 års alder, de må da være en ressurs i arbeidslivet Anonymkode: 1ee74...56a
AnonymBruker Skrevet 22. mars #24 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg og med flere hadde garantert fått adhd diagnosen om jeg ble testet i barndommen, men jeg reagerer veldig på at folk med adhd blir uføretrygdet ved 18 års alder, de må da være en ressurs i arbeidslivet Anonymkode: 1ee74...56a Vi må godta at folk er totalt forskjellige uten å bruke diagnoser. Se på psykiatrien, totalt ute av kontroll. Listen med diagnoser er jo endeløs. Da skjønner man at der bare er tull hele greiene. Anonymkode: 7745b...89f
AnonymBruker Skrevet 22. mars #25 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og DET er vanskelig å få medhold i, når både barnehage og skole er 100% sikre på at barnet ditt har ADHD og MÅ utredes. Barnet mitt er under utredning nå. 6,5 år. Snart ferdig med første klasse. Fyller hele ADHD-sjekklista når han er på skolen, er en helt normal gutt hjemme. Skolen vil ha en diagnose for å sette opp spesialundervisning. Så da ble det utredning. For å svare på spørsmålet til TS: gutten min var veldig klengete og "krevde" voksenkontakt hele tiden i barnehagen, klarte ikke å sitte stille når de skulle spise og ha lekestund, avbrøt mye. Hadde også store problemer med å regulere følelser, småting kunne føre til at hele verden falt i grus, og når han ble sint eller frustrert reagerte han med å løpe og gjemme seg, eller vold dersom det ikke var mulig å komme seg unna. På skolen har han må de samme problemene - klarer ikke å sitte stille og klarer ikke å holde kjeft, løper sin vei, kan finne på å slå og sparke. Går best overens med elever som er mye eldre og ikke kan herjes med i samme grad. At han hele tiden har hatt mye energi, lavt søvnbehov etc har vi ikke egentlig sett på som noe problem. Anonymkode: fceb5...4e2 Så lenge barnet har det bra så er det vel ikke behov for diagnose? Men om barnet utagerer voldelig og stikker av så bør dere kanskje uansett snakke med noen? Høres ut som en gutt som sliter på skolen ut fra det lille jeg hører. Anonymkode: 8cc7d...ffa
AnonymBruker Skrevet 22. mars #26 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så lenge barnet har det bra så er det vel ikke behov for diagnose? Men om barnet utagerer voldelig og stikker av så bør dere kanskje uansett snakke med noen? Høres ut som en gutt som sliter på skolen ut fra det lille jeg hører. Anonymkode: 8cc7d...ffa At noen skal passe inn i skolesystemet kan man vel ikke kreve. Anonymkode: 7745b...89f
AnonymBruker Skrevet 22. mars #27 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Adferd kan endres uansett, er jo der du må jobbe. Glem diagnosen. Anonymkode: 7745b...89f Hvilken adferd er det du tenker på? Å ha tankekjør? Tror du ADHD bare er uoppdragne barn som løper rundt og herjer og ødelegger? Kan du ikke heller svare på det jeg spurte deg om? Anonymkode: ab8bd...67f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå