Gå til innhold

Hvordan møte slitne/overstimulerte barn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg har et barn som er 4 år, og som blir veldig fort sliten av seg. Ettermiddagene er veldig slitsomme, spesielt dersom det er satt planer etter middag.. Stadig er det gråting, hyling og nekt av diverse..

Vi prøver å finne på rolige ting etter barnehagen, som litt mat, lese bok, tegne, sitte å slappe av i sofaen, o.l., men vi har også gått rett i lek, laget mat eller vært ute. Når klokken nærmer seg 17, så er alt bare galt..

Barnet har som oftest korte dager i barnehagen, så og si bare kjernetiden, så å korte ned der er litt vanskelig. Vi har ingen skjermtid sett bort ifra 5-10 minutter om morgenen.

Er ofte alene, og det er ikke bare bare å skulle lage middag og følge opp andre barn når dette barnet slår seg helt vrang på alt.. Er det noen som har noen råd? Føler hva enn jeg gjør er galt..

Anonymkode: ac204...906

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ha sulten?  Lar du han være i fred når han komme hjem eller begynner du å "gjøre" ting med engang?  Eller lar du han sitte alene i sofaen...se på tv etc?

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei,

jeg har et barn som er 4 år, og som blir veldig fort sliten av seg. Ettermiddagene er veldig slitsomme, spesielt dersom det er satt planer etter middag.. Stadig er det gråting, hyling og nekt av diverse..

Vi prøver å finne på rolige ting etter barnehagen, som litt mat, lese bok, tegne, sitte å slappe av i sofaen, o.l., men vi har også gått rett i lek, laget mat eller vært ute. Når klokken nærmer seg 17, så er alt bare galt..

Barnet har som oftest korte dager i barnehagen, så og si bare kjernetiden, så å korte ned der er litt vanskelig. Vi har ingen skjermtid sett bort ifra 5-10 minutter om morgenen.

Er ofte alene, og det er ikke bare bare å skulle lage middag og følge opp andre barn når dette barnet slår seg helt vrang på alt.. Er det noen som har noen råd? Føler hva enn jeg gjør er galt..

Har akkurat samme utfordring med snart 6 åring her. Men her er barnehagen på, da jeg har en prematur som blir raskere sliten enn jevnaldrende og overstimulert. 

Barnehagen tilbyr dupp og barnet får velge om det vil sove eller bare hvile en halvtime. De har også lært å kjenne igjen tegnene så når hun bikker over så roer de ned med å lese en bok, eller annen rolig aktivitet på et rom hvor det ikke er så mye støy. 

Det hender barnet må sove en halvtime på ettermiddagen, men det går fint her for barnet sovner uansett til leggetid. 

Det som hjelper om alt raser ved henting (henter alltid 15:00) det er at vi tar noen minutter i gangen hvor vi koser og klemmer. Hjelper med påkledning og stiller lite spørsmål. Når vi kommer hjem så får hun egentlig gjøre som hun vil. Om det er å hvile, leke, se på tv. 

Jeg setter begrensninger på å gjøre ting på ettermiddagene i form av å være ute, ha besøk, dra på besøk , innom butikk etc for å forhindre litt av overstimulien. Jeg demper belysning,  tv lyd skal på et minimum og det er lite hopp og sprell. 

Minst mulig inntrykk er cluet egentlig. 

Hos barnet her kan det gå så langt at det blir både feber og diaré, samt ekstremt dårlig søvn som igjen gjør dagen etter enda verre mtp overstimuli. 

Her har faktisk vogn vært redningen. Der finner hun roen tvert. Vi har ikke brukt vogn på et år nå, men helt til i fjor så var vogn redningen selv om hun fikk sitte i den inne. Ellers har tv faktisk hjulpet. Da skrur hun av omverden og får roet ned. Setter på tv program som er veldig lite stimulerende 

Jeg vet ikke om noe av dette hjelper for dere, men dette er det som har hjulpet oss ❤️ det er fælt når det blir slik, både for store og små

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (16 minutter siden):

Er ha sulten?  Lar du han være i fred når han komme hjem eller begynner du å "gjøre" ting med engang?  Eller lar du han sitte alene i sofaen...se på tv etc?

Føler jeg skrev det i HI, men kan forklare nøyere. Barnet spiser rett før henting i barnehagen, får som regel noe lett mat når vi kommer hjem (frukt, bær, yogurt, knekkebrød o.l).

Vi har prøvd forskjellig, både med å ta det rolig og sitte sammen (barnet ønsker ikke å sitte alene), eller å gjøre noe annet sammen. Barnet ser som sagt ikke på tv.

kjærring skrev (2 minutter siden):

Har akkurat samme utfordring med snart 6 åring her. Men her er barnehagen på, da jeg har en prematur som blir raskere sliten enn jevnaldrende og overstimulert. 

Barnehagen tilbyr dupp og barnet får velge om det vil sove eller bare hvile en halvtime. De har også lært å kjenne igjen tegnene så når hun bikker over så roer de ned med å lese en bok, eller annen rolig aktivitet på et rom hvor det ikke er så mye støy. 

Det hender barnet må sove en halvtime på ettermiddagen, men det går fint her for barnet sovner uansett til leggetid. 

Det som hjelper om alt raser ved henting (henter alltid 15:00) det er at vi tar noen minutter i gangen hvor vi koser og klemmer. Hjelper med påkledning og stiller lite spørsmål. Når vi kommer hjem så får hun egentlig gjøre som hun vil. Om det er å hvile, leke, se på tv. 

Jeg setter begrensninger på å gjøre ting på ettermiddagene i form av å være ute, ha besøk, dra på besøk , innom butikk etc for å forhindre litt av overstimulien. Jeg demper belysning,  tv lyd skal på et minimum og det er lite hopp og sprell. 

Minst mulig inntrykk er cluet egentlig. 

Hos barnet her kan det gå så langt at det blir både feber og diaré, samt ekstremt dårlig søvn som igjen gjør dagen etter enda verre mtp overstimuli. 

Her har faktisk vogn vært redningen. Der finner hun roen tvert. Vi har ikke brukt vogn på et år nå, men helt til i fjor så var vogn redningen selv om hun fikk sitte i den inne. Ellers har tv faktisk hjulpet. Da skrur hun av omverden og får roet ned. Setter på tv program som er veldig lite stimulerende 

Jeg vet ikke om noe av dette hjelper for dere, men dette er det som har hjulpet oss ❤️ det er fælt når det blir slik, både for store og små

Barnehagen her er veldig flink til å la barnet hvile, men barnet ønsker ikke å sove. Kan hende det blir en dupp på vei hjem eller på ettermiddagen hjemme, men da er det veldig 50/50 om ting blir værre eller bedre..

Før brukte vi ofte å la barnet se tv etter barnehagen for å roe ned, men det ble så mye mas om tv hele tiden, så vi har kuttet det helt. Ønsker ikke å starte med tv igjen heller.. Prøver minst mulig inntrykk her også i hverdagen, men barnet har store ønsker om alt mulig (ut å leke, besøke folk, dra på butikken etc), men om vi sier nei blir det feil, og om vi sier ja og gjør det, blir det også feil..

Vi har også brukt vogn av og til, men siden vi har større barn, er det ikke alltid vi finner tid til å trille en tur hver dag. Og da må vi uansett drive med påkledning, og det kan være et mareritt i seg selv..

Det er veldig slitsomt.. Ønsker jo ikke at barnet skal ha det slik, og jeg føler ikke jeg strekker til.

AnonymBruker
Skrevet

Time-in med hudkontakt. Jeg ammet heldigvis lenge, så vi kunne gjenopprette tilknytning og regulere nervesystemet med en rolig ammestund etter barnehagen. Men hud mot hud i seng, sofa eller badekar funker også bra. ❤️ Kos og prat om dagen for å hjelpe barnet med å slappe av, og for å få koblet på tilknytningskompasset etter en dag fra hverandre. ❤️

Anonymkode: 7b8f5...e1a

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

Møt det slik du ville møtt deg selv når det skjer 

Anonymkode: 1d7d5...25f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Møt det slik du ville møtt deg selv når det skjer 

Anonymkode: 1d7d5...25f

Nå er vel alle mennesker ulike. Har som sagt prøvd å møte barnet slik jeg ser for meg kunne vært godt å bli møtt, men vanskelig når barnet vil alt og ingenting på en gang. Ønsker ikke at jeg snakker, ser på, tar på, er med, men jeg må ikke gå, og jeg må si noe og vi må gjøre noe. Dette er ting barnet kan finne på å si/rope, og da er det vanskelig å vite hva man skal gjøre når det ene ønsket motsier det andre..

ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nå er vel alle mennesker ulike. Har som sagt prøvd å møte barnet slik jeg ser for meg kunne vært godt å bli møtt, men vanskelig når barnet vil alt og ingenting på en gang. Ønsker ikke at jeg snakker, ser på, tar på, er med, men jeg må ikke gå, og jeg må si noe og vi må gjøre noe. Dette er ting barnet kan finne på å si/rope, og da er det vanskelig å vite hva man skal gjøre når det ene ønsket motsier det andre..

ts

Hva har du forsøkt? Har du prøvd å spise litt med en gang dere kommer hjem? Har du forsøkt å fortelle dem før de går i barnehagen hva de skal etterpå? Osv. 

Anonymkode: e7dc9...9e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva har du forsøkt? Har du prøvd å spise litt med en gang dere kommer hjem? Har du forsøkt å fortelle dem før de går i barnehagen hva de skal etterpå? Osv. 

Anonymkode: e7dc9...9e1

Ts her.

