Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt som blir 18 år snart. Han går på vgs og prøve å finne jobb. Jeg har sagt at når han blir 18 så må han dekke utgifter til klær og sånt selv. Vi har det trangt økonomisk og blir verre når vi mister barnetrygd. Ei venninne synes det er feil å si sånn til han. Er jeg helt på jordet eller?

Anonymkode: b2d86...a77

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har en gutt som blir 18 år snart. Han går på vgs og prøve å finne jobb. Jeg har sagt at når han blir 18 så må han dekke utgifter til klær og sånt selv. Vi har det trangt økonomisk og blir verre når vi mister barnetrygd. Ei venninne synes det er feil å si sånn til han. Er jeg helt på jordet eller?

Du har forsørgerplikt så lenge han går på vgs.

Du er på jordet.

Anonymkode: f9b06...2bd

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet

Alle må innfinne seg med den økonomiske situasjonen som er. Ja, du har forsørgerplikt, med det er faktisk du som bestemmer hva han da trenger av klær og i hvilken prisklasse dette skal være. Din sønn bør ha innsyn i deres økonomiske situasjon og forholde seg til dette. Det er en god læring til den dagen han skal forsørge seg selv. 

Anonymkode: 7e3cb...466

• Liker 11
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du har forsørgerplikt så lenge han går på vgs.

Du er på jordet.

Han skal selvfølgelig få klær. Men vil han dyre klær eller kjøpe klær ofte må han tjene penger 

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ingen har vondt av å få seg en deltidsjobb og begynne å tjene litt ekstra  penger selv. Men det er ikke lett (hverken praktisk eller mentalt) for en skoleelev å skulle forsørge seg selv. Jeg tenker dette handler mye om hvordan du har formulert deg? Mine har hatt deltidsjobber fra ca 16, det samme hadde jeg og mine søsken. Men det var ekstrapenger, litt til sparing og litt til forbruk. En 16-18åring bør jo finne mestringsfølelse og skal gradvis over til å stå på egne bein, samtidig som skole fremdeles er «hovedjobben « deres. 

Anonymkode: d9fc4...d67

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han skal selvfølgelig få klær. Men vil han dyre klær eller kjøpe klær ofte må han tjene penger 

Jeg skrev ovenfor her før jeg så dette innlegget. Dette er helt rimelig ja, og jeg vil si normal oppdragelse. La oss si feks du hadde tenkt å kjøpe vinterjakke til 1000 kr, han vil ha en til 2000,- - da må han tjene og betale de ekstra 1000,- selv ( tok bare en vilkårlig sum). 

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skrev ovenfor her før jeg så dette innlegget. Dette er helt rimelig ja, og jeg vil si normal oppdragelse. La oss si feks du hadde tenkt å kjøpe vinterjakke til 1000 kr, han vil ha en til 2000,- - da må han tjene og betale de ekstra 1000,- selv ( tok bare en vilkårlig sum). 

Var det jeg tenkte ja. Han har begynt å like mer og mer merkeklær og det er dyrt 

Tenkte ikke at han skal forsørge seg selv som noen trodde 😉

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du har forsørgerplikt. Men kan jo selvsagt si at dyre klær må han jobbe å tjene penger å kjøpe selv. Men at du betaler ellers det han trenger av klær,utstyr,busskort osv. Her betaler vi. 

Anonymkode: 65c48...344

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Absolutt. Hvor i alle dager skal han trylle frem penger fra? Hvorfor får man barn når man har så lite omsorg for barna sine. Blir helt satt ut! 

Anonymkode: 06e1d...985

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Blir å få støtte av nav til slikt da kanskje? Kan du få det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var det jeg tenkte ja. Han har begynt å like mer og mer merkeklær og det er dyrt 

Tenkte ikke at han skal forsørge seg selv som noen trodde 😉

Tenkte du mente alt av klær (og sånt) ettersom du skrev "Jeg har sagt at når han blir 18 så må han dekke utgifter til klær og sånt selv. "

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo forskjell på å kjøpe en genser til 149 på L157 eller en Gant genser til 2000 kr 

Anonymkode: d7fd6...226

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som sagt en har forsørgeransvaret så lenge de går på videregående _videregående utdanning. Men du bestemmer da med hvor dyre klær osv dere har mulighet. Og ønsker ungdommen dyree ja da må en enten jobbe litt, eller ønske seg til jul og bursdag 

Men er og måtte du formulerte at når du blir 18 må du betale selv. 

