Gå til innhold

Noen som har tatt ADHD utredning privat ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Jeg har siden jeg var 4 år gammel slitt med konstant uro i kroppen .jeg husker som barn at jeg aldri fikk til sove fordi hodet gikk på høygir. 10 års alderen begynte det utvikle seg angst symptomer og spente verkende muskler .

uro og konstant hode på høygir har slitt meg så mye ut i jobb.jeg «møter veggen « gang på gang.når jeg hviler henter jeg meg aldri inn.jeg klarer ikke sitte konsentrere meg om noe hobbyer , tv osv.

når venner eller barna prater med meg så er jeg så langt inni hundre tusen tanker at jeg får med meg så lite.

jeg glemmer hvor jeg legger ting hele tiden .jeg er veldig impulsiv når det kommer til penger , si ja til ting osv

sliter med komme i gang med oppgaver og fullføre .jeg har vært henvist til dps to ganger med avslag .en gang kom jeg til en samtale me da var svaret «du ha fullført vgs å står i jobb så du har ikke adhd» 

jeg ha en veninne som ha adhd å tok master før hun ble utredet.

jeg er som mange andre «flink pike « å pusher meg til fungere, men føles som en konstant kamp i all støyen som foregår innvendig 

jeg sover eller hviler 1 meter over sengen , sofaen og finner aldri roen.

jeg har mye nattsvette, mye oppvåkninger og våkner alltid med spenninger og aldri en følelse av få være uthvilt .

jeg er sensitiv på lyd og lys og følelsene til andre mennesker tar jeg innover meg med en gang .

jeg sier ikke at jeg ha adhd men kjenner je er lei av legge lokk på alt nå med 

anti depressiva, smertelindrende og sovemedisiner 

noen som har god tid erfaring med gå privat ? 
det koster men nå kjenner jeg at jeg bare vil få et svar om jeg har det eller ikke .

det er også diagnosen i familien min, min søster har det 

jeg er nå 38 år gammel og kjenner at det er slitsomt ikke bli tatt på alvor av lege men bare skrive ut masse medisiner til meg 

Anonymkode: 8e7d1...1ab

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du heller bør begynne å ta tak i eget liv og lære deg å håndtere de utfordringene du har. Hvilken forskjell utgjør det egentlig å få diagnosen? Absolutt ingenting. 

Anonymkode: 1e808...040

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tenker du heller bør begynne å ta tak i eget liv og lære deg å håndtere de utfordringene du har. Hvilken forskjell utgjør det egentlig å få diagnosen? Absolutt ingenting. 

Selvsagt vil det gjøre en forskjell 😭

Anonymkode: 81a31...a53

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå har ikke jeg akkurat forklart hvilke tiltak jeg har gjort opp gjennom alle år.det er ikke lite du .nå har jeg faktisk svært lite jeg ikke har prøvd .

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Selvsagt vil det gjøre en forskjell 😭

Anonymkode: 81a31...a53

Enig i den 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå synes jeg du er direkte ufin. Og om det utgjør en forskjell? Det kan det så absolutt gjøre både med og uten medisin.

Bare diagnosen i seg selv kan gi deg en forklaring og et godt utgangspunkt å jobbe ut i fra.

Det kan utløse tilgang på behandlingsmetoder og verktøy som kan forbedre livet til den det gjelder.

Anonymkode: d4e39...826

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå synes jeg du er direkte ufin. Og om det utgjør en forskjell? Det kan det så absolutt gjøre både med og uten medisin.

Bare diagnosen i seg selv kan gi deg en forklaring og et godt utgangspunkt å jobbe ut i fra.

Det kan utløse tilgang på behandlingsmetoder og verktøy som kan forbedre livet til den det gjelder.

Anonymkode: d4e39...826

Takk for fint svar, du har helt rett .

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt utredning via ADHD i fokus. Veldig fornøyde med de der.

Anonymkode: 44d8a...428

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har hatt utredning via ADHD i fokus. Veldig fornøyde med de der.

Anonymkode: 44d8a...428

Takk for tips .fint å høre 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

en gang kom jeg til en samtale me da var svaret «du ha fullført vgs å står i jobb så du har ikke adhd» 

Antar at hun gikk privat da. Det offentlige er mer tilbakeholdne, mens de private klinikkene lever tross alt av å gi folk diagnosen.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg er nå 38 år gammel og kjenner at det er slitsomt ikke bli tatt på alvor av lege men bare skrive ut masse medisiner til meg 

Men det er det du vil få av en privat klinikk også. Forskjellen er at du vil få sentralstimulerende i stedet for antidepressiva osv. Det er godt mulig det vil fungere bra for deg.

Det vil ikke være noe problem å få adhd-diagnose, men husk at det har en effekt på hvordan du oppfatter deg selv og hvordan andre oppfatter deg (hvis du forteller det til folk), og det påvirker også hvordan forsikringsselskaper ser på deg. Hvis du ikke allerede har livsforsikring eller uføreforsikring bør du ordne det i god tid før du får diagnose, for det kan redusere rettighetene dine betraktelig.

Anonymkode: cd995...ed8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Antar at hun gikk privat da. Det offentlige er mer tilbakeholdne, mens de private klinikkene lever tross alt av å gi folk diagnosen.

Men det er det du vil få av en privat klinikk også. Forskjellen er at du vil få sentralstimulerende i stedet for antidepressiva osv. Det er godt mulig det vil fungere bra for deg.

Det vil ikke være noe problem å få adhd-diagnose, men husk at det har en effekt på hvordan du oppfatter deg selv og hvordan andre oppfatter deg (hvis du forteller det til folk), og det påvirker også hvordan forsikringsselskaper ser på deg. Hvis du ikke allerede har livsforsikring eller uføreforsikring bør du ordne det i god tid før du får diagnose, for det kan redusere rettighetene dine betraktelig.

Anonymkode: cd995...ed8

Som å ta privat dysleksi- eller dyskalkuliutredning. Selvfølgelig får man diagnosen om man betaler for det. 

Anonymkode: 3f453...bd7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal ingen ting til å få diagnosen,problemet er å få den riktige "hjelpen" 

Du har prøvd "alt" skriver du.

Gå så langt som elektrosjokk eller lobotomi? 

Anonymkode: 311c2...2ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei 

Jeg har siden jeg var 4 år gammel slitt med konstant uro i kroppen .jeg husker som barn at jeg aldri fikk til sove fordi hodet gikk på høygir. 10 års alderen begynte det utvikle seg angst symptomer og spente verkende muskler .

uro og konstant hode på høygir har slitt meg så mye ut i jobb.jeg «møter veggen « gang på gang.når jeg hviler henter jeg meg aldri inn.jeg klarer ikke sitte konsentrere meg om noe hobbyer , tv osv.

når venner eller barna prater med meg så er jeg så langt inni hundre tusen tanker at jeg får med meg så lite.

jeg glemmer hvor jeg legger ting hele tiden .jeg er veldig impulsiv når det kommer til penger , si ja til ting osv

sliter med komme i gang med oppgaver og fullføre .jeg har vært henvist til dps to ganger med avslag .en gang kom jeg til en samtale me da var svaret «du ha fullført vgs å står i jobb så du har ikke adhd» 

jeg er som mange andre «flink pike « å pusher meg til fungere, men føles som en konstant kamp i all støyen som foregår innvendig 

jeg sover eller hviler 1 meter over sengen , sofaen og finner aldri roen.

jeg har mye nattsvette, mye oppvåkninger og våkner alltid med spenninger og aldri en følelse av få være uthvilt .

jeg er sensitiv på lyd og lys og følelsene til andre mennesker tar jeg innover meg med en gang .

jeg sier ikke at jeg ha adhd men kjenner je er lei av legge lokk på alt nå med 

anti depressiva, smertelindrende og sovemedisiner 

noen som har god tid erfaring med gå privat ? 
det koster men nå kjenner jeg at jeg bare vil få et svar om jeg har det eller ikke .

det er også diagnosen i familien min, min søster har det 

ADHD er ekstremt arvelig og jeg leser at du har en søster som har ADHD, men hva med barna dine er det noen av de som har det? 

Anonymkode: de8ff...1f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

ADHD er ekstremt arvelig og jeg leser at du har en søster som har ADHD, men hva med barna dine er det noen av de som har det? 

Anonymkode: de8ff...1f4

Nei ingen av mine barn heldigvis 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk privat til slutt. Etter flere runder til DPS. 
Er så klassiskvinne adhd som man kan få det hos meg. Problem med igangsetting, motivasjon og konsentrasjon. Fungerte frem til etter førstegangstjenesten. Ikke fullført høgskole, prøvd utallige ganger. Etter jeg fikk barn begynte problemet med å stå i jobb også. Barna er det som holder meg gående og gir meg struktur samt mening. Er ufør nå. Evnerik også men får ikke utnyttet de så rimelig bortkastet liv sånn sett. 🙄

Stol på din egen magefølelse❤️ Tvi tvi!

Anonymkode: 959b5...9df

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...