Gå til innhold

Hvordan øke selvtillitten?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vært "nede i kjelleren" og er nå i ferd med å karre meg opp. En av "bivirkningen" jeg merker er at selvtilliten er på et nytt lavmål... Trenger virkellig å gjøre noe.. Det jeg gjør bevisst nå er å kle meg fint, stelle meg mtp sminke og hår, så jeg SER bra ut! Jeg prøver å motsi negative tanker - men de kommer igjen og igjen. Har ikke tenkt å gi meg over til de for det - bare slitsomt at de kommer hele tida. Jeg fokuserer på det som er bra og det som jeg får til. Likevel - selvtilliten er laber nå. Jeg har ofte en "nagende usikker klump" i magen.. Neste skritt jeg vurderer er å gå til psykolog, men det er jo over et års ventetid så det tar jo en stund før det kommer i gang uansett. Så derfor .. noen tips på veien..?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest 0
Skrevet

Handlinger styrer tankene!

En ting mange gjør som har vært langt nede er å fortelle sitt eget speilbilde hver dag hvor flott man er! Det føles kanskje veldig teit og merkelig, men etterhvert vil man begynne å tro på det du sier. Kanskje du også kan prøve å omgi deg med mennesker som er flinke til i gi komplimenter? Jeg har en venninne som virkelig har gitt min selvtillit en skikkelig opptur, for hun forteller alltid hvor pen jeg er, hvor flotte former jeg har osv osv. Disse tingene trodde jeg ikke på i starten, men nå som hun har sagt det masse tror jeg selvfølgelig litt på det ;)

Ellers er det aldri lurt å fokusere på det negative. Tenk på alt det positive med deg selv, og fokuser på det. Drit i at for eks rompa er for bred, puppene for små, tærne for store, nesa er skjed, øynene har fått rynker, osv osv. Tenk heller på hvor flott du er!

Husk at ingen er så kritiske til deg en du selv! Og kanskje det hjelper å vite at de aller fleste er misfornøyd med mange ting de også ;)

Skrevet

nå har jo ikke jeg sett deg, men om man retter seg onkli opp i ryggen, smiler til alle, og ikke ser ned i bakken (dette var et eksempel..) da ser man mye mer selvsikker ut og folk snakker med deg, da blir det jo naturlig å svare tilbake :) lat som om at du er en svært viktig person :) det har i hvertfall funket på noen venner av meg :D

Og husk at hvis at den letteste måten å føre en samtale på er å stille spørsmål ;) men ikke for mange intense da:P for det kan virke litt irriterende på noen :)

LYKKE TIL! :D klemklem*

Gjest Embla s
Skrevet

Tankene styrer tankene! Positiv affirmasjon!!

Gjest Gjest
Skrevet

Vær aktiv; se deg rundt i leiligheten/huset etter husarbeid eller vurder om noe kan ommøbleres eller gjøres om, hold deg ajour når det gjelder orden i huset (men ikke bli manisk!). Gå turer eller tren, gjør håndarbeide, les eller gjør noe annet du har interesse for (forbered deg på hagesesongen om du har hage). Dette gir deg både mestringsfølelse og fortjent god samvittighet, og holder ofte negative tanker unna. Har du jobb? Å få til ting i arbeidslivet kan ofte være bra for selvtilliten, men om du ikke trives kan det virke motsatt.

Gjør små ting du gruer deg litt for, og vær fornøyd når du klarer det. Ikke begynn med de største hinderne.

Lykke til:-)

Gjest Gjest
Skrevet

-Trening 3 x uken: Kondisjon og vekttrening (bruk evt. stener og brusflasker) Det øker konsentrasjonen av endorfiner i kroppen: kroppens eget antidepressivum ;)

-Lys: Pass på å få minimum 30 min. sollys mot øynene daglig: gå tur f. eks. (frisk luft er jo også bra)

-Kreativitet: Helt avhengig av dine interesser og ferdigheter bør du male, tegne, brodere, hekle. På det enkleste: kjøp en barne-fargelegge-bok og fargelegg en tegning hver dag. Slike kreative aktiviteter anbefales ofte ac psykologer som del av et hjemmeopplegg. Poenget er at du bruker andre deler av hjernen når du utfører slike aktiviteter, som gjør at de overanstrengte hjerneområdene dine får hvile. Samtidig oppnår du slik en "fri flyt" av assosiasjonsområdene i hjernen, som hjelper deg å bearbeide de vanskelige presserende stress tankene dine ubevisst, men du holder på med aktiviteten. Kan virke "teit" å sitte hver kveld å fargelegge Ole Brum, men det anbefales! Bonus: Du styrker selvtilliten ved å vise deg selv gjennom aktiv handling og forandring at du mener alvor med å hjelpe deg selv. (hvis du skjønner... ;) )

-Kosthold: Alle vet det, men få gjør alvor ut av det: Et godt sammensatt kosthold er av stor betydning for psykisk og fysisk helse (som er tett forbundet og påvirker hverandre). Se på din mat som din medisin. Ta 1000mg tran kapsler (kjøp rimelig på apotek). Ta gjerne B-vitamin supplement: vitaminet er vannløselig og overskudd vil du derfor tisse ut, så det er ikke farlig/går ikke an å få i seg for mye. Mange studier tyder på at B-vitaminer har betydning for psykisk helse, humør (man vet vel ikke sikkert, men det koster så lite, og så får du fint hår og fin hud som bonus ;) ).

-Vær nøye på å drikke nok rent vann hver dag: 2 L.

-Omgi deg med positive snille mennesker. Vær snill mot andre, så blir du glad. :klem:

Gjest Gjest
Skrevet
-Trening 3 x uken: Kondisjon og vekttrening (bruk evt. stener og brusflasker) Det øker konsentrasjonen av endorfiner i kroppen: kroppens eget antidepressivum  ;)

-Lys: Pass på å få minimum 30 min. sollys mot øynene daglig: gå tur f. eks. (frisk luft er jo også bra)

-Kreativitet: Helt avhengig av dine interesser og ferdigheter bør du male, tegne, brodere, hekle. På det enkleste: kjøp en barne-fargelegge-bok og fargelegg en tegning hver dag.  Slike kreative aktiviteter anbefales ofte ac psykologer som del av et hjemmeopplegg. Poenget er at du bruker andre deler av hjernen når du utfører slike aktiviteter, som gjør at de overanstrengte hjerneområdene dine får hvile. Samtidig oppnår du slik en "fri flyt" av assosiasjonsområdene i hjernen, som hjelper deg å bearbeide de vanskelige presserende stress tankene dine ubevisst, men du holder på med aktiviteten. Kan virke "teit" å sitte hver kveld å fargelegge Ole Brum, men det anbefales! Bonus: Du styrker selvtilliten ved å vise deg selv gjennom aktiv handling og forandring at du mener alvor med å hjelpe deg selv. (hvis du skjønner... ;) )

-Kosthold: Alle vet det, men få gjør alvor ut av det: Et godt sammensatt kosthold  er av stor betydning for psykisk og fysisk helse (som er tett forbundet og påvirker hverandre). Se på din mat som din medisin. Ta 1000mg tran kapsler (kjøp rimelig på apotek). Ta gjerne B-vitamin supplement: vitaminet er vannløselig og overskudd vil du derfor tisse ut, så det er ikke farlig/går ikke an å få i seg  for mye. Mange studier tyder på at B-vitaminer har betydning for psykisk helse, humør (man vet vel ikke sikkert, men det koster så lite, og så får du fint hår og fin hud som bonus  ;) ).

-Vær nøye på å drikke nok rent vann hver dag: 2 L.

-Omgi deg med positive snille mennesker. Vær snill mot andre, så blir du glad.  :klem:

Jeg er enig at mye av det du har skrevet vil øke selvtillitten hvis man klarer å gjennom føre det. Men det er viktig å ikke være for prestasjonsorientert når man skal bygge opp selvtillitten igjen. Jeg har vært langt nede, lenger enn kjelleren, og jeg fikk enda lavere selvtillitt ved å fokusere på det jeg ikke klarte. Jeg tenkte tom at jeg var mislykket siden jeg ikke var kreativ og kunne tegne osv.

Til TS: det høres kanskje ut som en floskel, men det eneste som hjelper er faktisk å se positivt på ting her i livet. Og så hjelper det å ha noen rundt deg som støtter deg. Jeg klarte å karre meg nesten opp til første etasje. Men siden jeg fortsatt er veldig sårbar skal det lite til før jeg blir presset ned igjen i kjelleren. Jeg har i min kamp nå oppdaget at jeg ikke hadde noen ordentlige venner, de har ikke støttet meg i det hele tatt. Dette har vært vanskelig, og for å være helt ærlig klarer jeg ikke å tenke positivt samme hvor mye jeg prøver nå for tida :tristbla:

Tilstanden dårlig selvtillitt er en selvforsterkende situasjon. Når man først har dårlig selvtillit får man enda dårligere selvtillit fordi man har dårlig selvtillit...

Men det er altså lys når du kommer deg opp i første etasjen. Der er det vinduer som slipper dagslyset inn. Jeg så såvidt litt av det, før jeg ble trampet ned i mørket igjen :tristbla: Den eneste man kan stole på er visst bare en selv. Så for å klare seg her i livet må man visst ha et sterkt og urokkelig selvbilde :cry:

Skrevet

Aldri undervurder virkningen av tanker. Det er tankene dine som har gitt deg selvtillitten du har, og det er tankene dine som vil styre om selvtillitten du får vil være bra eller dårlig.

Lær deg å tenke positivt om deg selv. Dersom du har ork, ville jeg også drevet med en fysisk aktivitet eller hobby. Følelsen av å mestre noe øker ofte selvbildet. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Utfra egen erfaring synes jeg nesten det er like "lettvint" å anbefale å tenke positivt som å foreslå ulike aktviteter. I perioder jeg har vært langt nede (heldigvis ikke kjempealvorlige knekker), har det ofte vært umulig for meg å snu tankene.

Men bare det å gå ut en tur (eller bli med noen - hjelper å ha noen rundt seg til å trekke en med...) kan føre til at tankene glattes ut resten av dagen. Å gjøre noe småtteri hjemme; så frø, ta oppvasken, hekle noe småtteri eller liknende, hjelper også mye. Å foreslå et "kvantesprang" i livsstil er kanskje ikke noe poeng i første omgang:-) Men det er slike små steg som har funka for meg, i hvert fall, ikke å stå foran speilet og si at jeg er pen eller flink. Men å si til seg selv at "dette klarer jeg, og dette GJØR jeg", selv om det bare er å gå en runde rundt kvartalet eller støvsuge gulvet, er vel også positive tanker forsåvidt.

Gjest Gjest_trådstarter
Skrevet

Tusen takk, alle sammen! Her var det mange gode råd, og mye å ta for seg. Takk for at dere har tatt dere tid til å svare så bra!! :klem: til dere alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...