Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det står i lovdata.no at dersom det er flere enn 14 barn over 3 år på en avdeling skal det være en til pedagogisk leder. Altså to pedagogiske ledere på avdelingen. Jeg er barnehagelærer på avdeling med 24 plasser. En pedagogisk leder, og jeg som er barnehagelærer. Skal ikke jeg ha pedagogisk leder-tillegg da? Det står jo tydelig pedagogisk leder. 

Vi driver å krangler med kommunen, får ulike svar fra utdanningsforbundet, så vil gjerne høre hvordan det er i andre barnehager.

Jeg jobber like mye, og har like mye ansvar som ped-lederen, men får altså mindre lønn. 

Anonymkode: 05080...15f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi er bare ped.ledere pga dette 

Anonymkode: 19be0...171

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er tittelen i kontrakten din? Er du ansatt som barnehagelærer, får du lønn som det. Selv om du i realiteten gjør samme jobb som ped leder, men den har det overordnede ansvaret.. 

Dere burde sette dere ned med styrer, og lage en klar rollefordeling og fordele oppgaver..   

Anonymkode: bf987...f87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er tittelen i kontrakten din? Er du ansatt som barnehagelærer, får du lønn som det. Selv om du i realiteten gjør samme jobb som ped leder, men den har det overordnede ansvaret.. 

Dere burde sette dere ned med styrer, og lage en klar rollefordeling og fordele oppgaver..   

Men poenget er at det skal være to pedagogiske ledere på så mange barn. Ikke en pedleier og en bhglærer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men poenget er at det skal være to pedagogiske ledere på så mange barn. Ikke en pedleier og en bhglærer. 

Det er ikke sikkert. Husker ikke helt reglene, men er jo antallet pedagoger i hele barnehagen som teller. Ikke bare avdelingen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke så mye å si hvor mye du gjør, men hvilken stilling du har

Vi har avdelinger som har pedleder og ped 2 og her er det mindre antall barn. Så dette går ofte på styrer 

Anonymkode: 3181c...e91

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er ikke sikkert. Husker ikke helt reglene, men er jo antallet pedagoger i hele barnehagen som teller. Ikke bare avdelingen. 

Vi er uansett ikke nok pedagoger totalt på huset. Men det står o lovdata.no at det skal være 1 pedagogisk leder pr 14 barn, og et ekstra barn utløser en hel pedagogisk leder til. Det står pedagogisk leder, ikke barnehagelærer.

Hva stillingsbeskrivelse eller arbeidsoppgaver jeg har nå er ikke relevant for spørsmålet. Det er tolking av loven jeg vil ha en diskusjon på.

AnonymBruker
Skrevet

Utdrag fra lovdata.no;

«Barnehagen skal ha minst én pedagogisk leder per syv barn under tre år og én pedagogisk leder per 14 barn over tre år. Ett barn til utløser krav om en ny fulltidsstilling som pedagogisk leder. Barn regnes for å være over tre år fra og med august det året de fyller tre år.»

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det står i lovdata.no at dersom det er flere enn 14 barn over 3 år på en avdeling skal det være en til pedagogisk leder. Altså to pedagogiske ledere på avdelingen. Jeg er barnehagelærer på avdeling med 24 plasser. En pedagogisk leder, og jeg som er barnehagelærer. Skal ikke jeg ha pedagogisk leder-tillegg da? Det står jo tydelig pedagogisk leder. 

Vi driver å krangler med kommunen, får ulike svar fra utdanningsforbundet, så vil gjerne høre hvordan det er i andre barnehager.

Jeg jobber like mye, og har like mye ansvar som ped-lederen, men får altså mindre lønn. 

Er du ansatt som støttepedagog?

Anonymkode: 7e043...f53

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Og det kan være de bryter loven og har for få ped.ledere etter hva som er kravet. Men det betyr dessverre ikke at du automatisk kan få den tittelen eller bli lønnet som det - du er fremdeles ansatt i den rollen du er, helt uavhengig av hvordan barnehagen drives eller hva dekningen er for de ulike rollene. 

Anonymkode: d4e09...ed2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er du ansatt som støttepedagog?

Anonymkode: 7e043...f53

Nei, barnehagelærer..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Og det kan være de bryter loven og har for få ped.ledere etter hva som er kravet. Men det betyr dessverre ikke at du automatisk kan få den tittelen eller bli lønnet som det - du er fremdeles ansatt i den rollen du er, helt uavhengig av hvordan barnehagen drives eller hva dekningen er for de ulike rollene. 

Anonymkode: d4e09...ed2

Nei, men jeg lurer på den loven. Skal det ikke være to pedagogiske leiere hos oss siden det står jo ganske tydelig? På min arbeidsplass trodde vi det. At jeg da ville bli ped.leier med samme lønn osv, men kommunen tolker det meste på sin egen måte.

Det er ikke min arbeidstittel eller oppgaver som er spørsmålet mitt, men hvordan loven blir tolket andre steder. Jeg syns egentlig ikke den kan tolkes på andre måter…

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men hva du syns spiller ingen rolle. Du er tross alt barnehagelærer og har kompetanse som det. Det er slik at man skal ha riktig antall pedagogiske ledere på huset, dvs i barnehagen og loven finnes det dispensasjon fra. Så nei, det er ingen automatikk i at din stillingstittel endres på grunnlag av hva loven sier. Du må forholde deg til hva du er ansatt som. Det enkle her er å si opp stillingen og bli ansatt som pedagogisk leder dersom de utlyser stillinger nå. 

Anonymkode: e1003...987

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er lønnen?

😀

Seriøst, det er lite å leve for- men jeg er assistent da,lol💖

Du må forholde deg til det du er ansatt som, slik er det for alle-dersom du vil ha høyere lønn søk direkte ped l.

Anonymkode: 386e0...405

AnonymBruker
Skrevet

Det går på helheten i barnehagen, ikke på avdelingen. Jeg er alene pedleder på 24 barn, mens småbarnsavdeling med 9 barn er 2. Det er bestemt ut i fra erfaring, egnethet og pedagog på dispensasjon. 
vi har også en «pedleder» som går på topp som en slags fagansvarlig. 

Anonymkode: 7e975...102

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...