Gå til innhold

Wegovy -ikke bare for svært overvektige?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser her i ulike tråder at flere starter på wegovy for å gå ned 10-15 kilo. Jeg trodde dette var noe man bare fikk om man var overvektig i så stor grad at man har veldig mye mer enn 10-15 kilo å gå ned. Sånn typ 50 kilo.. Stemmer ikke dette? 

Jeg har også 10 kilo jeg skulle ha gått ned, men synes det er vanskelig. Er det slik at også jeg er kandidat for wegovy? 

Anonymkode: 5c189...d2f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo de om de 10-15kg gjør så du er overvektig.

Moren min er 164, og 80kg, legen spurte om hun ville ha… 

Håper ikke de gir til normalvektige som bare vil bli tynnere? 

Anonymkode: 60510...d96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på alle bivirkningene, hadde jeg aldri turt å ta den, spesielt ikke-norske du skal så lite ned.

Jeg er kun 160 cm, og for 1 år siden veide jeg 98 kg. Nå veier jeg 78 kg. Og det har virkelig ikke vært lett, da jeg har ekstra lav forbrenning, grunnet fysisk sykdom. Får da og ikke trent, bare gått korte turer. Men jeg turte ikke å ta sprøyten.

Anonymkode: 04871...5f3

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du aboslutt være. Jeg har slitt med vektene hele livet. Er slankeoperert, men har lagt på meg 25 kilo pga medisiner. Sliter med å gå ned i vekt da hele metabolismen min er ødelagt, jeg må spise 1000 kalorier om dagen for å gå ned bittelitt, og det gjør at jeg sliter med å være sliten og slapp, klarer ikke konsentrere meg, og får ulvehunger etter en ukes tid på ett sånt regime. 

Jeg har hele tiden tenkt at når man skal ned bare en 10-15 kilo så kan man ordne det selv, men har måtte bite det i meg og innse at det faktisk ikke er så enkelt. Jeg har veid 150 kilo på mitt tyngste, veide 118 da jeg tok operasjon. Gikk ned til 75, men var oppe å nikka rett under 100tallet igjen pga medisiner. Startet på wegovy da jeg var 96 kilo, og først da skjønte jeg hva matstøy var! Den forsvant etter to timer, og hverdagen min har blitt helt anderledes. Jeg kan fokusere på andre ting enn mat for en gang skyld og det er helt nydelig! 

Anonymkode: 9fe56...e85

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er sikkert fastlegene av meget forskjellige personlige oppfatninger, og gir det på forskjellige grunnlag. 

Jeg hadde ikke gått på medisin for å gå ned 10 kg. Risikoen er at man ikke får i seg nok proteiner når man går raskt ned (fordi et karbo- og fettrikt kosthold er sannsynlig når man er overvektig fra før av, og man endrer ikke nødvendigvis kosthold så mye som mengde). Da er det fort gjort å gå opp igjen kiloene når man slutter på medisinen, og da er det ikke slik at det er muskelmasse man legger på seg igjen, men fett - og da sitter man igjen med et mye dårligere utgangspunkt (og mange kroner fattigere) enn før.

Alternativene er jo å enten fortsette på medisinen (dyrt, og man vet ikke mye om langtidsvirkninger), eller å bruke medisinen til å faktisk endre kostholdsvaner + trene styrke - men da er man jo tilbake til at man må gjøre en stor innsats selv. 

Anonymkode: cdca4...9e0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tips: les felleskatalogen.no for å se kriteriene for å få utskrevet medisiner i Norge. Her kan du også priser, pakningsvedlegg, bilder mm. 

Og de en app du kan laste ned for rask tilgang til alt. 

For Wegovy skriver de

Indikasjoner

• Voksne: Tillegg til diett med redusert kaloriinntak og økt fysisk aktivitet for vektkontroll, inkl. vekttap og vedlikehold av vekt, hos voksne med initial BMI ≥30 kg/m2 (fedme), eller ≥27-<30 kg/m2 (overvekt) ved forekomst av minst én vektrelatert komorbiditet, som dysglykemi (prediabetes eller diabetes mellitus type 2), hypertensjon, dyslipidemi, obstruktiv søvnapné eller kardiovaskulær sykdom.

Se SPC for resultater fra studier vedrørende kardiovaskulær risikoreduksjon, fedmerelatert hjertesvikt og populasjoner som ble undersøkt.

• Ungdom (≥12 år): Tillegg til diett med redusert kaloriinntak og økt fysisk aktivitet for vektkontroll hos ungdom ≥12 år med fedme1 og kroppsvekt >60 kg. Behandling skal seponeres og reevalueres etter 12 uker dersom ungdomspasienten ikke oppnår en reduksjon i BMI på minst 5% etter 12 ukers behandling med (Wegovy) 2,4 mg eller maks. tolererte dose.

1Fedme (BMI ≥95-prosentil) som definert i kjønns- og aldersspesifikk BMI-vekstkurve (CDC.gov) (se tabell 1).Tabell 1: BMI-grenseverdi for fedme (≥95-prosentil) etter kjønn og alder for ungdom ≥12 år (CDC-kriterier):

Anonymkode: 63065...481

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 1.73 og veier 113. Generelt skeptisk til medisiner, men etter å ha prøvd ulike dietter i mange år vurderer jeg å få litt drahjelp. Går i behandling hos psykolog for diverse, så det oppleves omtrent uoverkommelig å skulle detaljregulere mat og aktivitet i tillegg, slik det ideelt bør når man skal ned så mange kilo. Hadde ikke hørt ordet «matstøy» før jeg leste noen innlegg her, og da falt det noen brikker på plass 😳

Kan man velge laveste dosering eller virker det ikke da? Er litt bekymret for bivirkninger.

Anonymkode: 35082...b90

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.3.2026 den 13.10):

Jeg ser her i ulike tråder at flere starter på wegovy for å gå ned 10-15 kilo. Jeg trodde dette var noe man bare fikk om man var overvektig i så stor grad at man har veldig mye mer enn 10-15 kilo å gå ned. Sånn typ 50 kilo.. Stemmer ikke dette? 

Jeg har også 10 kilo jeg skulle ha gått ned, men synes det er vanskelig. Er det slik at også jeg er kandidat for wegovy? 

Det går på BMI, ikke antall kilo. Hva er BMI’en din? Og har du evt vektrelatert sykdom?

I utgangspunktet skal en ha fedme, altså BMI over 30.

Eller så kan en ha BMI i øvre del av overvekt med en sykdom relatert til vekt, altså BMI på 27-30 og f.eks prediabetes, høyt blodtrykk eller liknende.

Noen leger er sikkert mer slepphendte, men det er ikke nødvendigvis lurt å trakte etter. Det er gode grunner til at disse grensene er satt, for medisinene er ikke helt uten risiko, så det er vurdert at om en oppfyller kriteriene så er risikoen ved vekten høyere enn risikoen med medisinen.

Bruk evt denne kalkulatoren:

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/bmi-kalkulator-kroppsmasseindeks

Anonymkode: b1ce3...070

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

nei det er krav til bmi over 30 eller du KAN få dersom du har over 27 og tilleggssykdommer som høyt blodtrykk, diabetis 2, høyt kolesterol osv.. 

Anonymkode: d952a...703

Skrevet

Jeg opplevde at legen syntes det var greit i gi (BMI 27, slet med snorking pga vekt), siden jeg uansett måtte betale selv. Jeg fikk forståelsen for at hadde det vært mulig å få den på blå resept, hadde kriteriene vært noe helt annet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet på Mounjaro på lørdag kveld. Altså dag 2 i dag. Jeg fikk p.g.a overvekt. Alle blodprøver er fine og jeg har ingen tilleggssymptomer som søvnapné. Jeg har lite bivirkninger (så langt). En del kvalme og litt svimmelhet i går, men veldig lite i dag. Fremdeles litt matstøy, men ikke i nærheten av hva det var før. Har f.ks ikke lyst på Pepsi Max som er min store avhengighet. 
Dette er ikke en quick fix- må følge med på proteininntaket og øke aktivitetsnivået.

Men det beste jeg nok gjorde var å starte på hormoner og komme ut av perimenopausetåka før jeg startet på Mounjaro. 

Legen min er opptatt av at man må ta med den økonomiske belastningen i beregningen før man bestemmer seg, for dette er en langvarig behandling.

Anonymkode: 3d797...cd3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

M60, BMI 30, høyt blodtrykk, og leddsykdom som hindrer bevegelse, litt inne i en dårlig sirkel der jeg sitter still for det er smertefullt å bevege seg, og derfor økende vekt.

Fastlege synses det er en god idee med Wegowy.

Anonymkode: 13460...0d5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

M60, BMI 30, høyt blodtrykk, og leddsykdom som hindrer bevegelse, litt inne i en dårlig sirkel der jeg sitter still for det er smertefullt å bevege seg, og derfor økende vekt.

Fastlege synses det er en god idee med Wegowy.

Du trenger ikke gå opp i vekt av å sitte stille, men du må justere inntaket etter aktivitetsnivået.

Jeg tenker at GLP1-medisiner kan fungere fint for folk med matstøy. Jeg får til vektnedgang selv akkurat nå, men det er bare fordi jeg har hatt flaks og matstøyen forsvant av seg selv. Jeg spiste aldri fordi jeg var sulten, ikke fysisk sulten i hvert fall. Så fint om medisinen kan funk på slikt, for det er nesten umulig å skru av selv.

Anonymkode: 52af4...aa8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du trenger ikke gå opp i vekt av å sitte stille, men du må justere inntaket etter aktivitetsnivået.

Jeg tenker at GLP1-medisiner kan fungere fint for folk med matstøy. Jeg får til vektnedgang selv akkurat nå, men det er bare fordi jeg har hatt flaks og matstøyen forsvant av seg selv. Jeg spiste aldri fordi jeg var sulten, ikke fysisk sulten i hvert fall. Så fint om medisinen kan funk på slikt, for det er nesten umulig å skru av selv.

Anonymkode: 52af4...aa8

du svarer ut fra eget ståsted, hva rettferdiggjør at DU liksom har mer "rett" til medisinen enn den du siterte i ditt hode? Matstøy er mindre helsefarlig enn høyt blodtrykk og leddssykdom, matstøy er mentalt - det andre er fysisk. DU kan slanke deg lettere enn det den andre AB kan helt ærlig talt.. 

AnonymBruker
Skrevet

Med min høyde så vil forskjellen mellom fedme og bmi på over 30, og normalvektige bmi 24 være nettopp 15 kg... Bør man ikke få wegovy hvis man er lav og over i fedme-kategorien, siden det "bare " er 15 kg man skal ned? 

Anonymkode: dfed1...621

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

du svarer ut fra eget ståsted, hva rettferdiggjør at DU liksom har mer "rett" til medisinen enn den du siterte i ditt hode? Matstøy er mindre helsefarlig enn høyt blodtrykk og leddssykdom, matstøy er mentalt - det andre er fysisk. DU kan slanke deg lettere enn det den andre AB kan helt ærlig talt.. 

Leste du det du siterer? Hvor leser du at hun mener hun har mer rett til medisinen?

Anonymkode: 1cd2b...a82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde dette var en medisin man ikke får på blå resept uansett? At det er noe av grunnen til at den er omdiskutert, at det skaper og bygger videre på et slags klasseskille? Eller kan man få den på blå resept over en viss BMI?

Anonymkode: 35082...b90

AnonymBruker
Skrevet

selv må jeg betale for den, har du BMI over 40-50, KAN du få den på blå resept.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde BMI på ganske så nøyaktig 30 da jeg startet. Har bare brukt det i tre uker og er enda på laveste dose som bare regnes som en tilvenningsdose. Foreløpig har jeg ikke hatt noen bivirkninger. 
Jeg leste meg opp og så at jeg kunne være en god kandidat. Mitt problem er at jeg kan spise mye (altså vanlig mat), og jeg har innomellom følt at det nesten ikke har vært noen bunn i meg. I tillegg har jeg kjent på et veldig sug etter alt som er søtt- og også her har jeg hatt mulighet til å spise mye! Etter bare noen dager kjente jeg at jeg hadde mye mindre lyst på søt mat, og at jeg kjenner på vesentlig mindre sultfølelse. Merker også at jeg blir litt uvel dersom jeg spiser en litt for stor middag f.eks. Så selv om det fremdeles er veldig nytt (og jeg bare så langt har gått ned 3 kg, men allerede er jeg strengt tatt under 30 som er grensen for å få det) så er det likevel en lettelse for meg. Angrer bare på at jeg ikke startet før. 
Jeg tror jeg betalte ca 1700 kr for en mnd. 

Anonymkode: 272f7...c1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.3.2026 den 13.10):

Det er ikke bare vekta som har noe å si men tillegg sykdommer. Det er ikke noe vi kan svar på det må du nesten snakke med legen din om 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...