Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er fra Spania, bodd her i 10år. Har en bra jobb med høy lønn, derfor jeg flyttet hit. Like også det kjølige klimaet.

Hovedproblemet i Norge er det konforme regimet som de fleste lever etter, dette er ekstremt rigid. Ta egne valg er livsfarlig.

Saueflokkmentaliteten er også helt ekstrem, jeg har gitt opp å bli kjent med nordmenn. Du slipper kun inn om du er en kopi av de andre, du må mene det samme. Dette er et problem i fagmiljøer også, som helsevesenet. Blir raskt utstøtt om du ikke mener det samme som saueflokken.

Når man kommer fra et land der livet skjer ute, omgås hverandre naturlig blir Norge veldig spesielt.

Kryr av foreninger etc! Virker som det er eneste måten folk kan omgås hverandre her, noen organisere at folk skal møtes 😂 

Anonymkode: b82f6...519

Takk! Du oppsummerte alt. Hilsen en som er født og oppvokst her, med føtter i to kulturer.

Anonymkode: 60b07...c75

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og her har vi enda en ting som er fremtredende i Norge. Åpen rasisme.

Anonymkode: b005c...fb7

Islam er ikke en etnisitet. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2026 den 13.58):

*gøye

*mine

:flau:

Anonymkode: 81f39...10a

*gøyale

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Brukernavn84 skrev (1 minutt siden):

Islam er ikke en etnisitet. 

Religionsfrykt, da. Fremmedfrykt. "Det er Norge som er bra, det er Norge som er best". 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Durek på Kvinneguiden?!

Anonymkode: f0f93...56c

Hahaha nei fysj! Jeg er ikke selv "alternativ" overhodet. Jeg rynker på nesen av folk som proklamerer hvor "alternative" de er. Men veldig mange av dem jeg har møtt på min sti som ønsker å skille seg ut i fra saueflokken sier selv at de er alternative. Det er liksom måten å bryte med normen som likevel blir godtatt av de fleste. Når til og med medlemmer av kongefamilien står frem som "alternativ" så blir det på en måte akseptert. "Åja, du ser engler du ja, ok". 

Anonymkode: b05f5...18c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Religionsfrykt, da. Fremmedfrykt. "Det er Norge som er bra, det er Norge som er best". 

det er ikke fremmedsfrykt når man er kun kritisk til en religion og alltid den samme. Og ikke bare i Norge men hele Europa .. Da må man starte å lure hvorfor.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
NatNat skrev (4 minutter siden):

det er ikke fremmedsfrykt når man er kun kritisk til en religion og alltid den samme. Og ikke bare i Norge men hele Europa .. Da må man starte å lure hvorfor.

Så rart. Jeg har både kristne, muslimske og ateistiske venner. Jeg hater ikke alle muslimer eller mener de er slemme alle sammen. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så rart. Jeg har både kristne, muslimske og ateistiske venner. Jeg hater ikke alle muslimer eller mener de er slemme alle sammen. 

Ikke jeg heller. Jeg tror få mennesker hater alle muslimer. Problemet er ikke at alle muslimer er slemme men at de fleste terror askjoner, kultursjokk, etc.. vi har hatt i Europa kommer fra Muslimer. 

Endret av NatNat
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
NatNat skrev (3 minutter siden):

Ikke jeg heller. Jeg tror få mennesker hater alle muslimer. Problemet er ikke at alle muslimer er slemme men at de fleste terror askjoner, kultursjokk, etc.. vi har hatt i Europa kommer fra Muslimer. 

Samtidig som en del pedofili, abortforbud og annet svineri kommer fra kristendommen, men vi generaliserer ikke alle kristne for det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da snakker vi ikke om samme type personligheter.

Selvsagt er jeg noe preget av å ha mine første 10 år i USA, men ikke slik som du ønsker. Jeg var et barn da vi kom tilbake til Norge. Klart det er deler av meg som er preget av å ha levd i et annet land: jeg måtte lære norske barnesanger, om norsk barnetv, og det hender jeg kikker dumt på deg når du forteller noe som var helt vanlig da du var barn "husker du da det gikk på tv" type ting, men ettersom resten av min oppvekst har foregått her er jeg veldig fornorsket og godt integrert. Slettes ikke den ufordragelige amerikanske turist-kariakturen du tenker på. Men samtidig vet jeg hvilke deler av meg selv måtte legges bort eller slipes ned for å passe inn. Til og med som barn skjønte jeg hva som skulle til for å få aksept.

I begynnelsen ville "alle" være venner med meg fordi jeg var anderledes, jeg snakket rart og det var spennende. Dessverre gikk det ikke lenge før folk ikke ønsket å være sammen med meg fordi jeg var anderledes, jeg snakket rart og jeg var ikke lengre spennende, men mer til bry for jeg følgte ikke "malen". Nordmenn er flinke til å si at utlendinger skal intergrere seg, lære norsk og norsk kultur, men det de egentlig mener er at utlendinger skal presses inn i den norske malen. Vi skal ikke skille oss ut, ikke snakke rart, ikke ha annet kultur. Det er litt vanskelig, om enn umulig å slipe alt dette av oss særlig om vi er eldre når vi kommer til landet. Jeg var heldig, jeg var veldig ung. Spør du meg sier jeg at jeg er norsk. Min amerikanske slekt sier jeg er norsk, men til og med i dag kan jeg kjenne at det er øyeblikk der jeg ikke passer helt inn i malen. (Men det holder jeg for meg selv).

Anonymkode: b05f5...18c

Alt dette er greit, men honnørordet «store personligheter» om  folk som tar mye plass er bare en eufemisme for brautende selvopptatthet. En kultur som verdsetter slik oppførsel, erikke noe jeg ønsker å importere. Utfra det du sier her, virker det imidlertid som om du bare var litt uheldig med ordvalget? 

Anonymkode: dc2f1...482

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Samtidig som en del pedofili, abortforbud og annet svineri kommer fra kristendommen, men vi generaliserer ikke alle kristne for det.

abortforbud kommer ikke bare fra kristendom. Pedofili har alltid vært rundt i verden, langt før kristendommen. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er halvt norsk, men skriver likevel, siden jeg kom til Norge som baby og derfor per definisjon er en "innvandrer".

Jeg synes det er synd at så få nordmenn er interessert i litteratur, sammenlignet med for eksempel trening (som jeg vet er bra for helsa) og gaming. Vi har få intellektuelle diskusjoner og TV-programmer. Joda, vi har Debatten på NRK, men det teller liksom ikke når mesteparten av det som sendes, er realityserier med "kjendiser" jeg ikke aner hvem er, til tross for at jeg fortsatt er relativt ung.

Anonymkode: 8ee35...51e

Glemte også at det irriterer meg litt når folk som behersker og spiller et instrument på høyt nivå, ikke automatisk får den samme respekten som idrettsutøvere, det være seg fotballspillere eller skiløpere - enda det er MINST like vanskelig og beundringsverdig å kunne spille musikk (da det krever mye og hardt arbeid, hele tiden). 

Og så er det et "hierarki" mellom idrettsutøverne, slik at skiløpere og fotballspillere har høyere status enn folk som driver med kampsport for eksempel.

I andre land finnes ikke disse hierarkiene mellom musikkspillere og idrettsutøvere eller innad i idretten i like stor grad som det gjør i Norge.

Anonymkode: 8ee35...51e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Smålighet rundt symbolske beløp. Ting som å kreve å bli vippset 3 kr, til og med fra partnere. Nordmenn virker generelt lite generøse og blir sjokkert når de ser folk være det.

Med innvandrer kollegaene deler vi alt broderlig, tar mat fra hverandres kurv og ingen er besatt av å holde regnskap. 

Anonymkode: e27eb...88f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NatNat skrev (På 17.3.2026 den 13.51):

nei, min bestevenn en fransk, som meg, vi har kjent hverandre i over 50 år. Ja visst, vi har alltid snakket om ting som er privat, helse, etc.. men, særlig når man er voksen, man skal ikke snakke om veldig privat sak som har med kona eller mannen, syns jeg. Han snakket ofte om kjærester han hadde når vi var unge men det var bare kjærester. Ikke kona han har vært gift med i 40 år.. 

Med andre ord er du i praksis venneløs? Det kan ikke ha noe å gjøre med deg som person, tenker du?

Anonymkode: ced51...b5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Muhammed var jo opplagt pedofil.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med andre ord er du i praksis venneløs? Det kan ikke ha noe å gjøre med deg som person, tenker du?

her ja. Men har flere langstid venner i Frankrike. 

AnonymBruker
Skrevet

Eksen min syns det var kjipt at vi er så konfliktskye og at vi ikke er direkte nok. Det ble også en greie i forholdet vårt, han kommer fra en kultur hvor man er veldig direkte, jeg ble såret og han syns jeg var for følsom som ikke tålte at han sa «sannheten». 

Anonymkode: a4f4f...b7e

AnonymBruker
Skrevet
NatNat skrev (26 minutter siden):

her ja. Men har flere langstid venner i Frankrike. 

Hvor er du fra?

Anonymkode: 3464c...829

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor er du fra?

Anonymkode: 3464c...829

Frankrike

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.3.2026 den 9.03):

3. Dette er en brannfakkel, men svært mange nordmenn er dessverre lite intellektuelle. De leser ikke bøker, er ikke interessert i annet enn TV-serier, nyheter på NRK, campingferie og turer i skogen. Snakker i klisjeer om politikk og annet, gjentar det de hører på TV i stedet for å ha egne tanker. Latterliggjør kultur, boklesing osv. Jeg sier ikke at ALLE er slik, men svært mange.

Er veldig veldig enig med denne. Vi er ikke et intellektuelt folkeslag. Dessverre. Men vi var det! Norge fikk jo utryddet analfabetismen tidlig, og lå på lesetoppen i Europa lenge.

Frem til for bare to generasjoner siden så var det helt vanlig å kunne sin Undset, Ibsen og Hamsun i enhver fjord og dal!

Anonymkode: 81f39...10a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...