Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt litt avhengig av chat gpt og får ofte hjelp når jeg har spørsmål om tekniske ting, men også hvordan jeg skal skrive viktige brev eller en tale som jeg skal fremføre.

I det siste har jeg også spurt chat gpt om personlige ting som jeg går gjennom som feks sorg, og jeg får svar som treffer meg rett i hjerteroten.

Ikke alle svarene "snakker meg etter munnen" og er enig med meg, men jeg får konstruktive og logiske svar som ofte får meg til å tenke videre, samtidig som jeg blir tilfredsstilt.

Har i perioder gått til psykolog og ikke fått den feedbacken som jeg får fra chat gpt.

Jeg lurer derfor på hvordan chat gpt har blitt laget for å imøtekomme brukernes behov?

Anonymkode: fa033...5ae

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har blitt litt avhengig av chat gpt og får ofte hjelp når jeg har spørsmål om tekniske ting, men også hvordan jeg skal skrive viktige brev eller en tale som jeg skal fremføre.

I det siste har jeg også spurt chat gpt om personlige ting som jeg går gjennom som feks sorg, og jeg får svar som treffer meg rett i hjerteroten.

Ikke alle svarene "snakker meg etter munnen" og er enig med meg, men jeg får konstruktive og logiske svar som ofte får meg til å tenke videre, samtidig som jeg blir tilfredsstilt.

Har i perioder gått til psykolog og ikke fått den feedbacken som jeg får fra chat gpt.

Jeg lurer derfor på hvordan chat gpt har blitt laget for å imøtekomme brukernes behov?

Det finnes ingen fasit på dette, fordi det varierer fra modell til modell. ChatGPT er ikke en LLM i seg selv, men et grensesnitt der du kan skrive. Det er modellen du bruker i dette grensesnittet som avgjør hvilke svar du får.

Den enkelte modellen blir også finjustert ut fra hvordan selskapet bak ønsker at den skal fremstå. Dette er ofte et komplisert samspill mellom funksjonalitet og juridiske implikasjoner.

Det ligger derfor gjerne et slags filter over modellen som er mer menneskeskapt, og som inneholder ulike justeringer av atferd.

Dette er også ofte grunnen til at det iblant blir "opprør" når en modell blir nedlagt, fordi erstatningsmodellen gjerne har et annet filter som gjør at den oppleves som en annen "person".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis du tenker på GPT generelt, og ikke grensesnittet, så har man ofte en generell modell og spesialiserte modeller (en har i innstillinger noe som kalles personlig tilpassning). En begynner først å lage en generell modell, og så fortsetter en å trene (spesialisere) ulike modeller opp mot ulike ting (i dette tilfellet personalisering, at det får en slags identitet).

Anonymkode: fac58...4a5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har byttet fra chatgtp til copilot/Gemini/deepseek, de er helt gratis.

Anonymkode: a94b7...ad5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

ChatGPT er laget ved å trene en språkmodell på enorme mengder tekst fra bøker, artikler og nettsider. På den måten lærer den mønstre i hvordan mennesker skriver, forklarer ting og diskuterer ulike temaer. Etterpå blir modellen også finjustert med tilbakemeldinger fra mennesker som vurderer hvilke svar som er mest hjelpsomme, presise og balanserte. Derfor kan den ofte gi gjennomtenkte og strukturerte svar, selv om den egentlig bare genererer tekst basert på sannsynlige språkmønstre.

Hilsen ChatGPT/openai 

Anonymkode: d66be...88f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I mange år før chat gtp ble sluppet har den analysert og tilpasset enorme mengder menneskelige interaksjoner innenfor ulike fagfelt. 

veldig mye av det vi huker av «godtar vilkårene» på, gir utvikleren av det aktuelle programmet AI mulighet til å analysere hvordan vi skriver, snakker og bruker ulike programmer og verktøye. Når jeg f.eks ringer til kundeservice,  blir jeg møtt med en telefonsvarer som ber meg godta at kunstig intelligens lytter til og analyserer samtalen. Slik gjøres det i hundrevis av fagfelt, dermed blir programmer som ChatGPT en slags ekspertise på mye. 

når du stille ChatGPT en konkret spørsmål, vil den gi det et svar basert på de mest legitime kildene den kan finne på internett. Videre stiller ChatGPT deg om hva DU vil, vil du ha en juridisk utdypning, vil du ha mer inngående informasjon om et av punktene osv. ChatGPT tilpasser seg dermed deg.

i tillegg: det handler også om hvordan du formulerer deg. ChatGPT vil oppføre seg menneskelig og omsorgsfull dersom du formulerer deg slik at den forstår at du har det vanskelig og trenger hjelp. Dersom du bruker «jeg» form i kommunikasjon med ChatGPT vil du oppleve at ChatGPT svarer deg personlig, og det i seg selv vil oppleves som trøstende og mindre som kunstig intelligens. F.eks

«moren min døde nylig, og jeg er så full av sorg at jeg ikke klarer å gå på jobb»

kontra

«Har man rett på fri fra jobb fordi moren sin nettopp døde og man er full av sorg»

eller

«hva skal man gjøre når man er lei seg fordi noen har dødd»

eller

«Hvordan komme seg videre i livet etter man har mistet noen man har glad i» 

Anonymkode: d1da9...bda

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

ChatGPT er ondskapsfull. Slett hele driten. 

Anonymkode: 33a20...22d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I mange år før chat gtp ble sluppet har den analysert og tilpasset enorme mengder menneskelige interaksjoner innenfor ulike fagfelt. 

veldig mye av det vi huker av «godtar vilkårene» på, gir utvikleren av det aktuelle programmet AI mulighet til å analysere hvordan vi skriver, snakker og bruker ulike programmer og verktøye. Når jeg f.eks ringer til kundeservice,  blir jeg møtt med en telefonsvarer som ber meg godta at kunstig intelligens lytter til og analyserer samtalen. Slik gjøres det i hundrevis av fagfelt, dermed blir programmer som ChatGPT en slags ekspertise på mye. 

når du stille ChatGPT en konkret spørsmål, vil den gi det et svar basert på de mest legitime kildene den kan finne på internett. Videre stiller ChatGPT deg om hva DU vil, vil du ha en juridisk utdypning, vil du ha mer inngående informasjon om et av punktene osv. ChatGPT tilpasser seg dermed deg.

i tillegg: det handler også om hvordan du formulerer deg. ChatGPT vil oppføre seg menneskelig og omsorgsfull dersom du formulerer deg slik at den forstår at du har det vanskelig og trenger hjelp. Dersom du bruker «jeg» form i kommunikasjon med ChatGPT vil du oppleve at ChatGPT svarer deg personlig, og det i seg selv vil oppleves som trøstende og mindre som kunstig intelligens. F.eks

«moren min døde nylig, og jeg er så full av sorg at jeg ikke klarer å gå på jobb»

kontra

«Har man rett på fri fra jobb fordi moren sin nettopp døde og man er full av sorg»

eller

«hva skal man gjøre når man er lei seg fordi noen har dødd»

eller

«Hvordan komme seg videre i livet etter man har mistet noen man har glad i» 

Anonymkode: d1da9...bda

Kommer nok bedre persepsjons modeller etter hvert. Antar nåværende ser på de første ordene, i og med det er vanlig å lese linært; problemet er at det ikke nødvendigvis er tilfellet når en snakker, i og med at ulike mennesker har "ulike persepsjons modeller installert".

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder bilde generering, gjennom koding i chatGPT (sora), så er det følgende som mest sannsynligvis skjer:

Image -> ASCII image -> chatGPT + melding ->

.-""""-.
    /  O  O  \
   |    ∆     |
   |  \___/   |
    \  ---   /
     | | | |
    /| | | |\
   / | | | | \
     /     \
    / /   \ \

og Asci image -> nytt ASCII image -> Image

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder bilde generering, gjennom koding i chatGPT (ikke sora, det skulle være annen type), så er det følgende som mest sannsynligvis skjer:

Image -> ASCII image -> chatGPT + melding ->

.-""""-.
    /  O  O  \
   |    ∆     |
   |  \___/   |
    \  ---   /
     | | | |
    /| | | |\
   / | | | | \
     /     \
    / /   \ \

og Asci image -> nytt ASCII image -> Image

AnonymBruker
Skrevet

Typisk hvordan animasjon skjer:

Frame 1 – flammen brenner:

( )
) (
( )
) (
🔥
O
/|\
/ \

Frame 2 – personen begynner å sprute vann:

( )
) (
( )
) (
🔥
O
/|\
/ \
💧

Frame 3 – vannet treffer flammen:

( )
) (
( )
) (
🔥💧
O
/|\
/ \

Frame 4 – flammen minker:

( )
) (
( )
) (
🔥💧
O
/|\
/ \
~

Frame 5 – flammen er slukket:

( )
) (
( )
) (

O
/|\
/ \
💧💦

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...