Gjest travelling Skrevet 8. april 2006 #1 Skrevet 8. april 2006 Jeg har tenkt å reise til Syden en gang før høstens skolestart. Har et par venner som vil være med, men som av forskjellige årsaker ikke kan... Foreldrene mine synes det er for dyrt å dra dit jeg har tenkt meg, så de blir ikke med. Dermed må jeg reise alene. Nå mener jeg at det kommer til å gå bra, men det er ikke sikkert jeg er like tøff i trynet når avreisedatoen nærmer seg. Men jeg bør vel bare kaste meg i det, lære å være selvstendig og ikke være avhengig av at andre folk må være med meg. Moren sier at hun synes det er ok at jeg reiser alene og at jeg sikkert kommer til å greie meg fint, men jeg lurer på om hun bare sier det. Virker ikke som at hun tror jeg mener alvor. Jeg er forresten snart 20år, så det er jo på tide å "møte verden" litt. Har planer om å være borte i èn uke... Men jeg er litt skeptisk til å dra helt alene. Noen som har erfaringer å dele her? Oi, det er sent. Har sittet og sett på reise-tilbud på nettet og drømt meg helt bort jeg...
Gjest Chica Skrevet 9. april 2006 #2 Skrevet 9. april 2006 Trives du med å være alene? Er du flink til å komme i kontakt med andre? Jeg trives godt alene, og hadde nok kost meg i mitt eget selskap de første dagene, men så ville det fort blitt kjedelig tror jeg. Spesielt siden jeg ikke er flink til å komme i kontakt med andre. Jeg går liksom ikke alene på en restaurant og finner meg et bord fullt av folk og spør om jeg får slå meg ned sammen dem. Så - hvis du enten klarer å være alene hele uken, eller er flink til å komme i kontakt med fremmede - så går det nok bra
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2006 #3 Skrevet 9. april 2006 Jeg reiste på en ukes ferie allene den sommeren jeg var 19. Reiste rundt omkring med tog og buss i Irland (tok fly dit). Jeg er nok ikke verdens beste til å komme i kontakt med folk, for i løpet av hele uka hadde jeg bare korte samtaler med folk på tog, vandrerhjem, puber osv.. Men for meg gikk det helt fint.. Jeg trives i mitt eget selskap, fikk sett mye fint som jeg ville se, slappet av med å lese bøker osv. Min mann kjørte seg en tur allene med leiebil i Spania i 4 dager etter en klassetur under studiene. Han kom da ikke i kontakt med andre i det hele tatt.. (er jo ganske isolert i bilen), og syntes det var nok med 4 dager.. Men han syntes også (som meg) at det var en opplevelse verd å ta med seg.. Så jeg vil si at du skal dra, men ha realistiske forventninger til det sosiale.. og husk at du selv må tørre å ta kontakt dersom du skal snakke med folk.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2006 #4 Skrevet 9. april 2006 Det går nok helt fint! Meld deg på noen turer, ha med masse lesestoff, og nyt å kunne gjøre alt akurat slik DU vil! Tøff jente, dette vil du lære masse av!
Cata Skrevet 9. april 2006 #5 Skrevet 9. april 2006 Er enig med Chica. Jeg har reist litt alene, men etter 3-4 dager så synes jeg det begynner å bli litt kjedelig uten selskap.En uke kan bli litt i lengste laget dersom du ikke får god kontakt med noen. Men mine turer har ikke vært pakketurer, altså. Vil tro det kan være lettere å komme i snakk med folk hvis du reiser på pakketur og uansett kan du jo melde deg på et par utflukter for å bryte opp tiden litt. Kan i allfall trøste deg med at det er mer skummelt før du drar enn når du faktisk er der. Ta med deg noen gode bøker du kan kose deg med innimellom (hvis du liker å lese altså), -eller MP3 sånn at du kan slappe av med litt musikk. Tror mye av det å reise alene beror på innstillingen.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2006 #6 Skrevet 9. april 2006 Hva slags ferier liker du best? Hvis du er avhengig av aa vaere sosial, boer du kanskje finne en reise hvor mange aktiviteter blir tilbudt. Sportsreise, spraakreise... hvis du liker aa vaere litt alene, kan du jo dra litt rundt og oppleve forskjellige ting eller ligge paa stranda med ei god bok. Pass paa deg selv, vaer vanlig oppegaaende og da blir det sikkert en fin tur!
Claire Skrevet 9. april 2006 #7 Skrevet 9. april 2006 Jeg har reist alene mange ganger, og den første gangen var jeg kjempe nervøs! Men det er deilig å være alene! Du har ingen å ta hensyn til og kan bare skjemme deg selv bort. Det er litt godt i blandt det og. Jeg tror man vokser veldig mye på å reise alene. God tur!
La Luna Skrevet 9. april 2006 #8 Skrevet 9. april 2006 Jeg reiste paa sydentur en uke aleine da jeg var 19. Veldig deilig uke, bare slappa av, tusla rundt, solte meg, bare meg sjoel aa ta hensyn til! Hadde ikke noe stort oenske om aa bli kjent med andre mennesker der egentlig, sjoel om jeg er et ganske saa sosialt menneske. Trives godt i midt eget selskap ogsaa. Skulle jeg vaert lenger enn en uke, hadde jeg nok godt inn for aa bli kjent med noen Som de andre sier, trives du i ditt eget selskap? Er du flink til aa bli kjent med nye mennesker? Skummelt er det i hvertfall ikke aa reise aleine. God tur!
Gjest travelling Skrevet 9. april 2006 #9 Skrevet 9. april 2006 Takk for svar, alle sammen! Jeg kan være ganske beskjeden, men det kommer an på hvilke personer jeg møter. Når jeg har vært i syden før, så har jeg alltid blitt kjent med noen ganske raskt. Både andre fra Skandinavia og England som bodde på samme hotell og folk som permanent bor på feriestedet. Når jeg ikke var sammen med dem, så var jeg med familien min. Kan ikke forvente at jeg treffer masse folk å være sammen med.. Men noen må jeg da kunne få litt kontakt med.. Kan ikke være med dem døgnet rundt uansett, så jeg er innstilt på endel alene-tid, og at det kan bli kjedlig av og til. Men tenk så mye det er å utforske og se på et sted jeg aldri har vært før. Og jeg vil til et sted hvor det tilbys diverse aktiviteter. Tror det blir litt rart å være helt alene på hotellrommet. Ingen å snakke med om dagens inntrykk, ingen som sier "God morgen" når jeg står opp. Og jeg ser for meg at det kan bli rart å sitte alene ved et bord i "spisesalen" på hotellet og spise frokost, mens alle de andre spiser, prater og ler med minst èn annen person ved sitt bord. Middag på resturant alene er vel heller ikke så koslig, så jeg tror jeg satser på "take away". Jeg har nok godt av å bli mer selvstendig, og å få bekreftet at jeg kan hvis jeg vil. Uten å være avhengig av andre...
Gjest gjest1 Skrevet 10. april 2006 #10 Skrevet 10. april 2006 Tror det går bra, jeg! Det er sikkert ganske lett å bli kjent med folk på en slik reise, hvis du vil det. Men jeg var nettopp på langhelg alene i utlandet, og det var kjempefint de første dagene, men siste dagen var det søndag, og regnvær, og jeg visste ærlig talt ikke hva jeg skulle gjøre helt alene, så jeg tilbragte dagen på kino og så tre filmer etter hverandre for å få dagen til å gå... På et hotell i syden vil du sikkert ha mange av de samme menneskene rundt deg mye av tiden, og da er det lettere å begynne å prate dersom du har lyst til det...
