Madame Butterfly Skrevet 15. mars #21 Skrevet 15. mars Sinsiew skrev (6 timer siden): Det eneste Europa har gjort, er å lene seg på Amerika Vi har bygd ned vårt eget forsvar og bygd opp deres... Vi tar imot tusenvis av innvandrere, uten noen egentlig plan. 5.6 millioner mennesker i Norge. Av de er ca 1 mill innvandrere. Vi legger ned sykehus. Men betaler milliarder til utlandet forvi vi skal 'redde verden'. Vi tar innEU direktiver som ikke gir mening å ta inn. Det koster milliarder, og befolkningen tar regninga gjennom økte avgifter. Se bare på vanndirektivet som skal inn nå... Det er jo på linje med Tyskland i uansvarlighet. 1
Sinsiew Skrevet 15. mars #22 Skrevet 15. mars Madame Butterfly skrev (1 minutt siden): Det er jo på linje med Tyskland i uansvarlighet. Tyskland har lenge vært under sterke sanksjoner etter andre verdenskrig. Vi har ikke en gang det å skylde på, så vi er langt mer uansvarlige. 1
Thanos Skrevet 15. mars #23 Skrevet 15. mars Druid skrev (13 timer siden): Det ser ikke ut som de kommer til å starte opp. Som det står der, er det for upopulært og for dyrt. Og er det et land som ikke engang skal tenke på atomkraft, er det Norge, der hele det faglige miljøet som eksisterer, er dekreditert for all framtid. Nei vi i vesten, inkludert Tyskland, bør heller kaste milliarder på havvind og batterifabrikker som ikke produserer batterier. 🙄 Men atomkraftverk blir visst for dyrt! You can't make this shit up!... 1 1
Thanos Skrevet 15. mars #24 Skrevet 15. mars thricane skrev (13 timer siden): Det er opplagt noe jeg skjønner her, hvorfor i alle dager legge ned de siste, det er etter prisene økte drastisk senhøsten 2021? Blir ikke klok på det her. Enda mer forvirrende med artikkelen, når de ikke kan enes om det er irreversibelt eller kan reaktiveres. En skulle nesten tro det var en villet politikk med så høye energipriser, men det gir heller ingen mening. Skjønner ikke hva de holder på med på toppen der 🤷🏼♀️ Det er veldig enkelt. Og det burde ha blitt enklere for de fleste å forstå det etter Epstein dokumentene. Beklager å dra den dritten inn her men det er relevant for å forstå hvordan makteliten fungerer. Det de holder på med i toppen er ikke å drifte sine nasjoner til det beste for sitt folk. De sitter der for å tjene mest mulig og å skaffe seg ansienitet, makt og posisjoner i toppen. Så skuffende enkelt. Det er desverre ikke mer komplisert enn det. 1
Thanos Skrevet 15. mars #25 Skrevet 15. mars Madame Butterfly skrev (18 minutter siden): Heldigvis har Norge rikelig med vannkraft, og om det ikke skulle holde har vi rikelig med både olje og ikke minst gass. Hvor vanskjøttet Tyskland skulle bli har jeg lyst å kalle flaut, men det er jo egentlig helt krise uansvarlig. Det stemmer jo desverre ikke. Vannkraften er så godt som plyndret av EU. Olje og gass jobber politikerne våre aktivt for å stoppe. Om få år er både Norge og resten av Europa U-nasjoner. Se bare på tempo hvor kommuner nær går konkurs og velferd fjernes! Vi lever på et luftslott av verdipapirer som snart ikke er verdt noe som helst. 1
