Gå til innhold

37,5 feber? Barnehage ba meg hente.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leverte barnet vårt i barnehagen i dag tidlig, han virket helt frisk, virket litt varm men formen var som vanlig så tenkte ikke noe mer over det. Ble ringt av barnehagen for en kort stund siden som sier barnet har feber, hvor det ble målt 37,5. Men han var i full lek og fremsto ikke redusert i allmenntilstanden, likevel ba de meg hente han som følge av potensiell smittefare. Men er 37,5 feber da? Jeg trodde det var alt over 38 som ble regnet som feber? Jeg hentet han naturligvis, men er dette normal praksis? Hvilke erfaringer har dere? Jeg måtte dra fra jobb og kunder, for nå å sitte hjemme med en gutt som både vil herje og leke, som selv syns det var dumt at jeg hentet han midt i ute-leken. 

Anonymkode: 25eaf...cb5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

37,5 er ikke feber. Ville spurt barnehagen om det på mandag og henvist til at 38 er feber. Evt spurt hvilke retningslinjer de har og hva det forankres i. Hadde vært noe annet om formen hans var dårlig :)

Anonymkode: 9473b...c47

• Liker 24
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Vet noen mener feber ved 37.5, pga noen går nå ut fra at 36.5 er normalt temp.

Men selv hadde jeg aldri ringt foresatt ved 37.5 grad hvis barnet lekte, spiste osv. For den lille tempen kan og komme av at barnet har herjet, løpt osv

Anonymkode: 95a4a...334

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 37,5 er ikke feber. Og feber i seg selv er heller ikke smittsom.  Og når allmenntilstanden hans også var god er det jo spesielt at de har når tempen i det hele tatt?

Bruker de å måle tempen til alle barna hver dag?

Anonymkode: b1d5b...be3

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres mer ut som en unnskyldning for å sende ungen hjem🤷‍♀️ Han har jo ikke feber en gang. 

Anonymkode: fdc82...a89

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Leverte barnet vårt i barnehagen i dag tidlig, han virket helt frisk, virket litt varm men formen var som vanlig så tenkte ikke noe mer over det. Ble ringt av barnehagen for en kort stund siden som sier barnet har feber, hvor det ble målt 37,5. Men han var i full lek og fremsto ikke redusert i allmenntilstanden, likevel ba de meg hente han som følge av potensiell smittefare. Men er 37,5 feber da? Jeg trodde det var alt over 38 som ble regnet som feber? Jeg hentet han naturligvis, men er dette normal praksis? Hvilke erfaringer har dere? Jeg måtte dra fra jobb og kunder, for nå å sitte hjemme med en gutt som både vil herje og leke, som selv syns det var dumt at jeg hentet han midt i ute-leken. 

Det kalles lavfeber

• Liker 2
Skrevet (endret)

Mange barnehaher har gått bort fra å måle i det hele tatt (kun i krisetilfeller). Drt er allmenntilstand og barnets fungering i barnehagen som skal gjelde. Er det derimot høyt smittetrykk og sykdom som gårnpå gjengang kam det tenkes de kjører strengere for å få bukt med det. 

Endret av Littelulla
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan det hende de bruker øre/pannetermometer og har oppgitt det som står i displayet til deg?

Disse har ofte feilmargin og kan være grunnen til at de oppgir normaltemperatur som feber.

Anonymkode: eb589...4dc

• Liker 2
Skrevet

Det er feber fra 38 grader. 

Hvorfor mente de det kunne være smittefare? Har han noen andre symptomer som forkjølelsesymptomer eller noe? 

Barnehager er jo nesten alltid smittebomber.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke feber, og de som sier at for meg er det feber for jeg har 36,0 til vanlig, nei du har uansett ikke feber før temperaturen er 38. Mellom 37,5-37,9 er man subfebril. Så hadde spurt barnehagen hvorfor de tenker at et barn i full lek og fin form har feber på temperaturen 37.5, og ikke minst hvorfor målte de den?

Anonymkode: 69059...c03

• Liker 7
Skrevet

Er det ikke litt rart at man i det hele tatt har tatt temperatur på et barn som er symptomfri og har god allmenntilstand? 

• Liker 20
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det opplevde vi en gang og. Vi målte ikke ha til feber når han kom hjem, og det var full fart hjemme. Spiste bra, og hadde bra med energi. Vi stusset også på at de ringte, men han har vært ekstremt lite syk

Anonymkode: 68e4e...f11

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei det er ikke feber, og de som sier at for meg er det feber for jeg har 36,0 til vanlig, nei du har uansett ikke feber før temperaturen er 38. Mellom 37,5-37,9 er man subfebril. Så hadde spurt barnehagen hvorfor de tenker at et barn i full lek og fin form har feber på temperaturen 37.5, og ikke minst hvorfor målte de den?

Anonymkode: 69059...c03

Min vanlige kroppstemperatur er på 35,5. Hvis jeg har 37,5 så ligger jeg på sykehus. Det er feber for meg. 

Anonymkode: 7d265...c7e

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor målte barnehagen temperaturen på ett barn som har helt fin allmenntilstand i utgangspunktet? 

Anonymkode: a5a95...07f

Hvor. Står det at bhg har sagt allmenntilstand var god? 

Anonymkode: a5862...6f5

AnonymBruker
Skrevet
Littelulla skrev (25 minutter siden):

Mange barnehaher har gått bort fra å måke i det hele tatt (kun i krisetilfeller). Drt er allmenntilstand og barnets fungering i barnehagen som skal gjelde. Er det derimot høyt smittetrykk og sykdom som gårnpå gjengang kam det tenkes de kjører strengere for å få bukt med det. 

Dessverre godtar ikke enkelte foreldre dette og derfor måler noen bhg 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Umbreon skrev (15 minutter siden):

Er det ikke litt rart at man i det hele tatt har tatt temperatur på et barn som er symptomfri og har god allmenntilstand? 

Det samme tenkte jeg. 

Anonymkode: 9b8c3...5ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor. Står det at bhg har sagt allmenntilstand var god? 

Hun skriver jo at barnet var i full lek og hadde god allmenntilstand når hun kom men de mente det var smittefare. Selv om det er forskjell på full fart i barnehagen og hjemme så merker man jo om barnet er sykt. Vi kjenner jo barna våre

Anonymkode: 9b8c3...5ef

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg blir ringt så fort det er 37.7. Men alle gangene så har det blitt sykdom 

Anonymkode: 42e18...af6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

37.5 grader er en del høyere enn normaltemperaturen. Litteraturen sier at normaltemperatur er 37 grader, men de fleste har normaltemperatur som er noe lavere (rundt 36 grader). 

Feber er ikke smittsomt i seg selv, men ofte et symptom på smittsomme sykdommer. Det er ofte smittsomme sykdommer som sirkulerer i barnehager, som påvirker barna, foreldrene til barna og ansatte (og deres eventuelle barn). Det er ikke sikkert allmenntilstanden reduseres så raskt heller.

At det er kjedelig for barna og for deg skjønner jeg kjempegodt; det høres ikke særlig produktivt ut det du beskriver.

Det høres litt rart ut at de målte uten adskillig grunn. Kan noen andre i barnehagen ha blitt syke, så de var redde for smittespredning? 

Anonymkode: f0f59...279

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...