AnonymBruker Skrevet 5. mars #1 Skrevet 5. mars Gift, ulik og ikke delt økonomi. Jeg er litt sjokkert. Mannen min tjener fire ganger mer enn meg.. vi har ikke felles økonomi og han fortalte en kompis her at han i fjor hadde kjøpt aksjer for over 2 millioner. Syns det er rart at jeg ikke visste dette. Greit at det er hans investering, vi har delt økonomi osv, men en SÅ stor investering er litt rart å ikke dele når vi har 3 barn og er gift? Eller overdriver jeg nå. Anonymkode: 0d18b...d43 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #2 Skrevet 5. mars Når man tjener et par millioner er 2 millioner i aksjer litt som å kjøpe seg klær. Rapporterer du til mannen når du gjør det? Anonymkode: 2cebc...1ba
AnonymBruker Skrevet 5. mars #3 Skrevet 5. mars Jeg ville ikke vært gift og hatt barn med en partner hvor vi kjørte separat økonomi. For meg er kjerne familien et felles prosjekt også økonomisk. Det betyr selvsagt ikke at jeg må informeres om vært kjøp og invistering partner foretar seg men vi har en felles forståelse pengebruk og økonomisk handlingsrom innad i forholdet. Anonymkode: 8c32e...3c9 1 1 3
Daria Skrevet 5. mars #4 Skrevet 5. mars Hvis dere har delt økonomi og disse pengene er av hans personlige overskudd, har det vel ikke så mye å si for deg om de står på sparekonto, i fond eller i aksjer? Å være gift med barn og samtid ha så mye penger til fri disposisjon høres ut som en litt merkelig løsning i utgangspunktet, men når dere først har valgt å ha det så delt, er det ingen stor prinsipiell forskjell på å bruke dem på aksjer eller noe annet.
AnonymBruker Skrevet 5. mars #5 Skrevet 5. mars Han synes ikke du er verdt å dele økonomiske erfaringer med, da. Anonymkode: 5f087...01e
AnonymBruker Skrevet 6. mars #6 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Gift, ulik og ikke delt økonomi. Jeg er litt sjokkert. Mannen min tjener fire ganger mer enn meg.. vi har ikke felles økonomi og han fortalte en kompis her at han i fjor hadde kjøpt aksjer for over 2 millioner. Syns det er rart at jeg ikke visste dette. Greit at det er hans investering, vi har delt økonomi osv, men en SÅ stor investering er litt rart å ikke dele når vi har 3 barn og er gift? Eller overdriver jeg nå. Anonymkode: 0d18b...d43 Det fine her er jo at siden dere er gift, så eier jo du halvparten av alle disse aksjene. Delt økonomi er bare merkelig når man er gift, for formelt sett er den ikke delt allikevel. Anonymkode: 1d643...607 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars #7 Skrevet 6. mars Ektefeller har opplysningsplikt. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-39---en-ektefelles-og-ligningsmyndighet/id451595/ Det er helt greit å ha separat økonomi som prinsipp og rent praktisk som gift, jeg og mannen har det samme da jeg er en stabeis som nekter å la meg forsørge av at han har arva og investert både før vi gifta oss og etterpå men jeg har fortsatt innsyn og kjennskap til hans økonomi. Han min også selvfølgelig. Felles verdier er tydelig avklart og begge har testamente, forsikringer osv i orden. Anonymkode: 479a0...644 1
SPOCA Skrevet 6. mars #8 Skrevet 6. mars Nå synes jeg det i utgangspunktet er merkelig å ikke ha felles økonomi når man er gift, men meg om det. MEN, jeg mener det er veldig spesielt å ikke være åpen om økonomien til hverandre. Og jeg tjener faktisk vesentlig mer enn mannen min, men det ville absolutt aldri falt meg inn å ikke være åpen om økonomien til min mann. Det er for meg helt absurd.
Enmanelskeråhate Skrevet 6. mars #9 Skrevet 6. mars Forstår egentlig folk hva det vil si økonomisk å være gift? Altså all inntekt etter inngått ekteskap er jo felles, trøst deg med at halparten av investeringen er din(så lenge det ikke kan spores til arv eller kapital tjent før ekteskapet da) 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #10 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (18 timer siden): Når man tjener et par millioner er 2 millioner i aksjer litt som å kjøpe seg klær. Rapporterer du til mannen når du gjør det? Anonymkode: 2cebc...1ba Eh, nei. Har aldri hørt om noen som blåser vekk en årslønning på en handletur på storsenteret. Anonymkode: 8cd1b...749 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #11 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det fine her er jo at siden dere er gift, så eier jo du halvparten av alle disse aksjene. Delt økonomi er bare merkelig når man er gift, for formelt sett er den ikke delt allikevel. Anonymkode: 1d643...607 Dette er sant. Anonymkode: 00224...2cc 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå