Gå til innhold

Tror dere det blir krig i Norge?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Commander skrev (1 time siden):

2 republikanere...  vil du si demokrati og frihet gjelder kvinner og hvis de blir gravide? Ønsker å stemme, valg av yrke?

Altså en minoritet som ikke er i tråd med partiets politikk, og det er frihet og demokrati der republikanerne og evangeliske kristne styrer. Mens islamapologetene helt ignorerer at det er total ufrihet og undertrykkelse der Taliban styrer.

Endret av Username6877
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Username6877 skrev (Akkurat nå):

Altså en minoritet som ikke er i tråd med partiets politikk. Mens islamapologetene helt ignorerer at det er total ufrihet og undertrykkelse der Taliban styrer.

Absolutt ikke. Taliban suger balle. Har faktisk jobbet i Afghanistan og kjenner forholdene der. Og INGEN forventninger til dem. Dialog med den gjengen der er fullstendig bortkastet.

Du kan ikke si det ikke er partiets politikk når GOP ikke har gjort noe som helst for å stagge korrupsjonen, grabbing av makt. De har alle bøyd av for MAGA med unntak av Massie, men har ble stemt ut av republikanske velgere. Det gamle partiet finnes ikke lenger. Bush, Reagen er borte. Nå er det MGA og project 2025. Det gamle partiet er borte. Det er nå TRUMPS parti.

Men det er utrolig skuffende at USAs kristne evangelister har tilnærmet samme syn på mye. Både islam og kristendommen er lov religioner og den konservative praktiseringen som nå dominerer republikanerne, som den nåværende administrasjonen lar holde på.

De støtter Trump fordi han gir dem frie tøyler, Trump støtter dem fordi de ikke bryr seg om korrupsjonen. Trump er i praksis en figur som lar dem holde på hule ut folk liberale rettigheter og erstatte dem med religiøse. Han lovet dem en konservative høyesterettsdommere som kommer til å levere de neste 20 årene. Han lovet å fjerne Roe vs Wade som åpnet  opp for demontering av kvinners rett til abort. Han leverte på begge. 

Nå går abortmotstandere etter leger og sykepleiere. De konservative har fått blod på tann og presser grensene kontinuerlig. Smir mens jernet er varmt. Får ting i lovs form slik at det vanskelig kan endres. På alle områder.

Kvinner bør, om mulig, komme seg ut av Texas, Oklahoma, Alabama, Tennessee m.fl så fort som mulig. Og flytte til New York eller California.

Ikke siden depresjonen på 30 tallet har USA en netto utflytting. Amerikanerne, de som kan,  rømmer faktisk USA.

Americans Are Leaving the U.S. in Record Numbers - WSJ 

Kan dette skje i Norge? ja det kan det. 

• Liker 1
Skrevet
Username6877 skrev (19 timer siden):

Aldersgrensen for ekteskap i Alabama er 18 år, men 16 og 17 åringen kan gifte seg med godkjenning fra foreldre

Det er bare tull, evangeliske kristne vil fortsatt beholde frihet og  demokrati innenfor den amerikanske grunnloven. 

Hva sier den amerikanske grunnloven om religion?

• The Rule: "Congress shall make no law respecting an establishment of religion..."
  • Meaning: The government cannot establish an official state religion, endorse any particular faith, or favor religion over non-religion.

Hva gjorde Oklahoma?

• The Original Directive: Former Superintendent Ryan Walters issued a mandate in June 2024 requiring every public school in the state for grades 5 through 12 to incorporate the Bible and the Ten Commandments into their lesson plans.

Respekt for grunnloven??

Dette er et bittelite eksempel på hvordan konservatisme evangelister nå utfordrer på alle punkter. Presser seg langt frem med radikale forslag, moderer seg litt i utførelsen. Men endrer samfunnet litt etter litt i mer konservativ retning.

Tror 2 representanter fra Oklahoma at menn faktisk kommer til å få lov til å drepe kvinner som tar abort. Sannsynligvis ikke. Men de går høyt på banen i konservativ retning. Og etter hvert har de flyttet stolpen i retning av at menn kan ha vetorett når det gjelder kvinner som er gravide med deres barn f.eks. Mulighet til å holde de innesperret til de har født. Straffe helsepersonell hardt, som i praksis tar fra kvinner mulighet. Moderert forslaget men innskrenket kvinner rettigheter. 

Handmaids tale theme park neste....

• Liker 1
Skrevet
Commander skrev (17 minutter siden):

Men det er utrolig skuffende at USAs kristne evangelister har tilnærmet samme syn på mye. Både islam og kristendommen er lov religioner og den konservative praktiseringen som nå dominerer republikanerne, som den nåværende administrasjonen lar holde på.

Den dominerer ikke republikanerne, og i motsetning til Taliban som islamapologetene forsvarer støtter republikanerne demokrati, frihet og at kvinner skal ha rettigheter, ikke være mannens slaver.

Du har åpenbart et totalt svart-hvot syn på dette og nekter å se at det er forskjell på republikanere og regimet i Afghistan og nekter å ta til deg argumentene for hvorfor det er feil, så jeg gir meg her,

• Liker 2
Skrevet
Username6877 skrev (1 minutt siden):

Den dominerer ikke republikanerne, og i motsetning til Taliban som islamapologetene forsvarer støtter republikanerne demokrati, frihet og at kvinner skal ha rettigheter, ikke være mannens slaver.

Du har åpenbart et totalt svart-hvot syn på dette og nekter å se at det er forskjell på republikanere og regimet i Afghistan og nekter å ta til deg argumentene for hvorfor det er feil, så jeg gir meg her,

Helt ok. Men jeg vil anbefale 2 podkaster som begge gir et godt innblikk i den amerikanske politiske situasjonen i dag. 

The Rest Is Politics US - YouTube

The Rest Is Politics - YouTube

Men dette er etter Steve Bannons oppskrift.

• Overwhelming the Media: Bannon recognized that mainstream news outlets and the public have a limited capacity to process information. By aggressively releasing a constant barrage of claims, executive actions, or controversies, the goal is to exhaust journalists so they cannot scrutinize any single falsehood properly.
  • Destroying Credibility: By continuously saturating the information ecosystem with sensationalist or misleading narratives, Bannon aims to make it impossible to distinguish between fact and fiction.
  • Prioritizing "Muzzle Velocity": Bannon believed in hitting opponents with multiple fast-paced stories and theories so they are forced into a constant state of defense and are never able to recover or establish a counter-narrative

Skape en informasjonskaos som gjør at man i stillhet kan endre samfunnet under all støyen.

Det er det som skjer i USA nå.....desverre.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Gjest test1e
Skrevet
Commander skrev (På 6.3.2026 den 13.55):

"Si vis pacem, para bellum" is a Roman-era aphorism meaning "If you want peace, prepare for war," emphasizing that strong defense and military preparedness deter aggression

Så er norske politikere sterke? Sterke nok til å prioritere forsvar nok til å avskrekke

Russerne oppgraderer leirene i nærheten av grensa ser jeg på TVen. Og forstå meg rett, jeg er for å oppgradere forsvaret. Gjeninnføre generell verneplikt. Bygge opp lette avdelinger med stor slagkraft etc. 

Men så så jeg hvor mange russerne hadde på ved grenseområdene og på Kola under den kalle krigen: "Den nordlige flåten opererte med over 120 atomubåter og titusenvis av marine-, luft- og bakkestyrker anslagsvis 100.000+ soldater i regionen da det var på det meste"

Så jeg sover jeg trygt om natten om man utvider noen militærleirer :)

Skrevet
test1e skrev (På 11.6.2026 den 23.54):

Russerne oppgraderer leirene i nærheten av grensa ser jeg på TVen. Og forstå meg rett, jeg er for å oppgradere forsvaret. Gjeninnføre generell verneplikt. Bygge opp lette avdelinger med stor slagkraft etc. 

Men så så jeg hvor mange russerne hadde på ved grenseområdene og på Kola under den kalle krigen: "Den nordlige flåten opererte med over 120 atomubåter og titusenvis av marine-, luft- og bakkestyrker anslagsvis 100.000+ soldater i regionen da det var på det meste"

Så jeg sover jeg trygt om natten om man utvider noen militærleirer :)

På den tiden var USA på Europas side, Europa var langt bedre forberedt og Russland var fornøyd med størrelsen på imperiet de styrte. Ingen av delene er tilfelle nå.

Skrevet
Username6877 skrev (På 26.5.2026 den 5.05):

Det er en enkel republikaner som har foreslått dette, det er ikke politikken til det republikanske partiet.

Sammenligningen gir ingen mening da republikanerne støtter demokrati og frihet, det gjør ikke Taliban.

Hadde bare lyst til å dra opp denne igjen.

Det blir hevdet at "dette ikke er politikken til det republikanske partiet." Kun enkelte ekstremister.

Jeg mener dette er feil, GOP er dødt, vi sitter igjen med MAGA  og kristenfundamentalister. GOP er i praksis nå Trumps parti. Trump får lov å stjele så mye han klarer så lenge kristenfundamentalistene får lov å innføre kristen fascisme. De bruker hverandre.

WI Republicans block ‘Right to Contraception Act’

I Wisconsin ble det satt frem et forslag om at kvinner skulle ha "rett" til å selv velge prevensjon eller ikke.

Ikke økonomisk dekket , eller rett til penger eller annen støtte. Kun rettighet selv til å kjøpe P-Piller eller hormon spiral ol. Dette ville ikke kostet Wisconsin én eneste dollar.

Men, absolutt alle republikanske representanter stemte nei! Dette ønsket de ikke skulle være en rettighet for kvinner.

Jeg understreker at de pr. idag ikke blir nektet å kjøpe eller at det er forbudt å selge i Wisconsin. Men hvorfor nekte å kvinner en rettighet til å beskytte seg mot graviditet. Man kan jo undre seg over hvem som skal ha kontroll over  reproduksjon hvis det ikke er kvinner selv.

Men det gir mening når man ser på Project 2025:

Project 2025—the Heritage Foundation’s blueprint for a conservative presidential administration—proposes severely restricting access to contraception. The plan aims to eliminate no-cost birth control mandates under the Affordable Care Act (ACA), defund providers like Planned Parenthood, and reshape federal family planning programs to emphasize fertility awareness.

.......By promoting policies asserting that life begins at conception, the framework threatens to classify certain common contraceptives—such as emergency contraception and IUDs—as methods of abortion, opening the door for state-level bans

Ved bruk  av noen prevensjons typer blir faktisk egget befruktet, men man unngår å bli gravid.

Og når taliban republikanere seriøst mener at livet starter når egget befruktes vil spiral drepe et liv etter deres oppfatning. Og dermed en drapssak.

Det er ikke rart av 40% av kvinner mellom 15 og 44 ønsker å forlate USA.

Oppsummert, vi må ikke være være blinde for det som nå skjer i USA. Handmaids tale skjedde i Iran og Afghanistan. Sterke krefter i USA jobber for akkurat det samme. Rettighet etter rettighet uthules. Og gravide dør på parkeringsplasser.

• Jaci Statton (Oklahoma): Diagnosed with a cancerous molar pregnancy, Statton was reportedly told by the University of Oklahoma Medical Center to sit in the parking lot and wait until her condition became "life-threatening" enough to legally qualify for an exception under the state's near-total ban. She ultimately had to travel 3.5 hours to Kansas to receive care. [1, 2, 3]
  • Josseli Barnica (Texas): Barnica suffered a miscarriage but experienced a 40-hour delay in care because hospital staff feared performing an intervention while the fetus still had a detectable heartbeat. She ultimately died from an infection. [1, 2]
  • Nevaeh Crain (Texas): The Texas Tribune reported on the death of an 18-year-old who died from sepsis after visiting three different Texas emergency rooms. Doctors repeatedly delayed treatment due to the state's abortion ban. [1]
  • Amber Thurman (Georgia): Thurman died after the ProPublica reported that a hospital delayed performing a routine procedure to clear her uterus following a medication abortion. Medical staff delayed care due to fear of the state's strict law. [1]

• Nyttig 2
Skrevet
Bie-damen skrev (På 6.3.2026 den 14.31):

Ap og Høyre vil heller prioritere det meningsløse "grønne" skiftet enn forsvar av landet.

Kampen mot klimakrisa ER et forsvar av landet. 

• Nyttig 2
Skrevet
Snok1 skrev (Akkurat nå):

Kampen mot klimakrisa ER et forsvar av landet. 

Det som kalles det "grønne" skiftet i Norge er kun rasering av natur og lett-tjente penger til store selskaper som har altfor mye fra før. Hvis noen faktisk var opptatt av å redde jorda, ville de lagt til rette for drastisk redusert forbruk. Istedet er det nå naturødeleggelse til ulempe for den vanlige mann, og til fordel for multinasjonale selskaper med datasenter, bitcoin ol.

Skrevet
Sunnfjording skrev (På 6.3.2026 den 13.57):

Ja nesten garantert, Russland som nasjon kan ikke overleve uten krig og eksterne fiender, så de kommer garantert til å fortsette. 

Dette er korrekt. Russland er ikke bærekraftig som land og MÅ ekspandere.

Det er lite sannsynlig med en invasjon av fastlandsnorge, men svært sannsynlig med (mer) hybrid krigføring i form av strømutfall, angrep på digital infrastruktur, politisk påvirkning og spionasje/sabotasje. Se til Baltikum og Sverige. De er allerede svært utsatt for dette.

Det er ikke usannsynlig at Russland okkuperer Svalbard. Det vil være en perfekt test på samholdet i NATO.

• Liker 2
Skrevet
Bie-damen skrev (3 minutter siden):

Det som kalles det "grønne" skiftet i Norge er kun rasering av natur og lett-tjente penger til store selskaper som har altfor mye fra før. Hvis noen faktisk var opptatt av å redde jorda, ville de lagt til rette for drastisk redusert forbruk. Istedet er det nå naturødeleggelse til ulempe for den vanlige mann, og til fordel for multinasjonale selskaper med datasenter, bitcoin ol.

Sååååå…..vi er enige i at klimakrisa er reell og viktig. Godt.

Skrevet

Jeg er bekymret for hva som skjer de neste årene.  Nå ruster veldig mange land opp våpenkappløpet, det blir produsert høyteknologiske våpen i stor skala både i USA, Kina, Europa, Russland, Nordkorea og helt sikker mange andre land.

Hvor vil dette ende?

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikke krig men konsekvensen av krig. Mindre tilgang på varer, dårlig økonomi og slik. 

• Liker 1
Skrevet
Stina234 skrev (35 minutter siden):

Jeg er bekymret for hva som skjer de neste årene.  Nå ruster veldig mange land opp våpenkappløpet, det blir produsert høyteknologiske våpen i stor skala både i USA, Kina, Europa, Russland, Nordkorea og helt sikker mange andre land.

Hvor vil dette ende?

Et lite tips kan være AI og droner paret med TIKTOK informasjon.

Kina har tilgang til alt på TIK TOK, all informasjon som samles inne ved bruk.

Kinesiske biler/telefoner som kommuniserer med kinesiske produsenter i Kina. Lyd, bilder, GPS posisjon osv. TIKTOK veit hvordan folk ser ut og ansiktstrekk blir lagret i kinesiske databaser. De brukes ikke aktivt. Men blir navnet aktuelt har man ei mappe de kan åpne.

Kina har i dag bilder av alle brukere, adresser, kan finne enkeltpersoner vha. tlf. sporing og ansiktsgjenkjennings teknologi. , 

Kan vi se for oss masseproduserte autonome micro droner med ansiktsgjenkjenning som vil kunne gå etter enkeltpersoner.

Lethal Microdrones, Dystopian Futures, and the Autonomous Weapons Debate -  IEEE Spectrum

En sverm av slike som inneholder 10 gram sprengstoff som blir sendt ut f.eks under stortings åpningen, 17 mai på Karl Johan??

Programmert til å gå etter hodet? 

Blir spennende dette er. Et par pappesker åpnes på en P-Plass i sentrum og jakta er i gang...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...