AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Skrevet 15 timer siden Noen som vil dele erfaringer om hvordan dere har klart å komme ut av en vedvarende traumerespons? Kort og enkelt forklart om hva som er greia for meg uten å forklare for mye, er at jeg i voksen alder har opplevd at tryggheten jeg hadde i mine nærmeste har blitt dratt vekk under meg da vedkommende begynte å streve med ting selv og jeg føler meg helt alene og hjelpesløs. Da jeg også er alvorlig syk selv. Mange detaljer jeg ikke vil gå inn i, men det er ikke så relevant, det som er viktig å vite er at jeg er alene, utrygg og uten funskjon for å «ta tak» i livet rent praktisk. Og så blir denne traume responsen en forsterkende faktor som gjør at hele jeg og hjernen er låst i «frykt», men med god grunn da. Utfordrende å jobbe seg ut av det når man ikke fungerer og er for syk for vanlig terapi. Så det jeg lurer på om noen har tips til noen gode verktøy dere selv har brukt for samme problematikk, for å hjelpe hjernen og kroppen ut av den låste beredskapen, tenker om det finnes nevroplastiske eller somatiske øvelser for eksempel som er egnet , som ikke krever kognitiv terapi eller aktivisering? Anonymkode: 0f9f6...1e1 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #2 Skrevet 14 timer siden For min del: Meditasjon. Spesielt kirtan kriya anbefales veldig. Anonymkode: 6ef06...d2e
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #3 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): For min del: Meditasjon. Spesielt kirtan kriya anbefales veldig. Anonymkode: 6ef06...d2e Takk for tips. Jeg pleide å meditere en del før, men nå syns jeg bare det er triggende. Men kanskje jeg får prøve litt mer på det igjen. Opplevde du at kirtan kriya var umiddelbart godt der og da, eller mer at det over tid forløste noe og gav deg økt kapasitet uten at du måtte jobbe kognitivt? Anonymkode: 0f9f6...1e1 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #4 Skrevet 13 timer siden Jeg søker jevnlig etter "bottom up therapy" på pinterest. Har mange gode øvelser jeg gjør men dessverre er filene for store til at de kan lastes opp her på kg. Jeg legger ved det jeg kan og som har hjulpet meg. Mwn jeg anbefaler deg å søke på ting som "bottom up therapy", "somatic therapy", "somatic healing" og slike ting på some, det er mye bra. Jeg går også til psykomotorisk fysioterapi jevnlig og jobber ganske mye med kropparegulering. b50f8b723d9b360430f251bfe2747abf.mp4 Anbefaler også boken "Vagusnerven - kroppens skjulte superkraft" https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/vagusnerven-9788284372082?gad_source=1&gad_campaignid=21177768461&gclid=Cj0KCQjwsdnNBhC4ARIsAA_3hejGIPImRstikYFbll1U9NKr_PUMe-tVGR0CmNlOiAojdSAbLKrjafsaAiXUEALw_wcB Anonymkode: f13af...7ff 1 3 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg søker jevnlig etter "bottom up therapy" på pinterest. Har mange gode øvelser jeg gjør men dessverre er filene for store til at de kan lastes opp her på kg. Jeg legger ved det jeg kan og som har hjulpet meg. Mwn jeg anbefaler deg å søke på ting som "bottom up therapy", "somatic therapy", "somatic healing" og slike ting på some, det er mye bra. Jeg går også til psykomotorisk fysioterapi jevnlig og jobber ganske mye med kropparegulering. b50f8b723d9b360430f251bfe2747abf.mp4 1.91 MB · 0 Nedlastninger Anbefaler også boken "Vagusnerven - kroppens skjulte superkraft" https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/vagusnerven-9788284372082?gad_source=1&gad_campaignid=21177768461&gclid=Cj0KCQjwsdnNBhC4ARIsAA_3hejGIPImRstikYFbll1U9NKr_PUMe-tVGR0CmNlOiAojdSAbLKrjafsaAiXUEALw_wcB Anonymkode: f13af...7ff Så gode tips. Jeg gjør somatisk shaking - det gjør veldig godt og er jo også noe dyr driver med. De rister av seg en traumatisk hendelse. Kan anbefales, og man kan begynne forsiktig om man er veldig utmattet og sliten. Jeg har også fjernet meg fra utrygge relasjoner og prøver å fokusere på hva jeg trenger. Jeg prøver også å gjøre også nye ting. Å gjøre nye ting skaper nye veier i hjernen. Anonymkode: 4578c...8a5 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for tips. Jeg pleide å meditere en del før, men nå syns jeg bare det er triggende. Men kanskje jeg får prøve litt mer på det igjen. Opplevde du at kirtan kriya var umiddelbart godt der og da, eller mer at det over tid forløste noe og gav deg økt kapasitet uten at du måtte jobbe kognitivt? Anonymkode: 0f9f6...1e1 Det hjalp med en gang. Denne formen for meditasjon er ikke en «stille inne i hodet» greie, den kombinerer chanting, pust og fysiske bevegelser. Måten man puster på stimulerer vagusnerven, bevegelsene og visualiseringen gjør at det veldig effektivt. Jeg bruker et lydspor fra Spotify mens jeg tar den, 12 minutter hver dag. Anonymkode: 6ef06...d2e
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg søker jevnlig etter "bottom up therapy" på pinterest. Har mange gode øvelser jeg gjør men dessverre er filene for store til at de kan lastes opp her på kg. Jeg legger ved det jeg kan og som har hjulpet meg. Mwn jeg anbefaler deg å søke på ting som "bottom up therapy", "somatic therapy", "somatic healing" og slike ting på some, det er mye bra. Jeg går også til psykomotorisk fysioterapi jevnlig og jobber ganske mye med kropparegulering. b50f8b723d9b360430f251bfe2747abf.mp4 1.91 MB · 0 Nedlastninger Anbefaler også boken "Vagusnerven - kroppens skjulte superkraft" https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/vagusnerven-9788284372082?gad_source=1&gad_campaignid=21177768461&gclid=Cj0KCQjwsdnNBhC4ARIsAA_3hejGIPImRstikYFbll1U9NKr_PUMe-tVGR0CmNlOiAojdSAbLKrjafsaAiXUEALw_wcB Anonymkode: f13af...7ff Takk for mange konkrete tipS! Hjelper de overordna for å bli friskere syns du. Eller er det mer «Relief in the moment»? Anonymkode: 0f9f6...1e1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for mange konkrete tipS! Hjelper de overordna for å bli friskere syns du. Eller er det mer «Relief in the moment»? Anonymkode: 0f9f6...1e1 Ja takk begge deler for min del. "Relief in the moment": jeg opplever selv at jeg må øve på ting i fredstid for å kunne utøve ting i krigstid. F.eks, jeg må øve meg på å box puste slik at når nervesystemet mitt er i angst modus er det enklere for kroppen å huske "nå må du konsetrere deg om å puste for å komme ned i toleransevinduet" eller Eller når jeg våkner kl 04 av et heftig mareritt og jeg ligger pinnestiv og knapt tør å puste og jeg ikke kjenner beina mine fordi jeg har gått i freeze så gjør jeg "finger taps" for å komme meg ut av det, men jeg er helt avhengig av å øve på dette når nervesystemet er balansert og jeg er innenfor toleransevinduet mitt. Kroppen trenger å huske hva den trenger, og innenfor traumer så trenger en kanskje å lære kroppen i større grad eller i en annen grad enn "vanlige" kropper. "Bli friskere": jeg har gått til psykomotorisk fysioterapeut i 3 år, det er enorme forskjeller på de 3 årene, og det har ikke bare med hun å gjøre og det vi gjør i timene men mest det jeg gjør imellom timene våre. Øvelser jeg gjør på egen hånd, ting jeg lærer som funker. Jeg har en annen kontroll nå enn tidligere. Jeg jobber fremdeles aktivt med å bryte "fawn" reaksjonen min (den sitter mer i ryggmargen og er vanskelig å bryte), men med å "koble på kroppen" mer og mer så vil jeg uten tvil si at jeg er blitt friskere langsiktig. Jeg gjør 2 ulike bevegelser hver morgen og to om kvelden (+ om noe skulle skje i løpet av dagen), hver fredag gjør jeg "somatisk shaking" som noen skreiv (den kan være litt vond men er effektiv). Jeg kobler på kroppen og er mindre i hode med overtenking og angst. Så ja jeg vil si at bottom up therapy fungerer for å bli friskere. Jeg er glad for at vi i de siste årene har begynt å skjønne at for å bli bedre fra traumer må kroppen være med. Å sitte kun å snakke med terapeut fra halsen og opp kan være vel og bra men aller helst i en kombinasjon der kroppen også får bli friskere. Traumer sitter i kroppen, nervesystemet og spesielt Vagusnerven er viktig i traumerelatert arbeid. Og værsågod, bare hyggelig. Skulle ønske jeg kunne laste opp de andre videoene jeg også har men de er alle funnet på pinterest så om du ønsker mer informasjon eller andre type øvelser finnes det mye der😊 Anonymkode: f13af...7ff 2 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Skrevet 3 timer siden Jeg har veldig god erfaring med TRE (Tension & Trauma Releasing Exercises), som er en ekstrem enkel måte å få musklene til å gi slipp på traumer. Til og med brukt i rehabilitering av soldater med PTSD, så dette funker fjell Anonymkode: 33a60...26f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå