Gå til innhold

Hvordan trene seg best opp til å jogge?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mer skapt for styrketrening og spurt enn løping og langdistanse. Nå har jeg meldt meg på et løp, og vil gjerne «lære» å jogge. Hvordan trener man seg best opp? Finnes det en grei app som kan motivere eller må man bare finne sin vei selv?

Anonymkode: 72dfb...7fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortell meg når du finner det ut - jeg har i alle fall ikke klart det på 25 år :P

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sett ned tempo når du få lyst til å gi opp, og du må jobbe med hodet under veis. Stille deg spørsmål når du får lyst til å stoppe, som "hvorfor må jeg stoppe nå, har jeg vondt eller er det bare fordi jeg ikke gidder mer?". Jeg pleier å tenke på ting som krever planlegging f.eks. Da kan tankene plutselig fly når jeg løper og tiden gjør det samme.
Kan du løpe 5km, så sitter resten i hodet

Anonymkode: 98c11...1d2

Skrevet (endret)

Du starter med et tempo du er komfortabel med, og så holder du på i 10–20 minutter én dag. Deretter trapper du gradvis opp tiden du bruker på løping litt etter litt hver uke. Du kan også gjerne gå litt innimellom om du blir anpusten.  

Et stort problem for mange når de skal begynne å løpe, er at de gjør for mye på for kort tid, slik at de får belastningsskader.

en god podcast på øret eller musikk slik at man ikke trenger å tenke så mye på det man gjør med kroppen.

Endret av megda
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Brukte appen 5k runner en gang i tiden, den er lagt opp så du gradvis jogger lenger og lenger. Det var starten. Nå løper jeg maraton. 

Anonymkode: 015f9...cfa

• Liker 1
Skrevet

Kan anbefale Runna appen. Der får du plan til løpingen helt fram til løpsdag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Brukte appen 5k runner en gang i tiden, den er lagt opp så du gradvis jogger lenger og lenger. Det var starten. Nå løper jeg maraton. 

Anonymkode: 015f9...cfa

Dette! Anbefaler den veldig. Gikk fra 0 i kondis til å lett løpe 5K. 

Anonymkode: 3835f...35e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte litt i fjor vår, etter å ha hatet å løpe i 40 år. 

Jeg har etterhvert skjønt hvorfor jeg har hatet det. For meg og mange andre har løping vært det samme som at man skal løpe så fort at man har blodsmaken i munnen. Det blir jo ingen mestring av det. Ingen glede heller. 

Nå har jeg lært at jeg skal løpe sakte. Og når jeg jeg føler løper sakte, så kan jeg justere ned farten enda mer. Da kan jeg faktisk løpe ganske lenge, og jeg har mye lettere for å gå ut neste gang, for jeg for det til. Jeg føler mestring.  Og de beste treningen er faktisk den som blir gjort. Derfor konkurerer jeg kun mot meg selv. 

Det samme om man ønsker å løpe litt intervall. Man trenger ikke å løpe til man stuper. 80-85% av maxpuls er mer enn nok, og jeg kjører intervall på 45 sek på , 15 sek av, og har fortsatt mulighet til en runde til når jeg er ferdig. 

Anonymkode: ebc0e...9d6

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2026 den 20.03):

Jeg er mer skapt for styrketrening og spurt enn løping og langdistanse. Nå har jeg meldt meg på et løp, og vil gjerne «lære» å jogge. Hvordan trener man seg best opp? Finnes det en grei app som kan motivere eller må man bare finne sin vei selv?

Anonymkode: 72dfb...7fb

Anbefaler på det sterkeste å kjøpe boka til Marius Bakken:

Løping! Raskere og skadefri for alle nivåer. Inneholder 12 ukers treningsplan for å komme igang med løping på en trygg og motiverende måte. 

Veldig godt skrevet og lett å forstå. 

Anonymkode: 71681...ff9

Skrevet

Jeg lærte med det ved å være utrolig tålmodig. Startet med å veksle mellom å gå og jogge, etterhvert ble det mer og mer løping. Løp etterhvert litt intervaller også som hjalp på tempoet

• Nyttig 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Bestem Deg for en halv time med gogging. 
Gå 5 minutter først. Løp så 3 min, gå et min, løp 3 min osv. etter 30 min er du ferdig uansett. 

Neste gang gjør du det samme med 4 min løping, så 5 min... plutselig er du der! 

Fant denne formelen i et løpeprogram en gang, og det fungerte veldig bra 

Anonymkode: 5b303...ec1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...