BareMegAlene Skrevet 12. mars #1 Skrevet 12. mars Hei. Jeg har aldri hatt behovet for å plante noe. Men nå som jeg har fått barn og de har blitt store, så har de lyst til å se frukt og grønnsaker vokse, planter som de har plantet selv. Jeg skjønner ikke helt tegningen på posen frøene kom fra. Når skal man snippe denne planten her, for å gjøre at den blir tykk? Disse agurkplantene var plantet for 4 dager siden og de er nå ca 7cm lang og tynnere enn en tannpirker. Hva skal jeg gjøre her egentlig?
Huldra-78 Skrevet 12. mars #2 Skrevet 12. mars Du kjøper deg plantelys og en ny pose med frø. Disse som gror hos deg nå, blir bare lange og tynne, kommer neppe til å bli noe godt resultat. De trenger skikkelig lys, og når de først har begynt å gro, kan du også senke temperaturen en eller to grader i rommet. Lykke til med hagebruket❤️ 1
Leo Skrevet 12. mars #3 Skrevet 12. mars De ha veldig godt lys fra det øyeblikket de spirer. Et par - tre av de minste her kan nok reddes. (Dere trenger uansett ikke mange agurkplanter for de blir store og bærer de først frukt så blir det massevis). Hvis du har en vinduskarm mot sør så kan du sette dem der for nå fra midten av mars vil det være tilstrekkelig selv om jeg anbefaler tilleggsbelysning. Spesielt hvis dere tenker at dere vil at agurkplantene skal bære frukt innendørs. Senere på våren, når sola steiker, kan vindu mot sør blir for varmt for dem. Agurkplanter er "dramaqueens" så minste antydning til at det blir for varmt, for vått eller tørt så henger de med alle bladene og ser ut som de skal dø. Agurk trenger også mye vann og gjødsel så når de har fått det første paret med ordentlige blader så bør de flyttes over i så stor krukke som mulig. De kan være følsomme for for mye vann på stilken og få rothalsråte hvis de blir stående i for våt jord så det er lurt å plante dem på en liten "topp" slik at vannet renner ut mot kantene av potten når man vanner. Selv sår jeg agurk i doble potter. Altså en potte uten bunn inni en anne. Når jeg planter om lar jeg den innerste potten være på og forbli der hele plantens levetid. Når jeg vanner gjør jeg det utenfor pottekanten og den får aldri vann direkte på stilken. Knipe dem kan du gjøre når de begynner å få sideskudd. Hvis du ikke har veldig stor potte og god plass bør du ta alle.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå