AnonymBruker Skrevet 10. mars #1 Skrevet 10. mars Er så lei av å aldri kan forbedre kondisjonen min. Jeg har eilo, og i maks puls så klapper jeg helt sammen, og til slutt hyperventilerer jeg. Det trigger astma så ender jeg opp med å besvime om jeg presser meg. Jeg vil så gjerne likevel, det må jo finnes en mulighet. Har du fått det til? Anonymkode: c554c...fbd 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars #2 Skrevet 10. mars Det er fult mulig du må bare ta det roligere og kontrollere pulsen. Hvis du ikke har pulsklokke som også viser hastighet så anbefaler jeg å kjøpe det. Da er det lettere å kontrollere at du ikke løper for fort. Tilslutt finner du ogsp da hastigheten som gjør at du kan løpe langt uten å trigge Eilo'en Det er også pusteøvelser som en logoped kan hjelpe deg med. Eksplosiv trening når du har Eilo er derimot vanskelig. Anonymkode: a58fb...31d
AnonymBruker Skrevet 11. mars #4 Skrevet 11. mars Jeg får det ikke til, det er kun lavintensistetstrening som går, og det sunes jeg er veldig slitsomt. Jeg løper ibsamme tempo som jeg spaserer i, sa med puls på 80 til 95 prosent avhengig av om det ernedoverbeller bortover, bratte bakker kan jeg glemme. Jeg skal heldigvis snart operere, håper det kan gjøre at jeg kan ha progresjon i trening, og faktisk føle at det gir meg noe. Anonymkode: f77c8...617
AnonymBruker Skrevet 11. mars #5 Skrevet 11. mars Capazitet skrev (6 timer siden): Eilo? J Lo? Sorry, men dust. Når man ikke vet noe er oftest best å bare holde kjeft. Anonymkode: a58fb...31d 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars #6 Skrevet 11. mars Har dere snakket med logoped og fått øvelser som hjelper dere å løse opp. Jenta mi trener flere ganger i uke en en intensiv idrett hvor de også må trene kondis. Hun har hatt god nytte av sine øvelsene. Du kan se Ingrid Tandervold har sine måter. https://www.nrk.no/sport/derfor-gar-tandrevold-alltid-med-tunga-ute_-_-eg-slepp-alt-ut_-som-ein-hund-1.15370159 Anonymkode: a58fb...31d
AnonymBruker Skrevet 11. mars #7 Skrevet 11. mars Capazitet skrev (8 timer siden): Eilo? J Lo? Det er jo du som fremstår litt kunnskapsløs her, at du synes det høres rart ut skal jeg være med deg på, men les deg litt opp før du kommenterer. Jeg har vært hos logoped, men det har ikke bedret seg for meg. Men da er det litt blanda ser jeg. Er så lei av å ikke kunne presse meg. Ts Anonymkode: c554c...fbd 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars #8 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Har dere snakket med logoped og fått øvelser som hjelper dere å løse opp. Jenta mi trener flere ganger i uke en en intensiv idrett hvor de også må trene kondis. Hun har hatt god nytte av sine øvelsene. Du kan se Ingrid Tandervold har sine måter. https://www.nrk.no/sport/derfor-gar-tandrevold-alltid-med-tunga-ute_-_-eg-slepp-alt-ut_-som-ein-hund-1.15370159 Anonymkode: a58fb...31d Ja, har hatt oppfølging med logoped i snart et år, det har ikke hjulpet. Derav operasjon Anonymkode: f77c8...617
LibertyNoCap Skrevet 11. mars #9 Skrevet 11. mars Hvordan har dere gått frem for å diagnostisere Eilo?
AnonymBruker Skrevet 11. mars #10 Skrevet 11. mars LibertyNoCap skrev (11 minutter siden): Hvordan har dere gått frem for å diagnostisere Eilo? Først fastlege som sendte videre til spesialist. Anonymkode: a58fb...31d
AnonymBruker Skrevet 11. mars #12 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er så lei av å aldri kan forbedre kondisjonen min. Jeg har eilo, og i maks puls så klapper jeg helt sammen, og til slutt hyperventilerer jeg. Det trigger astma så ender jeg opp med å besvime om jeg presser meg. Jeg vil så gjerne likevel, det må jo finnes en mulighet. Har du fått det til? Anonymkode: c554c...fbd Pust. Anonymkode: db07a...213
AnonymBruker Skrevet 11. mars #13 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Pust. Anonymkode: db07a...213 Dette hjelper nok ikke... Anonymkode: f77c8...617
AnonymBruker Skrevet 11. mars #14 Skrevet 11. mars LibertyNoCap skrev (6 timer siden): Hvordan har dere gått frem for å diagnostisere Eilo? Jeg var på utredning av min astma, som er ganske alvorlig. De så da under en løpetest at dette ikke kun er astma, jeg hadde aldri hørt om denne diagnosen før det. Ts Anonymkode: c554c...fbd
AnonymBruker Skrevet 11. mars #15 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Pust. Anonymkode: db07a...213 Pust er jo det som er problemet Ts Anonymkode: c554c...fbd
AnonymBruker Skrevet 11. mars #16 Skrevet 11. mars Hvorfor denne tråden ble flyttet hit vet jeg ikke helt, selv om det ikke har så mye kosthold å gjøre håper jeg likevel på svar. Eilo er en sykdom på lik linje som astma, bare den sitter i luftrøret. Ts Anonymkode: c554c...fbd
AnonymBruker Skrevet 12. mars #17 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2026 den 0.13): Er så lei av å aldri kan forbedre kondisjonen min. Jeg har eilo, og i maks puls så klapper jeg helt sammen, og til slutt hyperventilerer jeg. Det trigger astma så ender jeg opp med å besvime om jeg presser meg. Jeg vil så gjerne likevel, det må jo finnes en mulighet. Har du fått det til? Anonymkode: c554c...fbd Jeg, men det er viktig å ikke gå helt opp i maks. Jeg har makspuls på 191, men holdt meg på 175-185 for å trene opp kondis og det fungerte veldig greit. Og så hjelper det meg underlig nok å sette tungespissen opp i ganen om jeg merker det begynner å røyne på. Og å puste med magen og ikke bare brystet! Anonymkode: 69c06...0ea 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #18 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg, men det er viktig å ikke gå helt opp i maks. Jeg har makspuls på 191, men holdt meg på 175-185 for å trene opp kondis og det fungerte veldig greit. Og så hjelper det meg underlig nok å sette tungespissen opp i ganen om jeg merker det begynner å røyne på. Og å puste med magen og ikke bare brystet! Anonymkode: 69c06...0ea Det er ikke så enkelt når man jogger med en fart på 7-7:30 per km å likevel ligger på puls på 90 til 95 av maks. Oppvoverbakker må man gå rolig. Jeg synes også det er vanskelig å puste med magen når man trener fordi det ligger så mye i veien over strupen, da gpr jo det knapt nok noe luft inn uansett. Anonymkode: f77c8...617
AnonymBruker Skrevet 12. mars #19 Skrevet 12. mars Det er viktig at du også trener styrke sånn at det ikk blir ekstra tungt med kondisjonstreningen. Sterke ben gir lettere jogging. Hold deg på maks 90% makspuls, og forsøk intervaller på mølle der du avbryter intervallet rett før det blir trøbbel, gå så rolig helt til det er bedring og fortsett på nytt intervall. Gjenta til du er fornøyd med økten, eller har hatt intervalltid i ca 16 min totalt. Det tar lang tid å trene opp kondis med eilo, men det går så lenge du er tålmodig. Anonymkode: dce99...b86
AnonymBruker Skrevet 12. mars #20 Skrevet 12. mars Løp mer på mølle med pulsbelte så du kan kontrollere bedre og som andre sier tren mer styrke, core for pusting og bein for løping. Tenk etter er det bare makspuls som trigger eilo eller også litt motgang.. Anonymkode: 22e63...6c8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå