AnonymBruker Skrevet 10. mars #1 Skrevet 10. mars Jeg aner ikke hvor jeg skal begynne. I gata vi bodde til sist høst hadde vi noen naboer vi var ganske nære. Vårt barn og deres barn lekte sammen fra de var små (1 års forskjell) helt til vi fikk lillesøster. Lillesøster ble født med epilepsi og dette syntes naboene var vanskelig å forholde seg til og begynte å trekke seg bort fra oss. De forskjellsbehandlet barna våre med at vår eldste barn fremdeles utvekslet gave med deres barn (som var fra begge våre barn) mens minstejenta vår fikk ingenting på sine bursdager. Så døde vår yngste brått i et epilepsianfall og siden har vi ikke hørt et pip fra naboene. Det har nå gått fire år. Flere ting kan legges til, men det er så mye. I høst flyttet vi et stykke unna men sogner fortsatt til samme skole. Jenta vår har deltatt på teater i flere år og plutselig i høst dukket den tidligere naboungen opp for å være med på teater, men vært fraværende siden nyttår. For å skape bedre samhold valgte vi å invitere gruppa hjem til oss for å øve replikker sammen og for å bli bedre kjent. Vi trodde den tidligere naboungen hadde sluttet siden den ikke har deltatt på teater siden før jul men i morrest fikk vi melding i fra far om ikke deres barn skulle inviteres bort til oss også. Først og fremst uteble invitasjonen grunnet vi trodde barnet hadde sluttet. Det er også tungt å svelge at de har forskjellsbehandlet og utestengt våre barn i tillegg til at dem ikke en gang har sendt en melding etter at vi barnet vårt døde, før dem tar kontakt fordi deres barn skal komme på treff hjemme hos oss. Dette ble veldig ubehagelig og jeg vet ikke hva jeg skal si og gjøre. Vi ønsker ikke å ekskludere noen, det er nettopp derfor vi inviterer inn, men samtidig å invitere noen som bevisst selv har bedrevet utestenging mot våre barn er vanskelig. Vet ikke helt hva jeg ville med dette, kanskje bare få det ut. Anonymkode: 3fe6f...ac5 9
HMK Skrevet 10. mars #2 Skrevet 10. mars Det skal da ikke gå utover en unge at dere har problemer med foreldrene? 27 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars #3 Skrevet 10. mars Det er jo ikke barnets feil, og det blir dumt å la dette gå utover barnet. Stakkars barn, eneste som er utestengt fra en hel teatergruppe.. Bare svar noe sånt som «beklager, vi trodde barnet hadde sluttet, for vi har ikke sett henne siden jul. Selvsagt skal hun få komme!» Anonymkode: 487a0...2bf 31 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars #4 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jenta vår har deltatt på teater i flere år og plutselig i høst dukket den tidligere naboungen opp for å være med på teater, men vært fraværende siden nyttår. Vi trodde den tidligere naboungen hadde sluttet siden den ikke har deltatt på teater siden før jul men i morrest fikk vi melding i fra far om ikke deres barn skulle inviteres bort til oss også. Først og fremst uteble invitasjonen grunnet vi trodde barnet hadde sluttet. Dette ble veldig ubehagelig og jeg vet ikke hva jeg skal si og gjøre. Anonymkode: 3fe6f...ac5 "Å beklager! Jeg trodde han hadde sluttet på teater. Selvfølgelig er han hjertelig velkommen!" Anonymkode: 71adc...1e3 19 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars #5 Skrevet 10. mars Det er ikke utestenging at et barn ikke gir bursdagsgave til søsken til venner. Det er helt normalt. Anonymkode: 878e9...e93 42 1 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars #6 Skrevet 10. mars Jeg forstår deg godt, ts. De oppførte seg rart mot minstejenta di og har ikke gitt lyd fra seg etter at dere mistet henne. Det er egentlig helt sykt. Jeg ville virkelig ikke hatt noe med dem å gjøre. Hadde drite i om det gikk utover barnet dems. Får så vondt av deg, ts. Du virker sterk!♡ Anonymkode: 2d588...6c0 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars #7 Skrevet 10. mars Jeg kondolerer, finnes ikke noe verre enn å miste et barn. Er litt usikker på hva jeg hadde gjort her, altså det som er sikkert er jo at jeg hadde invitert dette barnet til de udugelige foreldrene for det er jo ikke hennes feil at foreldrene er totalt talentløse når det komme til takt og tone. Jeg skjønner at foreldrene til dette barnet har problemer med å forholde seg til ting som er "tungt" altså at deres barn fikk epilepsi og til slutt døde. Men voksne folk, det er jo flaut ikke sant... Jeg hadde nok kommet med en kommentar om at jeg ikke visste at barnet gikk der lenger og så ville jeg nok ellers holdt meg unna de voksne der. Overhodet ikke vært imøtekommende mot de for de har ikke gjort ting lettere for dere så dere skylder de ikke "gode miner til slett spill". Bedritne mennesker som oppfører seg slikt. Hadde de hatt et snev at normalitet i seg så hadde de kommet og pratet med dere når dere fikk vite at barnet deres hadde epilepsi og sagt at de ikke visste hva de skulle si men de var der om det var noe og så skulle dere fortsatt som før. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke utestenging at et barn ikke gir bursdagsgave til søsken til venner. Det er helt normalt. Anonymkode: 878e9...e93 Men alt det andre er ikke helt normalt. At folk skygger unna på denne måten når barnet deres har vært veldig god venne med ts sitt barn. det er bedritent. Anonymkode: e9bd0...c43 1 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars #8 Skrevet 10. mars Dette var en rar historie. Barna deres ble forskjellsbehandlet av NABOEN? Hvor mye ansvar legger dere over på naboene egentlig? Jeg har aldri tenkt tanken engang på at gir barnet mitt gave til sine jevnaldrende venner, må vi også gi til vennens søsken. Nei, her er det dere som driver med utestenging og dere som har tråkket i salaten! Å bevisst utestenge kun et barn av en hel gruppe er ikke ok! Anonymkode: d1e7d...0ee 15 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars #9 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette var en rar historie. Barna deres ble forskjellsbehandlet av NABOEN? Hvor mye ansvar legger dere over på naboene egentlig? Jeg har aldri tenkt tanken engang på at gir barnet mitt gave til sine jevnaldrende venner, må vi også gi til vennens søsken. Nei, her er det dere som driver med utestenging og dere som har tråkket i salaten! Å bevisst utestenge kun et barn av en hel gruppe er ikke ok! Anonymkode: d1e7d...0ee Du er åpenbart av samme kaliber som disse merkelige naboene. Leste du alt hun skrev? De skygget unna deres minste barn, og lot ikke høre fra seg når de MISTET ET BARN. Hva slags folk er dette? Ikke hør på disse ts, det er slike folk som ikke eier et snev av sosial kompetanse. Hjerteløse idioter som viderefører til sine egne barn. Håpløst. Anonymkode: 2d588...6c0 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars #10 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette var en rar historie. Barna deres ble forskjellsbehandlet av NABOEN? Hvor mye ansvar legger dere over på naboene egentlig? Jeg har aldri tenkt tanken engang på at gir barnet mitt gave til sine jevnaldrende venner, må vi også gi til vennens søsken. Nei, her er det dere som driver med utestenging og dere som har tråkket i salaten! Å bevisst utestenge kun et barn av en hel gruppe er ikke ok! Anonymkode: d1e7d...0ee Er mange her inne som sliter med leseforståelsen. Les innlegget til ts en gang til og så prøver du på ny. Anonymkode: e9bd0...c43 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars #11 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er ikke utestenging at et barn ikke gir bursdagsgave til søsken til venner. Det er helt normalt. Anonymkode: 878e9...e93 Ts her. De ga gaver til alle andre barn av ulik alder i nabolaget, bortsett fra vårt yngste barn. Det anser ikke jeg som normalt. Anonymkode: 3fe6f...ac5 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars #12 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg forstår deg godt, ts. De oppførte seg rart mot minstejenta di og har ikke gitt lyd fra seg etter at dere mistet henne. Det er egentlig helt sykt. Jeg ville virkelig ikke hatt noe med dem å gjøre. Hadde drite i om det gikk utover barnet dems. Får så vondt av deg, ts. Du virker sterk!♡ Anonymkode: 2d588...6c0 Hvordan oppførte de seg rart mot minstejenta? Vi har ikke hørt deres side av saken, så her vet vi ikke hva som har skjedd. At lillesøster ikke fikk bursdagsgaver er helt normalt! Selvsagt kjipt å ikke la seg høre fra etter et sånt dødsfall, men nå vet vi jo at det er mange som ikke aner hvordan man skal forholde seg til mennesker som har mistet et barn. Det er ikke en unnskyldning, men det er en forklaring. Det som faktisk er skikkelig bedriten er å la voksenkonflikter gå utover uskyldige barn. Da har man faktisk sunket lavt, uavhengig av hva man har opplevd tidligere. Anonymkode: 487a0...2bf 7
AnonymBruker Skrevet 10. mars #13 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vårt barn og deres barn lekte sammen fra de var små (1 års forskjell) helt til vi fikk lillesøster. Lillesøster ble født med epilepsi og dette syntes naboene var vanskelig å forholde seg til og begynte å trekke seg bort fra oss. Betyr dette at hver gang naboen og din eldste lekte sammen ble lillesøster med også? Dette er i så fall enormt slitsomt og grunn nok alene til at de fort trekker seg unna. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): De forskjellsbehandlet barna våre med at vår eldste barn fremdeles utvekslet gave med deres barn (som var fra begge våre barn) mens minstejenta vår fikk ingenting Der er vanlig at barn bytter gave med venner, men ikke med småsøsken selv om de ofte blir med. AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Vi trodde den tidligere naboungen hadde sluttet siden den ikke har deltatt på teater siden før jul men i morrest fikk vi melding i fra far om ikke deres barn skulle inviteres bort til oss også. Et kjedelig uhell som lett kan skje. Er bare å skrive tilbake at du trodde hun hadde sluttet, men selvfølgelig er hun da også invitert. AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Vi ønsker ikke å ekskludere noen, det er nettopp derfor vi inviterer inn, men samtidig å invitere noen som bevisst selv har bedrevet utestenging mot våre barn er vanskelig Her overtenker du. De er barn, vær heller glad de tar kontakt og vil komme til dere. Kanskje finner de tilbake gammelt vennskap. Mange vet heller ikke hvordan de skal takle sykdom og død hos andre. De trekker seg da heller litt unna enn å føle at de forstyrrer eller sier noe feil. Anonymkode: 8c6ad...79c 6 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars #14 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan oppførte de seg rart mot minstejenta? Vi har ikke hørt deres side av saken, så her vet vi ikke hva som har skjedd. At lillesøster ikke fikk bursdagsgaver er helt normalt! Selvsagt kjipt å ikke la seg høre fra etter et sånt dødsfall, men nå vet vi jo at det er mange som ikke aner hvordan man skal forholde seg til mennesker som har mistet et barn. Det er ikke en unnskyldning, men det er en forklaring. Det som faktisk er skikkelig bedriten er å la voksenkonflikter gå utover uskyldige barn. Da har man faktisk sunket lavt, uavhengig av hva man har opplevd tidligere. Anonymkode: 487a0...2bf Ts her. Det er mye mer i saken enn det jeg skrev eksempelvis altså, men som sagt det er mye. Anonymkode: 3fe6f...ac5
AnonymBruker Skrevet 10. mars #15 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan oppførte de seg rart mot minstejenta? Vi har ikke hørt deres side av saken, så her vet vi ikke hva som har skjedd. At lillesøster ikke fikk bursdagsgaver er helt normalt! Selvsagt kjipt å ikke la seg høre fra etter et sånt dødsfall, men nå vet vi jo at det er mange som ikke aner hvordan man skal forholde seg til mennesker som har mistet et barn. Det er ikke en unnskyldning, men det er en forklaring. Det som faktisk er skikkelig bedriten er å la voksenkonflikter gå utover uskyldige barn. Da har man faktisk sunket lavt, uavhengig av hva man har opplevd tidligere. Anonymkode: 487a0...2bf Da kan vi vel like gjerne legge ned alt av forum om alle parter må komme med sin versjon for at man evner å gi et svar. Kan du ikke bare prøve å svare uti fra informasjonen som er gitt eller gå videre? Å kverulere med et menneske som har mistet et barn er bedritent, Anonymkode: e9bd0...c43 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars #16 Skrevet 10. mars De er kjipe folk, mange slike. Inviter ungen, som ikke har gjort noe galt. Hold avstand til de kjipe foreldrene så mye du klarer uten at ungene merker det. Anonymkode: a39df...d1f 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars #17 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da kan vi vel like gjerne legge ned alt av forum om alle parter må komme med sin versjon for at man evner å gi et svar. Kan du ikke bare prøve å svare uti fra informasjonen som er gitt eller gå videre? Å kverulere med et menneske som har mistet et barn er bedritent, Anonymkode: e9bd0...c43 Ja, og svaret man gir kun basert på informasjonen fra ts, må derfor være et balansert svar, som tar hensyn til at her er det flere sider av saken. Jeg har sett nok eksempler her inne på at folk har gitt trådstarter potensielt farlige og destruktive råd, fordi de har slukt det trådstarter skriver rått, uten å evne å tenke at her kan det ligge mye bak. Man trenger slett ikke å legge ned forum, bare fordi man skjønner at det er flere sider av en sak, og gir svar ut fra det. Dette var da en rimelig dramatisk påstand av deg! Man kan heller ikke være 100% enig og støttende i alt et menneske gjør, bare fordi de har opplevd noe så ekstremt vondt. Da burde heller ikke du kverulere med meg. Anonymkode: 487a0...2bf 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars #18 Skrevet 10. mars Det er bare å invitere med det barnet også. Mitt barn var den eneste fra klassen av samme kjønn som ett år ikke ble invitert til en bursdag. Jeg kunne ha gjort det samme tilbake, men fant da ut at jeg ikke ville gå ned på deres nivå. Anonymkode: f8b8d...e76 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars #19 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ts her. Det er mye mer i saken enn det jeg skrev eksempelvis altså, men som sagt det er mye. Anonymkode: 3fe6f...ac5 Du virker uansett å ha bestemt deg; dette barnet skal dras inn i konflikten du har med barets foreldre, og dermed bli utestengt. Da kan du avinvitere hele teatergruppen også, for grunnlaget for hvorfor du inviterte dem faller bort. Du påstår at du gjorde dette for å skape samhold, men så ender du heller opp med å skape splittelse og smerte for et barn. Anonymkode: 487a0...2bf 3 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars #20 Skrevet 10. mars Ts her. Jeg forstår jeg oppfattes på lik linje som de tidligere naboene og at det er helt bak mål å utestenge et barn. Det er derfor jeg synes dette er vanskelig. For et barn er uskyldig i de voksnes oppførsel. Samtidig er jeg bare så redd for at ved å ta inn dette barnet inn i «varmen», så må jeg forholde meg til de tidligere naboene som er en av primærårsakene til at vi flyttet. Vi har så forskjellige verdier i livet. De ga barnet sitt smarttelefon og tilgang på sosiale medier som tik tok og snap da barnet gikk i første trinn. Barnet har selv utestengt og mobbet andre barn (kanskje eplet ikke faller langt fra stammen) på skolen i påsyn av meg selv flere ganger ved henting. Da jeg gikk hjemme etter fødsel med et alvorlig sykt barn, inviterte nabofruen andre i nabolaget til sosialt treff hos seg eller gå turer uten at jeg ble bedt. Enda jeg hadde sagt jeg gjerne kunne ha trengt en pust i bakken og ville bli med på gåturer fra den tøffe virkeligheten som slo oss i trynet da det yngste barnet fikk en alvorlig diagnose og trengte pleie og tilsyns døgnet rundt. De har flokket seg rundt eldste barnet vårt med deres barns venner inne på vår tomt og hage og lekt, uten at vårt barn fikk delta. De springer over gjerdene til de andre naboene med gaver i form av mat osv men ikke noe til oss, ikke en gang da vi stod i livssorg og livskrise da vi mistet et barn. Vi hørte naboer ropte «tusen takk for pizzaen vi fikk fra dere etter grillinga deres» over vårt gjerde til hverandre, mens vi selv ikke spiste fordi vi ikke orket noe som helst midt i sorgen. Enda er det mer til og allikevel ska vi måtte svelge kameler og være de rause. For det er vi virkelig. Og må invitere til tross på bekostning av oss selv, av hensyn til vårt gjenlevende barn og andre. Så jo da. Barnet deres skal selvfølgelig få en invitasjon. Anonymkode: 3fe6f...ac5 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå