Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er nakkeverk og utmattelse etter en tøff periode med sykdom og alvorlig dødsfall i partners familie grunn nok til å be om en pause? Der man selv har måtte fungere for to? Eller er det bare å bite tenna sammen og tenke at dette gjør jo alenemødre hele tiden? All respekt til dere. Er bare kokt. Har aldri sykemeldt meg, er over 40 år. 

Anonymkode: 4705d...103

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på fastlegen din. Noen (min) fastlege ville ha sykemeldt meg i en periode, men andre leger gjør ikke det. Dra til legen og si hvordan ståa er. Det pleier å ordne seg :) 

Anonymkode: 5e077...c07

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er nakkeverk og utmattelse etter en tøff periode med sykdom og alvorlig dødsfall i partners familie grunn nok til å be om en pause? Der man selv har måtte fungere for to? Eller er det bare å bite tenna sammen og tenke at dette gjør jo alenemødre hele tiden? All respekt til dere. Er bare kokt. Har aldri sykemeldt meg, er over 40 år. 

Ta en pause, ta en lang ferie, ta ubetalt permisjon, men ikke dytt regningen over på arbeidsgiver og fellesskapet.

Anonymkode: db911...486

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare å klemmepå til du stuper og må bruke 10 år på å hente deg inn igjen om det er mulig. 

Nei da,ikke dumt med noen Mnd fri fra jobb og bearbeide kropp og sjel. 

De gangene jeg har møtt motgang har jeg byttet jobb. 4 ganger gjennom 40 år,på veg til gang nummer 5 nå.

Alle har ikke adhd,så det å bryte rutiner er den beste medisin.

Jobb,trening og alskens ritualer fungerer ikke på meg. 

Anonymkode: 20672...372

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ta en pause, ta en lang ferie, ta ubetalt permisjon, men ikke dytt regningen over på arbeidsgiver og fellesskapet.

Jeg betaler jo skatt selv da. De fleste møter vel i korte perioder på utfordringer som gjør at de kanskje må benytte seg av fellesskapets spleiselag? Har betalt inn greit med skatt i over 20 år… Så ingen av godene er ment for meg? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Bare å klemmepå til du stuper og må bruke 10 år på å hente deg inn igjen om det er mulig. 

Nei da,ikke dumt med noen Mnd fri fra jobb og bearbeide kropp og sjel. 

De gangene jeg har møtt motgang har jeg byttet jobb. 4 ganger gjennom 40 år,på veg til gang nummer 5 nå.

Alle har ikke adhd,så det å bryte rutiner er den beste medisin.

Jobb,trening og alskens ritualer fungerer ikke på meg. 

Anonymkode: 20672...372

Snakk om et par uker med pause. Ikke ett år. Jeg er helt på felgen. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det kommer an på fastlegen din. Noen (min) fastlege ville ha sykemeldt meg i en periode, men andre leger gjør ikke det. Dra til legen og si hvordan ståa er. Det pleier å ordne seg :) 

Anonymkode: 5e077...c07

Hva er en periode? En uke, en måned? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg betaler jo skatt selv da. De fleste møter vel i korte perioder på utfordringer som gjør at de kanskje må benytte seg av fellesskapets spleiselag? Har betalt inn greit med skatt i over 20 år… Så ingen av godene er ment for meg? 

Sykepenger hvis du er syk, ferie eller permisjon hvis du er sliten.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Bedre med gradert sykemelding I en periode enn å presse seg såpass at man må sykemeldes helt på ubestemt tid. Forebygging! 

Anonymkode: 90be8...6b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville heller skrevet til legen enn her på KG. 

Anonymkode: 1a5eb...6aa

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ville heller skrevet til legen enn her på KG. 

Anonymkode: 1a5eb...6aa

Det er fordi det står så mye på nettet og jeg vet liksom ikke hva jeg skal si til legen. Får jo hint om at jeg blir en snylter, så mister litt motet. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nettopp blitt sykmeldt pga noe ala det samme. Å presse seg selv mens man er utbrent er oppskriften på veien inn i uføre. Be om en legetime og forklar situasjonen :)

Anonymkode: b6766...d7a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke sikkert arbeidsgiver ønsker en sykemelding og heller ønsker og tilrettelegge litt for deg en periode. Her har vi noe som heter IA-perm, som er en lønnet permisjon. Fikk det da jeg var gravid og legen vill sykemelde meg delvis. Fikk da lov til å jobbe 2 timer kortere per dag. Snakk med arbeidsgiver om ståa, og vær ærlig på at du sliter om dagen. Enten så kan de tilrettelegge eller så kommer det mest sannsynlig en sykemelding. Begge taper jo på at du går helt på veggen, og fraværet blir kanskje mye lengre også. 

Anonymkode: 21a57...a48

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, det er ikke dette sykemelding er til for. 

Nå har faktisk situasjonen blitt så alvorlig med misbruk av sykemeldingsordningen at den skal strammes inn, slik at når man er reelt korttids syk, så blir man straffet pga alle de som brukte sykemelding når de ikke skulle. 

Ordningen er ikke en bunnløs konto man bare kan ta og ta av. Man tar fra fellesskapet, og der er det en sum å forholde seg til.

Men det du kan gjøre:
- Ta ut ferie

- Søk om ulønnet permisjon

- Bruk avspasering om du har det

- Til nøds bruk egenmeldingsdager i tilknytning helg slik du får 5 dager sammenhengende, eller bruk egenmelding inn mot påsken slik du får 10 dager (kanskje din arbeidsplass har 8 dager også?)

- Samarbeid med venner, naboer og familie om avlastning en periode. Slik som alle vi andre må gjøre.

Jeg er alenemor 40+ med 100% omsorg. Har vært sykemeldt en gang, da hadde jeg en nevrologisk skade etter feilbehandling og medisinene gjorde at jeg ikke kunne stå oppreist skikkelig. Skulle i utgangspunktet legges inn, men jeg hadde ingen til å ta barna så jeg måtte være hjemme, men fikk ikke lov å forlate huset grunnet bivirkningene av medisinene. 

"alvorlig dødsfall"? Dødsfall er dødsfall. Det er ikke mer alvorlig for deg enn noen andre. Min samboer døde av kreft. Det er en del av livet, at på slutten kommer døden. Det vil den alltid gjøre. 

For å oppsummere; ja, enig med deg, det du burde gjøre er å bite tenna sammen, lag ordninger innenfor de rammene du har, tiden vil hjelpe deg. Gå deg en tur hver ettermiddag eller kveld. Om det så bare er 10 minutter. Få frisk luft og gjerne noe dagslys. Unngå å bli liggende på sofaen lange stunder der man ser på skjerm og scroller på mobilen samtidig, det hjelper faktisk ikke.  

Er det vanskelig å komme i gang med gjøremål? Bestem deg for å utføre en oppgave i små bolker. For eksempel 15 minutter. Sett på timeren, begynn, gjør så mye du rekker, ta en pause. Ta nye 15 minutter en gang til den dagen. Aksepter at det var det du rakk i dag. Ferdig. 

Anonymkode: 99c2f...30e

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har alle tøffe perioder i livet, og dødsfall i både nær og partner sin familie. Ingen grunn til sykmelding av den grunn. Du har 5 uker med ferie som du skal bruke for å hente deg inn igjen i løpet av året, evt kan du avtale ekstra ulønnet fri med arbeidsgiver.

Anonymkode: ac7a1...5f3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Utmattelse på grunn av store belastninger i livet ER jo sykdom. Forstår ikke at så mange mener det ikke teller?  Da mener jeg selvsagt ikke at man føler seg litt sliten en dag, men at man er «helt på felgen», som TS beskriver. Når man er så sliten at man ikke lenger fungerer, ja, da er det en sykdom - og da er det helt greit å snakke med legen om sykemelding også. 

Det er faktisk mye bedre å ta en to ukers sykemelding nå, og få hentet seg litt inn igjen, i stedet for å presse på - og kanskje smelle inn i den berømte veggen med full styrke senere. Da er det en stor risiko for at man blir ute mye lenger, og koster samfunnet mye mer penger (hvis man er opptatt av det). 

«Helse» er en sammensatt ting. Pyskisk uhelse er like viktig som fysisk uhelse. Og belastninger i livet påvirker BÅDE den fysiske helsen og den psykiske. Man kan absolutt bli syk av stress, sorg og utmattelse. 

Endret av Umbreon
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Umbreon skrev (8 minutter siden):

Utmattelse på grunn av store belastninger i livet ER jo sykdom. Forstår ikke at så mange mener det ikke teller?  Da mener jeg selvsagt ikke at man føler seg litt sliten en dag, men at man er «helt på felgen», som TS beskriver. Når man er så sliten at man ikke lenger fungerer, ja, da er det en sykdom - og da er det helt greit å snakke med legen om sykemelding også. 

Det er faktisk mye bedre å ta en to ukers sykemelding nå, og få hentet seg litt inn igjen, i stedet for å presse på - og kanskje smelle inn i den berømte veggen med full styrke senere. Da er det en stor risiko for at man blir ute mye lenger, og koster samfunnet mye mer penger (hvis man er opptatt av det). 

«Helse» er en sammensatt ting. Pyskisk uhelse er like viktig som fysisk uhelse. Og belastninger i livet påvirker BÅDE den fysiske helsen og den psykiske. Man kan absolutt bli syk av stress, sorg og utmattelse. 

Men hvilke parameter sammenligner du "syk" og "frisk" mot?

Det er ikke en universell gullstandard på "arbeidsfrisk". 

Det er helt urealistisk å tro at livet ikke vil by på opp og nedturer, energien skal ikke være på topp hele tiden, man skal ikke føle seg bra og pigg hele tiden, man skal ikke unngå å føle seg sliten, man skal ikke føle seg nyferiert og uthvilt hele tiden. 

Livet skjer - man går på jobb - man gjennomfører forpliktelsene sine - det vil gå over. 

I land der man ikke har denne fantastiske ordningen som vi har, hva tror du de gjør? Tror du det er nødvendig å holde seg hjemme om man kjenner at livet røyner på? Man kan ikke det, man trenger lønn, og for å få lønn må man gå på jobb. Vet du hva? Det går helt fint, det går over. Man møter ikke veggen. Det er livet vi snakker om her. Livet vil skje. Og man kan ikke sykemelde seg når livet svinger. Det heter å misbruke våre felles velferdsgoder. 

Vet du hva som skjer når man misbruker fellesskapet sine ressurser? Godene vil forsvinne. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvilke parameter sammenligner du "syk" og "frisk" mot?

Det er ikke en universell gullstandard på "arbeidsfrisk". 

Det er helt urealistisk å tro at livet ikke vil by på opp og nedturer, energien skal ikke være på topp hele tiden, man skal ikke føle seg bra og pigg hele tiden, man skal ikke unngå å føle seg sliten, man skal ikke føle seg nyferiert og uthvilt hele tiden. 

Livet skjer - man går på jobb - man gjennomfører forpliktelsene sine - det vil gå over. 

I land der man ikke har denne fantastiske ordningen som vi har, hva tror du de gjør? Tror du det er nødvendig å holde seg hjemme om man kjenner at livet røyner på? Man kan ikke det, man trenger lønn, og for å få lønn må man gå på jobb. Vet du hva? Det går helt fint, det går over. Man møter ikke veggen. Det er livet vi snakker om her. Livet vil skje. Og man kan ikke sykemelde seg når livet svinger. Det heter å misbruke våre felles velferdsgoder. 

Vet du hva som skjer når man misbruker fellesskapet sine ressurser? Godene vil forsvinne. 

Jeg mener man er syk når man ikke lenger fungerer i hverdagen. 

Akkurat hvordan det ser ut for en person vil jo variere. Belastninger kommer og går i livet, og ofte går det bra - men noen ganger blir man syk av livskriser. Som jeg skrev, jeg snakker ikke om å bli sykemeldt fordi man er «litt sliten». Jeg snakker om utmattelse. 

Jeg sliter med fatigue på grunn av en sykdom jeg har. Det er fullt mulig å være så sliten at man ikke lenger klarer å tenke klart, sliter med å gjøre arbeidsoppgavene sine, sliter med å konsentrere seg, sliter med å sove om natten og sliter med å ta vare på familien eller andre forpliktelser man har. Da er man syk. Uansett HVORFOR man har det slik. Og da er det lov å snakke med legen om sykemelding. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi det står så mye på nettet og jeg vet liksom ikke hva jeg skal si til legen. Får jo hint om at jeg blir en snylter, så mister litt motet. 

Mitt råd: gå til legen og fortell ærlig hvordan du har det. Ikke legg det fram snillere enn det er,vær klar på at du sliter. Ikke gi deg før han på en eller annen måte tar deg seriøst. Om det er sykemelding eller behandling. 

Så sliten er et symptom på at kroppen ikke henger med og det må taes alvorlig før den store smellen kommer. 

Anonymkode: a00b6...053

AnonymBruker
Skrevet

Er jo nettopp derfor du skal snakke med legen enn å skrive på et anonymt forum, for her får du som regel som ørene flagrer om du skriver at du kanskje hadde hatt behov for en sykemelding❤️

Så bestill en time hos fastlegen din, vær ærlig om alt som har skjedd og hvordan det har gått inn på deg på psykisk og fysisk, og be om hjelp og råd❤️ og du, glem denne tråden, her kommer det mye rart og oppgulp…

Anonymkode: dac1d...04b

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...