Monarabb Skrevet 11. april 2006 #11 Skrevet 11. april 2006 Jeg er selv 19, snart 20 og reiste for 2uker siden ned til Nice for aa jobbe som auapir. Naa blir ikke dette det helt samme siden jeg bor med en familie. Men alikevell saa er jeg helt alene i en by der jeg ikke kjenner noen. Dagene faar jeg til aa gaa med aa passe unger, selvsagt. Men jeg sliter med aa finne paa ting om kveldene. Det er ikke alltid like lett aa komme i kontakt med mennesker naar du er helt alene i en stor by, men jeg trives i midt eget selskap og har saa langt ikke hatt problemer med aa faa tiden til aa gaa. Til naa har oppholdet i Nice vaert litt kjedelig til tider, men haaper at et fransk kurs skal faa meg til aa lettere bli kjent med folk. Jeg kommer uansett til aa se tilbake paa denne turen som en opplevelse. (det var en ren impuls handling at jeg reiste, bestemte meg paa 3 dager, kan si det saann at jeg hadde flaks naar det gjaldt hvilken familie jeg fant) Siden du bare skal vaere vekke i ca en uke saa tror jeg du kommer til aa faa en fin opplevelse. Enten blir det saa bra at du kommer til aa gjore det igjen ellers saa kommer du til aa sitte igjen med viten om at dette ikke er noe for deg. Lykke til og kos deg masse
Gjest travelling Skrevet 11. april 2006 #13 Skrevet 11. april 2006 så jeg tilbragte dagen på kino og så tre filmer etter hverandre for å få dagen til å gå... Å kjede seg er jo noe man gjør av og til uansett hvor man er, så dette må gå greit. Har noen av dere bestilt reise gjennom nettet? Billettene kommer visst på mail da, og må skrives ut. Det er jeg litt skeptisk til... Skriveren min fungerer ikke alltid heller, så jeg tror at jeg må stikke innom et reisebyrå etter påske. Igjen, tusen takk for så mange positive svar! Nå er jeg enda mer sikker på at det går bra å reise alene!
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2006 #14 Skrevet 11. april 2006 Billetter på mail er null problem, så fremt man har en skriver som funker.
Catlin Skrevet 13. april 2006 #15 Skrevet 13. april 2006 Jeg har reist mye alene. Men jeg har da reist bare til storbyer. Jeg hadde kommet til å kjede meg alene i "syden" - men nå er jeg rastløs av natur og liker ikke å ligge på stranden. Hvis jeg reiser alene, er jeg avhengig av å dra til steder der det er mye å se og oppleve. Det finnes jo i "varmere strøk" også f.eks malta, men jeg har av en eller annen grunn alltid havnet i de typiske storby-reisemålene.
Gjest King James II Skrevet 13. april 2006 #16 Skrevet 13. april 2006 Og reise alene er det beste som finnes synes jeg. Har reist flere ganger rundt i Europa helt alene og bare vandret rundt som vindene uten og måtte bry meg hva andre vil og bare gjøre det jeg vil. for meg er dette frihet og min favoritt måte og reise på.
Gjest Lille Solstråle Skrevet 15. april 2006 #17 Skrevet 15. april 2006 Husk bare å se an reisemålet, du spesifiserer ikke hvor du skal, skriver bare "Syden". Dersom du har tenkt deg til land som Tyrkia, Egypt og Tunisia, ville jeg, (med fare for å virke overnervøs og stigmatiserende;) ) tenkt meg litt om... Det er mye pågående mannfolk, og slitsomt å være jente alene på stranda og gatene. Når det er sagt, jeg er like gammel som deg og tror ikke jeg hadde hatt problemer med å reise alene på en chartertur. Det blir sikkert bra!
Gjest travelling Skrevet 18. april 2006 #18 Skrevet 18. april 2006 Husk bare å se an reisemålet, du spesifiserer ikke hvor du skal, skriver bare "Syden". Dersom du har tenkt deg til land som Tyrkia, Egypt og Tunisia, ville jeg, (med fare for å virke overnervøs og stigmatiserende;) ) tenkt meg litt om... Har ikke helt bestemt meg for hvor jeg skal. Men Bulgaria, Tyrkia og Hellas lokker. Men er det virkelig så ille som folk vil ha det til, i f.eks Tyrkia...? Noen av dere som har vært der?
Monarabb Skrevet 19. april 2006 #19 Skrevet 19. april 2006 Jeg ville ikke reist til Tyrkia alene, mulig fordi jeg ikke har saa god erfaring med de sleipe ekle mannfolka som skal klaa paa deg.
Gjest Lille Solstråle Skrevet 19. april 2006 #20 Skrevet 19. april 2006 Jeg ville ikke reist til Tyrkia alene, mulig fordi jeg ikke har saa god erfaring med de sleipe ekle mannfolka som skal klaa paa deg. ← :enig_anim: Dessverre er det den erfaringen jeg også har. Jeg føler meg fryktelig fordomsfull, men jeg ville aldri reist alene til Tyrkia eller noe annet rent muslimsk land. Ikke til Bulgaria eller noen av de andre øst-europeiske landene heller. Frankrike, Hellas, Portugal, Spania og de spanske kanariøyene er vel forholdsvis trygt for jente alene på tur
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå