Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lyst til å fortsette et masterløp jeg stoppet halvveis i, da jeg fikk jobben jeg er i nå. Dette fordi den ikke har direkte relevanse til jobben. Nå ser jeg at det nok er den retningen jeg vil likevel, men vil ikke si opp jobben. Det er samlingsbasert, så tenker jeg kan spørre om ferie de dagene det er samling. Hvor enkelt det blir uten å si noe er én ting, men er det noe krav til å måtte fortelle? Noen med lignende erfaring?

Anonymkode: bdb86...24c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde villet snakket med leder. De bør se positivt på at du vil øke kompetansen. Hvis det forankres hos leder så har du krav på studiedager. Hvis ikke må du bruke ferie. Verd å spørre i alle fall. 

Anonymkode: e6f46...70b

• Liker 4
Skrevet

Du risikerer at leder sier nei til ferie/fri på samlingene om du ikke forteller at det er er utdanning. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Lyst til å fortsette et masterløp jeg stoppet halvveis i, da jeg fikk jobben jeg er i nå. Dette fordi den ikke har direkte relevanse til jobben. Nå ser jeg at det nok er den retningen jeg vil likevel, men vil ikke si opp jobben. Det er samlingsbasert, så tenker jeg kan spørre om ferie de dagene det er samling. Hvor enkelt det blir uten å si noe er én ting, men er det noe krav til å måtte fortelle? Noen med lignende erfaring?

Det er ikke noe krav om å fortelle, men kan jo slå positivt ut. 

Anonymkode: 693cb...fb1

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe krav om å opplyse arbeidsgiver om hva du bruker fritiden og ferien din på, så lenge det ikke er noe som er forankret i kontrakten din. 

Anonymkode: 5a4d3...024

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er på deltid ville jeg kanskje droppa å fortelle det hvis det er kjip arbeidsgiver.. 

Anonymkode: 5eb88...b66

Skrevet

Korfor ikkje berre fortelje det? 

Eg har berre fått positiv respons når eg har fortalt om studieplanar ved sidan av jobb.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er du redd for at arbeidsgiver skal bli bekymret for at du slutter når masteren er i boks, og at det vil slå negativt ut for deg? I så fall må du vurdere om du bør holde det hemmelig. I verste fall risikerer du at arbeidsgiver saboterer ved å nekte deg fri til samlinger og eksamen. 

Noen skriver at du har krav på studiedager - jeg tror det vil variere med hvor du jobber, og hvilken tariffavtale du evt er del av. Jobber du i det offentlige så har du sannsynligvis krav på fri i forbindelse med eksamen. 

Det er neppe noe krav om å informere arbeidsgiver om studier.

Endret av petterm
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar  alle sammen 😊 jeg har i utgangspunktet ikke noe problem med å skulle fortelle leder om det. Men studiet er ikke direkte relevant til jobben og jeg tror ikke leder er positiv til det sett var arbeidstaker-perspektiv. Er visstnok flere på arbeidsplassen som skal studere til høsten, så hun har trukket litt på nesa når jeg har nevnt studier. Hadde lyst til å teste ut et semester, så får jeg se om jeg heller søker meg jobb som er mer relevant for masteren. Grunnen til at jeg ikke gjør det nå er fordi jeg er ganske ny i jobben og vil hente litt mer erfaring derifra, mens studiet er relevant til tidligere jobb. Trodde jeg ville vekk fra den type jobb, men savner den på mange måter. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hensikten er å slutte hadde jeg ikke fortalt det til arbeidsgiver. 

Hvis hensikten er å klatre/styrke posisjon i nåværende firma hadde jeg sagt det. 

Anonymkode: f48c4...78c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var et godt poeng - takk 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...