AnonymBruker Skrevet 9. mars #1 Skrevet 9. mars Hei! Trenger litt råd, da jeg nå har vært sykemeldt i 4 mnder, grunnet mage/tarm problemer. Jeg venter på en koloskopi fordi legen ønsker at jeg utredes for crohns/ulceriøs kolitt(?). Jeg savner selvfølgelig å jobbe, sjefen maser helt ekstremt på at jeg skal prøve meg tilbake. Mens jeg ligger inne, har ikke deltatt i familiesammenkomster en gang pga smertene mine. Jeg har nylig fått paralgin forte, eller resepten har jeg hatt en stund, men er i utgangspunktet ikke interessert i å ta "sterke" smertestillende grunnet familiehistorikk. Men nå er jeg så desperat at jeg har trosset mine egne «grenser», og spiser smertestillende for å få sove, eller kunne gjøre noe annet enn å ligge hele dagen. Har kontaktet sykehuset flere ganger da jeg i utgangspunktet fikk konstatert krav på helsehjelp tilbake i januar. De sier bare at jeg må vente og kan heller ikke gi noe estimat på hvor lenge 🙂 Hvor lang tid tok det for dere fra dere begynte til dere hadde endelig diagnose? Og stabiliserte symptomene seg slik at du kunne begynne å jobbe igjen før du var ferdig utredet? Anonymkode: 1674b...cf4 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #2 Skrevet 9. mars Hei! Så leit å høre at du har det så vondt. Jeg fikk selv problemer med mage/tarm for noen år siden. Da jeg ble utredet mener jeg å huske at rekkefølgen var slik: legebesøk med blodprøver - avføringsprøve - koloskopi - gastroskopi - ultralyd. Jeg tror hele prosessen tok 4-6 måneder. Jeg hadde ikke crohns, og endte opp med utelukkelsesdiagnosen IBS. Håper du får noen svar og noe som kan hjelpe deg snart! Har du god kontakt med fastlegen din? Høres ikke bra ut at du må vente så lenge når du har så store smerter. Anonymkode: 3a140...860 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #3 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei! Så leit å høre at du har det så vondt. Jeg fikk selv problemer med mage/tarm for noen år siden. Da jeg ble utredet mener jeg å huske at rekkefølgen var slik: legebesøk med blodprøver - avføringsprøve - koloskopi - gastroskopi - ultralyd. Jeg tror hele prosessen tok 4-6 måneder. Jeg hadde ikke crohns, og endte opp med utelukkelsesdiagnosen IBS. Håper du får noen svar og noe som kan hjelpe deg snart! Har du god kontakt med fastlegen din? Høres ikke bra ut at du må vente så lenge når du har så store smerter. Anonymkode: 3a140...860 Tusen takk for svar🫶🏻 Og så kjedelig å høre at du har gått igjennom lignende.. Jeg har gjort gastroskopi, avføringsprøve og blodprøver. Påvist veldig høye verdier av kalprotektin (+1000). Snakker med fastlegen jevnt og trutt, slik som nå er det igjen endring av symptomer og det er vel kanskje tredje gang skjer mens jeg har stått på vent.. Dersom man får IBS, hva gjør de da? Fordi akkurat nå føles det ut som livslinjen min er at de f.eks. konkluderer med crohns og at jeg får spesifikke medisiner som fjerner smertene jeg har🥹 Anonymkode: 1674b...cf4
AnonymBruker Skrevet 9. mars #4 Skrevet 9. mars Har ulcerøs kolitt, fikk diagnosen i mai i fjor. Hos meg startet det med diffuse problemer som kom og gikk, så det tok ca et år før jeg fikk startet skikkelig utredning. Ble henvist på kreftpakke etter utslag på høyt kalkprotein ( som var lavere en din) noe som gjorde at det gikk ganske fort- husker ikke nøyaktig, men mener det va rundt 1 måned før jeg fikk undersøkelse. Første koloskopi viste ingenting, men med kraftig symptomøkning fikk jeg ny undersøkelse og da fant de masse betennelse, ca 70 cm. Etter diagnosen kom ble det fart i systemet og jeg har følt meg skikkelig godt ivaretatt hele veien. Veldig synd at du ikke opplever det samme😕 Kommer nok an på sykehus og kapasitet , og slik bør det ikke være! Hadde vurdert å gå privat om jeg var deg, evt bytte sykehus? Anonymkode: d5895...032 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #5 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har ulcerøs kolitt, fikk diagnosen i mai i fjor. Hos meg startet det med diffuse problemer som kom og gikk, så det tok ca et år før jeg fikk startet skikkelig utredning. Ble henvist på kreftpakke etter utslag på høyt kalkprotein ( som var lavere en din) noe som gjorde at det gikk ganske fort- husker ikke nøyaktig, men mener det va rundt 1 måned før jeg fikk undersøkelse. Første koloskopi viste ingenting, men med kraftig symptomøkning fikk jeg ny undersøkelse og da fant de masse betennelse, ca 70 cm. Etter diagnosen kom ble det fart i systemet og jeg har følt meg skikkelig godt ivaretatt hele veien. Veldig synd at du ikke opplever det samme😕 Kommer nok an på sykehus og kapasitet , og slik bør det ikke være! Hadde vurdert å gå privat om jeg var deg, evt bytte sykehus? Anonymkode: d5895...032 Så godt at du fikk god hjelp❤️ Og også etter en koloskopi uten særlig funn! Ble du raskt bedre etter påbegynt behandling? Legen sendte jo i utgangspunktet henvisning med høy prioritering etter funn, og fra han sendte, til at jeg i utgangspunktet hadde krav på time, så var det 12 dager tror jeg.. Har ringt og spurt hva som kan forventes av ventetid, uten at de kan svare, og når jeg spurte om det var hensiktsmessig å be legen om å henvise meg til et annet sykehus så sa de «ja hvis du finner noen med kortere ventetid så». Som jo er veldig lett når jeg heller ikke får vite hva jeg kan forvente der jeg allerede er henvist.. Har bestilt ny legetime, som er om 1,5 uke - hvis jeg ikke har hørt noe så kommer jeg til å be han henvise meg hvor enn i landet jeg kan komme inn fort🥹 Reiser heller 5t enn å gå sånn her veldig mye lenger kjenner jeg.. Anonymkode: 1674b...cf4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå