Gå til innhold

Hvor mye snacks er egentlig vanlig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer virkelig på dette. Jeg er selv vokst opp med lite snacks i barndomshjemmet. Vi hadde alltid god og nok mat og så fikk vi litt ekstra god mat, potetgull, brus og smågodt i helgene. Ikke enorme mengder, men nok til helgekosen. Jeg har ikke behov for mye snacks nå i voksen alder (45 år) og kjøper inn når vi skal ha, ikke for å ha noe liggende til en hver tid. Jeg mener at det er mye bedre med solide måltider enn all smspising inn i mellom. 

Min mann (50 år) er et realt snacksehue. Han er vokst opp med at det alltid skulle bugne over av både mat og godterier og kjøper brus, sjokolade osv på hverdager . Han deler villig vekk altså, men det er ikke poenget. Både min mann, svigers og svigersøsken er ganske overvektige. Jeg er normalvektig og ønsker et sunt liv for mine barn.

Vi har tre tenåringsgutter som ofte er veldig, veldig sultne. I løpet av dagen spiser de mellom 6-8 skiver hver, en stor porsjon middag, yoghurt, egg, frukt, bær, nøtter, porsjonspizzaer, nudler eller lignende. De kjøper seg kjeks, boller og brus/energidrikk på butikken av og til. Det må de bruke egne penger på. 

Vi bruker ca 4000-5000 i uken på mat fordi jeg planlegger nøye, drar dit det er tilbud og storhandler 2 ganger i uken. Fryser ned datovarer, kjøper ting vi kan bruke i flere middager og planlegger rundt det. Er opptatt av at måltider er både næringsrike, smaker godt og kaster lite. Det blir aldri nok mat virker det som og det blir bare dyrere og dyrere.

Er jeg kjip som ikke handler inn masse godt de kan spise på mellom måltider? Hvor mye snacks er ok for dere andre? Hvor mye penger bruker dere andre med tenåringer på mat i mnd? 

Anonymkode: 5d853...4df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snacks hører til på lørdager. Og de hadde ikke fått penger til å kjøpe det selv heller. Hadde de brukt pengene på slikt så Hadde jeg tatt kontrollen over pengene til ungene. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det her også. Vokste opp med lørdagsgodt, og det var det. Mannen vokste opp i et hjem med en gjeng sukkergriser... Så hva er vanlig? Aner ikke. Jeg trenger ikke snacks i helgene engang, han spiser noe hver dag.

Anonymkode: 8cba2...0e6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er jeg kjip som ikke handler inn masse godt de kan spise på mellom måltider?

Nei, overhodet ikke. Fra barne- og ungdomstiden var det kun godteri på fredagskvelden for mitt vedkommende.

Etter at jeg flyttet for meg selv begynte jeg å kjøpe litt mer snacks enn jeg egentlig har godt av.

Så det er bare fornuftig å ikke knaske mellom måltidene.

Når det gjelder spørsmålet i trådtittelen varierer det vel litt angående voksne, men når det kommer til barn er nok godteri 1 gang i uka (med unntak som bursdager o.l.) det mest vanlige

AnonymBruker
Skrevet
Ramsay Street skrev (1 minutt siden):

Nei, overhodet ikke. Fra barne- og ungdomstiden var det kun godteri på fredagskvelden for mitt vedkommende.

Etter at jeg flyttet for meg selv begynte jeg å kjøpe litt mer snacks enn jeg egentlig har godt av.

Så det er bare fornuftig å ikke knaske mellom måltidene.

Når det gjelder spørsmålet i trådtittelen varierer det vel litt angående voksne, men når det kommer til barn er nok godteri 1 gang i uka (med unntak som bursdager o.l.) det mest vanlige

De er mellom 15 og 18 år gamle og det virker på andre folk som om at snacks er noe "alle" har flust av hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet

Fredag og lørdag potetgull og litt snop.  

Anonymkode: 3e287...264

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg lurer virkelig på dette. Jeg er selv vokst opp med lite snacks i barndomshjemmet. Vi hadde alltid god og nok mat og så fikk vi litt ekstra god mat, potetgull, brus og smågodt i helgene. Ikke enorme mengder, men nok til helgekosen. Jeg har ikke behov for mye snacks nå i voksen alder (45 år) og kjøper inn når vi skal ha, ikke for å ha noe liggende til en hver tid. Jeg mener at det er mye bedre med solide måltider enn all smspising inn i mellom. 

Min mann (50 år) er et realt snacksehue. Han er vokst opp med at det alltid skulle bugne over av både mat og godterier og kjøper brus, sjokolade osv på hverdager . Han deler villig vekk altså, men det er ikke poenget. Både min mann, svigers og svigersøsken er ganske overvektige. Jeg er normalvektig og ønsker et sunt liv for mine barn.

Vi har tre tenåringsgutter som ofte er veldig, veldig sultne. I løpet av dagen spiser de mellom 6-8 skiver hver, en stor porsjon middag, yoghurt, egg, frukt, bær, nøtter, porsjonspizzaer, nudler eller lignende. De kjøper seg kjeks, boller og brus/energidrikk på butikken av og til. Det må de bruke egne penger på. 

Vi bruker ca 4000-5000 i uken på mat fordi jeg planlegger nøye, drar dit det er tilbud og storhandler 2 ganger i uken. Fryser ned datovarer, kjøper ting vi kan bruke i flere middager og planlegger rundt det. Er opptatt av at måltider er både næringsrike, smaker godt og kaster lite. Det blir aldri nok mat virker det som og det blir bare dyrere og dyrere.

Er jeg kjip som ikke handler inn masse godt de kan spise på mellom måltider? Hvor mye snacks er ok for dere andre? Hvor mye penger bruker dere andre med tenåringer på mat i mnd? 

Snacks har ingenting å gjøre som mellommåltid uansett. Bare usunn uvane. Har ikke fått mye snacks som liten, men greie likevel ikke å styre meg viss jeg har det i hus så her handler vi bare det vi skal på lørdag. Ellers er det normal mat og frukt tilgjengelig til enhver tid. Sunne gode og mettende måltider. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har noe salt fredagskveld, saltstenger el, og godis lørdagskveld. Ingen i huset spiser noe snacks andre dager.
De jeg kjenner som har det stående hele uka, er generelt folk som ikke bryr seg så mye om helsa.. og det er helt ok, men ikke normalen tror jeg? 

Anonymkode: 9a80e...f0c

AnonymBruker
Skrevet

Ok, flott at vi er flere som synes snacks i hverdag er en uting!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her tas det kun frem godteri på lørdag, men det er ikke sånn at skåla raides så det hender det ligger igjen noe til både søndag og mandag uten at det er så mye der.

Og alle må tåle at det finnes godteri i hus. Jeg kjøper sjokolade og chips når det er på tilbud og har til enhver tid potetgullposer og sjokoladeplater liggende i matlageret. Det skal ligge i fred.

Å ikke respektere forbudet mot å ta det på hverdager har jeg ikke vært borti, men hadde noen slitt med å ha godteri i hus måtte jeg jo revurdert lageret.

Anonymkode: 4efe9...09f

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg vokste opp under omsorgssvikt og det var mat av dårligste kvalitet og enormt mye sukker. Ikke sjokolade og slikt for det var jo dyrt, men kaker og vassgrøt med et lass sukker.

Har selvfølgelig slitt med helsa av ulike grunner, men dårlig kosthold i barne- og ungdomsårene setter sitt preg på hele voksenlivet. Spiseforstyrrelser, store svingninger i vekt, matstøy, forrakt for kroppen osv. Jeg ville nok gått for en mellomting. Ikke laget søtsaker til en big deal, men heller ikke ha frislipp. Det er bra å tenke at mat skal være noe som bygger alle celler i kroppen og derfor burde være av høy kvalitet. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid snop i skapene men jeg har og opplevd at det har lagt der til det har gått ut på dato. Det går i perioder hos meg, jeg kan ha snop lenge og ikke spise noe på flere måneder og jeg kan gjerne spise snop 6 dager på rad. Jeg drikker dog Coca-Cola hver dag. Jeg er ikke overvektig og bør vel helst legge på meg mer. Jeg spiser ellers sundt og kommer fra et hjem hvor vi hadde lørdagskosen men ikke noe ekstremt. 

Anonymkode: 36dc2...06b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp som deg TS, med lørdagsgodt. Fredagen var kanskje noe annet godt, som gode druer når det var i sesong. Det var ikke som nå, med stort utvalg i ulike druer til enhver tid. Plommer når det var, jordbær på sommeren osv. Snop hver av oss likte, en felles skål med chips på bordet, lørdagspizza og to flasker brus som vi delte på 5 var fast. Hvis det var rester av brus fikk vi ta et glass og to utenom, men det ble ikke kjøpt i ukedager.

Vi hadde alltid noe søtt i hus, som twist, lefser man kunne bløtlegge og smøre på, is, kjeks. Det var tilfelle besøk, da folk i mye større grad bare stakk innom på den tiden så man måtte ha noe i bakhånd. Både mine søsken og jeg var nok skyldige i å stjele litt her og der, og det gjorde alle venner også i sine hjem 😅 Tenker egentlig på det som gode minner nå, mine foreldre smiler og ler når de husker alt "det hadde vært mus i", og gjorde ikke at jeg var er overvektig eller usunt barn.

Nå lever vi ikke helt a4 pga turnusarbeid, så noen helger blir det lite kos og vi tar heller en skikkelig kosekveld en mandag liksom. Vi har fortsatt som mål at bare en dag er med full pakke, men kan både unne oss en bolle/ is på biltur eller spise kake i besøk utenom liksom. Sånn tror jeg mine foreldre levde på den tiden også, men vi skulle lære sunn fornuft og de gjorde sånne ting når vi ikke var med. Tenker det er at totalen blir sunn nok som teller, ikke om jeg unner meg noen ruter sjokolade eller et par kjeks midt i uken :)

Anonymkode: 39117...41a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er nok mye forskjellig - jeg tror ikke det er bra med et for strengt regime heller. I oppveksten på 70- og 80-tallet var det lørdagsgodt. I prinsippet aldri potetgull, av en eller annen grunn - vet ikke hvorfor, det vanket stort sett bare av og til som tilbehør til kylling, pussig nok. Heller ikke peanøtter eller lignende var i hus. Dog var det ganske fri tilgang på frukt hele uka. Yoghurt fantes også. 

Nå bor jeg alene og prøver å unngå å spise for mye usunt, men noen ganger fristes jeg av noe bakst i butikken - særlig når det er tilbud på f.eks. boller, donuts og berlinerboller til 10 kr...   Ofte blir det også litt snop liggende etter helga. Heldigvis har jeg lite sans for potetgull og denslags, så det går stor sett ut på dato før jeg får lyst på... 

Anonymkode: a1b33...567

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk kun en liten bolle hver lørdag, ellers ingenting. Så aldri på det som noe savn, var bare sånn det var. Lørdagsgodteri. Det hadde alle mine venner, også.

Som voksen, der i mot, er jeg et godterimonster. Så fort jeg hadde myndighet til å styre eget inntak så dyttet jeg munnen full av sukker.

Anonymkode: 61eb5...946

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker veldig usunt skal generelt være forebehold helger, bursdag og litt ekstra i ferier er også lov. Men snacks som frukt, nøtter, yoghurt som mellommåltider.

Behøver ikke være det dyreste, kjøp store beger naturell yoghurt, müsli i stor pakning og bananer og epler som ikke er det dyreste f.eks.

Anonymkode: 2265b...65d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...