AnonymBruker Skrevet 17. mars #1 Skrevet 17. mars Mistet folk så mye. Sosiale evner. Så mange har blitt så asosiale. Prater ikke sammen uten mob på bordet og ser hverandre ikke i øynene på samme måte. Flere som ser det samme? Synes det er jævlig skremmende. Hva gjør vi med folks mobilavhengighet? Greier du deg en dag uten mob? Hvorfor ikke? Anonymkode: 6958d...b12 4 1 6
AnonymBruker Skrevet 17. mars #2 Skrevet 17. mars For egen del liker jeg some. Jeg følger tema som opptar meg, som gir meg glede, som gir meg påfyll av latter og gode ting. Men selvfølgelig må en være bevisst rundt hva en ser på, hvem en følger og algoritmene. Jeg kan være enig i at some koster mye for de som ikke evner å bruke det. Og så er det forskjell på å klare seg en dag uten some og klare seg en dag uten mobil! En dag uten some går helt fint, jeg er ikle innom some hver dag. En dag uten mobil går ikke. Jeg har billetter på mobilen, Spotify, leksikon, lydbøker, rutetider på buss, kamera, bank, streaming, notatbok, dagligvare apper, osv osv på mobilen. Jeg gjør mye på mobilen hver dag og den er som en lommekniv: et ypperlig multiverktøy som jeg er kjempe glad for at jeg har. Jeg ønsker meg ikke en dag uten mobilen. Jeg sitter ikke på mobilen ved matbordet men når folk klager på at folk bruker mobilen på venterommet til legen eller på bussen da mener jeg at klaging på mobilbruk har gått for langt. Det et i situasjoner hvor en uansett ikke orker å prate med fremmede. Vi har alltid vært et introvert folkeslag vi nordmenn, det har ikke forandret seg mye de siste 20 årene. Anonymkode: b767b...397 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #3 Skrevet 17. mars Alltid like selvmotsigende når noen som er på some (kvinneguiden) klager på some. Post heller et innlegg i lokalavisen slik de gjorde i "gamledager". Anonymkode: 44b18...e6d 1 3
Gjest Ramsay Street Skrevet 17. mars #4 Skrevet 17. mars (endret) At folk blir asosiale er ille nok. Men det verste er at SoMe har bidratt til å få fram det verste i folk. Både den vanlige i gata og kjendiser blir jo utsatt for trakassering via sosiale medier. Jeg ble veldig trist da jeg nylig leste om dette : https://www.millwallfc.co.uk/news/2026/march/16/millwall-supports-zak-sturge/ Edit: Og for å svare på spørsmålet i åpningsinnlegget. Greier meg strålende en dag uten den kreftsvulsten bedre kjent som smarttelefonen. Datamaskinen er mer enn nok. Endret 17. mars av Ramsay Street
Gjest Ramsay Street Skrevet 17. mars #5 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Alltid like selvmotsigende når noen som er på some (kvinneguiden) klager på some. Post heller et innlegg i lokalavisen slik de gjorde i "gamledager". Anonymkode: 44b18...e6d Men går anonyme fora som KG under kategorien sosiale medier? Er ikke sosiale medier Facebook, Instagram, Twitter (eller X som det nå heter) osv.?
AnonymBruker Skrevet 17. mars #6 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Mistet folk så mye. Sosiale evner. Så mange har blitt så asosiale. Prater ikke sammen uten mob på bordet og ser hverandre ikke i øynene på samme måte. Anonymkode: 6958d...b12 Føler litt motsatt, sosiale medier har gjort det enklere å holde kontakten med folk, gamle skolevenner og kolleger som ellers ville forsvunnet ut av livet. Anonymkode: 69402...6c9 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #7 Skrevet 17. mars Ramsay Street skrev (1 minutt siden): Men går anonyme fora som KG under kategorien sosiale medier? Er ikke sosiale medier Facebook, Instagram, Twitter (eller X som det nå heter) osv.? Ja selvfølgelig Kvinneguiden regnes i stor grad som et sosialt medium. Det fungerer som en digital plattform der brukerne selv skaper innholdet gjennom diskusjoner, deling av erfaringer og interaksjon, noe som samsvarer med definisjonen av sosiale medier som mange-til-mange-kommunikasjon. Her deles det bilder av frokoster og middager på lik linje som på instagram, her diskuteres det og kommenteres det på lik måte som fb. Det trolles og folk blir lei seg over skarpe kommentarer og takhøyden er stor fordi det genererer klikk som igjen andre tjener penger på. Det er samme greien, det er i aller høyeste et sosialt medie. Anonymkode: 44b18...e6d 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #8 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Mistet folk så mye. Sosiale evner. Så mange har blitt så asosiale. Prater ikke sammen uten mob på bordet og ser hverandre ikke i øynene på samme måte. Flere som ser det samme? Synes det er jævlig skremmende. Hva gjør vi med folks mobilavhengighet? Greier du deg en dag uten mob? Hvorfor ikke? Anonymkode: 6958d...b12 Deg om det. Jeg synes ikke sosiale medier erstatter vanlig sosial omgang, men jeg bruker ikke SoMe noe særlig. Hvordan har folk blitt asosiale? Hvorfor spiser du midag med venner som ikke klarer legge bort mobilen? Det handler ikke om folk, men om dine venner. Jeg ser ikke det samme blant mine venner. Spiser man et måltid med andre av en grunn så er det jo derfor man gjør det. Vil man sitte alene spise og surfe så kan man jo det, om man vil. Jeg har 0 problemer med å legge bort mobilen, jeg har også ingen notifikasjoner på, og lyden er alltid av. Klarer meg fint uten mobilen. Jeg skjønner ikke konklusjonen mange har om at telefonen = sosiale medier. Slett appene du har problemer med, trenger ikke hive telefonen i sjøen for det. Det er ikke mobilavhengighet, det er app-avhengighet. Anonymkode: aa162...fdb 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars #9 Skrevet 17. mars Tja. Tror det er mer alderen min. Orker ikke å forholde meg til folk som før. Anonymkode: 1ec93...862 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #10 Skrevet 17. mars Jeg legger fra meg mobilen med mine to beste venner, de andre er mindre viktige så da er mobilen med. For mye SoMe gjør meg stressa, jeg føler meg ikke bra nok osv. Og å sitte å scrolle i timesvis ødelegger hjernen vår! På venterommet lar jeg mobilen ligge og finne en fremmed å snakke med, for det er det jeg liker best. Få fremmede i tale i RL er mye bedre enn å trakkasere fremmede på SoMe. Anonymkode: 46a16...2b7 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #11 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg legger fra meg mobilen med mine to beste venner, de andre er mindre viktige så da er mobilen med. For mye SoMe gjør meg stressa, jeg føler meg ikke bra nok osv. Og å sitte å scrolle i timesvis ødelegger hjernen vår! På venterommet lar jeg mobilen ligge og finne en fremmed å snakke med, for det er det jeg liker best. Få fremmede i tale i RL er mye bedre enn å trakkasere fremmede på SoMe. Anonymkode: 46a16...2b7 Du hadde vært mitt værste mareritt😅 Jeg hadde demonstrativt tatt på meg headsettet og tatt frem appen "Spotify" og uansett hva jeg hadde spilt av musikk hadde det vært bedre enn å bli snakket til av fremmede på et venterom. Jeg aksepterer at vi er ulik men her mener jeg mobilen har revolusjonert venteromet til det bedre da det før i tiden var to alternativer: se og hør eller tørprat med fremmede, ingen av de har noensinne vært gode alternativer. Anonymkode: b767b...397 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars #12 Skrevet 17. mars Nei jeg føler ikke det. De venner jeg har har ikke mobilen framme når vi møtes. Familien min har heller ikke mobilen framme når vi spiser mat. Jeg er veldig bevist på at jeg legger ifra meg mobilen hvis noen snakker med meg. Slik at alle skal føle at jeg er 100% tilstede når noen snakker til meg. Jeg var på konser for noen dager siden. Der reagerte jeg på ei som satt mere på mobilen enn å være på konserten med sine venner. Hadde så lyst å kakka på skulderen hennes og si lev i nuet. Ikke på sosiale medier. Livet er her og no. Men jeg turte ikke. Anonymkode: 93af9...f13 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #13 Skrevet 17. mars Har aldri hatt noe some installert på mobilen og kommer nok aldri til å ha heller. Et lykkelig liv. Anonymkode: ebb22...6fe 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars #14 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Mistet folk så mye. Sosiale evner. Så mange har blitt så asosiale. Prater ikke sammen uten mob på bordet og ser hverandre ikke i øynene på samme måte. Flere som ser det samme? Synes det er jævlig skremmende. Hva gjør vi med folks mobilavhengighet? Greier du deg en dag uten mob? Hvorfor ikke? Anonymkode: 6958d...b12 Det er skremmende. Nå har man riktignok tatt mobilen ut fra skolene, men de som lot det være greit i første omgang har ødelagt veldig mange liv. Tenker det ikke er nok å si at man gjorde feil, de som styrte da må straffeforfølges. Anonymkode: 97501...978 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #15 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du hadde vært mitt værste mareritt😅 Jeg hadde demonstrativt tatt på meg headsettet og tatt frem appen "Spotify" og uansett hva jeg hadde spilt av musikk hadde det vært bedre enn å bli snakket til av fremmede på et venterom. Jeg aksepterer at vi er ulik men her mener jeg mobilen har revolusjonert venteromet til det bedre da det før i tiden var to alternativer: se og hør eller tørprat med fremmede, ingen av de har noensinne vært gode alternativer. Anonymkode: b767b...397 Det viser jo bare at folk har mista evner til å kommunisere. Hva gjorde vi før mobilen? Venterommet vart hvertfall mye hyggeligere. Heldigvis treffer jeg nå og da nye bekjentskaper på diverse venterom og det er alltid trivelig. Anonymkode: 46a16...2b7 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars #16 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det viser jo bare at folk har mista evner til å kommunisere. Hva gjorde vi før mobilen? Venterommet vart hvertfall mye hyggeligere. Heldigvis treffer jeg nå og da nye bekjentskaper på diverse venterom og det er alltid