AnonymBruker Skrevet 13. mars #1 Skrevet 13. mars Blir nyutdannede bedt om referanser før de blir tilbudt jobb? Jeg vet at det kan avhenge, men hva skjer vanligvis? Anonymkode: d3ccb...6f8
AnonymBruker Skrevet 13. mars #2 Skrevet 13. mars Jeg ble det som nyutdannet jurist, i hvert fall, da jeg søkte på en stilling i et direktorat. Jeg hadde greie alternativer fra en deltidsjobb og et praksisopphold, så sånn sett var det enkelt for min del. Så ville jeg nå tro at arbeidsgivere flest forstår at nettopp dette kan være mer krevende for nyutdannede enn andre, og da i det minste kan senke forventningene sine til referanser noe. Anonymkode: f65fc...fa4 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #3 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Blir nyutdannede bedt om referanser før de blir tilbudt jobb? Jeg vet at det kan avhenge, men hva skjer vanligvis? Anonymkode: d3ccb...6f8 Referanser er kun for å verifisere erfaring, at en ikke bare har "vært i arbeidslivet" - kunne jo tenkes at en gjorde en veldig dårlig jobb i 3 år, at en er helt udugelig og inkompetent, men at en nettop har 3 års erfaring. Anonymkode: 19f9c...b44
AnonymBruker Skrevet 13. mars #4 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Referanser er kun for å verifisere erfaring, at en ikke bare har "vært i arbeidslivet" - kunne jo tenkes at en gjorde en veldig dårlig jobb i 3 år, at en er helt udugelig og inkompetent, men at en nettop har 3 års erfaring. Anonymkode: 19f9c...b44 Referanser er ikke kun for å verifisere erfaring. Referanser er en siste sjekk man gjør før jobbtilbud gis, for å verifisere om en kandidat er slik han/hun presenterer seg og fremstår, både med tanke på kompetanse, arbeidsutførelse og personlige egenskaper. Anonymkode: 70e9f...a83 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #5 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Blir nyutdannede bedt om referanser før de blir tilbudt jobb? Jeg vet at det kan avhenge, men hva skjer vanligvis? Anonymkode: d3ccb...6f8 Ja Anonymkode: 5280c...a76
AnonymBruker Skrevet 14. mars #6 Skrevet 14. mars Ja, alle må oppgi en referanse. Som nyutdannet fullstendig uten arbeidserfaring kan man spørre en veileder eller foreleser fra studiet. Anonymkode: b5606...c91
AnonymBruker Skrevet 14. mars #7 Skrevet 14. mars Ja det kan en bli bedt om. Begge ungdommen her hadde flere referanser etter å vært utplassert i bedrifter under vg1 og vg2 og de hadde fra sommerjobber og fra helg jobber de hadde hatt. Sønnen fikk høre: vi ser du er vandt til å ta i et takk, og vant til å være i fysisk jobb. Det er positivt. Anonymkode: f5225...dfe
Gjest Gliffy Skrevet 14. mars #8 Skrevet 14. mars Ja. Det at man er flink faglig er ikke det samme som at man fungerer i arbeidslivet, derfor spørres det etter referanser. Om referansen er fra sommerjobb på tusenfryd eller deltid på McDonalds spiller ingen rolle, de kan fortsatt fortelle om du er en person som møter opp og gjør jobben som avtalt, om du fungerer sammen med kollegaer og generelt er grei å ha på arbeidsplassen.
AnonymBruker Skrevet 14. mars #9 Skrevet 14. mars Ja. Du kan også be veileder på bachelor eller masteroppgave om å være referansen din. Personen kan si noe om hvordan du jobber for å gjennomføre et større prosjekt, ditt faglige nivå osv. Hvis du har skrevet oppgave sammen med en medstudent kan denne personen også være en relevant referanse. Ellers er også verv, frivillig arbeid aktuelt. Og selvsagt også deltidsjobber og sommerjobber du har hatt. Anonymkode: 81aaf...a9c
AnonymBruker Skrevet 14. mars #10 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Referanser er kun for å verifisere erfaring, at en ikke bare har "vært i arbeidslivet" - kunne jo tenkes at en gjorde en veldig dårlig jobb i 3 år, at en er helt udugelig og inkompetent, men at en nettop har 3 års erfaring. Anonymkode: 19f9c...b44 Du har åpenbart ingen erfaring fra ansettelsesprosesser, og mest sannsynlig veldig lite, om noen, erfaring fra arbeidslivet. Anonymkode: ed847...c5c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå