Gå til innhold

Hvor ofte skal man egentlig gi utekatter ormekur?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir forvirret fordi én dyrlege sa til meg at katten ikke skal ha ormekur før man ser symptomer som orm i avføringen, "det tredje øyet" eller oppblåst mage til tross for at den spiser lite.

En annen dyrlege sa at utekatter alltid skal ha ormekur to ganger i året, uansett om de tar mus/fugl eller ei.

En tredje dyrlege sa at utekatter som man vet spiser mye mus/fugl skal ha én ormekur i kvartalet.

Anonymkode: 58925...476

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 ganger i året, sier min veterinær.

AnonymBruker
Skrevet

Min, som jakter og spiser alt, får høst og vår. 

Anonymkode: a3eaa...f1b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gir kun ved symptomer til våre katter. Den strategien har fungert fint for oss i 20 år.

Anonymkode: 09147...d5b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når det trengs. Jeg gir ikke bare fordi, da hadde min fått altfor ofte. Hun har bare hatt orm en gang på snart 6 år selv om hun er en veldig god jakter. 

Anonymkode: ba5ff...bfe

AnonymBruker
Skrevet

2 ganger i året har jeg fått beskjed om.

Anonymkode: 15942...d3b

Skrevet

Grunnen til at en del veterinærer har gått bort fra rådet om å gi ormekur «for sikkerhets skyld» to ganger i året handler vel om at en del av de ulike typene orm begynner å bli resistente mot ormekurene. Derfor er det gode grunner til å faktisk vente på at man ser symptomer før man behandler, sånn for framtida. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Umbreon skrev (3 timer siden):

Grunnen til at en del veterinærer har gått bort fra rådet om å gi ormekur «for sikkerhets skyld» to ganger i året handler vel om at en del av de ulike typene orm begynner å bli resistente mot ormekurene. Derfor er det gode grunner til å faktisk vente på at man ser symptomer før man behandler, sånn for framtida. 

Hvordan blir ormen reistent egentlig? Hvis katten ikke har orm?

Anonymkode: 4e075...61c

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her må det nok noen med flere studiepoeng i medisin og biologi enn meg på banen. Men jeg antar at prinsippet er akkurat det samme som antibiotikaresistens, som det jo snakkes så mye om?

Hvis alle katter får ormekur to ganger i året, så blir det jo veldig mange plasser for ormene å «møte på» ormekuren. Da kan de tilpasse seg den, og utvikle resistens. 

Hvis alle bare bruker ormekur ved symptom på orm, så er det jo sannsynlig at vi vil ha ormekurer som virker mye lenger. Hvis alle bruker det i hytt og pine (for sikkerhets skyld) så er det jo en fare for at vi ikke lenger vil ha noen måte å behandle orm på i framtida.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare ved symptomer 

hilsen en som ikke kan si hvor jeg jobber 😉

Anonymkode: 7aec8...277

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir hun når det trengs.Frøkna jeg har nå har vært ute i 10 år uten at det har vært behov for ormkur, men jeg har hatt andre katter hvor det har vært hyppigere behov. Og jeg har selvsagt vært i dialog med veterinærer vedrørende dette.

Anonymkode: 66c77...953

AnonymBruker
Skrevet

Orm kan ikke forebygges, men man bør holde "bestanden" nede og unngå at katten har så mye orm i systemet at den plages av det. Et par ganger i året er fornuftig, men om katten ikke viser noen tegn til å ha orm (matt pels, oppblåst mage og riskorn i baken) så trenger man ikke gi så hyppig heller.

Anonymkode: 32240...72b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er katten utekatt og spiser mus og fugl, så har den stort sett alltid noe orm i systemet, om ikke fullt utviklede ormer så i alle fall egg og larver. Ormekurer dreper stort sett bare voksne ormer, mens egg og larver kan overleve en kur. Dermed kan resistens oppstå selv om ormene blir drept.

Anonymkode: 32240...72b

AnonymBruker
Skrevet

Ga rundt juletider etter at det ble kastet opp orm. Måtte gi igjen i går etter en ny runde med oppkast av orm. 

Anonymkode: 20074...767

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man har en aktiv jeger til katt(mus/fugl) eller en som liker å spise gress anbefaler «min klinikk» 4 kurer i året. Når katten faktisk spyr opp orm har den smitten vært ganske lenge og ormene har utviklet seg til voksne ormer. Og da er tarmen allerede påkjent. Lurt å gi hyppigere for å holde kontroll. 

Anonymkode: a7fe7...469

AnonymBruker
Skrevet

Kun ved symptomer sier min veterinær.

Anonymkode: 9254f...c92

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dersom man har en aktiv jeger til katt(mus/fugl) eller en som liker å spise gress anbefaler «min klinikk» 4 kurer i året. Når katten faktisk spyr opp orm har den smitten vært ganske lenge og ormene har utviklet seg til voksne ormer. Og da er tarmen allerede påkjent. Lurt å gi hyppigere for å holde kontroll. 

Anonymkode: a7fe7...469

Jeg trodde katter spiste gress når de hadde hårballer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...