trivelig. Anonymkode: 46a16...2b7 Hvorfor er det slik at som introvert forventes det å snakke med kreti og pleti? Nei jeg synes ikke det er hyggelig å snakke med villt fremmede på et venterom. Jeg er på et venterom for å vente på lege, tannlege osv ikke for å sitte i en syklubb med mennesker jeg ikke kjenner. En må kjenne sin besøkelsestid og forstå og ikke minst respektere at ikke alle er ekstroverte som elsker å snakke med alle til enhver tid. Det har absolutt ingenting med some å gjøre ei heller mobilen men med respekt for at vi er ulike og ikke alle har et sånnt innmari behov for sosial kontakt 24/7. Venteromet er ikke en syklubb, det er er ikke der jeg går for å prate, jeg er der av nødvendighet. Hadde jeg ønsket å prate hadde jeg tatt en telefon til venner. Du synes det er koselig, men du evner ikke å ha respekt for at andre synes det ikke er det, vel din "hyggelig" definisjon er ikke en objektiv sannhet. Anonymkode: b767b...397 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #17 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hvorfor er det slik at som introvert forventes det å snakke med kreti og pleti? Nei jeg synes ikke det er hyggelig å snakke med villt fremmede på et venterom. Jeg er på et venterom for å vente på lege, tannlege osv ikke for å sitte i en syklubb med mennesker jeg ikke kjenner. En må kjenne sin besøkelsestid og forstå og ikke minst respektere at ikke alle er ekstroverte som elsker å snakke med alle til enhver tid. Det har absolutt ingenting med some å gjøre ei heller mobilen men med respekt for at vi er ulike og ikke alle har et sånnt innmari behov for sosial kontakt 24/7. Venteromet er ikke en syklubb, det er er ikke der jeg går for å prate, jeg er der av nødvendighet. Hadde jeg ønsket å prate hadde jeg tatt en telefon til venner. Du synes det er koselig, men du evner ikke å ha respekt for at andre synes det ikke er det, vel din "hyggelig" definisjon er ikke en objektiv sannhet. Anonymkode: b767b...397 Det blir ikke en "syklubb"fordi om man kommuniserer med andre. Anonymkode: 46a16...2b7 2
Kratos Skrevet 18. mars #18 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (16 timer siden): Mistet folk så mye. Sosiale evner. Så mange har blitt så asosiale. Prater ikke sammen uten mob på bordet og ser hverandre ikke i øynene på samme måte. Flere som ser det samme? Synes det er jævlig skremmende. Hva gjør vi med folks mobilavhengighet? Greier du deg en dag uten mob? Hvorfor ikke? Anonymkode: 6958d...b12 Her var det veldig mye greier pakket inn i en veldig overfladisk problemstilling. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #19 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det blir ikke en "syklubb"fordi om man kommuniserer med andre. Anonymkode: 46a16...2b7 Men hvorfor er det så viktig for deg å ha kommunikasjon med alle du møter? Får du ikke dekket det sosiale uten å plage fremmede mennesker? Det er ikke "normalt" og har aldri vært det å slå av en prat i heisen, med sidemannen på bussen eller med fremmedfolk på busstopp eller venterom. Hvorfor er det så vanskelig for deg å bare respektere det? Du klarer vel å lese rommet og respektere at ikke alle vil eller har behov for å snakke med deg? Eller står det så dårlig til at du mener alle må snakke med deg? I dagens samfunn bruker de fleste headsett på buss og ute og det er det vel en grunn for. Jeg får mitt sosiale behov dekket i hverdagen, jeg trenger ikke bestille time til lege for å skvaldre med andre. Overfladisk pjatt med fremmedfolk er fullstendig unødvendig og slitsomt. Anonymkode: b767b...397 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #20 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Men hvorfor er det så viktig for deg å ha kommunikasjon med alle du møter? Får du ikke dekket det sosiale uten å plage fremmede mennesker? Det er ikke "normalt" og har aldri vært det å slå av en prat i heisen, med sidemannen på bussen eller med fremmedfolk på busstopp eller venterom. Hvorfor er det så vanskelig for deg å bare respektere det? Du klarer vel å lese rommet og respektere at ikke alle vil eller har behov for å snakke med deg? Eller står det så dårlig til at du mener alle må snakke med deg? I dagens samfunn bruker de fleste headsett på buss og ute og det er det vel en grunn for. Jeg får mitt sosiale behov dekket i hverdagen, jeg trenger ikke bestille time til lege for å skvaldre med andre. Overfladisk pjatt med fremmedfolk er fullstendig unødvendig og slitsomt. Anonymkode: b767b...397 For meg er det normalt å se de som er rundt meg. Jeg ser jo hvem som vil snakke. Så vi har hver sin fasit på hva som er normalt. Helt ærlig: jeg er ensom og bruker alle muligheter til å få kontakt med folk. Har aldri opplevd å bli avvist så det har vel med at jeg bor på bygda her folk ikke er så ",up tight" Skal love å totalt oversett deg om jeg støter på deg. Anonymkode: 46a16...2b7 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå