Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er så imponert. Ok, jeg bor i en liten by. Men blir imponert. Har skjønt at alle sjåfører har vært på smilekurs. Det fungerer.  Det jeg blir imponert over, mennesker løper etter bussen, de rakk ikke bussholdeplassen, likevel stopper bussen. Dvs, bussen stopper når sjåføren ser at noen ønsker å være med. Sjåføren stopper mellom busstopp. Dette er ikke bare 1 person. Det er flere sjåfører. Jeg blir imponert, dette.  

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så bra! Sånn var det i min oppvekst, og slik burde det være 👍 en busssjåfør, en bussjåfør osv. 

Anonymkode: 2062d...c9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

P.s håper du sier det rett til de også, de er også mennesker som setter pris på litt anerkjennelse 😀

Anonymkode: 2062d...c9b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe med service og smiling å gjøre. Det er snakk om regler og sikkerhet for kunder og sjåfør.

Bussjåfører skal stoppe på bussholdeplasser for sin egen sikkerhet og kundene. Skjer det en ulykke med en kunde på busstoppet har bussjåføren fulgt sine regler.

Skjer det en ulykke utenfor bussholdeplassen fordi bussjåføren valgte å være "snill" stiller skyldspørsmålet seg mer alvorlig og anderledes. Da er det andre regler både politiet, bussjåfør og arbeidsgiver må forholde seg til.

Så fint at du setter pris på det, men desverre er realitet veldig anderledes.

Anonymkode: 8fde2...801

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Regler med gode intensjoner gjør samfunnet verre, det har skjedd før og kommer til å skje igjen.

Anonymkode: 86ccf...f5f

Skrevet

Slik var det der jeg vokste opp også. Bussen stoppet skjelden på noe busstopp, det var jo heller ikke noen på den smale grusveien, og var det et sted hvor de som skulle være med ikke var på plass, ventet sjåførene til de dukket opp. Ser det er mye det samme der jeg nå kjører daglig, det er mange busslommer, men sjåførene stopper også mellom. 

AnonymBruker
Skrevet

Slik er det ikke her. Har opplevd at sjåføren har kjørt når en person har banket på bussdøren og også kjørt rett forbi når noen løper mot holdeplassen.

Sure er de og. 

Anonymkode: d263c...48b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2026 den 19.39):

Har ikke noe med service og smiling å gjøre. Det er snakk om regler og sikkerhet for kunder og sjåfør.

Bussjåfører skal stoppe på bussholdeplasser for sin egen sikkerhet og kundene. Skjer det en ulykke med en kunde på busstoppet har bussjåføren fulgt sine regler.

Skjer det en ulykke utenfor bussholdeplassen fordi bussjåføren valgte å være "snill" stiller skyldspørsmålet seg mer alvorlig og anderledes. Da er det andre regler både politiet, bussjåfør og arbeidsgiver må forholde seg til.

Så fint at du setter pris på det, men desverre er realitet veldig anderledes.

Anonymkode: 8fde2...801

Der vi bor er det ikke buss stopp som er merket.  Så her stiller vi oss i utkjørselen våres, rekker opp hånden og bussen stopper, ska vi av pingler vi og sjåføren vet at ved neste utkjøring stopper den.  Bor på bygda og altid vært slik. Men går kun 1 buss og det er skolebuss, vi kan bestille taxi for buss, da blir vi hentet på gårdsplassen

Anonymkode: 73a9c...b10

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor er det ikke slik. Aldri sett en bussjåfør smile. De sinte bussjåførene har gjort det å ta førerkort mer attraktivt.

Anonymkode: 43fdc...d94

AnonymBruker
Skrevet

Her på bygda stopper også bussen rett utenfor huset vårt når ungen kommer hjem fra skolen, selv om det er midt mellom to holdeplasser. Det gjør de hele veien i denne laaaaange gata. De vet hvor alle ungene bor, av de faste sjåførene. 

Anonymkode: a1e3e...be8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her på bygda stopper også bussen rett utenfor huset vårt når ungen kommer hjem fra skolen, selv om det er midt mellom to holdeplasser. Det gjør de hele veien i denne laaaaange gata. De vet hvor alle ungene bor, av de faste sjåførene. 

Anonymkode: a1e3e...be8

så rørende! 🥹 

Anonymkode: c8b03...726

AnonymBruker
Skrevet

Mange hyggelige sjåfører på bygda. Flere av dem var nesten institusjoner - folk som kjente alle, omgengelige  - fulgte med. Hjelpsomme. 

Anonymkode: 27713...c30

• Hjerte 1
Skrevet
Helene skrev (På 6.3.2026 den 19.27):

Jeg er så imponert. Ok, jeg bor i en liten by. Men blir imponert. Har skjønt at alle sjåfører har vært på smilekurs. Det fungerer.  Det jeg blir imponert over, mennesker løper etter bussen, de rakk ikke bussholdeplassen, likevel stopper bussen. Dvs, bussen stopper når sjåføren ser at noen ønsker å være med. Sjåføren stopper mellom busstopp. Dette er ikke bare 1 person. Det er flere sjåfører. Jeg blir imponert, dette.  

Her kan de ikke stoppe mellom stopp uten å skrive avvik men har vært med på at de har ventet. Har desverre og vært med på at de har kjørt fra start stopp før tiden 

Skrevet

Jeg var nok en av de ‘snille’ bussjåførene. Møter opp 30-40min før jeg skal, ofte tidligere på vinteren, for jeg vet at at ting kan skje. Bussjåføren kvelden før har ikke satt bussen jeg skal kjøre på lading, eller at skolebussen jeg skal kjøre er så og si tom for diesel. Og noen ganger er ikke bussen jeg skal ha der i det hele tatt. Noen andre har tatt den, den er på verksted, den står i nabokommunen, f.eks.

De gangene bussen er tom for strøm eller diesel så skriver jeg overtid, så jeg får betalt for den første halvtimen. Fikk litt kjeft for det av ledelsen, men har ikke samvittighet til å komme forseint til ruten når jeg har første avgang. Er en del folk som skal rekke tog osv. Tillitsvalgte backet meg i det, og jeg fortsatte å skrive overtid, i hvert fall når det ikke er min skyld at bussen er tom.  

Har jeg siste avgang fra skysstasjonen så står jeg og venter 5min ekstra, for jeg vet at det snart kommer et tog. Er alltid takknemlige folk som løper til meg da, det er koselig å ‘redde’ kvelden til folk. 

Dette var en jobb jeg likte godt, og som jeg presterte bra i, de 4-5 årene jeg jobbet der var det ingen hendelser. Var ikke skyld i noen skader. Nye sjåfører tar ofte speil osv når de rygger ut fra garasjen. Men ble ufør av andre kroniske plager. 

• Hjerte 1
Skrevet

Da jeg bodde i Trondheim opplevde jeg 1 gang at en sjåfør tok hensyn. Slet med internett, og hadde ikke billetten klar. Sjåføren tok hensyn og gav meg noen minutter. Det ordnet seg. Men her opplever jeg at sjåfører generelt tar hensyn. Ok, noen ganger må jeg vente på bussen. Jeg har funnet ut at det er helt ok. Sjåførene her har nok vært på smilekurs 😸. Men det virker på oss som brukere. Om en sjåfør stopper mellom stopp, det er helt ok for min del. Når jeg tar buss beregner jeg alltid god tid. Ikke for å være overbærende eller stygg. Jeg gjorde det samme dengang jeg bodde i Frankrike. Du er alltid i god tid til dine avtaler. 

AnonymBruker
Skrevet

Bor i Oslo og opplever det samme som TS. Har nok ingenting med små samfunn å gjøre.

Anonymkode: 4a6b4...369

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Slik er det ikke her. Har opplevd at sjåføren har kjørt når en person har banket på bussdøren og også kjørt rett forbi når noen løper mot holdeplassen.

Sure er de og. 

Men det kommer jo an på trafikkbildet også. Og om bussen allerede er full.

Anonymkode: c26a7...cd8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Sure er de og. 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men det kommer jo an på trafikkbildet også. Og om bussen allerede er full.

Anonymkode: c26a7...cd8

Langt fra full buss. Bare en sur og grinete sjåfør. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...