Mine har hatt små jobber fra de var 13 og de pengene har de spart litt, noe til ting de ønsket seg. Og til å ta førerkort. Og litt til boligsparing.  Våres har vært heldig med der vi bor. Med at bønder ønsker ungdom til å hjelpe til med ved og i fjøs,  og kommunen leger ut sommer jobb,  og de får og da tilbud om litt helge vakter hvis de ønsket, og en del småbedrifter som og bruker ungdom

Anonymkode: b472e...c53

• Liker 2
Skrevet

Det er likt hos oss. Vi betaler for ei bukse, genser og slikt, innenfor vårt budsjett (dvs H&M, Cubus og den prisgruppen). Vil han ha noe dyrere eller oftere, så må han betale mellomlegget eller kjøpe selv. Han betaler selvsagt ikke for mat og den slags levekostnader, men når han vil ha viaplay streamingtjeneste i tillegg til det vi har, så betaler han selv. Vil han ha bil, betale selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du har som sagt forsørgeransvaret for han så ja du er helt på jordet og en dårlig forelder. Vanlige basic klær bød dere dekke, så får han skaffe seg jobb om han vil ha merkeklær og sko. Selvom jeg mener det bør også foreldrene dekke inntil en viss grad. 

Anonymkode: d1792...f1d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal han dekke det med hvis han ikke får jobb da?

Man har forsørgerplikt ut vgs, men det betyr jo ikke dyre merkeklær osv. Men han må få klær på kroppen og mat på bordet liksom...

Alle her har hatt jobb siden de var rundt 16, og har betalt en del selv, men basisklær har vi fortsatt bidratt med.

Anonymkode: 230e8...1ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han kan søke barnetrygd fra deg og far siden han går på vgs. Utover det har ikke det voksne barnet krav på noe mer.

Hadde aldri falt meg inn å kreve at mamma skulle kjøpe klær til meg som 18 åring.

Anonymkode: 6fca2...946

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du har som sagt forsørgeransvaret for han så ja du er helt på jordet og en dårlig forelder. Vanlige basic klær bød dere dekke, så får han skaffe seg jobb om han vil ha merkeklær og sko. Selvom jeg mener det bør også foreldrene dekke inntil en viss grad. 

Anonymkode: d1792...f1d

Du mener det, jeg er ikke enig. Vi dekker basisgarderobe her. Resten må de spare til. Alle har alt de trenger, ingen lider noen nød. 

Anonymkode: 7e3cb...466

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er eldste akkurat fylt 18, og vi betaler selvfølgelig det han trenger, han er ganske nøye på klær og toalettartikler, men har forståelse for at han ikke kan få alt han ønsker seg.

Vi pleier å gi ca 5000 til bursdag og det samme til jul. Da får han kjøpt seg noe han trenger og ønsker seg. Så får han 3-4000 om sommeren, til å kjøpe klær til skolestart på salget. Ellers betaler vi turklær, skiutstyr, treningstøy og undertøy/basisplagg sånn jevnt og trutt, tipper ca 1000kr i mnd. Penger han får fra familie ifm med bursdag/jul pleier han å bruke til spesielle sko som er dyre eller lignende.

Hver høst spanderer vi et par sko eller jakke på ungdommene, men maks 5000. På våren spanderer vi joggesko/sneakers, ca 2000. Vi har tre tenåringer, og gjør det ganske likt.

Anonymkode: f29e9...c10

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg syns det er helt greit man trenger jo ikke nye klær hele tiden uansett 

når jeg var rundt 18 fikk jeg også beskjed om at jeg måtte dekke unødvendige utgifter selv og det har også gjort meg veldig økonomisk i dag. det er faktisk stor forskjell på og kjøpe noe man trenger og noe man ønsker og det gjelder også klær, har man alt man trenger men kommer over for eks en kul bukse er ikke noe man trenger 

Anonymkode: a3338...fd4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...