Vi har forsøkt med mat før vi setter oss i bilen på tur hjem, mat rett når vi kommer hjem, og en stund etter vi kommer hjem.

Vi har snakket om hva vi skal på morgenen før barnehagen, og gjentatt ved henting i barnehagen, på tur hjem og når vi kommer hjem.

Vi har forsøkt å sitte og kose i sofaen og senga når vi kommer hjem. Vi har forsøkt å lese bok, tegne, annen type forming. Vi har forsøkt å være litt ute før vi går inn. Vi har forsøkt å trille hjem fra barnehagen. Vi har forsøkt ingen og noen planer på ettermiddagen.

Blant annet..

AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke barnet leke med andre barn? Nabobarn, søsken osv? Kanskje barnet heller vil være litt lenger i barnehagen og leke med vennene der om det ikke er noen å leke med hjemme? Om du henter så tidlig som 14. 

Jeg har en som akkurat ble 4 og det er jo veldig mye nekt på alt her og, og store følelser, uten at jeg tenker at barnet er uvanlig sliten.. bare, normal for alderen? Er ikke så mye gråting da, mer sinne over middag, at ting blir feil, at hun vil ut om vi er inne, inn om vi er ute osv.

Hvordan er barnet i helgene, roligere da?

Anonymkode: 42807...e19

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Føler jeg skrev det i HI, men kan forklare nøyere. Barnet spiser rett før henting i barnehagen, får som regel noe lett mat når vi kommer hjem (frukt, bær, yogurt, knekkebrød o.l).

Vi har prøvd forskjellig, både med å ta det rolig og sitte sammen (barnet ønsker ikke å sitte alene), eller å gjøre noe annet sammen. Barnet ser som sagt ikke på tv.

Barnehagen her er veldig flink til å la barnet hvile, men barnet ønsker ikke å sove. Kan hende det blir en dupp på vei hjem eller på ettermiddagen hjemme, men da er det veldig 50/50 om ting blir værre eller bedre..

Før brukte vi ofte å la barnet se tv etter barnehagen for å roe ned, men det ble så mye mas om tv hele tiden, så vi har kuttet det helt. Ønsker ikke å starte med tv igjen heller.. Prøver minst mulig inntrykk her også i hverdagen, men barnet har store ønsker om alt mulig (ut å leke, besøke folk, dra på butikken etc), men om vi sier nei blir det feil, og om vi sier ja og gjør det, blir det også feil..

Vi har også brukt vogn av og til, men siden vi har større barn, er det ikke alltid vi finner tid til å trille en tur hver dag. Og da må vi uansett drive med påkledning, og det kan være et mareritt i seg selv..

Det er veldig slitsomt.. Ønsker jo ikke at barnet skal ha det slik, og jeg føler ikke jeg strekker til.

Har dere mulighet til å sette opp en hengekøyehule eller noe sånn? Skru opp i taket? 

Vi bruker en del lydbok og fargelegging for å roe ned. 

Anonymkode: c1d58...791

AnonymBruker
Skrevet

Årene fra 3 til 5 år har ettermiddag etter bhg vært fylt med det du beskriver. For oss har det vært en hard fase. 

Vi har rolig musikk på i stuen, setter frem tegnesaker, magnetklosser, puslespill eller bøker. Fokus er nedroing, og vi har ikke hatt planer på ettermiddag for de som er fulle i inntrykk de må bearbeide.

Er det helt krise tar jeg henne med meg på rommet for å lese eller spille en runde puslespill. Ev ned i min seng hvor vi bare slapper av sammen, stryker henne på ryggen, snakker løst om konseptet "dårlig dag" og at det er helt vanlig. Hun liker se på babybilder av seg selv eller høre historier om når hun "var liten".

Ellers har jeg brukt mye bæresele i de fasene der. Bært henne i selen mens jeg feks lager middag. Har henne med meg på det jeg må gjøre for å få det til å gå rundt, og fokuser på å tilby arbeidsoppgaver, en lien fruktbit eller hva det måtte være men nær meg.

Anonymkode: a8289...cd0

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du prøver for hardt med alt mulig, og at barnet har fått en forventning om at det kan be deg om hva som helst? (Ikke stygt ment).

Tror det mest vanlige er at barnet leker for seg selv i fred og ro etter barnehage. Når man kommer hjem, skal jo som regel den voksne pakke ut av sekk, sette på en klesvask, lage middag osv. Men barnet ditt har blitt vant til at det får full oppmerksomhet. 

Skjønner at det kan bli vanskelig å snu den vanen nå. Kanskje trene på at barnet går på rommet sitt og leker en halvtimes tid når dere kommer hjem? Er gjerne avslappende for barnet å få pusle litt alene uten impulser fra andre. Sånn gjorde vi det da barna var fra ca 3 år, men vet at barn er forskjellige 🙂

Anonymkode: 844d8...73d

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...