Gå til innhold

Har du tillitt til norsk helsevesen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og hvem har du evt. tillitt til?

Har du tillitt til fastlegetjenesten, legevakt og sykehus?

Og hvilken tjeneste har du minst tiltro til at fanger opp og bistår deg ved sykdom? 

Anonymkode: 2a311...aa8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og hvilken tjeneste har du minst tiltro til at fanger opp og bistår deg ved sykdom? 

Har generelt høy tillit til det norske helsevesenet. Litt mindre tillit til legevakten. De har periodevis for mye å gjøre og har nok også utfordringer med at de ikke kjenner pasienten. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Har vel tillitt til de. Samtidig blir jeg tvangsinnlagt og tvangsmedisinert noe jeg ikkr er enig i. Men føler ikke det handler om å ikke ha tillitt for jeg vet de gjør det fordi de tror de hjelper meg. 

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, både fastlege, legevakt og sykehus. Fått god og akutt hjelp, også oppfølging i etterkant ved ulike hendelser. Reddet livet mitt, bokstavelig talt. 

Anonymkode: 94598...e11

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke tillitt til leger lenger. Det har bare vært for mange negative episoder. Som har ført til at jeg ikke oppsøker hjelp når jeg burde. Det kommer sikkert til å bli min bane. Andre i helsevesenet er vanlige greie folk. Elsker ambulansefolka, de er så snille!

Anonymkode: ea8bd...6b8

• Liker 4
Skrevet

Ja, har bare gode erfaringer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke i det hele tatt lenger. Har blitt feilbehandlet flere ganger, noe som også har skjedd med andre i familien. Må sies at dette gjelder først og fremst lege/legevakt samt poliklinisk. De gangene jeg først blir innlagt har de vært ganske dyktige.

Anonymkode: 815bb...b16

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Både og. For min egen og barnas del absolutt.

Men da mamma ble syk, så så jeg en side som ikke var ålreit i det hele tatt. Heldigvis møtte vi bedre leger, sykepleiere og helsefagarbeidere etterhvert, slik at hun fikk noen måneder der hun følte at hun ble sett og hørt. Og som førte til at hun fikk en trygg og verdig avslutning på livet. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg har tillit til helsevesenet. Men mine erfaring er at mange har urealistiske forventninger til både hva helsevesenet skal stille med og tiden det tar, og så blir de misfornøyd når forventninger og realitet ikke stemmer overens. 

Anonymkode: 7baaf...02f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg har tillitt til at de kommer til å prøve til å få meg til å overleve, men ellers at det er veldig varierende når det gjelder hvor mye de bryr seg om livskvaliteten som følge av behandlingen. Jeg er også veldig sikker på at om noen gjør noe galt kommer de til å gasslighte og dekke til for hverandre, selv om feilbehandleren 100% sikkert burde ha viti bedre.

Veldig glad i fastlegen min da - han stoler jeg på :)

Endret av katties
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Og jeg har ikke hatt andre forventninger enn å bli tatt på alvor. 

Anonymkode: 88967...070

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har tillit.

På tross av at jeg har vært uenig i behandling, opplevd en alvorlig feildiagnostisering og at noen har dødd pga. feil. Det jeg og mine har opplevd er heldigvis noe de færreste opplever og jeg kan ikke dømme hele helsevesenet basert på det.

Resten av tiden har jeg og andre jeg kjenner fått god hjelp. En del av hjelpen vi har fått er i verdensklasse.

Feil og uhell vil alltid kunne skje. Leger er mennesker og mennesker kan gjøre feil. Det skjer heldigvis svært sjelden.

Anonymkode: d7a2d...dc5

Skrevet

Jeg hadde høy tillit lenge, men jeg har ikke det nå lengre dessverre.

På grunn av gjentakende erfaringer. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har fått god hjelp av sykehus og fastlegen da jeg fikk brystkreft så har ganske mye tillit til dem. Det er et fint helsevesen vi har, selv om mange kanskje ikke får den hjelpen da.. Jeg vet jo ikke hvordan andre har det.. Men personlig har jeg fått god hjelp når det virkelig trengs. Småting kan bli glemt og skjøvet på, men de viktige tingene har allikevel gått gjennom Super raskt. 

Blant annet fant jeg en kul i brystet en påske.. Fikk så time første åpne dag etter påske hos legen for å sjekke, da jeg har økt risiko for kreft. Legen sendte umiddelbart henvisning til sjekk og da jeg kom hjem fra legen, ringte dem fra sykehuset og hadde en ledig time samme dag(!). Helt utrolig. Én måned etterpå var operasjon ferdig og jeg pr definisjon kreftfri.. Dét må jo være nesten rekord! 

Føler meg veldig heldig og tatt vare på iht det. Så nei, jeg klager ikke. Har sett hvordan de sliter i utlandet da jeg har bodd i flere land. ( I korte perioder) 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke generelt. Men jeg har tillit til min fastlege, venner som er leger/sykepleiere, og de fleste av mine egne kollegaer. Samt noen spesialister. Legevakten er rett og slett litt krise, og en LIS lege kommer jeg aldri til å høre på. 

Anonymkode: c1b9f...917

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har lite erfaring med helsevesen. Er lite syk og bortsett fra fødsel, har jeg aldri vært på sykehus.

Men nå er datteren min blitt syk og går til BUP. Hun har anorexia. Opplever at "hjelpen" vi får der er bare tull. Vet ikke om de engang har kompetanse på dette..... Vurderer å heller gå fast til fastlegen eller søke hjelp andre steder. Er ikke fornøyd med "behandlingen" på BUP

Anonymkode: 6af31...c34

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Altfor mange saker (i aviser, for eksempel) om alvorlige feil som leger har gjort, uten at de mistet lisens / jobb. Hårreisende. 

Anonymkode: 924ac...2ea

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har også erfaring med leger som sender til helt unødvendige undersøkelser…Så definitivt ingen tillit lenger. 

Anonymkode: 924ac...2ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja full tillit til leger sykehus . 

Anonymkode: 9e335...66f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Liten tiltro til legevakten generelt, har veldig tiltro til fastlegen min, men vet også om andre fastleger jeg ikke har noe tiltro til. Tenker det har veldig mye med hvem man havner hos.

Anonymkode: b5fa2...24b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...