AnonymBruker Skrevet 5. mars #1 Skrevet 5. mars Forteller dere hvor mye dere har spart opp? Snakker dere om hva dere har i lønn, hva dere har i EK, hva dere har på BSU, bufferkonto, fond etc? Jeg føler jeg kan snakke med noen få om dette, men så har jeg andre igjen jeg helst ikke vil snakke om sånt med. Anonymkode: fa3a3...c5b
AnonymBruker Skrevet 5. mars #2 Skrevet 5. mars For meg er dette litt for privat, misunnelsen er dessverre større en kjønnsdriften i dette landet. Anonymkode: 3f7b7...8a0 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #3 Skrevet 5. mars Ja, jeg gjør det blant mine nære venner, vi har vokst opp sammen og prater om alt. Ikke med mer omgangsvenner, eller i sammenkomster med venners venner o.l. Anonymkode: 95911...d50 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #4 Skrevet 5. mars Nei det er alt for skambelagt for meg. Ligger langt etter de fleste på min alder. Anonymkode: bb3ce...ff3 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #5 Skrevet 5. mars Nei, føler at det blir for privat. Men har lederjobb i det offentlige og avisen publiserer lønnen min hvert år, så jeg vet jo at alle vet hva jeg tjener. Anonymkode: 42cb9...d33
AnonymBruker Skrevet 5. mars #6 Skrevet 5. mars Nei, snakker aldri med venner om økonomi, bortsett fra ved kjøp og salg av bolig. Da føler jeg det er akseptabelt å spørre om hva man fikk solgt og kjøpt for, ellers er lønn, sparing og investeringer privat. Anonymkode: 8a591...b62 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars #7 Skrevet 5. mars Har sluttet med det. For mye misunnelse og småstikk hele tiden. Ikke at jeg er rik, men når venner tror alle andre har det så mye bedre enn seg selv, blir det bare feil. I mitt tilfellet er det også ok at de selv kan skryte av at det har fått store pengesummer i gave fra foreldre, lønnsforhøyelse osv, men fortsatt slenge drit motsatt vei. Holder det for meg selv, tryggest slik. Anonymkode: f4f56...5a9 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #8 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg føler jeg kan snakke med noen få om dette, men så har jeg andre igjen jeg helst ikke vil snakke om sånt med. Anonymkode: fa3a3...c5b Hvorfor må du snakke med folk om dette? Vi prater aldri privatøkonomi. Det har vi ikke noe med. Anonymkode: 39d0e...0eb 2 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 5. mars #9 Skrevet 5. mars Både ja og nei. Jeg deler en del med noen og lite med andre. Et par av mine venner vet at jeg har nedbetalt bolig. Og de samme vet også at jeg gikk mye opp i lønn da jeg byttet jobb for et par år siden. Hvor mye jeg tjener og hvor mye jeg har i formue er det ingen som vet.
Daria Skrevet 5. mars #10 Skrevet 5. mars Det hender det kommer opp i samtalen i forbindelse med andre ting, men det er ikke noe vi diskuterer i særlig detalj. Aller mest synes jeg det er nokså uinteressant... 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #11 Skrevet 5. mars Jeg snakker mye om økonomien med venner ja. Ikke om spesifikke summer eller nøyaktige tall men om hvor jeg investerer, sparemål og prioriteringer. Jeg reiser mye på veldig lav intekt så det er ganske naturlig at det blir litt spørsmål. Jeg har ikke barn, bil eller dyre hobbier og gnir det ikke inn at jeg kan reise men de ser jo at jeg ikke er hjemme så det blir jo litt nysgjerrighet innimellom. Slekta blir grønne av misunnelse så der holder jeg mer tett og lar de få anta og tro hva de vil. Om de spør på ordentlig vis så får de ordentlige svar. Anonymkode: 53632...111
AnonymBruker Skrevet 5. mars #12 Skrevet 5. mars Delvis. Kan snakke om det viss det kommer opp naturlig, f.eks hvor mye man har spart til egenkapital eller hvor mye lån man kan forvente å få. En gang klagde en venn på at billånet var blitt så dyrt pga rentestigning og da kom det opp at vi hadde kjøpt bil uten å ta opp lån. Anonymkode: 90416...ee9