thricane Skrevet 15. mars #26 Skrevet 15. mars Thanos skrev (4 timer siden): Det er veldig enkelt. Og det burde ha blitt enklere for de fleste å forstå det etter Epstein dokumentene. Beklager å dra den dritten inn her men det er relevant for å forstå hvordan makteliten fungerer. Det de holder på med i toppen er ikke å drifte sine nasjoner til det beste for sitt folk. De sitter der for å tjene mest mulig og å skaffe seg ansienitet, makt og posisjoner i toppen. Så skuffende enkelt. Det er desverre ikke mer komplisert enn det. Ja.. Ikke ukjent fenomen at ledelse tiltrekker seg mennesker med mindre trivelige personlighetstrekk. Politikk er nok likedan, så en må nok forvente en større andel der som meler egen kake enn ellers i befolkningen. Men for å holde på makt, må du ha med deg folket, så lenge vi har et demokrati. Noen av valgene som er tatt senere år finner jeg pussig. Selv om egeninteresse trumfer, skulle en jo tro de fremdeles vil sole seg i glansen av et land og et kontinent som går så det griner. Men jeg er kanskje naiv der. Valg som dette påvirker oss også. Manglende tiltak ovenfor bedrifter (den fastprisavtalen er ikke verdt papiret for bedrifter i et volatilt marked), det fremstår som en no-brainer at pølsa blir dyrere når det koster langt mer å produsere den. Så må bøte på det med økte renter, som igjen øker kostnadene på det vi produserer. Spesielt innen eiendomsutvikling. Så for meg ser det tilsynelatende ut som en spiral som skyldes manglende politisk handlekraft. Men selv ikke en sosiopat ønsker vel de forholdene i egen nasjon, da blir jeg sittende med et spørsmål. Hva er det jeg ikke forstår her. Atomkraftverk kan slike «ulogiske» valg skyldes det Druid er innom, når det alt er vedtatt og prosessen i gang, er det flere mekanismer bak enn kun å reversere et vedtak. Eneste jeg er sikker på, er at jeg har i hvert fall ikke kompetanse til å bygge en 😂😅 1
MatteoH Skrevet 15. mars #27 Skrevet 15. mars Det er jo et paradoks at Tyskland nå angrer, men som flere påpeker er det ikke bare å "skru på bryteren" igjen. Kostnadene ved reaktivering er enorme, og det faglige miljøet har nok også tatt skade av den lange pausen. Det spørs om dette mest handler om politisk etterpåklokskap nå som energiprisene svir, mer enn en reell plan om gjenåpning. Men uansett interessant debatt! 2
Druid Skrevet 15. mars #28 Skrevet 15. mars Thanos skrev (8 timer siden): Nei vi i vesten, inkludert Tyskland, bør heller kaste milliarder på havvind og batterifabrikker som ikke produserer batterier. 🙄 Men atomkraftverk blir visst for dyrt! You can't make this shit up!... Hva Tyskland skal gjøre, får være opp til dem, men gitt at det ikke er et år siden de varslet at de ikke kom til å tømme Trollfeltet (de har kjøpt den totale kapasiteten), så har de nok en plan. Merz bare sutrer over at den koster. VI klarer hverken bygge infrastruktur til å utnytte kraften vi har, investere i fremtidens teknologi på en forutsigbar måte eller utnytte helt innlysende fortrinn på eksisterende næring, så at vi skal gå tungt inn i en teknologi vi har bevist gang på gang at vi ikke har sikkerhetsforståelsen til å forvalte, er dømt til å ende i forferdelse ... Vi er et land , der kulturell forvaltning av en matressurs vi ikke kan industrialisere fordi den inneholder for mye radioaktiv nedfall, trumfer energiproduksjon som kommer til alles nytte! Vi skal ikke innføre noe som ikke kan fjernes og kastes på kort tid! 1 1
NatNat Skrevet 15. mars Forfatter #29 Skrevet 15. mars (endret) Druid skrev (22 timer siden): det fortsatt, på tross av alt, er høy folkelig motstand mot atomkraft. Den forteller at Fukushima trigget en raskere nedstenging, og at en oppstart ikke bare ville kreve normal opppussing av fasilitetene, men oppgraderinger for å nå moderne standarder. Og driftslisenser ville kreve full gjennomgang og nye godkjenninger, og ikke bygge på tidligere lisenser. Det er betegnene at de tre siste reaktorene, som ble nedstengt etter krisen med Russland, kun levde 3 måneder lenger. Ja, det