Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor er gift på nytt og har nylig hatt ett slag og har ifht dette ønsket å få ett ordentlig testament på plass.

Rett etter at dette skjedde og hun var tilstede igjen, utrykte hun for oss barna at hun ønsker at vi skal samtykke til ett uskiftet bo.

Hun ønsker at vår stefar ikke skal bli sittende i en vanskelig situasjon om hun skulle falle fra.

Hennes mann er en fin person som vi begge har ett godt forhold til og som tar godt vare på vår mor i alle situasjoner.

Jeg tok opp problemstillingen med en nær venn av meg som også er advokat som frarådet dette.

Han sa om vi i det hele tatt vurderer dette, bør vi sette inn visse kriterier som at vår stefar ikke kan refinanisiere eller selge uten at pliktarven blir utløst.

Noen som har lignende erfaringer?

Mitt søsken er helt imot å skulle samtykke til uskiftet bo.

Anonymkode: f4cc9...f75

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være uheldig for dere som ikke er direkte i arverekkefølgen etter deres stefar, men din mor er fri til gjøre akkurat det hun vil så lenge hun lever og har alle sanser i behold.

Anonymkode: 61f21...5a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min mor er gift på nytt

Men da har hun jo allerede mistet rettet til å sitte i uskifte.

Anonymkode: 8323a...f5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå tuller du fælt.

Anonymkode: 7168f...dd0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du misforstår. Slik jeg leser innlegget til TS, så er det snakk om at stefar skal få sitte i uskiftet bo dersom mor faller fra. Siden TS er særkullsbarn, må de samtykke for at det skal være gyldig. 

Jeg ville aldri akseptert dette. Jeg har vært i en situasjon hvor det ikke var mulig med uskifte, men hvor vi likevel endte med å bruke advokat for flere hundre tusen kroner fordi jeg hadde en forferdelig steforelder.

TS: Kjøp advokatforsikring. NÅ. 

Anonymkode: a6fe9...1c8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her anbefalt ikke advokat uskiftet bo . Ble anbefalt å gjøre opp med en gang , slik at det ikke forsvant arv.

Så da min far gikk bort ordnet vi alt med en gang

Anonymkode: 6c730...1b0

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere skal samtykke må det være med vilkår som advokaten anbefaler. 

Anonymkode: 44953...f5f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt søsken er helt imot å skulle samtykke til uskiftet bo.

Selvsagt. Det hadde ikke jeg heller samtykket til, og kommer ikke til å samtykke om en av mine foreldre faller fra før deres partnere da jeg er særkullsbarn på begge sider.

Mange verdier kan forringes av den gjenlevende før den faller fra. Ta skifte med en gang. 

Anonymkode: 467eb...290

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan være uheldig for dere som ikke er direkte i arverekkefølgen etter deres stefar, men din mor er fri til gjøre akkurat det hun vil så lenge hun lever og har alle sanser i behold.

Anonymkode: 61f21...5a0

Hun er ikke fri til å bestemme at hennes særkullsbarn skal avvente å motta sin pliktarv, nei. 

Dette ordner dere best ved å gå til en advokat sammen. Advokater er der for å forklare dere jusen, sammen, ikke for krigføring, som mange tror. 
Iom det er en mor som er gift på nytt, regner jeg med at boet etter deres mor/far er skiftet på ordnet måte. Altså at dere har fått utbetalt deres farsarv. Hvis ikke.. altså at dere har skrevet under skifteattest likevel, for at hun skulle kunne gifte seg på nytt, så er det et stort NEI! 

Hvis hun har skiftet og utbetal dere farsarven, så mener jeg den voksne damen må få bestemme selv. At hennes ønske må bli vektlagt av dere. Hun vil at ektemann skal slippe å bli husløs om hun dør først, og det må dere respektere. Men dere alle bør se på hvem som skal arve hva? Ektefeller arver endel etter loven, vil hun det? Hvis hun ønsker at barna skal arve henne, må hun skrive testamente, da får ektefelle kun en pliktdelsarv (ca 500k). 

De fleste godt voksne med særkullsbarn ønsker at barna skal arve dem, ikke ny ektemann og deretter stebarn. I slike ekteskap er det lotto om verdiene går til egne barn eller stebarn. Dens forelder som dør først har tapt. 
Derfor må dere til advokat og ordne alt. Der er det også mulig å skrive avtale at ektefelle kan fortsatt bo, men kan ikke selge eller låne opp på huset. 

Anonymkode: 3bb2d...394

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...