AnonymBruker Skrevet 8. mars #1 Skrevet 8. mars Jeg har nylig byttet jobb. I min nye jobb har jeg for øyeblikket lavere stillingsprosent enn jeg skulle ønske, men jeg visste at det alltid er et behov for folk til å dekke vakter her og der. Så jeg var sikker på at jeg kunne få høyere stilling etter hvert. Eller, det var før denne nye overtidsbetaling dommen. På papiret er det kanskje en god ide, tvinge arbeidsgivere til å gi høyere prosent, men jeg ser det ikke sånn. Planen min var enkel: jobbe så mye ekstra jeg kan, for så å kreve høyere stilling etter et år, med loven i hånd. Men hva nå? Hvis min arbeidsgiver må betale med overtid for alt arbeid utover stillingen, regner jeg med at jeg ikke lenger vil få noe særlig ekstra. Vil være mer økonomisk lønnsomt for dem å ansette et par tilkallingsvikarer enn å gi de fast ansatte ekstra timer. Hvordan er det en god ide? Worst case scenario er nå at jeg må finne meg en ny jobb Anonymkode: 7a664...fc2
AnonymBruker Skrevet 8. mars #2 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg har nylig byttet jobb. I min nye jobb har jeg for øyeblikket lavere stillingsprosent enn jeg skulle ønske, men jeg visste at det alltid er et behov for folk til å dekke vakter her og der. Så jeg var sikker på at jeg kunne få høyere stilling etter hvert. Eller, det var før denne nye overtidsbetaling dommen. På papiret er det kanskje en god ide, tvinge arbeidsgivere til å gi høyere prosent, men jeg ser det ikke sånn. Planen min var enkel: jobbe så mye ekstra jeg kan, for så å kreve høyere stilling etter et år, med loven i hånd. Men hva nå? Hvis min arbeidsgiver må betale med overtid for alt arbeid utover stillingen, regner jeg med at jeg ikke lenger vil få noe særlig ekstra. Vil være mer økonomisk lønnsomt for dem å ansette et par tilkallingsvikarer enn å gi de fast ansatte ekstra timer. Hvordan er det en god ide? Worst case scenario er nå at jeg må finne meg en ny jobb Anonymkode: 7a664...fc2 Tanken er vel at man skal ansette i større stillingsprosenter i utgangspunktet. Men det vil bli krise for ansatte i for eksempel helse, der man har behov for å dekke inn alt sykefravær på kort varsel. Dette vil også føre til at man må jobbe oftere helg, sannsynligvis annen hver helg. Og når man likevel tvinges til å ta inn folk på overtidsvakter så vil de billigste bli tatt inn, så fagpersoner vil bli erstattet av ufaglærte 17-åringer.. som i tillegg til å mangle kompetanse og erfaring, også vil tjene bedre enn sykepleier og helsefagarbeidere med ansvar til opp etter ørene. Hvordan skal dette bidra til rekruttering til et yrke som er desperat etter fagfolk, og som er så viktig for alle mennesker i løpet av livet. Dette vil sabotere helsevesenet vårt. Anonymkode: f945a...5b7
AnonymBruker Skrevet 8. mars #3 Skrevet 8. mars Har et langt mindre kritisk yrke enn helse, så her regner jeg med at hvis de ikke har noen ledige tilkallingsvikarer når noen blir syke, så velger de vel heller underbemanning enn å betale noen overtid Anonymkode: 7a664...fc2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #4 Skrevet 8. mars Du kan ta det helt med ro, dommen er ikke rettskraftig og dermed ikke gjeldende. Den kommer til å bli anket il lagmannsretten, og uansett utfall der til høyesterett. Det er flere år til denne saken er avgjort. Anonymkode: 973b9...2f5
AnonymBruker Skrevet 8. mars #5 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kan ta det helt med ro, dommen er ikke rettskraftig og dermed ikke gjeldende. Den kommer til å bli anket il lagmannsretten, og uansett utfall der til høyesterett. Det er flere år til denne saken er avgjort. Anonymkode: 973b9...2f5 Men hvis arbeidsgivere fortsetter som om ingenting har skjedd, så ender det jo med at de må tilbaketale for flere år når Høyesterett endelig har avgjort. Tror de fleste sikrer seg ved å slutte å bruke deltidsansatte til ekstravakter allerede nå, slik at de ikke risikerer mer etterbetaling enn strengt nødvendig. Anonymkode: 3878f...962 1
NoaideBiehtar Skrevet 8. mars #6 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan ta det helt med ro, dommen er ikke rettskraftig og dermed ikke gjeldende. Den kommer til å bli anket il lagmannsretten, og uansett utfall der til høyesterett. Det er flere år til denne saken er avgjort. Anonymkode: 973b9...2f5 Men arbeidsgivere er anbefalt å tilpasse seg konsekvensene allerede, for å unngå potensielle tilbakebetalingskrav. NHO og KS har vært tydelige på dette, man kan jo ikke bare sitte stille i båten og håpe på det beste.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå