Gå til innhold
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

For at denne diskusjonen skal kunne foregå med så lite moderering som mulig, minnes det om at forherligelse av eller oppfordring til bruk av cannabis vil slettes for brudd på regelen om oppfordring til, forherligelse av eller tilretteleggelse for brudd på norsk lov. Vi tillater derimot diskusjon av eksisterende lovverk.

Rhodiola, admin.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mener å huske at legalisering var på gang, rett rundt hjørnet i grunnen, da korona kom og hele greia ble glemt. Er det noen som har oversikt over dette nå, om det er planer om legalisering, og evt når? Har det forsvunnet helt I bakgrunnen av krig og epstein og sånn? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har aldri vært snakk om å legalisere. Skjønner ikke hvor folk har fått det i fra? 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Det har aldri vært rett rundt hjørnet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Milly GeoCad skrev (2 minutter siden):

Det har aldri vært snakk om å legalisere. Skjønner ikke hvor folk har fått det i fra? 

Stonerne håper vet du.. Så må du huske langtidsminnet er jo ikke topp..
Noen partier er for legalisering, det er litt spredt rundt den politiske aksen. Selv er jeg ikke noe spesielt fan av å åpne for flere rusmidler, argumentene om å underkutte det kriminelle markedet er jo ikke helt feil, men det er jo ikke som at disse som holder på med dette også tar inn mye sterkere stoffer, så med den logikken, så burde vi legalisere amfetamin, kokain og heroin også.
De som er pro legalisering snakker ofte om Portugal og hvor vellykket det har vært. Faktum er jo at Portugal er i en krise nettopp på grunn av den liberale ruspolitikken og whatever kapasitet ble frigjort i fengslene og fra politiets arbeid har kommet tilbake å bite dem i ræva i form av andre samfunnskostnader.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Er vel nok folk med fatigue fra før om det ikke skulle bli enda flere ved legalisering av cannabis. 

• Liker 4
Skrevet
Milly GeoCad skrev (14 minutter siden):

Fordi det var snakk om en ny narkotikapolitikk som ville avkriminalisere det. Det var også ønske om å sikre medisinsk bruk av cannabis.

Det ble stemt ned gjennom ett tverrpolitisk samling. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (20 minutter siden):

Fordi det var snakk om en ny narkotikapolitikk som ville avkriminalisere det. Det var også ønske om å sikre medisinsk bruk av cannabis.

Ja det har jeg fått med meg:) men det er jo ikke det samme som å legalisere.  Det var vel snakk om å avkriminalisere små brukerdoser og vurdering av medisinsk bruk. (Hvis ikke jeg husker feil) 

Skrevet

NEI !!!

• Liker 3
Skrevet (endret)
Milly GeoCad skrev (På 6.3.2026 den 13.33):

Jo, det snakkes om stødt og stadig.

Rødt og MDG har legalisering i sine partiprogram.

https://partiprogram.mdg.no
https://roedt.no/arbeidsprogram

Det er en av hovedgrunnene til at jeg har stemt på de to. Jeg kommer trolig aldri igjen å stemme på et parti som vil beholde det ulovlig.

Endret av Stonegiant
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Det kommer neppe til å skje i Norge. Vi har aldri hatt en "kultur" for det som i enkelte andre land. Alle legaliserings forslagene fra unge politikere virker ganske useriøse og dårlig gjennomtenkt. "Det kan selges på polet" holder ikke.

I og med at cannabis sitter i kroppen opptil en måned etter inntak, må man blandt annet få på plass en nøyaktig måte å måle hvor påvirket en person er. Ingen vil seriøst ha en stoner hjernekirurg som skal operere på barnet sitt, eller en sløv bussjåfør..

Jeg er for medisinsk legalisering, for jeg tror at det for enkelte kan fungere mot smerter. Men for nordmenn og samfunnet generelt tror jeg det er en veldig dårlig idé. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (På 6.3.2026 den 13.50):

Medisinsk bruk er det allerede i Norge, og det har det vært i mange år. Jeg har selv pratet med folk som har cannabis munnspray på resept.

Skrevet
LeveMannen skrev (29 minutter siden):

Medisinsk bruk er det allerede i Norge, og det har det vært i mange år. Jeg har selv pratet med folk som har cannabis munnspray på resept.

Det er utrolig vanskelig å få medisinsk cannabis her i Norge. Vet om flere som må dra til Nederland for både legetime, resept og kjøpe medisinsk cannabis. Det er da lovlig å ta inn til Norge. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Stonegiant skrev (På 10.3.2026 den 1.37):

Jo, det snakkes om stødt og stadig.

Rødt og MDG har legalisering i sine partiprogram.

https://partiprogram.mdg.no
https://roedt.no/arbeidsprogram

Det er en av hovedgrunnene til at jeg har stemt på de to. Jeg kommer trolig aldri igjen å stemme på et parti som vil beholde det ulovlig.

At to bittesmå partier ønsker det, er ikke det samme som at legalisering er rett rundt hjørne. Slik som enkelte tror. 

• Liker 3
Skrevet
Milly GeoCad skrev (På 11.3.2026 den 13.57):

At to bittesmå partier ønsker det, er ikke det samme som at legalisering er rett rundt hjørne. Slik som enkelte tror. 

Selvsagt, men det er et viktig mål å jobbe imot.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vel ikke øverst på prioriteringslisten, men flere av ungdomspartiene er for. Tyskland legaliserte vel for litt siden, det er kanskje bare et spørsmål om når det kryper opp hit. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Aldri vært snakk om legalisering utenom hos et par nevnte partier. Det kommer nok ikke til å skje før det kommer en ny generasjon politikere som evner å følge forskning og ikke følelsene sine som følge av mange års hjernevasking.

Ift psykose f.eks. kan vi takke loven for. Sterk cannabis øker sjansen, og i et ulovlig marked er det sterke ting som blir produsert. Jeg er drit lei av at dette landet skal bestemme hva vi skal putte i oss og ikke, spesielt når det ikke har rot i forskning. Og nordmenn tillater det og slutter å tenke…

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Helmi skrev (21 timer siden):

Aldri vært snakk om legalisering utenom hos et par nevnte partier. Det kommer nok ikke til å skje før det kommer en ny generasjon politikere som evner å følge forskning og ikke følelsene sine som følge av mange års hjernevasking.

Ift psykose f.eks. kan vi takke loven for. Sterk cannabis øker sjansen, og i et ulovlig marked er det sterke ting som blir produsert. Jeg er drit lei av at dette landet skal bestemme hva vi skal putte i oss og ikke, spesielt når det ikke har rot i forskning. Og nordmenn tillater det og slutter å tenke…

boomerne du tenker på da eller? 

Skrevet
digggpizza skrev (På 15.3.2026 den 13.27):

boomerne du tenker på da eller? 

Alle. 

Skrevet

Cannabis psykose er jo "moro". Her er ei som drepte kompisen sin med over 100 knivstikk. Fortalt av henne!
Sterke greier!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...