Gå til innhold

Erfaringer med separate soverom

Fremhevede innlegg

Skrevet

P.g.a. ulike turnuser eller at jeg våkner, og står opp, en time eller to før hun vil stå opp har HUN funnet ut at vi skal sove hver for oss. Jeg ligger på gjesterommet mens hun har vårt soverom. Til og med i helgene ligger jeg på gjesterommet da hun vil sove lengre og våkner lett om jeg våkner. Jeg klarer ikke ligge musestille våken et par timer så jeg vil stå opp. 

Dette påvirker intimiteten og sexen mellom oss. Den har vært dårlig fra før, men helt fraværende nå. Jeg er redd dette er begynnelsen på slutten for oss.

Hvordan har dere andre som sover fra hverandre løst dette? Hvilke erfaringer har dere?

Anonymkode: ec83c...0c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til info så har vi vært sammen i over 30 år og har voksne og utflyttede "barn".

• Nyttig 1
Skrevet

Å sove på hvert vårt rom reddet oss. Mannen min snorka og jeg sov skikkelig drit, i tillegg bråkte det så hver morgen han skulle på jobb.  Intimitet kan man finne på andre måter. Du kan spørre om dere kan ligge inntil hverandre en kveld fordi du savner henne. At du ønsker nærhet. Altså du må jo bare fortelle henne hva du trenger uten at det høres ut som at du forlanger sex. 

Anonymkode: 3e6fe...f9d

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å sove på hvert vårt rom reddet oss. Mannen min snorka og jeg sov skikkelig drit, i tillegg bråkte det så hver morgen han skulle på jobb.  Intimitet kan man finne på andre måter. Du kan spørre om dere kan ligge inntil hverandre en kveld fordi du savner henne. At du ønsker nærhet. Altså du må jo bare fortelle henne hva du trenger uten at det høres ut som at du forlanger sex. 

Anonymkode: 3e6fe...f9d

Takk ❤️. Jeg må nok ta en seriøs prat med henne før dette utvikler seg til noe mer negativt.

• Hjerte 2
Skrevet

Vær litt obs på om hun er i en eventuell overgangsalder. Og hør aller først med henne hva hun trenger, og så innrett deg etter det. Det er mye lettere for kvinner å gi når de først blir sett og hørt, spesielt i dette tilfelle når det er du som tar opp problematikken. Hadde hun tatt opp dette burde hun tatt første inititativ til å møte dine behov først.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

At vi tok separate soverom mer eller mindre reddet forholdet vårt.

Fra å være gjennomført søvndepriverte, dårlig humør, stresset og slitne. Gikk vi til normal søvn, overskudd og godt humør.

Vi ble bedre foreldre, bedre kjærester, bedre mennesker.

Vi har aldri hatt et så bra sexliv som etter vi begynte å sove på egne rom. For oss var det et «før og etter» for sexlivet og for forholdet i sin helhet.

Mens vi fortsatt delte seng, så hadde jeg en ukes måling av søvn hjemme i samarbeid med søvnklinikken ved vårt nærmeste regionalsykehus.  Jeg sov i gjennomsnitt 1,36 timer i døgnet. Jeg målte puls på 167 i søvne og hadde et blodtrykk som i sum tilsa at jeg var et vandrende hjertestans. Da sykehuset fikk tilbake alt måleutstyret og leste av dataen, så ville de ha meg innlagt på hjerteovervåkning.

Den dagen bestemte vi at vi skulle prøve en periode med egne soverom. Det ble starten på et nytt liv for vår del som par og for min del helsemessig. Nå sover jeg 7-8 timer i snitt og har stort sett puls på 45-48 igjennom natten.

Så separat soverom reddet helsen min og boostet forholdet og sexlivet til en helt ny hverdag.

En ting er skråsikkert. Jeg kommer aldri til å dele seng med noen på fast basis igjen.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har ikke flyttet sammen med kjæresten enda og er også bekymret for hvordan det skal gå. Han er veldig opptatt av at vi skal sove sammen og våkne sammen. Jeg for min del sover knapt noen timer til sammen når jeg er der fordi han snorker og amjeh sover så utrolig lett. 

Vi blir nødt til å ha hvert sitt soverom, for det blir ikke noe sexliv og samliv å rope hurra av om jeg skal ha 4 timers søvn fordi han vil ha selskap. 

Søvn er enormt viktig. La henne få eget soverom og legg opp til litt mer romantikk når hun har fått sovet godt noen netter! Det funker trolig bedre enn å insistere på at hun skal sove dårlig. 

Anonymkode: f9131...2b4

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk ❤️. Jeg må nok ta en seriøs prat med henne før dette utvikler seg til noe mer negativt.

Kanskje du bør ta en seriøs prat for å lytte til henne og forstå henne? Det er sex som er din bekymring. Hvis du presser på for å få din «rett» til sex vil du skyve henne fra deg. 

Anonymkode: d7057...72f

• Liker 1
Skrevet

Ble nødt til å sove på hvert vårt rom om vinteren pga totalt forskjellig ønske om soveromstemperatur og åpent vindu. Kona sover bedre nå pga hun våkner lett, så har ikke endret til mer negativt.

Anonymkode: 27cb0...3a1

Skrevet

Gjetter på at hun er i overgangsalderen og sekslusten er på minussiden. Hun har behovsdekning mye søvn i denne perioden.

Vær litt på tilbydersiden ellers i hverdagen, hjelp til i huset litt mer,  og bank på døra litt utpå morgenen i helgene 😉

Anonymkode: 31a84...4f9

• Nyttig 1
Skrevet

Sendt i hundehuset du, hehe. 

Anonymkode: 5c301...b41

Skrevet

Vi sover på hvert vårt rom og elsker det. Begge får nok søvn og slipper bli vekket. Sex? Husk at forspill varer hele dagen - si fine ting til henne, stryk på henne, fortell du elsker henne. UTEN at du krever sex. Se om det etter hvert har en effekt.

Anonymkode: ed4c3...944

• Liker 4
Skrevet

Det blir stort sett ikke noe mer sex av en partner som ikke får sove pga uro i senga. Hvis den ene sover dårlig synes jeg det er en god ide å sove hver for seg. MEN da må begge ta kosten med å anskaffe to gode senger, jeg hadde aldri akseptert å sove på ei halvdårlig gjesteseng, må ha skikkelig seng for ryggen. Også må man jo legge tiltak for sexlivet. Den impulsive sexen som oppstår ved å være nakne ved siden av hverandre blir borte, så da må man bare bli enda flinkere til å bake inn tid til sex. Rett og slett sette det på kalenderen, og kanskje legge seg sammen de dagene man ønsker sex og gå hver for seg etterpå. Fullt gjennomførbart men gir et noe mer «planlagt» sexliv. Det er likevel verdt det hvis det hindrer søvnløshet, som er ødeleggende på alt i et forhold, og i livet utenom forholdet.

Anonymkode: 8cda6...46a

• Liker 1
Skrevet

Sov ikke på samme soverom som min eks de siste 10 årene før skilsmissen var et faktum. Han snorket, jeg sov lett, han hadde alarmen på lenge før jeg skulle stå opp og snoozet hvert 5. min i en hel time før han stod opp. Men forholdet var heller ikke bra, og jeg hadde ikke lyst til å dele soverom med ham.

Nåværende kjæreste snorker ikke og spretter opp av sengen når alarmen ringer. Vi bor ikke sammen, og jeg sover best alene, men det er så koselig å dele seng med en man har lyst til å ligge inntil og være nær, at jeg tåler litt søvnmangel de nettene vi sover sammen ❤️ 

Om forholdet er dårlig, er hvert sitt soverom ofte kroken på døren. Om forholdet generelt er bra, er ikke hvert sitt soverom ødeleggende.

Anonymkode: 8647b...b43

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Unaturlig at DU skal på gjesterommet fordi HUN har funnet ut at dere skal deles.

Anonymkode: 97f42...898

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Grunnen til at hun vil ha separate soverom er så hun skal slippe å ha sex med deg. Det er ikke noe annet. 

Anonymkode: 8f427...d68

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Unaturlig at DU skal på gjesterommet fordi HUN har funnet ut at dere skal deles.

Anonymkode: 97f42...898

Vel, i en kvinnes hode er dette helt naturlig. Nå er det vel sikkert hun som bestemmer alt annet i det huset også

Anonymkode: 8f427...d68

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette påvirker intimiteten og sexen mellom oss. Den har vært dårlig fra før, men helt fraværende nå. Jeg er redd dette er begynnelsen på slutten for oss.

Hvordan har dere andre som sover fra hverandre løst dette? Hvilke erfaringer har dere?

Her har du svaret ditt - det var dårlig fra før. Så problemet skyldes ikke separate soverom!

Hvis man i utgangspunktet har det bra, kan det (som flere skriver) være redningen for forholdet da dårlig nattesøvn og irritasjon over å bli vekket og hold våken av parter kan gå ut over hverdagen! 

• Liker 1
Skrevet

Hun er på vei ut av forholdet. For å ikke tape ansikt, hadde jeg levert inn separasjonspapirene først av dere.

Anonymkode: 35af1...9d1

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

P.g.a. ulike turnuser eller at jeg våkner, og står opp, en time eller to før hun vil stå opp har HUN funnet ut at vi skal sove hver for oss. Jeg ligger på gjesterommet mens hun har vårt soverom. Til og med i helgene ligger jeg på gjesterommet da hun vil sove lengre og våkner lett om jeg våkner. Jeg klarer ikke ligge musestille våken et par timer så jeg vil stå opp. 

Hva ønsker du ts?

Ønsker du å ha det slik resten av livet ditt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...