AnonymBruker Skrevet 12. mars #1 Skrevet 12. mars Jeg har mye diabetes 2 i familien, og er bekymret for det selv fordi jeg er overvektig og har i perioder spist usunt og vært inaktiv. I år har jeg tatt tak, men faller litt inn og ut av gode rutiner. Kjøpte et blodsukkerapparat for å "kolla läget". Fastende blodsukker og blodsukker etter måltider er innenfor normalområdet (litt over etter enkelte måltider), men det svinger veldig. Testet det på konen som er veldig slank og trener mer enn meg, og hun måler alltid mellom 4 og 6. Jeg hadde en topp på 10,5 etter et bedre måltid f.eks, hun målte 5,8 etter det samme måltidet. Burde jeg dra til legen å sjekke? Hvor viktig er stabilt blodsukker eller er det ikke så viktig så lenge man er innenfor normalområdet? Anonymkode: 9ca70...c13
AnonymBruker Skrevet 12. mars #2 Skrevet 12. mars En topp på 10,5 uten å ha diabetes høres høyt ut. Ta en tur til lege og sjekk. Anonymkode: bba6b...8de 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars #3 Skrevet 13. mars Du burde absolutt få det sjekket. Kan være prediabetes/insulinresistens. Det er reverserbart men du bør ta tak i det nå med legens hjelp Anonymkode: 48312...4bc
AnonymBruker Skrevet 13. mars #4 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har mye diabetes 2 i familien, og er bekymret for det selv fordi jeg er overvektig og har i perioder spist usunt og vært inaktiv. I år har jeg tatt tak, men faller litt inn og ut av gode rutiner. Kjøpte et blodsukkerapparat for å "kolla läget". Fastende blodsukker og blodsukker etter måltider er innenfor normalområdet (litt over etter enkelte måltider), men det svinger veldig. Testet det på konen som er veldig slank og trener mer enn meg, og hun måler alltid mellom 4 og 6. Jeg hadde en topp på 10,5 etter et bedre måltid f.eks, hun målte 5,8 etter det samme måltidet. Burde jeg dra til legen å sjekke? Hvor viktig er stabilt blodsukker eller er det ikke så viktig så lenge man er innenfor normalområdet? Anonymkode: 9ca70...c13 Hvor raskt etter måltidet målte du blodsukkeret? 2-timersverdi bør være under 8,5 mmol/L for en ikke-diabetiker. Nedsatt glukosetoleranse/insulinresistens kan gi resultater som dine - normale fastende verdier, normalt langtidsblodsukker, men veldig svingende etter måltider. De aller fleste overvektige har en grad av insulinresistens. Blodsukkeret skal svinge innenfor normalområdet, men store variasjoner bør sjekkes ut. Det positive er at dette er enkelt å gjøre noe med. Litt mer bevissthet rundt kosthold og aktivitet, og det vil bedre seg raskt. Anonymkode: 8f28a...2a7 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #5 Skrevet 13. mars Jeg har diabetes 2 selv. Din måling på 10,5 er i grenseland, tror jeg. Hos legen kan du måle langtidsblodsukkeret, eventuelt få tatt en sukkerbelastningstest. Hvis du bare ligger i faresonen er det greit å få gjort noe med det før det bikker over grensa. Jeg snakker av smertelig erfaring her, jeg lå nok på prediabetes (overvektig og har mye av det i familien) en stund før jeg fikk en betennelse i bukspyttkjertelen som kicket det over i full diabetes. Man kan bli symptomfri og leve uten medisiner, men sykdommen blir aldri borte. Anonymkode: d7820...558
AnonymBruker Skrevet 16. mars #6 Skrevet 16. mars Helt normalt at en frisk person innimellom kan ha en topp på 10 uten at noe er galt. Kast apparatet og lev så sunt og godt du kan. Ikke bekymre deg ennå. Sjekk deg jevnlig hos legen. En frisk person skal ikke tenke på blodsukker, det er i endring hele tiden. (Selv om det er kjempegod butikk for kvakksalvere) Dersom din HbA1c er høy derimot stiller saken seg annerledes. Den måler du hos legen. hilsen diabetes type 1 i 30 år Anonymkode: abd38...89f
AnonymBruker Skrevet 16. mars #7 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt normalt at en frisk person innimellom kan ha en topp på 10 uten at noe er galt. Kast apparatet og lev så sunt og godt du kan. Ikke bekymre deg ennå. Sjekk deg jevnlig hos legen. En frisk person skal ikke tenke på blodsukker, det er i endring hele tiden. (Selv om det er kjempegod butikk for kvakksalvere) Dersom din HbA1c er høy derimot stiller saken seg annerledes. Den måler du hos legen. hilsen diabetes type 1 i 30 år Anonymkode: abd38...89f Men familiehistorikk og overvekt sammen med den målte blodsukkerverdien tilsier at det er fornuftig med en legesjekk. Anonymkode: 48312...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #8 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (18 timer siden): Men familiehistorikk og overvekt sammen med den målte blodsukkerverdien tilsier at det er fornuftig med en legesjekk. Anonymkode: 48312...4bc Hvor og når sa jeg noe annet? AnonymBruker skrev (19 timer siden): Sjekk deg jevnlig hos legen AnonymBruker skrev (18 timer siden): Dersom din HbA1c er høy derimot stiller saken seg annerledes. Den måler du hos legen. Anonymkode: abd38...89f
AnonymBruker Skrevet 17. mars #9 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hvor og når sa jeg noe annet? Anonymkode: abd38...89f Joda, men første (tre) setningen(ene) din kunne tolkes anderledes Virker som vi er enige da Anonymkode: 48312...4bc
AnonymBruker Skrevet 17. mars #10 Skrevet 17. mars Anbefaler en tur til lege/Fürst for å måle langtidsblodsukkeret ditt, veldig lurt om du har diabetes i nær slekt som foreldre. Anonymkode: d5193...7b6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå