AnonymBruker Skrevet 14. mars #1 Skrevet 14. mars Vi har en katt vi tror er drektig. Hvordan ser man at katten er drektig(utenom vektoppgang og stor mage). Katten har lang pels, hun ligger tettpakket og vi får ikke røre henne, så det er ikke så enkelt å få se røde patter, stor mage og spark. Og hvordan ser man at en katt er nært med å føde? Noen spesielle tegn? Dette vet vi så lite om. Vi har laget til en fødekasse, er opptatt med å ha det rent og pent rundt henne og gir henne rikelig med næringsrik mat. Hun får også mye fred, selv om vi sosialiserer henne hver dag. Noe mer vi må tenke på? Anonymkode: c3fd1...9c1 1
Tvist Skrevet 14. mars #2 Skrevet 14. mars Hvis hun er ukastrert og går ute, kan dere regne med at hun er drektig, det er vel ingen overraskelse. Hold henne inne til fødsel, og lag en fødekasse til henne. Ikke slipp henne ut igjen før hun er kastrert, hun kan blir drektig igjen kort tid etter fødsel og det er dårlig både for henne og ungene. Kjøp inn kattemat for kattunger og diende mødre. Og få gjerne kattungene kastrert før du omplasserer dem (ikke før de er 12-14 uker. Hvis du vil sjekke, har en del dyrlegekontorer ultralyd og kan sjekke. 9 6
AnonymBruker Skrevet 15. mars #3 Skrevet 15. mars Dette er sikkert 20 år siden nå, men jeg har vert med på 2 katte fødsler og husker at begge gangene var kattene kosete/innpåslitne/oppførte seg rart. Så hvis du kjenner katten din godt og den er knyttet til deg så er det mulig hun vil endre seg eller få annerledes/mer intens oppførsel når det nærmer seg. Den siste av de 2 fødslene så viste jeg ikke at hun var drektig engang, hun hadde ikke stor mage og virket mer «tjukk» enn gravid etter hva jeg kan huske. Men hun var intens, «snakket mye» og ville ha min oppmerksomhet på kjøkkenet rett før vannet hennes gikk. Det beste du kan gjøre for pus er å være der for henne og ha en god plass hvor hun føler seg trygg til fødselen. Hvis fødekassen f.eks står midt i stua så er det ikke sikkert katten vil bruke den. Min dro med seg nyfødte unger under sengen min, og jeg endte opp med å lage seng med håndklær på bunnen inni et skap for katten ville gjemme seg selv og de små. Når det gjelder selve fødselen så gikk det helt av seg selv, jeg var tilstede men begge kattene klarte alt selv. Anonymkode: 50934...f56 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars #4 Skrevet 15. mars Hvordan kan dere ikke vite om katten er drektig? Har dere ikke kontroll på hvor den har bevegd seg ute før dere fikk sterilisert den? Dere aner altså ingenting om hva slags hannkatt som eventuelt er far? Dere har ikke vært hos veterinær for å undersøke? Herregud så uansvarlig. Steg 1 blir jo å kontakte veterinær for å finne ut om katten er drektig, og så får dere rådgivning der angående stell, ernæring osv. Hvis hun er drektig må hun ha et trygt og rolig sted å føde og ha kattungene på. Også må dere bestille time til sterilisering på mor, to runder vaksine på kattungene og chipping av kattungene. Det kommer til å koste litt. Også må dere forberede dere på 3 måneder med tissing og bæsjing innendørs, klatring i gardiner og dører dere må holde låst til kattungene er gamle nok til å flytte til nye hjem (tidligst når de er 12 uker gamle). Lykke til, det er et helvetes styr og ALDRI noe jeg hadde orket! Anonymkode: 52c22...51e 11
AnonymBruker Skrevet 16. mars #5 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2026 den 21.13): Vi har en katt vi tror er drektig. Hvordan ser man at katten er drektig(utenom vektoppgang og stor mage). Katten har lang pels, hun ligger tettpakket og vi får ikke røre henne, så det er ikke så enkelt å få se røde patter, stor mage og spark. Og hvordan ser man at en katt er nært med å føde? Noen spesielle tegn? Dette vet vi så lite om. Vi har laget til en fødekasse, er opptatt med å ha det rent og pent rundt henne og gir henne rikelig med næringsrik mat. Hun får også mye fred, selv om vi sosialiserer henne hver dag. Noe mer vi må tenke på? Anonymkode: c3fd1...9c1 AnonymBruker skrev (På 14.3.2026 den 21.13): Vi har en katt vi tror er drektig. Hvordan ser man at katten er drektig(utenom vektoppgang og stor mage). Katten har lang pels, hun ligger tettpakket og vi får ikke røre henne, så det er ikke så enkelt å få se røde patter, stor mage og spark. Og hvordan ser man at en katt er nært med å føde? Noen spesielle tegn? Dette vet vi så lite om. Vi har laget til en fødekasse, er opptatt med å ha det rent og pent rundt henne og gir henne rikelig med næringsrik mat. Hun får også mye fred, selv om vi sosialiserer henne hver dag. Noe mer vi må tenke på? Anonymkode: c3fd1...9c1 Hva med å faktisk ta kontakt med en veterinær. Og ja det er noe mer dere må tenke på. Dere må ta ansvar og kastrere katten før dere slipper den ut! Anonymkode: 2bf15...c12 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars #6 Skrevet 16. mars Ts her. Må si leseforståelsen på kg er på et svært lavt nivå, er det mulig. Alle plugger er virkelig tent med en gang man skriver «drektig katt». Jeg spør om hvordan man ser om en katt er drektig, nær fødsel og hva vi burde tenke på angående drektigheten hennes. Jeg spør ikke om når vi kan slippe henne ut og jeg spurte i alle fall ikke hva vi skal gjøre med ungene. Er det så vanskelig å bare svare på det man spør om? Ingen tvinger noen her til å svare. Er det heller ingen som skjønner at «får ikke ta på henne» og «vi sosialiserer henne hver dag» betyr at denne katten ikke er tam? Vi er overhode ikke uansvarlige. Vi har reddet en kattemor og muligens X antall kattunger fra å bli født ute og forbli ville. Vår dyrebeskyttelse har ikke råd til å sende katten på ultralyd så lenge hun virker frisk og rask, så vi får ikke sett det hos dyrlege, derfor spør jeg her. Vi har svært mye erfaring med både ukastrerte hunnkatter og kattunger, men vi har aldri hatt en drektig katt før. Derfor jeg spør. Anonymkode: c3fd1...9c1 3 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars #7 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (23 timer siden): Dette er sikkert 20 år siden nå, men jeg har vert med på 2 katte fødsler og husker at begge gangene var kattene kosete/innpåslitne/oppførte seg rart. Så hvis du kjenner katten din godt og den er knyttet til deg så er det mulig hun vil endre seg eller få annerledes/mer intens oppførsel når det nærmer seg. Den siste av de 2 fødslene så viste jeg ikke at hun var drektig engang, hun hadde ikke stor mage og virket mer «tjukk» enn gravid etter hva jeg kan huske. Men hun var intens, «snakket mye» og ville ha min oppmerksomhet på kjøkkenet rett før vannet hennes gikk. Det beste du kan gjøre for pus er å være der for henne og ha en god plass hvor hun føler seg trygg til fødselen. Hvis fødekassen f.eks står midt i stua så er det ikke sikkert katten vil bruke den. Min dro med seg nyfødte unger under sengen min, og jeg endte opp med å lage seng med håndklær på bunnen inni et skap for katten ville gjemme seg selv og de små. Når det gjelder selve fødselen så gikk det helt av seg selv, jeg var tilstede men begge kattene klarte alt selv. Anonymkode: 50934...f56 Takk for at du er den eneste som faktisk svarte ordentlig! Takk for rådene🥰 hun har sitt eget rom, det hun får mye fred. Anonymkode: c3fd1...9c1 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars #8 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her. Må si leseforståelsen på kg er på et svært lavt nivå, er det mulig. Alle plugger er virkelig tent med en gang man skriver «drektig katt». Jeg spør om hvordan man ser om en katt er drektig, nær fødsel og hva vi burde tenke på angående drektigheten hennes. Jeg spør ikke om når vi kan slippe henne ut og jeg spurte i alle fall ikke hva vi skal gjøre med ungene. Er det så vanskelig å bare svare på det man spør om? Ingen tvinger noen her til å svare. Er det heller ingen som skjønner at «får ikke ta på henne» og «vi sosialiserer henne hver dag» betyr at denne katten ikke er tam? Vi er overhode ikke uansvarlige. Vi har reddet en kattemor og muligens X antall kattunger fra å bli født ute og forbli ville. Vår dyrebeskyttelse har ikke råd til å sende katten på ultralyd så lenge hun virker frisk og rask, så vi får ikke sett det hos dyrlege, derfor spør jeg her. Vi har svært mye erfaring med både ukastrerte hunnkatter og kattunger, men vi har aldri hatt en drektig katt før. Derfor jeg spør. Anonymkode: c3fd1...9c1 Dette kunne du forklart i hovedinnlegget. Du vet godt at kg er et diskusjonsforum. Anonymkode: b55ae...678 14 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars #9 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts her. Må si leseforståelsen på kg er på et svært lavt nivå, er det mulig. Alle plugger er virkelig tent med en gang man skriver «drektig katt». Jeg spør om hvordan man ser om en katt er drektig, nær fødsel og hva vi burde tenke på angående drektigheten hennes. Jeg spør ikke om når vi kan slippe henne ut og jeg spurte i alle fall ikke hva vi skal gjøre med ungene. Er det så vanskelig å bare svare på det man spør om? Ingen tvinger noen her til å svare. Er det heller ingen som skjønner at «får ikke ta på henne» og «vi sosialiserer henne hver dag» betyr at denne katten ikke er tam? Vi er overhode ikke uansvarlige. Vi har reddet en kattemor og muligens X antall kattunger fra å bli født ute og forbli ville. Vår dyrebeskyttelse har ikke råd til å sende katten på ultralyd så lenge hun virker frisk og rask, så vi får ikke sett det hos dyrlege, derfor spør jeg her. Vi har svært mye erfaring med både ukastrerte hunnkatter og kattunger, men vi har aldri hatt en drektig katt før. Derfor jeg spør. Anonymkode: c3fd1...9c1 Ja uff så grusomt at folk faktisk bryr seg om dyr🙄 og det er ingen som er synske og så lenge du utelot såpass essensielle informasjon fra hovedinnlegget så får du faktisk skylde deg selv. Så problemet er ikke vår forståelse men din evne til å til å dele informasjon slik at misoppfatninger ikke forekommer. Anonymkode: 2bf15...c12 10
AnonymBruker Skrevet 16. mars #10 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts her. Må si leseforståelsen på kg er på et svært lavt nivå, er det mulig. Alle plugger er virkelig tent med en gang man skriver «drektig katt». Jeg spør om hvordan man ser om en katt er drektig, nær fødsel og hva vi burde tenke på angående drektigheten hennes. Jeg spør ikke om når vi kan slippe henne ut og jeg spurte i alle fall ikke hva vi skal gjøre med ungene. Er det så vanskelig å bare svare på det man spør om? Ingen tvinger noen her til å svare. Er det heller ingen som skjønner at «får ikke ta på henne» og «vi sosialiserer henne hver dag» betyr at denne katten ikke er tam? Vi er overhode ikke uansvarlige. Vi har reddet en kattemor og muligens X antall kattunger fra å bli født ute og forbli ville. Vår dyrebeskyttelse har ikke råd til å sende katten på ultralyd så lenge hun virker frisk og rask, så vi får ikke sett det hos dyrlege, derfor spør jeg her. Vi har svært mye erfaring med både ukastrerte hunnkatter og kattunger, men vi har aldri hatt en drektig katt før. Derfor jeg spør. Anonymkode: c3fd1...9c1 Folk er helt psycho. Jeg visste når jeg leste innlegget ditt her at gærninger skulle kaste seg på og formane Anonymkode: 9543a...e97 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars #11 Skrevet 16. mars Ta katta med til veterinær og få ungene abortert samtidig som dere får den sterilisert (så sant den ikke er langt på vei) Hvorfor har dere ikke sterilisert den? Anonymkode: 5e413...a74 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars #12 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts her. Må si leseforståelsen på kg er på et svært lavt nivå, er det mulig. Alle plugger er virkelig tent med en gang man skriver «drektig katt». Jeg spør om hvordan man ser om en katt er drektig, nær fødsel og hva vi burde tenke på angående drektigheten hennes. Jeg spør ikke om når vi kan slippe henne ut og jeg spurte i alle fall ikke hva vi skal gjøre med ungene. Er det så vanskelig å bare svare på det man spør om? Ingen tvinger noen her til å svare. Er det heller ingen som skjønner at «får ikke ta på henne» og «vi sosialiserer henne hver dag» betyr at denne katten ikke er tam? Vi er overhode ikke uansvarlige. Vi har reddet en kattemor og muligens X antall kattunger fra å bli født ute og forbli ville. Vår dyrebeskyttelse har ikke råd til å sende katten på ultralyd så lenge hun virker frisk og rask, så vi får ikke sett det hos dyrlege, derfor spør jeg her. Vi har svært mye erfaring med både ukastrerte hunnkatter og kattunger, men vi har aldri hatt en drektig katt før. Derfor jeg spør. Anonymkode: c3fd1...9c1 Unnskyld for at jeg sier det, men du/dere har en katt som evt ikke er sterilisert eller chippet? Og dere har ikke råd til å ta med kjæledyret til veterinær? Har man ikke råd til å ha dyr, så burde man heller ikke ta dem imot. Hvis hun er drektig og får kattunger så blir det en stor enkeltutgift bare med det. Anonymkode: 729e8...bb5 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars #13 Skrevet 16. mars Hatt mye katter på 90 tallet, jeg var da et barn og ingen kastrerte kattene sine. Kanskje noen som hadde hannkatt men ikke de med hunkatter. Katter liker å gjemme seg bort og ha det mykt. De føda kattunger i seng, klesskap, lå bak sofaen på vegg til vegg teppet. De vil være i fred. Får de ikke være i fred eller føler seg truet kan de finne på å stikke av og føde de ute, og der har man ikke kontroll, så pass på. Vi hadde eske stående et rolig sted med myke gamle klær hånkler. Men noen ganger så velger katten sin egen vei og går inn i klesskap, under senger osv. Anonymkode: 9543a...e97
AnonymBruker Skrevet 16. mars #14 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts her. Må si leseforståelsen på kg er på et svært lavt nivå, er det mulig. Alle plugger er virkelig tent med en gang man skriver «drektig katt». Jeg spør om hvordan man ser om en katt er drektig, nær fødsel og hva vi burde tenke på angående drektigheten hennes. Jeg spør ikke om når vi kan slippe henne ut og jeg spurte i alle fall ikke hva vi skal gjøre med ungene. Er det så vanskelig å bare svare på det man spør om? Ingen tvinger noen her til å svare. Er det heller ingen som skjønner at «får ikke ta på henne» og «vi sosialiserer henne hver dag» betyr at denne katten ikke er tam? Vi er overhode ikke uansvarlige. Vi har reddet en kattemor og muligens X antall kattunger fra å bli født ute og forbli ville. Vår dyrebeskyttelse har ikke råd til å sende katten på ultralyd så lenge hun virker frisk og rask, så vi får ikke sett det hos dyrlege, derfor spør jeg her. Vi har svært mye erfaring med både ukastrerte hunnkatter og kattunger, men vi har aldri hatt en drektig katt før. Derfor jeg spør. Anonymkode: c3fd1...9c1 Hvis du vet at folk kommer til å kommentere på en drektig hunnkatt, hvorfor ikke bare inkludere den informasjonen til å begynne med? Du kan ikke diktere hvilke svar folk gir heller. Om noen spør "hva er den beste appen for å kommunisere med min hemmelige elsker med", tror du ikke det kommer til å komme noen kommentarer på at utroskap er ugreit? Og grunnen til at folk gir råd om utetid og unger, er at man antar at folk som ikke vet noe om hvorfor å ikke vite om katten sin er drektig eller ikke heller ikke har noen særlig kunnskap om kattehold til å begynne med. Alt dette burde jo ikke komme som en overraskelse om du har erfaring med Dyrebeskyttelsen og vet bittelitt om hvor mange katter som lider i dette landet fordi folk ikke har kontroll på de ukastrerte kattene sine. Anonymkode: 51940...254 4 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars #15 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Folk er helt psycho. Jeg visste når jeg leste innlegget ditt her at gærninger skulle kaste seg på og formane Anonymkode: 9543a...e97 Ja, jeg gikk inn her bare for å se psyko kattedamer gå beserk! Det er mange år siden vi hadde katt som var drektig, men det henger jo litt under magen. Det er litt vel mye plasser på ett sted, slik at du ser at hun er drektig og ikke tykk. Men hun ble veldig pratsom mot slutten, og veldig opptatt av at vi skulle være nær. Hun var og hentet oss da hun skulle ha barn, og de greier seg jo selv stort sett, men de vil jo gjerne ikke være alene. Så det er ikke så mye du trenger å gjøre, utenom å være der og ha klar kasse og slikt. Og så skal du vel gi mer næringsrik mat når du ser at hun begynner å bli stor. Det er kjekt med kattunger, og veldig enkelt i motsetning til valper. Som regel er jo kattemor flink og tar seg av dem. Anonymkode: bf4cb...783
AnonymBruker Skrevet 16. mars #16 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, jeg gikk inn her bare for å se psyko kattedamer gå beserk! Det er mange år siden vi hadde katt som var drektig, men det henger jo litt under magen. Det er litt vel mye plasser på ett sted, slik at du ser at hun er drektig og ikke tykk. Men hun ble veldig pratsom mot slutten, og veldig opptatt av at vi skulle være nær. Hun var og hentet oss da hun skulle ha barn, og de greier seg jo selv stort sett, men de vil jo gjerne ikke være alene. Så det er ikke så mye du trenger å gjøre, utenom å være der og ha klar kasse og slikt. Og så skal du vel gi mer næringsrik mat når du ser at hun begynner å bli stor. Det er kjekt med kattunger, og veldig enkelt i motsetning til valper. Som regel er jo kattemor flink og tar seg av dem. Anonymkode: bf4cb...783 Hvis du leser f.eks. denne artikkelen Dyrebeskyttelsen, Dyremishandling | Slik mishandles dyrene Kan du komme tilbake etterpå og være like hånlig mot dem som bryr seg om hva som skjer med disse dyrene pga. fullstendig ukontrollert avl? Jeg forstår ikke om man bare bryr seg så lite om andre levende vesener, eller om det er at man ikke vet bedre. Anonymkode: 51940...254 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars #17 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis du leser f.eks. denne artikkelen Dyrebeskyttelsen, Dyremishandling | Slik mishandles dyrene Kan du komme tilbake etterpå og være like hånlig mot dem som bryr seg om hva som skjer med disse dyrene pga. fullstendig ukontrollert avl? Jeg forstår ikke om man bare bryr seg så lite om andre levende vesener, eller om det er at man ikke vet bedre. Anonymkode: 51940...254 Du er jo helt gal!! Hvis en dame spør her om en drektig katt, og hvordan hun kan gjøre det best mulig for katten, så har hun vel ikke tenkt å stikke en vinåpner i øyet og trekke ut øyet på katten?? Hvor kom det inn i bildet? Anonymkode: bf4cb...783 1
Macro Skrevet 16. mars #18 Skrevet 16. mars Om hun ikke har symtomer på innvollsorm så tenker jeg dere trygt kan konkludere med at hun er drektig. Hold henne inne til hun har født, evt til dere er sikre på at det ikke var drektighet likevel. Vil dere være bombesikre kan dere jo ta henne med for UL, men det høres ikke ut som hun samarbeider så veldig enda😅 Hold henne inne ihvertfall. Fødende dyr tar så ofte merkelige vurderinger, og iblant trenger de hjelp. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars #19 Skrevet 16. mars Ta med til dyrlegen å få kattungene abortert, samtidig som dere steriliserer 👍🏼 Anonymkode: 60cfa...4c5
AnonymBruker Skrevet 16. mars #20 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette kunne du forklart i hovedinnlegget. Du vet godt at kg er et diskusjonsforum. Anonymkode: b55ae...678 Skal jeg vri ut hele livshistorien min og denne katten for å få svar på et simpelt spørsmål? Det skal ikke være nødvendig for dere å vite hele bakgrunnsinformasjonen for å svare et hovedinnlegg på en fin måte. Enten kan man svare på en ok måte eller gå ut av tråden. Det er ikke rart kg har et ræva rykte når det er slik dere møter folk som bare prøver å gjøre det beste i en ikke-ideell situasjon. Takk for meg, vi finner ut av det selv. Ts. Anonymkode: c3fd1...9c1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå