Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil føle meg "passet på" i et forhold, men kjæresten mener "han ikke er faren min". 

Trodde det var vanlig at menn ville "passe på". Med "passe på" mener jeg at man føler han har ryggen din, alltid vil deg vel, osv. Noe jeg trodde var fullstendig normalt i et forhold.  

Jeg er en selvstendig og oppegående person, som klarer meg selv, men ønsker følelsen av at den jeg er sammen med har "valgt meg" / "ønsket meg" og viser det deretter. 

Er det jeg som er "unormal" her?

Anonymkode: ca914...a76

• Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det du mener er nok at du vil føle deg beskyttet.

Anonymkode: c4101...717

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det du mener er nok at du vil føle deg beskyttet.

Det er nok ganske vanlig det i alle fall. Ikke unormalt.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Å vise at man setter pris på personen man er med og ønske den er jo gjensidig. Forstår ikke helt hva det har med å "passe på", så det må du forklare bedre.

Å "Passe på" tenker jeg det er noe man gjør med folk som ikke klarer seg selv  da er man mer en omsorgsperson enn en partner. 

Anonymkode: 86425...a18

• Liker 14
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerte også på at eksen ville at jeg skulle passe på henne. Språklig høres det ut for meg som om jeg skal gå vaktrunder rundt huset med balltre og jage bort skumlinger.

Anonymkode: 716a8...dae

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Det er ganske vanlig å føle det slik du gjør. Ofte kan det gi en følelse av at man hører sammen. Tilhørighet.

Bør gå begge veier det da mener jeg. Man passer på hverandre.

Endret av Strigiformes
  • Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg reagerte også på at eksen ville at jeg skulle passe på henne. Språklig høres det ut for meg som om jeg skal gå vaktrunder rundt huset med balltre og jage bort skumlinger.

Humrer litt av denne… ☺️ Det er nok ikke akkurat det hun mente, men jeg ser det for meg. 
Hun mente nok legge en arm rundt henne når dere så skrekkfilm. Bre over henen dyna når det var kaldt. Minne henne på setebeltet dersom hun hadde glemt det osv. 
Jeg ser fortsatt for meg balltreet og må bare le 😅

Anonymkode: cbfaf...55d

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke mange dagene siden jeg var syk og holdt senga noen dager. Mannen kom med kaffe og melkesjokolade og sa jeg måtte spise og at «jeg må jo passe på deg, vet du» Har aldri hørt ham si de orda før, men jeg likte det bedre enn sjokoladen!

• Liker 9
  • Hjerte 18
AnonymBruker
Skrevet

Å bli passet på er for barn og folk som ikke kan passe på seg selv. 

Å ivareta og beskytte partner, bør begge to ønske å gjøre. 

Jeg ville stusset dersom partner sa de ønsket å bli passet på. Barnepass, hundepass, etc... 

Anonymkode: 3dccc...dcd

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Humrer litt av denne… ☺️ Det er nok ikke akkurat det hun mente, men jeg ser det for meg. 
Hun mente nok legge en arm rundt henne når dere så skrekkfilm. Bre over henen dyna når det var kaldt. Minne henne på setebeltet dersom hun hadde glemt det osv. 
Jeg ser fortsatt for meg balltreet og må bare le 😅

Det du beskriver høres jo ut som om man tar seg av et barn - det ønsker jeg virkelig ikke i et voksent forhold...

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Jeg og samboer diskuterte dette igår faktisk etter å ha sett den nye dokumentaren Manosphere(?) på Netflix.

Vi begge søker jo omsorg og "beskyttelse" av hverandre som partnere. Å støtte hverandre, beskytte intressene til hverandre og ønske hverandre vel er naturlig i et forhold. Kanskje du må spesifisere for han hva du legger i det? Det kan jo sikkert være ulikt fra person til person.

Endret av Macro
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg vil føle meg "passet på" i et forhold, men kjæresten mener "han ikke er faren min". 

Trodde det var vanlig at menn ville "passe på". Med "passe på" mener jeg at man føler han har ryggen din, alltid vil deg vel, osv. Noe jeg trodde var fullstendig normalt i et forhold.  

Jeg er en selvstendig og oppegående person, som klarer meg selv, men ønsker følelsen av at den jeg er sammen med har "valgt meg" / "ønsket meg" og viser det deretter. 

Men dette er jo gjensidig i et forhold? Ikke noe bare kvinnen skal oppleve, altså at man backer og støtter hverandre. Det handler om dere begge, ikke bare deg.

Kjæresten din opplevde kanskje at du snakket om deg selv som om du var et uselvstendig barn som trente å bli "passet på". Det er vel noe de fleste unge i dag ville omtalt som "en ick". 

Anonymkode: 47807...99f

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

For meg høres det ut som dere ikke er uenige om noe som helst annet enn semantikk. 

Jeg er mann, og ingenting av det du beskriver at du ønsker er det spor unormalt. For meg virker det ikke særlig kjønnsspesifikt å ville noen vel eller ville føle seg ønsket, men for all del, alt dette høres bra ut.

Jeg liker likevel heller ikke uttrykket «passe på», selv om jeg naturligvis passer godt på både kone og barn. Dere virker jo enige om alt dere ønsker i forholdet her, bare legger ulike ting i akkurat beskrivelsen «passe på».

Anonymkode: add97...069

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kan du komme med eksempler på situasjoner hvor dette kommer til gjelde? 

Og deg som kvinne da, 'passer du på' han? 

Anonymkode: e461c...076

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Å bli passet på er for barn og folk som ikke kan passe på seg selv. 

Å ivareta og beskytte partner, bør begge to ønske å gjøre. 

Jeg ville stusset dersom partner sa de ønsket å bli passet på. Barnepass, hundepass, etc... 

Finnes det ikke kjønnsspesifikk oppførsel?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Finnes det ikke kjønnsspesifikk oppførsel?

Kun tillært. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 1,65 og partner er nesten 1,90. Jeg elsker å stå fremme på konserter, gjerne helt opp mot gjerdet som de setter opp foran scenen. Klart noe skyldes at jeg er kort og om noen står foran meg så ser jeg mindre: short people problems. Vi ler mye av det, for han har aldri slike problemer. Han har tall people problems og dunker hue i ting jeg ikke enser engang. 

Tilbake til poenget: på konserter stiller han seg som regel bak meg, gjerne med en arm på gjerdet, av og til en på hver side av meg. Koselig det. Tok meg noen ganger for det gikk opp for meg at grunnen til at står sånn er ikke for å hvile seg, men for å hindre at folk presser meg, tramper meg ned eller dytter på meg.

I tillegg har jeg på meg jaktcaps (som vi begge syntes er forferdelig glorete, knallsuksess i fargen) for at han skal kunne se meg i folkemengden når vi skal forlate stedet. Er enkelt for meg å smette imellom folk, ikke fullt så enkelt for han. Så han følger med på capsen om vi ikke holder hender.

Det er hans måte å passe på meg. Det syntes Jeg er koselig. Min måte å passe på han er å overlate han og passe på at han får i seg nok mat. Lol.

Anonymkode: e3f4c...ede

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Skjønner godt hva du mener. Det var derfor jeg ditcha eksen. Kunne ikke være trygg på at han var der for meg når jeg trengte det eller ønsket det. Følte meg faktisk ensom.

Nå har jeg en kjæreste som jeg føler "passer på" meg og det er godt. 

Anonymkode: 2d91d...8de

• Hjerte 2
Skrevet

Begge skal beskytte og stille opp for hverandre i et forhold. Men jeg tror typen min hadde reagert om jeg sa jeg ville han skulle passe på meg.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror kanskje det er uttrykket "passet på" som blir feil, for å støtte hverandre og ville hverandre vel er ganske selvsagt i et forhold og er hverken kjønnsspesifikt eller kontroversielt. Kanskje du kan bruke "vise omtanke" istedet? Det kan være alt fra å si "kjør forsiktig" når partneren skal ut og kjøre, spørre "vil du ha noe å drikke?" når man likevel skal til kjøkkenet, spørre hvordan dagen har vært også videre.

Anonymkode: 68ab3...281

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...