Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor sliten er det vanlig å bli hver dag etter jobb?

Jeg jobber i barnehage og er så sliten hver dag jeg kommer hjem fra jobb at det føles som jeg bare suser mellom to verdener fram til jeg får lagt meg ordentlig. Jeg har små barn hjemme også så det gjør jo at man blir enda mer sliten, og at man ikke bare kan legge seg og hvile når som helst. Har så lyst til å begynne å trene litt for eksempel men jeg er så utslitt at jeg aldri klarer, med hodepine og alt. Er det samme for dere?

Anonymkode: 609f6...7c5

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blir veldig sliten noen ganger men ikke hver dag nei.

AnonymBruker
Skrevet

Hjemmesykepleien. Sover 1 time middag etter hver dagvakt. 18-25 oppdrag pr vakt. Ca 2-3 rengjøringen pr vakt. Blir ikke gammel i dette yrke, dessverre.

Anonymkode: c77cc...2c7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg jobber i barnehage og er så sliten hver dag jeg kommer hjem fra jobb at det føles som jeg bare suser mellom to verdener fram til jeg får lagt meg ordentlig. Jeg har små barn hjemme også så det gjør jo at man blir enda mer sliten, og at man ikke bare kan legge seg og hvile når som helst. Har så lyst til å begynne å trene litt for eksempel men jeg er så utslitt at jeg aldri klarer, med hodepine og alt. Er det samme for dere?

Samme for meg i barnehage, til jeg møtte veggen for to år siden. Spenningshodepine og utmattelse hver dag. Hadde knapt energi til å lage middag og legge barna mine på de verste dagene... Helt håpløst å ha det sånn over tid. 

Anonymkode: c2937...0af

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har en kontorjobb og kjenner meg ofte så sliten at jeg ikke orker noe annet etter jobb. Er jo mest sliten i hodet og av det sosiale så klart, fysisk er det jo ikke noe problem. 

Må si jeg skjønner godt at du som jobber i barnehage er utslitt, det virker veldig energikrevende. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Gliffy skrev (4 minutter siden):

Jeg har en kontorjobb og kjenner meg ofte så sliten at jeg ikke orker noe annet etter jobb. Er jo mest sliten i hodet og av det sosiale så klart, fysisk er det jo ikke noe problem. 

Må si jeg skjønner godt at du som jobber i barnehage er utslitt, det virker veldig energikrevende. 

Jeg har også kontorjobb, og er helt susete i hodet når jeg kommer hjem. Det er vanskelig å forklare, for det er jo ikke fysisk sliten nei, men likevel helt utmattet noen dager . 

Anonymkode: 934df...fbb

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i akuttavdeling på sykehuset, blir ikke sånn sliten nei. Kan bli sliten i huet, men tømmer det på trening. Trening er forresten uansett det som gir meg energi og overskudd. 

Anonymkode: f6fa4...e0e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i matbutikk og man blir jo utslitt. 

Anonymkode: 6308c...9ac

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utslitt etter en dag i åpent landskap. På hjemmekontor er jeg ikke sliten i det hele tatt, og får gjerne gjort dobbelt så mye, så det er folkene og ikke jobben som er problemet.

I barnehage ville jeg begått harakiri første dagen før lunsj.

Anonymkode: 6eb57...5c8

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er vilt at folk må jobbe så mye at man er utslitt etter jobb. Tenk så bra for folkehelsa om det ble innført 6-timersdager eller 4-dagers arbeidsuke.. 

Anonymkode: ac236...be5

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vilt at folk må jobbe så mye at man er utslitt etter jobb. Tenk så bra for folkehelsa om det ble innført 6-timersdager eller 4-dagers arbeidsuke.. 

Anonymkode: ac236...be5

Det hadde jeg likt! Har heldigvis hjemmekontor flere dager og kan hente meg inn. Hvis ikke hadde jeg vært et vrak. Jobber kontorjobb.

Anonymkode: 945a3...a4a

AnonymBruker
Skrevet

Sliten. Alt man hører for tiden.

Anonymkode: e04af...dbe

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er samme fo rmeg, orker ingenting eetter jobb, prøver å lage middag. Og jeg har ikke unger og en chill kontorjobb. LAder batteriene i helger og ferier.

Anonymkode: 2ea62...bc7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

samme her 

Anonymkode: daee5...468

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det hadde jeg likt! Har heldigvis hjemmekontor flere dager og kan hente meg inn. Hvis ikke hadde jeg vært et vrak. Jobber kontorjobb.

Anonymkode: 945a3...a4a

Samme her, hadde måtte gått ned i stilling hvis ikke jeg hadde hatt mulighet for hjemmekontor tror jeg

AnonymBruker
Skrevet

Samme her 

Anonymkode: daee5...468

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sliten. Alt man hører for tiden.

Anonymkode: e04af...dbe

Å være sliten er et intetsigende og slitt (slitent?) begrep.
Etter å ha prøvd både alvorlig jernmangelanemi og autoimmun sykdom i livet har jeg i hvert fall lært at å være sliten kan bety så mangt. Jeg skiller klart mellom å være "normalt sliten" og å være så sliten at man føler seg alvorlig syk og ingenting nytter. 

Normalt sliten = føler seg trøtt, sliten og giddalaus. Har kanskje litt vondt i både hodet og viljen, og kjenner at man trenger noen dager med god balanse mellom trening og hvile, og avkobling fra stress. Hvis man bestemmer seg for å trene, går det ofte bedre enn man trodde på forhånd, og man føler seg bra etterpå. Tar man seg en lur eller en god natts søvn, føler man seg mer uthvilt og bedre.

Unormalt/sykelig sliten = føler seg helt tom, helt inn i ryggmargen og sjela, som om noen har sugd ut alt av energi. Alt er slitsomt, kroppen lystrer ikke og hodet er helt i tåka. Alt føles overveldende og man vil egentlig mest bare legge seg under dyna og sove. Problemet er bare at søvn og hvile ikke hjelper. Man er så sliten at selv å hvile/sove er vanskelig. Trening kan man drite i, for kroppen lystrer ikke i det hele tatt, og man ender opp med en enda sterkere slitenhet. Denne formen for slitenhet er ikke den slitenheten alle kjenner på av og til, dette er en slitenhet som enten henger sammen med sykdom eller er et tegn på at man er overabeidet og er på tur å møte veggen. Dessverre sliter både vanlige folk og leger med å skille mellom disse typene slitenhet.

Det er helt jævlig når man føler seg helt overkjørt og aldri kommer seg over kneika, selv etter lengre ferier med nedstress, lett trening og god søvn/hvile, og så blir man møtt med at "jaja, vi er jo alle slitne av og til". Ja, vi er alle slitne av og til, men ikke alle er så SLITNE hele tiden i lengre perioder at de føler de nesten holder på å dø.

Det er greit å skille mellom typer slitenhet. Og så må folk lære seg å regulere livet sitt og ta riktige valg. Selv om man klarte å jobbe 120% i 20- og 30-årene, så er det ikke sikkert at det går like bra når man blir eldre. Man må også lære seg å kutte bort det man ikke trenger i livet. Folk sliter seg ut på å være så jækla perfekte og tilgjengelige hele tiden, både på jobb og privat.

Anonymkode: 2bf9d...d29

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jobber i akuttavdeling på sykehuset, blir ikke sånn sliten nei. Kan bli sliten i huet, men tømmer det på trening. Trening er forresten uansett det som gir meg energi og overskudd. 

Anonymkode: f6fa4...e0e

Ønsket mitt er at jeg også kan ha det sånn, at jeg orker å trene og at det gir meg energi og overskudd. Vet bare ikke hvordan jeg skal klare det når jeg er så trøtt at jeg nesten ikke klarer å gjøre barna klar til sengs en gang. Elsker egentlig å trene og den følelsen man får av det.

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Å være sliten er et intetsigende og slitt (slitent?) begrep.
Etter å ha prøvd både alvorlig jernmangelanemi og autoimmun sykdom i livet har jeg i hvert fall lært at å være sliten kan bety så mangt. Jeg skiller klart mellom å være "normalt sliten" og å være så sliten at man føler seg alvorlig syk og ingenting nytter. 

Normalt sliten = føler seg trøtt, sliten og giddalaus. Har kanskje litt vondt i både hodet og viljen, og kjenner at man trenger noen dager med god balanse mellom trening og hvile, og avkobling fra stress. Hvis man bestemmer seg for å trene, går det ofte bedre enn man trodde på forhånd, og man føler seg bra etterpå. Tar man seg en lur eller en god natts søvn, føler man seg mer uthvilt og bedre.

Unormalt/sykelig sliten = føler seg helt tom, helt inn i ryggmargen og sjela, som om noen har sugd ut alt av energi. Alt er slitsomt, kroppen lystrer ikke og hodet er helt i tåka. Alt føles overveldende og man vil egentlig mest bare legge seg under dyna og sove. Problemet er bare at søvn og hvile ikke hjelper. Man er så sliten at selv å hvile/sove er vanskelig. Trening kan man drite i, for kroppen lystrer ikke i det hele tatt, og man ender opp med en enda sterkere slitenhet. Denne formen for slitenhet er ikke den slitenheten alle kjenner på av og til, dette er en slitenhet som enten henger sammen med sykdom eller er et tegn på at man er overabeidet og er på tur å møte veggen. Dessverre sliter både vanlige folk og leger med å skille mellom disse typene slitenhet.

Det er helt jævlig når man føler seg helt overkjørt og aldri kommer seg over kneika, selv etter lengre ferier med nedstress, lett trening og god søvn/hvile, og så blir man møtt med at "jaja, vi er jo alle slitne av og til". Ja, vi er alle slitne av og til, men ikke alle er så SLITNE hele tiden i lengre perioder at de føler de nesten holder på å dø.

Det er greit å skille mellom typer slitenhet. Og så må folk lære seg å regulere livet sitt og ta riktige valg. Selv om man klarte å jobbe 120% i 20- og 30-årene, så er det ikke sikkert at det går like bra når man blir eldre. Man må også lære seg å kutte bort det man ikke trenger i livet. Folk sliter seg ut på å være så jækla perfekte og tilgjengelige hele tiden, både på jobb og privat.

Anonymkode: 2bf9d...d29

Det er absolutt et skille der. Synes det er vanskelig å vite hva som gjelder meg. Om jeg er unormalt sliten eller om det bare er fordi jeg aldri får hentet meg inn. Men ser nå fra svarene her at mange er så slitne etter jobb. Og i min jobb finns det jo ikke muligheter til hjemmekontor eller lignende. 

Alt jeg vet er at jeg er sliten HELE tiden. Synes det er vanskelig hver dag bare å få barna i seng. Har problemer med å våkne på morgenen og forsover meg ofte, og tar ikke godt vare på meg selv utenom det viktigste av hygiene. Det verste er at jeg er i 20-årene nå! 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er absolutt et skille der. Synes det er vanskelig å vite hva som gjelder meg. Om jeg er unormalt sliten eller om det bare er fordi jeg aldri får hentet meg inn. Men ser nå fra svarene her at mange er så slitne etter jobb. Og i min jobb finns det jo ikke muligheter til hjemmekontor eller lignende. 

Alt jeg vet er at jeg er sliten HELE tiden. Synes det er vanskelig hver dag bare å få barna i seng. Har problemer med å våkne på morgenen og forsover meg ofte, og tar ikke godt vare på meg selv utenom det viktigste av hygiene. Det verste er at jeg er i 20-årene nå! 

Kjenner meg igjen. Redningen min er at jeg jobber turnus så jeg kan hente meg inn og evt sove når jeg har fri eller senvakt. Min store drøm har i flere år vært å få en dagjobb, men vet ærlig talt ikke om jeg hadde klart det. Å møte HVER dag på jobb høres så deprimerende ut at jeg får litt kvelningsfornemmelse. Godt å ha noen fridager innimellom. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...