AnonymBruker Skrevet 9. mars #1 Skrevet 9. mars Hei.. mor her til en jente på 5 år som har slitt de siste 4 uke med tarmen, hun har bare fått ut små klumper, vi har sjekket henne til legen med allergier og sykdommer med null av det. vi har også brukt movicol i 1 uke, da hadde hun konstant sprute avføring, vi måtte kjøpe inn bleie så det ikke blå søl hele tiden. Så i dag var vi innom privat barnelege, hun fikk klemme og se på magen hennes og til slutt så kom hun med at det er kraftig forstoppelse her må det tømmes, så vi fikk resept på oljeklyster, kladder og bleier så i ettermiddag så var jeg ut å hente 2 esker med det, vi skal bruke det i 1,5 uker hver dag helst på kvelden, så nå for noen min siden så ga jeg henne det når hun lå i senge sin på venstre siden. Vi hadde hente potten som hun brukte når hun var mindre, det tokk bare 2 min så måtte hun opp av sengen og sette seg på den, da kom det en bombe som jeg aldri har hørt før med avføring, hun har sitte der i 10 min nå, og ikke ferdig. Så jeg tror nok at det var bra for henne det her.. Men jeg lurte på om jeg skal holde henne hjemme fra barnehagen den neste uken for å få fart på tarmen hennes?, skal jeg ta på henne bleien på natta om det kan være ulykker? Anonymkode: 90fc4...e73 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars #2 Skrevet 9. mars Hold henne hjemme i morgen, og se hvordan det går ♥️ Anonymkode: 07094...bb8
AnonymBruker Skrevet 9. mars #3 Skrevet 9. mars Ville holdt henne hjemme til hun går på do som normalt. Ville lagt engangkladder i sengen. https://www.apotek1.no/produkter/attends-cover-dri-60x60cm-stolbeskyttelse-50stk-902715p?gad_source=1&gad_campaignid=17339303707&gclid=Cj0KCQjw37nNBhDkARIsAEBGI8N9-DKF4m32XmEEHLLsNTvsoionpDSA0FZTcSmPjSESnU2uUv4rubgaAlz-EALw_wcB Anonymkode: 8c753...cee
AnonymBruker Skrevet 9. mars #4 Skrevet 9. mars Prøv å finne ut hvorfor hun ble så obstipert i utgangspunktet. Kosthold? For lite drikke? For lite ro i livet, og ro til å gå på do? For lite fysisk aktivitet? Anonymkode: 07094...bb8 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #5 Skrevet 9. mars Hva slags kosthold har dere? Spenner hun magen av stress/angst? Det høres helt sykt ut! Har to barn, og aldri vært borte i lignende Anonymkode: 11fc4...8c1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #6 Skrevet 9. mars Vi har en 14 åring som er kronisk forstoppet. Var helt uten avføring i 3 uker. Tok røntgen av magen og det var avføring i hele tarmen og full stopp. Måtte gi laxoberal og gir laxoberal ca 1 gang hver-annenhver helg. Her var det så ille forstoppet selv på movicol at det var blankt slim som kom med mye blod. Er utredet så var forstoppelse som var grunnen. Det er smertefull å tømmes så la barnet få ro en dag hvertfall. Om 1 pose movicol er for mye så gi annenhver dag. Dere må bare prøve dere frem. Vår er autist og dette er ganske vanlig blant autister. Anonymkode: 87291...cd6
AnonymBruker Skrevet 9. mars #7 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hva slags kosthold har dere? Spenner hun magen av stress/angst? Det høres helt sykt ut! Har to barn, og aldri vært borte i lignende Anonymkode: 11fc4...8c1 Noen er bare sånn. Vi og har et barn med samme problem. Spiser mye fiber og flere kg grønnsaker. Sunn mat og kun vann på skolen og som tørstedrikk. Anonymkode: 87291...cd6
AnonymBruker Skrevet 10. mars #8 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva slags kosthold har dere? Spenner hun magen av stress/angst? Det høres helt sykt ut! Har to barn, og aldri vært borte i lignende Anonymkode: 11fc4...8c1 Selv om du ikke har opplevd det, så er det ganske vanlig at barn i den alderen blir forstoppet. Jeg ville holdt henne hjemme fra barnehagen til magen fungerte normalt igjen. Anonymkode: 4dcca...85b
AnonymBruker Skrevet 10. mars #9 Skrevet 10. mars Vårt barn som slet mye med magen viste seg å være hypermobil ("gummimenneske"). Alt av vev er litt for elastisk, inkludert tarmvevet. Dermed dannes det fort propp i tarmen. Kanskje det kan gjelde deres barn også? Det er lurt å bruke potte, eller krakk ved doen slik at knærne er høyere enn rumpa. Men det vet dere nok allerede. Anonymkode: e84b9...e56 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars #10 Skrevet 10. mars Hold henne hjemme noen dager ja ellers er Kiwi (jevnlig inntak) anbefalt av mange barneleger for å unngå forstoppelse Anonymkode: 7c764...378
AnonymBruker Skrevet 10. mars #11 Skrevet 10. mars Hei igjen. Hun har nå prøvd ulike tiltak som fiber, økt væskeinntak og kiwi, men dette har dessverre ikke løst problemet. Vi har derfor besluttet at hun blir hjemme fra barnehagen den kommende uken. Etter at vi var ferdige i går kveld fikk hun på seg bleie for sikkerhets skyld. Da hun våknet i morges hadde hun et stort bremsespor i bleien, så dagen startet med litt vask og rolige aktiviteter. Jeg merket imidlertid at formen hennes var mye bedre i dag. Hun spiste og drakk normalt til frokost. Hun har heller ikke hatt noen lekkasjer eller tegn til vond mage i løpet av dagen. Derfor tok vi en tur til min mor (mormoren hennes). Der fikk hun brukt litt energi, blant annet på en lengre gåtur ute, mens jeg jobbet litt på PC. Da de kom tilbake var hun fortsatt i fin form, og hun hadde også tisset ute i skogen under turen. Vi dro deretter hjem uten at det oppstod noen uhell. For litt under en time siden gjorde vi oss klare for å hjelpe henne med å få tømt tarmen igjen. Vi tok frem potten og la kladder i sengen. I dag tok det bare omtrent ett minutt før hun satte seg på potten, og hun fikk tømt seg. Det kom betydelig mindre enn i går. Det blir spennende å se hvordan det går når vi etter hvert slutter med oljeklysteret og hun forhåpentligvis klarer å tømme seg selv. Planen min er å sette en potte ved sengen hennes hver kveld, slik at hun kan bruke den selv dersom hun våkner om natten. Anonymkode: 90fc4...e73
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå