AnonymBruker Skrevet 19. mars #21 Skrevet 19. mars Lån felle hos en dyrevernorganisasjon og ta med kaninen til dyrlege. Kanskje noen organisasjoner kan hjelpe den hvis den er i ok form, og hvis den er veldig syk får den i det minste en verdig død. Om du gidder er det ekstra hyggelig å la den få litt god mat før dyrlegebesøket, i tilfelle det blir dens siste måltid❤️ Vær også obs på at dersom kaninen går i fella i helg/kveldstid må den få komme inn og være på et rom (feks badet) frem til dyrlegebesøket, dersom ikke en organisasjon kan ta seg av den. Vær derfor litt forberedt på dette, ha en plan og littegran mat liggende. Hjelpeplikten gjelder alle dyr, og det er vanvittig at ingen har gjort noe med den stakkars kaninen ennå. Dette er det minste dere kan gjøre for den❤️ Anonymkode: df492...52f 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars #22 Skrevet 19. mars Nei, skal dyr skytes i byggefelt/tettbygde strøk må det være jeger med spesiell tillatelse til dette. Var borti en lignende sak i fjor da et annet dyr måtte tas ut i lignende strøk. Både Mattilsynet og Viltnemnda var involvert. Gjør det lovlig! Det kan du ikke gjøre selv! Anonymkode: 3a83a...07b 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars #23 Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, skal dyr skytes i byggefelt/tettbygde strøk må det være jeger med spesiell tillatelse til dette. Var borti en lignende sak i fjor da et annet dyr måtte tas ut i lignende strøk. Både Mattilsynet og Viltnemnda var involvert. Gjør det lovlig! Det kan du ikke gjøre selv! Anonymkode: 3a83a...07b Politiet var forresten også inne i bildet, med informasjon om at det på ubestemt tidspunkt ville skje, og politiet måtte kontaktes umiddelbart etter at dyret var skutt (ev. bomskudd avfyrt). Anonymkode: 3a83a...07b
AnonymBruker Skrevet 19. mars #24 Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Stakkar kanin. Tamkaniner kan sikkert klare seg en stund ute om den har tilgang på ly og mat, men de vil som regel pådra seg en del problemer med tenner, klør og evt pels (om langhåret). Vil anta den også har fått frostskader. Jeg tror riktig instans å kontakte her er Mattilsynet, men de har sjeldent ressurser til å gjøre noe, og tviler på at de kommer til å gjøre noe med mindre dere kan sikkert melde at den er syk/skadet. Nå kommer jo våren også, så den har jo en større sjanse for å klare seg i alle fall frem til neste vinter. Har dere prøvd å fange den med felle? Dette blir jo vanskeligere nå som våren kommer og den kan spise det den finner ute. Anonymkode: 772a4...4c4 Nei, tvert imot. Det er burkaniner som får problemer med klør og tenner, fordi de ikke får utløp for sin naturlige atferd som innebærer gnaging og graving som holder tenner og klør friske. Frostskader får den neppe, jeg satte opp varmelampe til mine kaniner på vinteren men de var rett og slett ikke interessert. De får vinterpels. Mat kan det være verre med vinterstid, det er derfor jeg foreslår å legge ut mat til den. Da vil den ha det helt topp, om enn litt ensomt. Om du vil avlive kaniner som har det fælt, må du ta dem som lever alene i bur, og dem er det dessverre veldig mange av. Anonymkode: 1b470...518 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars #25 Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Vær også obs på at dersom kaninen går i fella i helg/kveldstid må den få komme inn og være på et rom (feks badet) frem til dyrlegebesøket, dersom ikke en organisasjon kan ta seg av den. Anonymkode: df492...52f En kanin som lever ute på vinteren bør ikke tas inn i et varmt hus. Den har vinterpels. Det hadde vært som å plassere et menneske i en varm stue men nekte dem å ta av stillongs og boblejakke. Hvis du skal fange den må den få være ute, men med noe å gjemme seg under. Anonymkode: 1b470...518
AnonymBruker Skrevet 20. mars #26 Skrevet 20. mars Jeg kan ikke forstå at det er lov å gjøre noe med denne kaninen når det er fuckings komplett umulig å gjøre noe med alle villkatter rundt omkring? De er det jo strengt forbudt å ta livet av, og Mattilsynet gjør ikke annet enn å bekrefte at "nei dere har ikke lov til å ta livet av de". Hvorfor skulle det være lov å ta livet av en enslig kanin som ikke skaper noe trøbbel?? (Ja, bor en plass som drukner i sultne villkatter) Anonymkode: d5c00...ef0
AnonymBruker Skrevet 20. mars #27 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, tvert imot. Det er burkaniner som får problemer med klør og tenner, fordi de ikke får utløp for sin naturlige atferd som innebærer gnaging og graving som holder tenner og klør friske. Frostskader får den neppe, jeg satte opp varmelampe til mine kaniner på vinteren men de var rett og slett ikke interessert. De får vinterpels. Mat kan det være verre med vinterstid, det er derfor jeg foreslår å legge ut mat til den. Da vil den ha det helt topp, om enn litt ensomt. Om du vil avlive kaniner som har det fælt, må du ta dem som lever alene i bur, og dem er det dessverre veldig mange av. Anonymkode: 1b470...518 Men hvis ts mater den er det ts som blir juridisk ansvarlig for den, altså pådrar seg omsorgsansvaret etter dyrevelferdsloven. Så da kan du plutselig få Mattilsynet på døra fordi du ikke tar godt nok vare på den! 👌👌 https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/katt/tilsynsveileder-for-katt/forvillede-eller-eierlose-katter (Prinsippet gjelder kaniner også) Så lenge kaninen har det greit faller saken mellom alle stoler. Hvis kaninen er et ordensproblem eller helseproblem vil politiet og kommunen gi faen. 👌 Anonymkode: d5c00...ef0
AnonymBruker Skrevet 20. mars #28 Skrevet 20. mars Hadde brukt salongrifla og ikke sagt det til noen. Anonymkode: c4631...b5e 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #29 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (21 timer siden): Nei, la kaninen være. Den klarer seg helt fint og har det bedre enn 99% av kaniner, som lever i bur. Legg heller ut litt mat på vinteren hvis du vil være sikker på at den har det godt. Anonymkode: 1b470...518 For noe tull. Spør folk f.eks i Australia eller Danmark der ville kaniner er et kjempeproblem. De finner seg en make, og plutselig har du flere dusin kaniner før neste vinter. Avliving av humane grunner trenger en ikke noe tillatelse for. Snakk med nærmeste nabo om intensjonen, og få en erfaren person som har gjort dette før til å utføre avliving på en human og trygg måte. Finnes ikke noe mer human måte en et velrettet hagleskudd. (Har min veterinær uttalt). Har avlivet både kaniner, katter og til og med hund på denne måten (av humane årsaker, kreft og uhelbredelig sykdom). Anonymkode: 31e14...8b8
AnonymBruker Skrevet 20. mars #30 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): For noe tull. Spør folk f.eks i Australia eller Danmark der ville kaniner er et kjempeproblem. De finner seg en make, og plutselig har du flere dusin kaniner før neste vinter. Avliving av humane grunner trenger en ikke noe tillatelse for. Snakk med nærmeste nabo om intensjonen, og få en erfaren person som har gjort dette før til å utføre avliving på en human og trygg måte. Finnes ikke noe mer human måte en et velrettet hagleskudd. (Har min veterinær uttalt). Har avlivet både kaniner, katter og til og med hund på denne måten (av humane årsaker, kreft og uhelbredelig sykdom). Anonymkode: 31e14...8b8 Er ville kaniner et problem i Norge? Bortsett fra en øy i Oslofjorden der det tidligere var oppdrett, har jeg aldri hørt om det her i landet. Anonymkode: 1b470...518
AnonymBruker Skrevet 20. mars #31 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er ville kaniner et problem i Norge? Bortsett fra en øy i Oslofjorden der det tidligere var oppdrett, har jeg aldri hørt om det her i landet. Anonymkode: 1b470...518 Sa jo ikke at det var det, men det kan bli det. Jeg har sett det med selvsyn i Danmark, det er synd på dyrene, og det er synd på folk som er plaget av at de graver masse huller i bakken. Blir nesten som en rotteinvasjon. Anonymkode: 31e14...8b8
AnonymBruker Skrevet 20. mars #32 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): For noe tull. Spør folk f.eks i Australia eller Danmark der ville kaniner er et kjempeproblem. De finner seg en make, og plutselig har du flere dusin kaniner før neste vinter. Avliving av humane grunner trenger en ikke noe tillatelse for. Snakk med nærmeste nabo om intensjonen, og få en erfaren person som har gjort dette før til å utføre avliving på en human og trygg måte. Finnes ikke noe mer human måte en et velrettet hagleskudd. (Har min veterinær uttalt). Har avlivet både kaniner, katter og til og med hund på denne måten (av humane årsaker, kreft og uhelbredelig sykdom). Anonymkode: 31e14...8b8 Men kaninen er frisk, så juridisk er det ikke lov til å gjøre noe med den. (Sunt bondevett tilsier noe annet, men du KAN få loven på nakken hvis noen melder ifra) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er ville kaniner et problem i Norge? Bortsett fra en øy i Oslofjorden der det tidligere var oppdrett, har jeg aldri hørt om det her i landet. Anonymkode: 1b470...518 Det er ville kaniner i Sørmarka i Stavanger. Foreløpig ikke et problem. Anonymkode: d5c00...ef0
AnonymBruker Skrevet 20. mars #33 Skrevet 20. mars Nei. Men du kan låne felle hos Mattilsynet. Anonymkode: a951b...3cb
AnonymBruker Skrevet 20. mars #34 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men kaninen er frisk, så juridisk er det ikke lov til å gjøre noe med den. (Sunt bondevett tilsier noe annet, men du KAN få loven på nakken hvis noen melder ifra) Det er ville kaniner i Sørmarka i Stavanger. Foreløpig ikke et problem. Anonymkode: d5c00...ef0 De hører ikke hjemme i faunaen vår, og blir de mange nok kan det komme pest som ikke er særlig humant. Anonymkode: 31e14...8b8
Littelulla Skrevet 20. mars #35 Skrevet 20. mars Jeg ville tatt kontakt med Dyrebeskyttelsen. De kan ha utstyr til å fange inn kaninen, og mulig noen frivillige kunne hjulpet til. En kanin som har levd fritt så lenge er ingen enkel jobb å få til å fange. Dyrebeskyttelsen ville nok også gladelig bistått i å levere anmeldelse på saken siden dere vet hvem som forlot den - med mindre dette ble gjort så fort dere oppdaget at lovbruddet var skjedd.
AnonymBruker Skrevet 20. mars #36 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De hører ikke hjemme i faunaen vår, og blir de mange nok kan det komme pest som ikke er særlig humant. Anonymkode: 31e14...8b8 Det hjelper deg ingenting at du mener det så lenge Mattilsynet er uenig. Det er jo ikke din personlige mening man er ute etter. Anonymkode: d5c00...ef0
AnonymBruker Skrevet 20. mars #37 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det hjelper deg ingenting at du mener det så lenge Mattilsynet er uenig. Det er jo ikke din personlige mening man er ute etter. Anonymkode: d5c00...ef0 Uansett, her jeg bor har viltnemda feller som de hjelper til med å fange ville katter, plagsomme grevlinger osv. Kan være vert et forsøk. Anonymkode: 31e14...8b8
AnonymBruker Skrevet 20. mars #38 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men kaninen er frisk, så juridisk er det ikke lov til å gjøre noe med den. Anonymkode: d5c00...ef0 Selvfølgelig er det lov til å avlive en frisk kanin, men det er ikke lov til å skyte i boligfelt. Anonymkode: 06829...e81
AnonymBruker Skrevet 20. mars #39 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Men kaninen er frisk, så juridisk er det ikke lov til å gjøre noe med den. Anonymkode: d5c00...ef0 Du har lov å avlive frisk kanin. Vi gjør nå det ofte. Og bruker til mat. Men en kan ikke avlive fritt i boligfelt, da ska en ta kontakt med viltnemnda eller mattilsynet som enten bruker felle og så avliver, eller en som bruker eks 22 kaliber eller annen funkalibret til avliving Anonymkode: 09330...f53
AnonymBruker Skrevet 20. mars #40 Skrevet 20. mars Så vidt jeg forstod ts var dette ute på landet, så det burde ikke være store problemet. Anonymkode: 31e14...8b8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå