Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser det tydeligvis omvendt enn "alle" andre. Jeg tenker at jeg står i Oslo og ser nedover Europa. Dermed bli vestlandet til høyre på kartet. Mannen ler seg ihjel og sier vestlandet er til venstre på kartet og at dersom man er i Oslo så ser man nordover. 

Hvordan tenker du?

Anonymkode: a0682...499

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nord opp, men mindre jeg orienterer kartet etter hvor jeg befinner meg. 

Det blir jo ganske tungvint for deg å lese kart med alle stedsnavn opp-ned.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har en egosentrisk holdning. 

Da ser man alt fra sitt eget perspektiv.

Anonymkode: f72c2...5e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har en egosentrisk holdning. 

Da ser man alt fra sitt eget perspektiv.

Anonymkode: f72c2...5e6

Det vil man jo ha uansett om man ser oppover el nedover, utgangspunktet er jo der man er? 
interessant spørsmål jeg ikke har tenkt over- men ser nordover, altså vestlandet til venstre ☺️

Skrevet

Jeg ser kartet slik som de hang på veggen på skolen. Nord er orientert oppover og vest til venstre. 

Unntaket er hvis jeg skal orientere meg fra A til B. Da snur jeg på kartet slik at jeg alltid beveger meg oppover. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2026 den 9.34):

Jeg leser det tydeligvis omvendt enn "alle" andre. Jeg tenker at jeg står i Oslo og ser nedover Europa. Dermed bli vestlandet til høyre på kartet. Mannen ler seg ihjel og sier vestlandet er til venstre på kartet og at dersom man er i Oslo så ser man nordover. 

Hvordan tenker du?

Blir jo veldig rotete å diskutere geografi med deg da... De fleste orienterer kart med nord oppover. Det passer med de aller fleste kart og globuser. Tror de fleste ville stusset om man påsto at Bergen ligger til høyre for Oslo og at Canada ligger nedenfor USA.

Jeg liker din kartorientering når jeg kjører bil, da foretrekker jeg at bilen er verdens sentrum, og at snuta på bilen peker samme retning som kartet. Blir lett forvirret i kryss, rundkjøringer og bykjøring når kartet er låst med nord oppover. 

Skrevet

Leser du bøker opp-ned også?😅

AnonymBruker
Skrevet

Oversiktskart liker jeg å se på med nord oppover. Da er det lett å huske at venstre=vest og høyre=øst.

Men når jeg bruker kartet til navigering, som GPS eller annet, liker jeg å ha kartet i samme retning som jeg beveger meg, slik at høyre på kartet også er høyre i veikrysset.

Anonymkode: 8bbea...f09

AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner hadde hørt at kvinner oftest leser kart utfra hvilken vei nesa peker. Jeg er av de som leser kart med nord oppover, som da visstnok skulle være "mannemåten". For meg er det det eneste som fungerer, men godt mulig det er pga hva jeg lærte i barndommen. 

Anonymkode: e57ec...69d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (7 timer siden):

Blir jo veldig rotete å diskutere geografi med deg da... De fleste orienterer kart med nord oppover. Det passer med de aller fleste kart og globuser. Tror de fleste ville stusset om man påsto at Bergen ligger til høyre for Oslo og at Canada ligger nedenfor USA.

Jeg liker din kartorientering når jeg kjører bil, da foretrekker jeg at bilen er verdens sentrum, og at snuta på bilen peker samme retning som kartet. Blir lett forvirret i kryss, rundkjøringer og bykjøring når kartet er låst med nord oppover. 

Jepp, mannen lo så han grein da jeg forklarte hvordan jeg tenker😅

AnonymBruker
Skrevet
Swingermann skrev (6 timer siden):

Leser du bøker opp-ned også?😅

hehehe, neida. Er bare når er "står i kartet og skal noen steder(ala gps osv)" ellers leser jeg jo vanlig vei og ser nordover. 

AnonymBruker
Skrevet

Holder kartet så navnene kommer riktig vei, naturlig nok. Men enkelte byer har satt ut sånne kart som viser den retningen du står i. Da blir jeg maksimalt forvirret, kart som ikke har nord øverst takler jeg ikke. 

Anonymkode: aad42...b58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det er snakk om geografisk beliggenhet liker jeg best å si øst/vest og ikke høyre/venstre. Men når jeg snakker om konkrete ting, hender det jeg tenker kamera-høyre, eller kamera-venstre som jeg kaller det. Altså, på en måte speilvendt, sett utenifra eller gjennom et kamera? Når jeg navigerer aktivt etter kart, i skogen eller i ukjent by pleier jeg alltid å snu kartet etter min egen retning, for jeg vet sjelden hva himmelretningene er, men jeg ta til høyre i neste kryss, osv..

Anonymkode: aef7f...ae9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...