Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre begynner å bli gamle. Jeg har allerede fullmakt til å selge boligen deres om de havner på sykehjem og aldri kan bo hjemme lenger.

Jeg tenker på f.eks. abonnementer de har som kanskje krever fullmakt for å avslutte.

Kanskje fullmakt til å disponere bankkonto for å f.eks. kjøpte klær og andre nødvendige ting.

Vet dere om hvilke fullmakter som er verdt å ha og som kanskje bør ordnes nå som de fremdeles er ved sine fulle fem? 

Anonymkode: 44213...e69

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du "bare" en vanlig fullmakt eller har du en fremtidsfullmakt som oppfyller kravene til en fremtidsfullmakt?

Vær oppmerksom på at en vanlig fullmakt bare er gyldig så lenge foreldrene dine fortsatt er samtykkekompetente ("ved sine fulle fem"). Når de ikke lenger er samtykkekompetente så vil alle vanlige fullmakter automatisk slutte å være gyldige, siden dine foreldre ikke lenger har samtykkekompetanse til å oppretteholde eller trekke de tilbake.

Se: https://www.statsforvalteren.no/ostfold-buskerud-oslo-og-akershus/vergemal/fremtidsfullmakt-og-alternativer-til-vergemal/

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje fullmakt til å disponere bankkonto for å f.eks. kjøpte klær og andre nødvendige ting.

Vær obs på at du aldri må få tilgang til deres BankID og bankkort eller kode. Bankene sperrer hvis de får nyss i at de har gitt andre tilgang til dette. Da blir det skikkelig vanskelig å hjelpe.

Anonymkode: 01c5d...9ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
what_no2000 skrev (14 timer siden):

Har du "bare" en vanlig fullmakt eller har du en fremtidsfullmakt som oppfyller kravene til en fremtidsfullmakt?

Vær oppmerksom på at en vanlig fullmakt bare er gyldig så lenge foreldrene dine fortsatt er samtykkekompetente ("ved sine fulle fem"). Når de ikke lenger er samtykkekompetente så vil alle vanlige fullmakter automatisk slutte å være gyldige, siden dine foreldre ikke lenger har samtykkekompetanse til å oppretteholde eller trekke de tilbake.

Se: https://www.statsforvalteren.no/ostfold-buskerud-oslo-og-akershus/vergemal/fremtidsfullmakt-og-alternativer-til-vergemal/

Jeg har en fullmakt skrevet hos advokat om at jeg og mine søsken kan selge boligen foreldrene våre bor i om de havner på varig opphold sykehjem. Den er tinglyst.

Jeg lurer bare på om det er andre ting vi må skaffe oss fullmakt til som blandt annet bankkonto når de trenger nye klær, frisørtime, tannlege osv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vær obs på at du aldri må få tilgang til deres BankID og bankkort eller kode. Bankene sperrer hvis de får nyss i at de har gitt andre tilgang til dette. Da blir det skikkelig vanskelig å hjelpe.

Hvordan skal mine søsken og jeg få kjøpt ting de trenger og de ikke klarer å kjøpe dette selv da? En eller annen av oss søsken må jo få tilgang til å bruke kort på våre foreldre sine konto.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har en fullmakt skrevet hos advokat om at jeg og mine søsken kan selge boligen foreldrene våre bor i om de havner på varig opphold sykehjem. Den er tinglyst.

Jeg lurer bare på om det er andre ting vi må skaffe oss fullmakt til som blandt annet bankkonto når de trenger nye klær, frisørtime, tannlege osv.

Dere må ordne en fremtidsfullmakt.

Anonymkode: da2a4...c2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan skal mine søsken og jeg få kjøpt ting de trenger og de ikke klarer å kjøpe dette selv da? En eller annen av oss søsken må jo få tilgang til å bruke kort på våre foreldre sine konto.

Banken kan ordne det slik at du får tilgang til dine foreldres kontoer på din egen BankID-pålogging. Da kan du betale regninger og føre over penger til egne kontoer til dekning av utgifter med dine  foreldres penger. 

Lag en fremtidsfullmakt. Det finnes råd og maler på nett for dette. En slik fremtidsfullmakt kan brukes til å få full mynighet over alle dine foreldres ting, som bank, avtaler, hus, abonnementer osv..

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

På justify.no kan ein laga fremtidsfullmakt mykje billigare enn å gå direkte til advokat. Denne er fullgod då den blir kontrollert av advokat, men billigare då ein gjer jobben sjølv med å skrive det ein vil ha med.

Malar på nettet ville eg ikkje brukt då det har hendt at desse ikkje har blitt godkjent av statsforvaltar.

Elles kan ein bli disponent på foreldre sin konto og bestille kort i eige namn til denne kontoen. Kan ordnast sjølv i nettbank/mobilbank.

Anonymkode: fb343...339

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

En eller annen av oss søsken må jo få tilgang til å bruke kort på våre foreldre sine konto.

Nei. Dere skal aldri ha tilgang til andre sine kort (eller BankID).

Dere må løse det med disponentforhold på kontoene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Man kan disponere kontoer til folk med å bruke din egen bank id. Det gå fint. Man trenger ikke å bruke andre sin bank id for for å hjelpe dem med å handle og betale regninger. 

Anonymkode: 916e4...a07

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det viktigste er at du først finne ut om dere har en fremtidsfullmakt eller en vanlig fullmakt ved å se på innholdet (eller deler innholdet her anonymisert).

En fremtidsfullmakt har typisk "fremtidsfullmakt" som overskrift eller inneholder teksten "på grunn av sinnslidelse, herunder demens, eller alvorlig svekket helbred ikke lenger er i stand til å ivareta sine interesser". I tillegg har du fullmakter som kalles "vedvarende fullmakt" som både er en vanlig fullmakt og en fremtidsfullmakt i et dokument.

Hvis dette er en vanlig fullmakt så vil den kun gjelde så lenge dine foreldre er "ved sine fulle fem" (samtykkekompetent). I så fall vil den gi dere mulighet til selge bolig hvis foreldrene dine får varig opphold på sykehjem og foreldrene dine fremdeles er "ved sine fulle fem". I det øyeblikket foreldrene dine ikke lenger er ved "sine fulle fem" så slutter den vanlig fullmakten å gjelde, og dere kan ikke lenger selge bolig. Det er derfor liten grunn til å skrive en vanlig fullmakt på forhånd, verken for salg av bolig eller andre ting, de kan opprettes når det trengs, så lenge dine foreldre er ved "sine fulle fem".

En fremtidsfullmakt på den annen side vil gjelde fra og med når dine foreldre ikke lenger er "ved sine fulle fem" (samtykkekompetent). På det tidspunktet vil alle vanlige fullmakter slutte å gjelde, og ingen nye vanlige fullmakter og heller ikke nye fremtidsfullmakter kan inngås. Det er derfor veldig viktig å opprette slike på forhånd.

Vanlige ting å ha med i en fremtidsfullmakt er:

• Salg av fast eiendom og mulighet for å gi hele salgsummen som forskudd på arv til f.eks barn.
  • Merk at forskudd på arv typisk må nevnes konkret, siden den som får fullmakten ofte er den samme som skal få arv, og fullmektigen kan ikke ta avgjørelser hun selv får fordel av. Derfor holder ikke den generelle "alle" i neste punkt. 
  • I tillegg er det vanlig å gi veldig vide fullmakter som "ivareta alle mine personlige og økonomiske interesser".
  • Merk at mange eksempel fremtidsfullmakter har to forslag til teksten over: "ivareta mine personlige/økonomiske/personlige og økonomiske interesser, herunder/begrenset til..." fulgt av en liste. Hvis man bruker en slik mal er det etter min mening viktig å velge både "personlige og økonomiske", og velge "herunder" (som betyr at den etterfølgende listen bare er eksempler). Hvis man velger "begrenset til" så er listen uttømmende, dvs. at man ikke har fullmakt til å ta andre avgjørelser.
Endret av what_no2000
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...