AnonymBruker Skrevet 5. mars #13 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Forteller dere hvor mye dere har spart opp? Snakker dere om hva dere har i lønn, hva dere har i EK, hva dere har på BSU, bufferkonto, fond etc? Jeg føler jeg kan snakke med noen få om dette, men så har jeg andre igjen jeg helst ikke vil snakke om sånt med. Anonymkode: fa3a3...c5b Nei, men fordi at mange folk forventer at du betaler om du sier at du har litt penger på konto.. 😌 Anonymkode: c5c86...1f9 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #14 Skrevet 5. mars Jeg synes det er litt slitsomt når folk snakker om økonomi. Vi har et vennepar der hun alltid forteller om hva de har i EK, gjeld, hva de har spart. Vi smiler jo og svarer, men jeg legger ikke ut om oss. Vi har ikke dårlig råd, tjener godt og har eget firma, med en del på konto...så det er ikke DET at jeg blir misunnelig, men jeg synes det er "arbeiderklasse" litt sånn stusselig å legge ut om sånn. Så har vi andre venner som faktisk sliter med økonomi, og der de blir sint nærmest når vi reiser mye, kjøper ny bil.. vi får små kommentarer. Så nei...min økonomi er min økonomi, og jeg prater nok om økonomi på jobb, jeg er ikke sammen med folk på fritiden min for å diskutere slikt. De beste venninne mine- vi har helt ulikt økonomi, men det er liksom ikke er tema foruten om at vi vet at ikke alle har like god råd, og da legger vi utgifter på turer/ fester osv.. deretter. Anonymkode: c3bf1...180 1
Trolltunge Skrevet 5. mars #15 Skrevet 5. mars Ja jeg prater åpent om slikt, og det gjør venner også. Hjelper sikkert på at vi fra starten av var en omgangskrets med familier med svært ulik økonomi. Vi fikk liksom inn med barneskje at folk har svært ulik økonomi, og at det bare er slik, uten at det betyr at noen er bedre/dårligere. Mulig dette har vært kjipest for dem fra rik familie, for at de har klart seg godt er liksom bare selvfølgelig, mens vi nok har heiet og jublet mer angående å ha en tøffere økjonomisk start. De med solid økonomisk bakgrunn har imidlertid aldri klaget på det, og heiet og jublet de også. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #16 Skrevet 5. mars Jeg snakker litt generelt med noen venner, men vi snakker ikke om beløp direkte. Jeg er uføretrygdet på minstesats (jobbet lite pga helse i flere år), så det er ikke noen overraskelse at jeg ikke har så mye utbetalt - men det var nok en overraskelse for de jeg har nevnt det for at jeg betaler en del i formueskatt. Vi har også snakket om hva vi har investert i, men ikke hvor mye vi har. Anonymkode: c64ef...fcf
AnonymBruker Skrevet 5. mars #17 Skrevet 5. mars Prater kun med min bestevenninne og søster om det. Er jo åpen om at jeg eier min egen bolig, og har litt lån på den. Men prater ikke om nøyaktige summer. Anonymkode: bf7bd...04c
AnonymBruker Skrevet 5. mars #18 Skrevet 5. mars Hender jeg snakker om lønn, for det er bare arbeidsgiver som tjener på at ingen snakker om lønn! Men ellers er jeg nok mer generell når jeg snakker om økonomi. Snakker ofte om fond og sparing og sånt, men jeg sier jo ikke hvor mye vi har i fond, for eksempel. Anonymkode: 88da1...18a
AnonymBruker Skrevet 5. mars #19 Skrevet 5. mars Kommer an på. Har en mann som interesserer seg lite, så jeg har endel venner jeg heller bruker som sparringspartnere. Opplever sjeldent sjalusi fra andre, blir heller ikke sjalu på de som har mer enn meg, syns egentlig det er mest morro å få innblikk i hvordan de forvalter de. Jeg syns personlig økonomi er gøy alltid syntes det, og har flere venner som syns det samme. Men, jeg har og venner som er som min mann hvor man omtrent ser livsgnistwn forlate øya når økonomi nevnes. Så da dropper vi å prate om det. Respekterer såklart også at noen syns dette er et privat tema. Anonymkode: 1a554...c8c
AnonymBruker Skrevet 5. mars #20 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Nei det er alt for skambelagt for meg. Ligger langt etter de fleste på min alder. Anonymkode: bb3ce...ff3 Jeg har vært i begge ender av dkalaen og synes faktisk det er vanskeligere å snakke om når jeg har mer enn nok, enn når jeg har lite. Anonymkode: b3fe5...6cd 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå