Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har søkt om gjeldsordning. 
 

Har kjæreste, men vi bor ikke sammen. Tidligere vært samboere, men så at barna reagerte negativt på dette. (En del utfordringer og diagnoser hos barna). Familiemedlem av meg er pensjonist og bor halve året i utlandet. Kjæresten får bo der når han selv vil. Dette fungerer fint for oss som familie. Nå går det barnas premisser og ikke oss voksne. Innstanser er inne, å jobber både med barn og voksne. Også i forhold for å styrke relasjon mellom barn og kjæreste, for at vi forhåpentligvis får bli samboere. 

Han er her litt på dagtid, overnatter i perioder. Han er også mye ute å reiser i forbindelse med jobb. 
 

kreditoren påstår at vi er samboere, å at vi har gått inn for å lure systemet. 

Føler det her blir ord mot ord. Noen som har tips?

Anonymkode: 9f49e...bf9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Adresse her er utslagsgivende.

Anonymkode: 62af1...1f2

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har kjæreste, men vi bor ikke sammen. Tidligere vært samboere

Familiemedlem av meg er pensjonist og bor halve året i utlandet. Kjæresten får bo der når han selv vil.

Anonymkode: 9f49e...bf9

Høres jo ut som at dere bor sammen bortsett fra når kjæresten ikke vil.

Anonymkode: 2f5db...d12

  • Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke samme adresse. Han bor som sagt ikke her. Vi bodde samme en periode for typ 1 år siden, men så at barna responderte dårlig på det. Vi valgte å ta noen skritt tilbake å ta det roligere. Har vitner på dette. Blant annet familiemedlemmet som han bor hos i perioder. 

Anonymkode: 9f49e...bf9

AnonymBruker
Skrevet

Har han registrert adresse på egen bolig? Det høres jo ut som han hopper fra sofa til sofa, alt ettersom hvem som har mulighet til å ha han i hus. 

Anonymkode: f4781...b64

AnonymBruker
Skrevet

Hvor bor han når ditt familiemedlem ikke er i utlandet? hvor har han registrert adresse? Bor han gratis både hos deg og ditt familiemedlem?

Anonymkode: ea63b...73f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har søkt om gjeldsordning. 
 

Har kjæreste, men vi bor ikke sammen. Tidligere vært samboere, men så at barna reagerte negativt på dette. (En del utfordringer og diagnoser hos barna). Familiemedlem av meg er pensjonist og bor halve året i utlandet. Kjæresten får bo der når han selv vil. Dette fungerer fint for oss som familie. Nå går det barnas premisser og ikke oss voksne. Innstanser er inne, å jobber både med barn og voksne. Også i forhold for å styrke relasjon mellom barn og kjæreste, for at vi forhåpentligvis får bli samboere. 

Han er her litt på dagtid, overnatter i perioder. Han er også mye ute å reiser i forbindelse med jobb. 
 

kreditoren påstår at vi er samboere, å at vi har gått inn for å lure systemet. 

Føler det her blir ord mot ord. Noen som har tips?

Anonymkode: 9f49e...bf9

Er jo bare å legge frem hans leiekontrakt og kontoutskrift på innbetalinger av husleie der han bor. 
At dere ikke bor sammen hele tiden betyr jo ikke at dere ikke bor sammen. 

Anonymkode: 93d18...d2f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere må dokumentere at han har boutgifter. Enten det ene eller det andre stedet.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut for meg som dere bor sammen, men prøver å lure systemet.

Anonymkode: e3bd9...cad

  • Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han ikke kan dokumentere egen husleiekontrakt, evnt betaling av husleie har dere en svært dårlig sak. 

Anonymkode: 02787...cc3

  • Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt uproblematisk så lenge han kan vise til en egen husleiekontrakt og kontoutskrifter som viser at han har betalt husleie der det siste året. Han må nok også legge ved kontoutskrifter på alle innskudd på sine konti (ikke bare lønnskonto, må dokumenteres med skattemelding). Også det er uproblematisk: det er bare å sladde alt annet enn innskuddene. Kan han ikke legge fram det så har du/dere ingen sak, da vil det peke på at dere forsøker å lure systemet. 
 

Og før du kommer med argumentet om hvor inngripende dette er i privatsværen: Du har ødslet bort masse penger og søker nå om offentlig hjelp til å komme ut av uføret på noen få år, og lar kreditorene dine bære resten av tapet. Sum summaro så er det øvrige fremtidige lånetakere som faktisk betaler for seg, som finansierer dette i form av økte renter og gebyrer for å kompensere for alle dere som fucker det til.  Da skal det bare mangle at du skal levere tilstrekkelig dokumentasjon på at du faktisk snakker sant før du får et slikt gode. Å flytte fra hverandre «på papiret» er det aller eldste trikset i boka i slike saker, sammen med å føre verdiene over på ektefelle/samboer/barn før det går rakt til H. Så her SKAL du dokumentere at du er ærlig før du får slettet gjelden din. 

Anonymkode: 62ecd...75c

  • Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er helt uproblematisk så lenge han kan vise til en egen husleiekontrakt og kontoutskrifter som viser at han har betalt husleie der det siste året. Han må nok også legge ved kontoutskrifter på alle innskudd på sine konti (ikke bare lønnskonto, må dokumenteres med skattemelding). Også det er uproblematisk: det er bare å sladde alt annet enn innskuddene. Kan han ikke legge fram det så har du/dere ingen sak, da vil det peke på at dere forsøker å lure systemet. 
 

Og før du kommer med argumentet om hvor inngripende dette er i privatsværen: Du har ødslet bort masse penger og søker nå om offentlig hjelp til å komme ut av uføret på noen få år, og lar kreditorene dine bære resten av tapet. Sum summaro så er det øvrige fremtidige lånetakere som faktisk betaler for seg, som finansierer dette i form av økte renter og gebyrer for å kompensere for alle dere som fucker det til.  Da skal det bare mangle at du skal levere tilstrekkelig dokumentasjon på at du faktisk snakker sant før du får et slikt gode. Å flytte fra hverandre «på papiret» er det aller eldste trikset i boka i slike saker, sammen med å føre verdiene over på ektefelle/samboer/barn før det går rakt til H. Så her SKAL du dokumentere at du er ærlig før du får slettet gjelden din. 

Anonymkode: 62ecd...75c

Sann til mitt forsvar har ikke jeg øslet bort en dritt med penger. Men, jeg måtte trekke meg fra ett boligkjøp. (Ferdigprosjekterte boliger). Det ble lagt ut på billig-salg av byggefirmaet, jeg sto igjennom med mellomlegget. Prøvde å få til en betalingsavtale som var til å leve med, men dem krevde summer som var nesten like høye som lønnen min. Til tross for å betale 5-7000 i mnd så steg gjelden i renter. Var namsmannen som tipset meg om å søke gjeldsordning. 
 

sann ellers så ser det ut som vi prøver å lure systemet, noe som ikke er tilfelle. Jeg har vært så ærlig jeg bare kan med namsmannen, og han er helt inneforstått med situasjonen. Og jeg har dokumentasjon på hvorfor vi ikke kan bo sammen. 
 

Kjæresten min bor tilnærmet gratis, for han har sin egen gjeld å betale på. Men, vi har dokumentasjon på at han bor tilnærmet gratis, og vi har også dokumentasjon på at nesten hele lønnen hans går på å betale ned gjelden. 

Anonymkode: 9f49e...bf9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sann til mitt forsvar har ikke jeg øslet bort en dritt med penger. Men, jeg måtte trekke meg fra ett boligkjøp. (Ferdigprosjekterte boliger). Det ble lagt ut på billig-salg av byggefirmaet, jeg sto igjennom med mellomlegget. Prøvde å få til en betalingsavtale som var til å leve med, men dem krevde summer som var nesten like høye som lønnen min. Til tross for å betale 5-7000 i mnd så steg gjelden i renter. Var namsmannen som tipset meg om å søke gjeldsordning. 
 

sann ellers så ser det ut som vi prøver å lure systemet, noe som ikke er tilfelle. Jeg har vært så ærlig jeg bare kan med namsmannen, og han er helt inneforstått med situasjonen. Og jeg har dokumentasjon på hvorfor vi ikke kan bo sammen. 
 

Kjæresten min bor tilnærmet gratis, for han har sin egen gjeld å betale på. Men, vi har dokumentasjon på at han bor tilnærmet gratis, og vi har også dokumentasjon på at nesten hele lønnen hans går på å betale ned gjelden. 

Anonymkode: 9f49e...bf9

Hva er problemet hvis du har dokumentasjon? 

Anonymkode: 02787...cc3

  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dokumentasjon. Både på at jeg betaler på huslånet alene, dokumentasjon fra BUP og skole om utfordringer/diagnose på barnet. 

Men kjæresten min har ikke dokumentasjon på at han har husleie-kontrakt, eller betaler leie. 

Anonymkode: 9f49e...bf9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har dokumentasjon. Både på at jeg betaler på huslånet alene, dokumentasjon fra BUP og skole om utfordringer/diagnose på barnet. 

Men kjæresten min har ikke dokumentasjon på at han har husleie-kontrakt, eller betaler leie. 

Anonymkode: 9f49e...bf9

Men, vi kan dokumentere at han bor tilnærmet gratis. Altså, bidrar med noen kroner her og der til strøm + tar seg av hagen når familiemedlem er bortreist. 

Anonymkode: 9f49e...bf9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har dokumentasjon. Både på at jeg betaler på huslånet alene, dokumentasjon fra BUP og skole om utfordringer/diagnose på barnet. 

Men kjæresten min har ikke dokumentasjon på at han har husleie-kontrakt, eller betaler leie. 

Anonymkode: 9f49e...bf9

Dette er ikke sagt fordi jeg mistror dere, men for å prøve se det litt fra den andres side:

Dere kan dokumentere at kjæresten din endret adresse, og at du betaler alene på lånet for boligen du eier alene. 

Dere kan dokumentere at kjæresten din endret adresse, uten å få leiekontrakt og uten å betale husleie, rett før du søkte gjeldsordning. Og at han fortsatt tilbringer tiden på dagtid i ditt (og hans tidligere) hjem, og overnatter i perioder. Altså ikke bare enkeltnetter, men hele perioder, når han ikke reiser med jobb... 

Kan dere egentlig dokumentere at han faktisk bor hos ditt familiemedlem, og ikke bare passer huset der? 

Jeg kan absolutt se hvorfor kreditorene ikke helt tror på dette. Kreditoren risikerer tape mye penger, og dere skisserer ikke akkurat en troverdig historie her. Dere må finne en måte å bevise at han både i praksis og teori har flyttet ut, og ikke lengre bidrar til din husholdning. Hovedproblemet er at slik du beskriver situasjonen så kan han ikke bevise noe som helst. 

Anonymkode: ea63b...73f

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dette er ikke sagt fordi jeg mistror dere, men for å prøve se det litt fra den andres side:

Dere kan dokumentere at kjæresten din endret adresse, og at du betaler alene på lånet for boligen du eier alene. 

Dere kan dokumentere at kjæresten din endret adresse, uten å få leiekontrakt og uten å betale husleie, rett før du søkte gjeldsordning. Og at han fortsatt tilbringer tiden på dagtid i ditt (og hans tidligere) hjem, og overnatter i perioder. Altså ikke bare enkeltnetter, men hele perioder, når han ikke reiser med jobb... 

Kan dere egentlig dokumentere at han faktisk bor hos ditt familiemedlem, og ikke bare passer huset der? 

Jeg kan absolutt se hvorfor kreditorene ikke helt tror på dette. Kreditoren risikerer tape mye penger, og dere skisserer ikke akkurat en troverdig historie her. Dere må finne en måte å bevise at han både i praksis og teori har flyttet ut, og ikke lengre bidrar til din husholdning. Hovedproblemet er at slik du beskriver situasjonen så kan han ikke bevise noe som helst. 

Anonymkode: ea63b...73f

Eneste beviset vi har, er at han i teorien aldri flyttet inn skikkelig før vi så at ting skjærte seg i forhold til barna. Han rakk aldri å flytte adresse hit. Men, vi kommer til å be dem komme hjem til meg, å dra hjem til dit han bor om det er en mulighet for å bevise ting. 
 

Eneste han har her er en tannkost å noen få klær. Mens hos familiemedlemmet har han sin egen «base». Der han har hjemmekontor, har hobby-utstyret sitt og klær mm.. 

Anonymkode: 9f49e...bf9

Skrevet

Hei.

Basert på det du skriver, så er ikke dette en ukjent situasjon i forbindelse med gjeldsordninger. Men vær klar over at du nå har trådd inn i jussen og økonomiens verden, hvor det er kun fakta som teller.

I jussens verden er den gyldne regelen at den som fremsetter en påstand har også bevisbyrden.

Dere har blitt lurt inn i en typisk "kreditorfelle," ved at dere ikke er kjent med jussen, da din kjæreste er det som omtales og kalles rettsuvitende. Hvilket vil si at dere ikke kjenner de lover, forskrifter osv. som gjelder, ei heller hvordan jussens "verden" fungerer  

Du må snu situasjonen

I dette tilfelle, får den eller de kreditorer som påstår at dere er samboere bevise det. Kan de ikke føre bevis, enten ved dokumentasjon e.l. vil det være opp til namsmannen eller tingretten å foreta en vurdering av forholdet.

Min anbefaling.

Be namsmannen å kontakte den eller de kreditorene som fremsetter denne påstanden, om bevis.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis han har annen adresse enn deg, så skal ikke dette være noe problem. 

AnonymBruker
Skrevet

Men om du skal være helt oppriktig. Hvor mye bor han hos deg?

Sover han rundt omkring hos andre alt etter hvor det er ledig?

For det er såre enkelt å dokumentere fast bostedsadresse, leiekontrakt og overførsel av leie. Det er jo hostet opp på noen minutter. 

Anonymkode: 80cba...d02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...