Gå til innhold

Er dine voksne barn kritiske til deg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså barn som er passert 18 år som bor hjemme eller har flyttet ut.

Får du kritikk for din personlighet, livsstil, hvordan du ser ut med klær/ hårfrisyre, hvordan du har det hjemme med interiør osv?

Min sønn er flau over meg og jeg synes det er leit.

Aldri noe som er bra nok. 

Jeg er for negativ, jeg bruker pengene mine feil, jeg henger ikke med i tiden når det gjelder interiør, mine venner er ikke bra nok osv, mens andre han omgir seg med sier han aldri noe kritisk om.

Familien til kjæresten er det ikke ett kritisk ord om.

Jeg har hørt dette nå i siden han flyttet hjemmefra når han var 18, og det går utover vårt forhold og selvtilliten synes jeg.

Jeg har prøvd å snakke med han om det, men da er jeg kritisk og negativ visstnok.

Tror ikke han er bevisst det selv, og mener nok at han har rett og jeg har feil

Anonymkode: 70432...836

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette har du skrevet om før, stemmer det ? Mener du fikk en del tips og råd da..

Anonymkode: fd83c...198

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Absolutt ikke. Og jeg ville heller ikke akseptert det. 

Anonymkode: 7ff34...d16

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Å hadde det skjedd så hadde fått klar beskjed om å skjerpe seg. Har de ikke noe pent å si så får de holde munn. Mine barn får ikke snakke sånn.

Snakker de sånn som 18 åring og har flyttet ut så er de ikke velkommen før de skjerper seg. 

Du får sette grenser TS.

Anonymkode: 52e67...a2b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, får bare høre positive ting, av mine 2 unge voksne barn som bor hjemme.

Men de er oppdratt med at det er viktig å vise respekt, at stygge ord sårer, så det bruker vi ikke. Og masse omsorg og kjærlighet.

Anonymkode: ae10e...59b

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo naturlig i og med at vi er fra to forskjellige generasjoner. 

Anonymkode: 7d405...33c

Skrevet

Nei, det har jeg aldri hørt fra han, og hadde han sagt noe negativt bare for å kritisere på den måten, så hadde han fått beskjed om å klappe igjen.

Du bør gi beskjed. Si at han skal holde munn om han ikke har noe positivt å si og bare skal komme med kritikk. Ikke la deg avfeie, stå på ditt om han prøver å få deg til å høres klagete ut, så sier du at det er han som alltid klager og kritiserer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, får bare høre positive ting, av mine 2 unge voksne barn som bor hjemme.

Men de er oppdratt med at det er viktig å vise respekt, at stygge ord sårer, så det bruker vi ikke. Og masse omsorg og kjærlighet.

Anonymkode: ae10e...59b

Det høres ikke naturlig ut at alt bare er positivt. Det må være rom for uenighet, misnøye og konstruktiv kritikk. Hvis "stygge ord" er det samme som å være uenig, å bli sint når man er lei seg eller faktisk har grunn til å være sint, så minner det mer om undertrykking enn kjærlighet og omsorg. Vi vil vel at barna våre skal lære seg å si hva de mener og hevde sin rett?

Anonymkode: 49c26...3a3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, overhode ikke. Jeg hadde heller aldri akseptert det. Jeg blander meg heller ikke inn i deres valg eller utseende. At vi ser ulikt på ting, er normalt i og med at vi har en generasjonskløft i mellom oss. Men vi behandler hverandre med respekt. 

Anonymkode: ed794...ef0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dette har du skrevet om før, stemmer det ? Mener du fikk en del tips og råd da..

Anonymkode: fd83c...198

Er det en pokal til de som oppdager et spørsmål går igjen hos en trådstarter?

Uskikker på hvem som er den største taperen her.. En som spør igjen eller en fjott som lurker her 24/7 for bare å bryte ut «Dette har du spurt om før».

Anonymkode: 2565e...92c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nyanser i dette vil jeg si. 
Dersom jeg spør mine voksne barn om deres mening så får jeg jo høre den, enten den er positiv eller negativ. 

Det hender selvsagt at vi er uenige om ting, vi er nok mer uenige enn enige når det kommer om interiør eller snakk om musikksmak. Ja, til og med pengebruk kan vi være ganske uenige på. 

Jeg tar det bare ikke som kritikk og de deler det ikke ut som uoppfordret kritikk heller, vi er uenige rett og slett. Det synes jeg er helt uproblematisk i grunnen. 

Hvis du sitter med følelsen av at du skammer deg og at du ikke er god nok så trenger du å jobbe med selvfølelsen din. Anbefaler eq terapi på det sterkeste, eller en psykolog om det føles mer riktig. 

Det kan godt hende sønnen din ikke oppfører seg særlig fint her, men måten du tar det på er veldig talende for at du trenger terapi. Du trenger hjelp til å sortere disse tankene på en god måte. Enten han faktisk er kritisk til deg eller dere bare diskuterer og du tar alt som kritikk. 

Anonymkode: c4726...f8e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har de aldri sagt noe om.  Hadde prøvd seg på noen negative kommentarer om mine venner, klær, hus og hjem,  da hadde de fått grei tilbakemelding tilbake.  

Men nå har vi oppdratt våre til å oppføre seg,  ha respekt for andre og ikke snakke stygt om andre.  

Du må jo sette han på plass. Være tydelig.  Sånn kan virkelig ikke et voksent menneske oppføre seg.  

Anonymkode: 1f6d5...8d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Får du kritikk for din personlighet, livsstil, hvordan du ser ut med klær/ hårfrisyre, hvordan du har det hjemme med interiør osv?

Jeg er for negativ, jeg bruker pengene mine feil, jeg henger ikke med i tiden når det gjelder interiør, mine venner er ikke bra nok osv, mens andre han omgir seg med sier han aldri noe kritisk om.

Jeg har hørt dette nå i siden han flyttet hjemmefra når han var 18, og det går utover vårt forhold og selvtilliten synes jeg.

Jeg har prøvd å snakke med han om det, men da er jeg kritisk og negativ visstnok.

Din sønn høres fryktelig arrogant og lite respektfull ut. Mulig han har/har hatt komplekser og sammenlignet deres familie med venners familier i oppveksten og sett bare glansbildesidene eller noe slikt. Han høres ikke videre reflektert ut og jeg hadde satt meg ned og tatt en alvorsprat med ham om hvordan denne typen oppførsel og snakk faktisk påvirker deg/eventuelt resten av familien. 

Anonymkode: 643c4...9de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er jo naturlig i og med at vi er fra to forskjellige generasjoner. 

Anonymkode: 7d405...33c

Det er naturlig å like forskjellige ting og ha ulike stiler når man er fra ulike generasjoner ja - det er IKKE dermed greit å rakke ned på det som ikke faller innenfor egen smak når det gjelder andres klær/hjem/hårsveis osv., det er bare ufint, uomtenksomt og helt enkelt dårlig folkeskikk.

Anonymkode: 643c4...9de

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får beskjed om jeg skjemmer bort mindreårige barn, men ikke slik kritikk du får. Føler den du får er ganske giftig 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...