Gå til innhold

Se resultater av livsstils endring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lagt om livsstilen ganske mye de siste to-tre månedene fordi jeg følte meg gammel, slapp og fikk midtlivskrise kanskje. Nærmer meg femti.. 

Gikk fra to treningsøkter i uka til 6. Variert trening, ikke veldig hard, men løping, styrke, svømming ect, gjennomsnittlig 1 time daglig.   Kuttet ut sukker, kunstig søtning og ultraprossesert mat og spiser veldig mye sunnere. Spiste ikke veldig usunt før, men det var rom for forbedring.

Har ikke gått ned noe særlig i vekt, kanskje en til to kg. Bmi er 25, må ikke gå ned mye, men litt håpte jeg nok på.  Trenger mest å stramme opp føler jeg, og bli sterkere og freshere..   Merker at kondisjonen er mye bedre, men ikke så mye annet. Styrken og utholdenheten er kanskje litt bedre, kan løfte litt mer vekt, eller kanskje jeg bare pusher meg hardere.   Begynner å bli litt utålmodig etter å faktisk se resultater. Føle meg litt bedre, øke selvtilliten og humøret.  Har vekt som viser fettprosent og muskler, og dette har ikke endret seg i det hele tatt. Huden er fortsatt slapp, cellulittene sitter som støpt og buksene strammer der de pleier. 

Motivasjonen daler jo litt pga dette. Da jeg var yngre ville alt dette ha gitt resultater. Nå dukker det bare opp flere rynker og valker føles det som.  Fler som har gjort endringer og kan dele erfaring av hvor lang tid det tok? Kanskje jeg må prøve hardere med tyngre vekter, keratin og proteiner? Har ikke villet bruke pulver da jeg unngår tilsetningstoffer, men kanskje det finnes sunne varianter? Eller gjelder det bare å holde ut.. 🥴

Anonymkode: cabbd...66a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan være du trener for mye. Det er ved restitusjon kroppen bygger muskler.

For mye trening gir aldri kroppen din sjanse til å bygge et nytt, bedre deg. Trening gir skader, og det er når kroppen reparer disse at du får sterkere muskler, sterkere bein.

Hvordan er det med søvnen? 

Og spiser du nok protein?

Mange glemmer å prioritere disse to viktige tingene. Spesielt midt i livet, når hormoner og slikt endres hos kvinner, så vil ikke nødvendigvis det som funket før det samme som funker nå. En stresset kropp prioriterer ikke å bygge muskler.

Anonymkode: a52b0...f44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at det føles kjipt å ikke oppnå de resultatene man håper på.

Du ser du har lagt om livsstilen ganske mye allerede, og det høres ut som en god start. 
Jeg vil virkelig anbefale deg å logge maten en periode – man kan fort få seg noen a-ha-opplevelser når man lærer mer om hvor mye kalorier det kan være selv i ting vi anser som «sunt». Kvinner på vår alder (rundt 50) skal ha i seg kjedelig lite kalorier bare for å ligge på et vedlikeholdsnivå – og ønsker du deg ned i vekt bør du ligge i et lite underskudd. For min egen del tilsvarer det 1500 kalorier om dagen, og det er ikke all verden ;).

Videre krever synlige resultater også hardere trening. Ønsker du å stramme opp må du løfte tyngre vekter. OG passe på å få i deg nok proteiner, gjerne rundt 2 gram pr kilo kroppsvekt. Det fine med proteiner er at det metter godt, så det blir enklere å ligge i underskudd eller vedlikehold uten å føle seg sulten. Vinn-vinn, der altså ;)

Lykke til 👏

Anonymkode: 1351b...57d

Skrevet

Samme her :) Jeg er også i 40-årene. Det var rett og slett bare mye lettere før...men vi får trøste oss med at det er sunt uansett. Hvis vi er heldige, så lever vi lenger og får mindre vondt.

Anonymkode: 4453c...8a2

Skrevet

Hei, Ts her, Takk for svar 😊

. Ja jeg logger maten, men ligger ikke i så stort underskudd fordi jeg allerede har så mye slapp hud, vil helst gå ned sakte og heller bygge muskler, eller bare endre kroppsfasongen, få mindre fett rundt magen osv. Må også spise bare rundt 12-1500 kalorier for å gå ned, og da er det enda vanskeligere å spise nok proteiner. Og vanskelig å ha overskudd til annet enn trening...  Men ja, kan nok godt prøve littegrann hardere på dette når jeg tenker etter. 

Klarer å spise nok protein noen dager, men ikke alle. Spiser kylling og fisk, men ikke hver dag, så kanskje mye ligger her. At jeg må få inn mer proteiner, hvis det skal bli noe greie på. Det kan jeg prøve.  Og skal putte på litt tyngre vekter også. Det er nok ikke for mye trening som er problemet tror jeg. Det er jo veldig variert, to av ukas seks økter kan være f eks, gåturer, yoga og svømming, det er vel bare som restitusjon å regne for mange 😊. Men det var nødvendig mentalt for meg med en daglig økt for å få til endringen, også i forhold til å få  kostholdet til å fungere. Mht søtsug og motivasjon.. 

Anonymkode: cabbd...66a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...