Gå til innhold

Spiser ikke trygdede i helligdagene?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest 0
Skrevet

Min søster går på arbeidsledighetstrygd og hennes venninne er 100% uføretrygdet. Det som overrasker meg er at de ikke får dagpenger på helligdager :overrasket: Tror ikke staten at de spiser disse dagene? Jeg synes det er helt hårreisende! Det er en grunn til at man mottar trygd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja man kan begynne å lure.Jeg er hjemme i fødselspermisjon og får heller ikke penger for helligdager

Gjest gjest 0
Skrevet
er det sant??? :overrasket:

Ja det er dessverre det...

Det er helt latterlig! Disse menneskene har i utgangspunktet dårlig råd og helligdager drar dem enda lengre ned i gjørma.

Skrevet

Selvsagt - man trenger da ikke å spise når man er hjemme :eeeh:

Til alvoret, "noen" bør snart fortelle "noen" om livets realiteter. Det værste er, tror jeg, at "noen" vet om dette, men på en måte "snur ryggen til".

Det er en skjevfordeling i dette samfunnet. Det er helt grustomt å være vitne til alle urettferdigheter som finnes. :forvirret:

Kan vi, mannen i gata, gjøre noe med dette? Vel - noen påstår at ved å bruke stemmeretten vår når det er valg - er èn av tingene vi kan bidra med. Men jeg er'kke helt sikker jeg (er usikker som dere vet ;) ) - det virker som om at politikerene må undertegne en erklæring når de kommer inn i på Stortinget om at "sunn fornuft er forbudt".

Vi har det stort sett bra i Norge - men det er dessverre noen som "faller utenom" :tristbla:

Skrevet
Ja man kan begynne å lure.Jeg er hjemme i fødselspermisjon og får heller ikke penger for helligdager

Å? Både jeg og mannen hadde permisjon i fjor, og vi fikk ikke noe mindre utbetalt selv om det var helligdager.

Mener du at du får utbetalt betraktelig mindre i mai måned og april måned kontra f.eks. september? :klø:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg får også lønn bare for de dagene jeg jobber, selv om jeg også spiser andre dager...

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg får også lønn bare for de dagene jeg jobber, selv om jeg også spiser andre dager...

Jeg også, det er hårreisende.

På tide at "noen" gjør "noe"!

Gjest gjest 0
Skrevet

Alle som ikke er i fast jobb for jo bare penger de dagene man jobber, og når man har hatt en fulltidsjobb og er arbeidsledig burde man da fått samme betingelser som man hadde. At de som er trygdede blir trukket lønn på helligdager kan jeg virkelig ikke skjønne.

Hvordan er det i henhold til 1. og 17 mai? Det er vel lovpålagt å lønne disse dagene, men gjelder det for trygdekontoret også?

Gjest Gjest
Skrevet

Det er nå tross alt en liten forskjell på utbetalingen når man går på trygd og når man har en lønnsinntekt da. Å gå på trygd fører ofte til at inntektene med et nødskrik dekker utgiftene, om du er heldig. Å bli trukket i tillegg knekker det lille overtaket. Ekstra sårt er det kanskje for de som har barn, en periode i året der alle andre reiser bort eller koser seg litt ekstra. Dine barn faller alltid utenfor fordi dere har ikke råd. Dere har faktisk aldri råd. Men hvorfor bry seg. Jeg greier meg fint jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Årsaken til dette er vel at man ved trygdeytelser velger å følge den såkalte arbeidslinja. hva du har ytt i arbeidslivet skal avgjøre hva du får i arbeidsledighetstrygd. Og da skal det følges samme regler som i arbeidslivet ellers. Jeg er i full jobb, og jeg får ikke betalt for helligdagene i påsken. Jeg får betalt pr time, og får ikke betalt et øre mer enn den tiden jeg er på jobb. Om man har fastlønn, har bare arbeidsgiver fordelt lønna likt utover hele året.

Jeg ser ikke noen grunn til at de skal få trygdeytelser for helligdager, når vi som er i full jobb ikke får det. Spørsmålet bør heller bli om satsene for hele året bør økes. Her er alltid en avveining mellom arbeidslinja og at også arbeidsledig skal ha rett til et verdig liv. Men så er jo arbeidsledighetstrygden kun ment som en mildertidig for dem uten jobb. Viktigere synes jeg det er å effektivisere aetat, slik at de kan gjøre den viktige jobben å finne jobber til de arbeidsledige. Kjenner altfor mange som ikke har særlig god erfaring med aetat. Mange føler de blir støtt ut av arbeidslivet når de først har gått ledige en stund.

Jeg er altså enig at også arbeidsledige skal spise på helligdager. Men tross alt er det viktigste at vi får disse menneskene tilbake i jobb. Og vi har behov for mye arbeidskraft her i landet, men for noen vil det midlertidig bety at de tar seg arbeid de er overkvalifisert for.

Gjest gjest 0
Skrevet

Er enig med deg der, men hva med uføretrygdede da gjest? De skal vel ikke sulte i helligdagene?

Hva om man er så uheldig at man ikke har fått jobbet seg opp nok året før så man i utgangspunktet har lav arb.trygd?

Gjest Gjest
Skrevet

Og så kan en ordning der de som er uten jobb får utbetalt mer enn de som er i jobb føre til spekulasjon rundt hvilket tidspunkt man skal si opp jobben. Hvis jeg uansett skulle sagt opp jobben og ikke regnet med å finne noen jobb med det første ville jeg passet på å si opp slik at de to månedene jeg går uten trygd/uten arbeid ville vært ferdig før påsken kom, så ville jeg fått utbetalt trygd på helligdagene også.

Vi har såpass rause velferdsordninger i dette landet, at vi må gjøre mye for å tette alle muligheter for misbruk. Hvis ikke spenenr vi bare beina under oss selv. For det er umulig å finansiere et system som åpner for misbruk.

Arbeidsledighetstrygd er bare ment som en meidlertidig løsning. Selv vet jeg at jeg ville klart meg en påske med litt strammere økonomi hvis jeg visste at jeg ville komme meg ut i jobb ganske så snart. Problemet er imidlertid at altfor få kommer seg raskt nok ut i jobb, og da blir dette et langtidsproblem både for den enkelte og for samfunnet som helhet.

Gjest Gjest
Skrevet
Er enig med deg der, men hva med uføretrygdede da gjest? De skal vel ikke sulte i helligdagene?

Hva om man er så uheldig at man ikke har fått jobbet seg opp nok året før så man i utgangspunktet har lav arb.trygd?

Ja, når det gjelder de uføretrygdede har vi et stort problem her i Norge. Mange av de uføretrygdede ønsker seg jo ut i arbeid, og burde kanskje aldri blitt uføretrygded. Men når man først har vært ute fra arbeidslivet er terskelen mye høyere for å komme inn igjen. Mange snakker jo om en brutalisering av arbeidslivet, nemlig at det ikke er plass til de som ikke kan yte 110% hele tida.

Målet burde være at færre blir uføretrygded, så kunne vi hatt råd til å betale de som virkelig ikke har en annen mulighet enn uføretrygd mer. Når mennesker i midten av tjueårene som selv ønsker å jobbe blir uføretrygded er det noe galt med systemet! Leste om en ung mann i aftenposten for en tid sida som ønsket å jobbe, men var blitt trygda. For det burde jo finnes noe disse menneskene kunne jobbet med. Problemet er jo bare at man på en arbeidsplass ofte ikke har kapasitet til å ha arbeidstagere som man må ta spesielt hensyn til. Derfor kommer de seg ikke ut i jobb, selv om de selv ønsker det. Med de langtidstrygdede kunne man jo hatt samme løsning slik man har i arbeidslivet: man får utbetalt mindre i påsken, og må heller legge av penger fra resten av året. Så får heller spørsmålet være om man burde øke satsene for resten av året. Men man skal følge samme regler for trygdeutbetalingene som for lønnsutbetalinger.

det er mulig å få ned de totale trygdeytelsene selv om man øker satsene. Men det forutsetter at antall trygdede går ned.

Gjest Gjest
Skrevet
Min søster går på arbeidsledighetstrygd og hennes venninne er 100% uføretrygdet. Det som overrasker meg er at de ikke får dagpenger på helligdager :overrasket:  Tror ikke staten at de spiser disse dagene? Jeg synes det er helt hårreisende! Det er en grunn til at man mottar trygd!

Får 5 dager uke,men de øket dagsatsene,nen del beløpet på 7 så ser en ha en får.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg ser ikke problemet jeg da... Jeg får jo heller ikke lønn i påsken når jeg ikke jobber, og jeg dør ikke av det

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg er egentlig ikke så sikker på om det som sies her stemmer. Prøvde å finne info om det på nettet, men det var nokså håpløst. Men samboeren min har fått utbetalt det samme for påskeperioden som han ellers alltid får.

Gjest gjest 0
Skrevet (endret)
Det skal lønne seg å være i jobb.

Klart det skal lønne seg, men når man er så syk at man ikke kan jobbe og er 100% uføretrygdet så kan man jo ikke gjøre det!

Hun jeg kjenner skulle veldig gjerne jobbet, men har 5 ulike diagnoser som gjør det umulig å fungere i hverdagen. Hun har i utgangspunktet lite penger å leve for, og når de trekker henne for helligdagene sliter hun veldig med å få endene til å møtes.

De som har jobbet et halvt år og blir arbeidsledig sitter da i samme problemstillingen. Min søster søker aktivt jobber, men pga sykdom kan hun ikke ta hva som helst(det var en av årsakene til at hun ble arbeidsledig, og hun har gått sykemeldt flere måneder før hun ble friskmeldt for aetat) Hvorfor skal hun lide for at hun velger å være arbeidssøkende og ikke uføretrygdet? Hun kunne godt blitt uføretrygdet, men det er ikke noe hun ønsker. Burde ikke staten hjelpe de som er ivrige etter å komme seg ut i arbeid? Hvorfor tar de motet fra dem ved å sette dem i en økonomisk vanskelig situasjon?

Mener dere at det er riktig?? Mange får så lav trygd i utgangspunktet at å miste 3-4 dagers lønn har stor betydning for inntekten.

Endret av Vampyra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...