er få som er for atomskraft og det er forståelig. Jeg er ikke FOR atomkraft men hvis verden vil fungere på strøm, det må komme fra et sted.. Det var litt dumt egentlig av Tyskland, Japan er tross alt et land som er veldig utsatt for jorskjelv i motsetning til Tyskland. Men vindkraft er det verste og jeg er glad at så mange i Norge er imot det. Vindkraft er IKKE grønn. Det er det som plager meg med den såkalt "grønnskifte" Det har aldri vært om kloden men om menneske overlevelse på bekostning av andre arter. Jeg blir gal når jeg leser propaganda from EU og Statkraft omg.vindkraft... "wind turbins are quiet and clean" "wind turbins take up very little place" "wind farms are wildlife friendly" (https://energy.ec.europa.eu/news/5-things-you-should-know-about-wind-energy-2025-04-22_en ) fakta er at de ødelegger den lille av natur vi har igjen. Men det er mye penger å tjene for private selskaper og derfor... Jeg må le når jeg ser at i Frankrike, man har en del insekthotel in offentlig steder men snakker positiv om vindkraft. Fra AI : " "Wind turbines cause significant insect mortality, with studies estimating over 1 trillion insects killed annually in Germany alone. The turbines, particularly in the 150-250m range, catch insects during migratory or foraging flights, removing significant biomass from the ecosystem, which may impact biodiversity and pollinator-dependent habitats". Endret 15. mars av NatNat 1
Gunstein123 Skrevet 15. mars #30 Skrevet 15. mars NatNat skrev (4 timer siden): Ja, det er få som er for atomskraft og det er forståelig. Jeg er ikke FOR atomkraft men hvis verden vil fungere på strøm, det må komme fra et sted.. Omtrent 85% av verdens energi kommer fra olje, gass og kullkraft.
NatNat Skrevet 15. mars Forfatter #31 Skrevet 15. mars Gunstein123 skrev (1 time siden): Omtrent 85% av verdens energi kommer fra olje, gass og kullkraft. ja nå, men når Norge vil kutte bort olje, hva er igjen da ?
Gunstein123 Skrevet 15. mars #32 Skrevet 15. mars NatNat skrev (1 time siden): ja nå, men når Norge vil kutte bort olje, hva er igjen da ? Da blir det vel til at andre land øker produksjonen. I Norge kaller man slikt for klimatiltak... 1
NatNat Skrevet 15. mars Forfatter #33 Skrevet 15. mars Gunstein123 skrev (10 minutter siden): Da blir det vel til at andre land øker produksjonen. I Norge kaller man slikt for klimatiltak... enig ! 1
Jeez Skrevet 15. mars #34 Skrevet 15. mars Dette er ikke nytt, Tyskland har angret på dette siden Russland invaderte Ukraina, og boikotten av russisk olje og gass startet. 1
Gratis Skrevet 18. mars #35 Skrevet 18. mars NatNat skrev (På 11.3.2026 den 13.36): Det skulle skje.. Og nå Chancellor Merz inrømmer at det hele var en tabbe. "Cembalest estimates electricity prices in 2024 were almost 25% higher than they would have been, were the country to have persevered in its nuclear program. As a share of consumption, Germany’s electricity imports are double what they were a decade ago." også verdt å lese : Germany’s shut down of nuclear plants a ‘huge mistake’, https://brusselssignal.eu/2026/01/germanys-shut-down-of-nuclear-plants-a-huge-mistake-says-merz/ Og de har nok de Grønne å takke for.. Det ser ut som det er nesten umulig å ta disse atomkraftverk i bruk igjen etter at de ble stengt, i tillegg... Slik gikk det når de feministiske mennene tok over! Det føles så godt derfor gjør vi det! Samtidig mener alle andre vi gjør det riktig, og sosial aksept er det viktigste for en ekte feminist.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå